Nekromanti Långa eller korta karaktärsblad?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Mina rollformulär har en tendens att svälla över alla breddar efter ett tags spelande.

En RM krigare efter ett halvårs spel: 25 sidor.
En RM ranger efter ett halvårs spel: 23 sidor.
Wastlandsmarodör, två spelmöten: 5 sidor.
En lärd man i Eon efter ett halvårs spel: 7 sidor.

Men jag fösöker hålla lite struktur på saker och ting, en sida för karaktärens vapen, en för rustningar, en för prylar, en för örter, en för sammanfattade värden för strid osv.

Det blir dock inte ohanterligt tycker jag, för jag har en mjuk plastpärm med plastfickor i vilka jag stoppar bladen. Blir lite extra bekymmer varje gång man skall ändra något, men jag tycker att det är värt besväret när man skall hitta något, eller när olyckan är framme och man har cola över hela spelbordet. Samtidigt slipper man problemet med att man slarvar bort nått enstaka blad (möjligheten att slarva bort hela karaktären på en gång finns ju dock kvar).

De flesta spelen jag har provar lämnar inte tillräckligt med plats för ordentligt bokförande tycker jag, i Eon var jag tex tvungen att först låta mina färdigheter svälla in i prylfältet, och slutligen till ett separat blad.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En rollperson = en mapp

Om mappen sedan innehåller ett ynkans papper eller femtielva spelar ingen roll, men en mapp som håller ihop ett antal ark (antingen med någon klämma som trycker fast arken eller med stålband genom hålade sidor) är enligt min åsikt det ultimata rollformuläret. Rollpersonen är skyddad, lättbläddrad, lättgömd, lättantecknad, näst intill omöjlig att blanda ihop med andra rollpersoner och förhoppningsvis också välstrukturerad. Av arkiveringsmässiga skäl så föredrar jag A4.

Transport av rollformuläret är inga problem - jag har en stor väska som ändå fylls med kårla, teckningsblock, chipspåsar, zip-skivor et cetera.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Tips för spells

ooooh.. underbart.. vad finns mer på sidan?

Du råkar förresten inte ha en chromatic orb för 3:dje upplagan?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Känns riskabelt...

Jo... men det är underbart med spelplaner som är så.. vanliga rutade grejjer.. så kan man rita upp rum och grejjer på en och samma plan.. funkar utmärkt..

men rollformulär? ... nja...

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Tips för spells

Länken jag skickade? Den har i princip alla regler till D&D 3e, avskalade från allt vad stämningstext heter. Till exempel ser man vilka speltekniska effekter det har att vara alv, men inte hur alver lever, vad de heter, varför de äventyrar och sånt.

Chromatic Orb har jag ingen till 3e, men den var rätt "broken" i gamla upplagor... den uppgraderades alldeles för mycket med level.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Tips för spells

jo.. det känns som det jag hittade i nån bok var alldes för mäktigt.. vid lvl nio gör den paralysaition som skada.. i bästa fall.. annars dör man,,,

chrull
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Långa eller korta karaktärsblad? mittimellan:)

Ett dubbelsidigt A4 till regelbiten och översiktsinformation om karaktären plus ett dubbelsidigt A4 för utrