TomasHVM
Swordsman
Dette er tanker jeg fikk etter å ha lest tråden: "SL-fria erfarenhetssystem".
Hvorfor bruker vi lærepoeng (XP, erfaring, utvikling av roller)?
Det å "fortjene" lærepoeng er ikke sentralt i spillernes glede over rollespillet. Å bruke lærepoeng er heller ikke sentralt, selv om det kan være spennende å rulle terningen for å se om rollen oppnår mesternivå i Kokekunst. Det er heller ikke sentralt for spillerne at rollen blir dyktig. Den gleden disse tingene gir spillerne, er liten sammenlignet med rollespillets fremste elementer.
Spillerne får først og fremst "roligt" (moro, gøy, glede) av å spille rollen sin, og å møte stadig nye utfordringer.
Så lærepoengene er ikke til for spillerne, de er til for spillet. Lærepoengene er sentrale i å bygge opp spillets kvalitet, når vi snakker om tradisjonelle kampanjerollespill. De hjelper spillederen med å skape en progresjon i utfordringene rollene møter, en progresjon som gjør at kampanjen holder seg spennende.
Dette kan settes opp i tre hovedpunkt:
<blockquote>- 1 - Rollene blir dyktigere, men møter tøffere motstand, og derfor holder spillet på spenningen.</blockquote>
<blockquote>- 2 - Rollene får høyere status, og begynner å møte mektigere mennesker i samfunnet, og dermed skapes det andre stemninger og situasjoner i spillet.</blockquote>
<blockquote>- 3 - Når rollene stiger i ferdigheter, ser spillerne dem på nye måter, og det gir seg uttrykk i andre måter å spille rollene på. Spillerne lokkes til å spille rollene mer modne, mektigere, mer selvsikre og kompetente, preget av det de har vært med på tidligere i kampanjen.</blockquote>
En rollespillkampanje må fornye seg hele tida for å være interessant, og lærepoengene er med på å støtte opp om denne fornyingen. Så bruken av lærepoeng er et sentralt element for de som vil holde rollespillkampanjen sin levende.
Hvorfor bruker vi lærepoeng (XP, erfaring, utvikling av roller)?
Det å "fortjene" lærepoeng er ikke sentralt i spillernes glede over rollespillet. Å bruke lærepoeng er heller ikke sentralt, selv om det kan være spennende å rulle terningen for å se om rollen oppnår mesternivå i Kokekunst. Det er heller ikke sentralt for spillerne at rollen blir dyktig. Den gleden disse tingene gir spillerne, er liten sammenlignet med rollespillets fremste elementer.
Spillerne får først og fremst "roligt" (moro, gøy, glede) av å spille rollen sin, og å møte stadig nye utfordringer.
Så lærepoengene er ikke til for spillerne, de er til for spillet. Lærepoengene er sentrale i å bygge opp spillets kvalitet, når vi snakker om tradisjonelle kampanjerollespill. De hjelper spillederen med å skape en progresjon i utfordringene rollene møter, en progresjon som gjør at kampanjen holder seg spennende.
Dette kan settes opp i tre hovedpunkt:
<blockquote>- 1 - Rollene blir dyktigere, men møter tøffere motstand, og derfor holder spillet på spenningen.</blockquote>
<blockquote>- 2 - Rollene får høyere status, og begynner å møte mektigere mennesker i samfunnet, og dermed skapes det andre stemninger og situasjoner i spillet.</blockquote>
<blockquote>- 3 - Når rollene stiger i ferdigheter, ser spillerne dem på nye måter, og det gir seg uttrykk i andre måter å spille rollene på. Spillerne lokkes til å spille rollene mer modne, mektigere, mer selvsikre og kompetente, preget av det de har vært med på tidligere i kampanjen.</blockquote>
En rollespillkampanje må fornye seg hele tida for å være interessant, og lærepoengene er med på å støtte opp om denne fornyingen. Så bruken av lærepoeng er et sentralt element for de som vil holde rollespillkampanjen sin levende.