Låt oss organisera vårt drömkonvent!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
I tråden om GothCon 2024 har vi börjat snacka om hur konvent borde vara, alltifrån små förändringar från idag till gigantiska revolutioner.

Jag tänkte vi kan prova att börja i andra änden. Om vi fick bestämma helt fritt, hur skulle ett rollspelskonvent gå till? Jag tänker nu att vi har just rollspel i fokus, och lämnar Magic, Warhammer, etc. till ett annat forum på ett annat internet.

Så - vad vill du ha som arrangör av klassiska konventsrollspel, som spelmakare / demospelsarrangör, som vanlig rollspelare, och eventuella andra målgrupper?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Själv tänker jag som följer i blandad ordning. Grunden är ett konvent av typen långhelg, vilket väl är någon sorts industristandard i landet.

  • Jag vill ha en skola eller annat lokal med många smårum som grund. Det är viktigt för mig att kunna stänga in många rollspelsgrupper så mycket för sig som möjligt, så man kan slippa bli störd och/eller störa andra med sitt rollspelande. Inte Svenska Mässan, eller liknande.
  • Jag vill ha många rollspelsarrangemang av olika typ, hela skalan från glatt prova på för nybörjare till djupt flummiga friformspsykodramer.
  • Jag vill inte ha en strikt passtruktur, utan en lösare och friare schemaläggning. Låt folk ange tidsåtgång och platsbehov vid arr-anmälan. Vissa grejer behöver kanske 8 timmars speltid, andra 2.
  • Jag vill ha en mindre plats med mässkänsla, ungefär som spelmakartorget på GothCon idag. Gärna i kombination med en öppen spelstuga där det inte gör något att man inte blir inlåst i eget rum, utan mest kan få klämma och känna och prova på spelen - prova att rulla fram en ny RP i Eon V sida vid sida med en snabbdungeon i valfritt OSR-spel, tex.
  • Ersättning till spelledare bör ligga vid sidan av hur funktionärerna får sin belöning, och kan i samklang med avsaknad av strikt passtruktur lämpligen lösas genom att man räknar på uppskattad timme spelledd istället. Om du gör 3 x 2 timmar eller 1 x 6 timmar är värt lika mycket, så att säga.
  • Anmälningssystemet bygger sjok. Vi lottar platser i kön till alla som anmäler sig före datum X. Sedan lottar vi bland alla övriga innan datum Y. Efter det är det bara drop in på plats. (Så här fungerar lajvkonventet Prologs anmälan på ett ungefär).
  • De som anmäler sig som funktionärer och/eller spelledare har förtur i alla köer. Det räcker med kortast möjliga arbete för att få förtur, den som funktionärar / spelleder mer än så får belöning via pengar tillbaka på inträde, etc. Extra belöningar från arr själva (tex gratis prylar, etc) uppmuntras och applåderas.

Tror det är vad jag kommer på i nuläget. Vad tycker ni andra?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,208
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Konvent ska kunna tas del av digitalt (gärna mixat med folk som är på plats).

Chatrum som finns representerade på plats på konventet, så man kan kommunicera.
Spelsessioner med folk på plats och online mixat.
Streams av olika saker (spelmöten, föreläsningar, korridorsbrus).
... och så vidare.

Sker två eller fler konvent parallellt på olika platser/orter, så ska det finnas någon slags digital brygga dem emellan.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
Jag vill ha ett svenskt Kraken

 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
Hur skulle det vara och vad är det enligt dig?
Ett mer eller mindre renodlat rollspelskonvent som inte främst modellerar sig efter det svenska konventsuppläggen med ursprung i föreningsliv/ungdomsrörelser eller mässupplägg. Alltså inte ett "ungefär som GothCon men...".

Utan ett trevligt ställe där man varvar rollspelspass med semenarier, paneler, workshops och mingel/umgänge.
Inga sovsalar, föranmälan där man betalar paketpris för antal dagar man närvarar, men där sedan merparten av arrangemang och platsbokningar sker på plats.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
Ett konvent där man får dricka öl. ;)
En inte helt obetydlig orsak till att jag vill ha ett svenskt Kraken.

Det eller en GothCon-pub som pågår i 3 dagar, har inträde till dörren och dedikerade spelområden där det kan bokas bord/rum allt eftersom :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag vill absolut inte ha öl på konvent. Gärna en GothCon-pub som ligger parallellt hela konventet en lagom promenadväg ifrån. Men absolut inte alkohol i samband med spel och/eller ungdomar.

För mig är det en av anledningarna till att jag fastnade i spel från första början. Det fanns naturligt sammanhang utan fokus på supa när det var dags för sånt i tonåren. Det är viktigt för mig att bevara. Alkohol skrämmer bort folk. Men det är en annan fråga som jag tänker vi kan ta i en annan tråd.

Nu är det främst de organisatoriska bitarna jag tänkte vi kan försöka lyfta. Hur bör det fungera med demospel, spelledare, etc. Vad vill man som arrangör ha av konventet? Vad vill man som förlag ha av ett konvent? Vilka kategorier av arrangör finns det, mm?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
När jag arrade WSK så frågade vi intresserade arrangörer vad de ville ha/behövde, istället för att själva bestämma det. Det funkade bra när det var hyfsat småskaligt (tror vi låg runt 500 besökare när jag var aktiv) och ledde till att vi hade planerade rollspelspass i egna rum, synliga rum för organiserat spontanspel (läs Indierummet), rollspel i öppen miljö för de som ville ha synlighet vid marknadsföring av nya produkter, spontana rollspelspass i egna rum, spontana rollspelspass i publik miljö osv.

Tycker det är lite dumt med konvent som arras för att andra ska passa deras mall, istället för att arrangörerna formar sina egna arr. Det gör ju bara att folk drar sig för att arra.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
Men absolut inte alkohol i samband med spel och/eller ungdomar.
Ett konvent där man får dricka öl var en inte helt superseriös åsikt, men lite av det är en förlängning på vad jag skulle se som mitt "drömkonvent" ur perspektivet:

spelmakare / demospelsarrangör, som vanlig rollspelare
Och där är just faktorn vilka konventet är för/vem är målgruppen väldigt avgörande för hur man sedan organiserar hela resten av arrangemanget. De svenska konventen idag är ju väldigt förknippade med svensk föreningskultur och har ju ett relativt stort fokus på ungdomar, och om jag tänker på den typen av arrangemang jag själv skulle vilja vara med och organisera, men även som jag skulle känna större entusiasm för att delta på, så är det just arrangemang där man inte har samma fokus på ungdomar eller folk i tonåren.

Jag ser nämligen inget som helst problem med alkohol i samband med spel (så länge man inte inför någon konstig regel att alkoholpåverkade personer måste ha rätt att vara med kring ett spelbord även om de övriga vid bordet inte vill det), däremot är det ju självklart inte lämpligt i samband med aktiviteter för ungdomar.

Så, om målgruppen för konventet inte är ungdomar blir ju också villkoren för hur konventet arrangeras och vilken typ av arrangemang det kan vara helt annorlunda. Man kan ta ut en högre deltagaravgift och därför ha tillgång till helt andra typer av lokaler, platsen behöver inte vara lika lättillgänglig och som arrangör har man större möjligheter att hålla nere antalet funktionärer genom att inte behöva tillhandahålla mat, café, kiosk etc. Ett lounge/restaurang/barområde i anslutning till konventet vore ju också trevligt för de som gillar sånt.

Det var lite det jag menade med "ett svenskt Kraken". Inte ett konvent där man dricker öl, nödvändigtvis, men kanske ett konvent med en vuxnare målgrupp som arrangeras på exempelvis ett hotell eller konferensanläggning, vilket sedan ju skapar ytterligare förutsättningar för vilken typ av arrangemang det skulle kunna vara och vilken typ av organisation som krävs för att kunna anordna det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag vill absolut inte ha öl på konvent. Gärna en GothCon-pub som ligger parallellt hela konventet en lagom promenadväg ifrån. Men absolut inte alkohol i samband med spel och/eller ungdomar.
Förutom spel och ungdomar ser jag helst ingen alkohol i närheten av mig, så för egen del är nog "alkoholfritt" en definitiv aspekt i hur ett drömkonvent skulle vara för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Väldigt lösa tankar:
  • Gott om utrymme och utrymmen för häng och att prata skit utan att spela.
  • Stor andel spelmakare som samlas och just pratar strunt.
  • Hemskt gärna föreläsningar och workshops med rollspelsfokus. Nästan viktigare än rollspelsarrangemang.
  • Absolut förbokningar. Jag gillar när saker är uppstyrda och gillar inte när det ska vara "spontant". När jag kommer till konventet vill jag gärna veta vilka pass jag får spela. Helst skulle jag vilja veta exakt var och med vilken SL också.
  • Gärna flexibel längd på pass, eller att vissa arr får sträcka sig över flera pass. Vanliga konventsscenarier tenderar att vara för korta för mig.
  • Roll- och brädspelsmöjligheter; bokningsbara rum/lokaler ifall man vill sätta sig och spela en stund.
  • Alkohol- och drogfritt.
  • Givetvis nolltolerans mot sånt rimliga människor vill ha nolltolerans mot. Nazim, transfobi, homofobi etc
 
Top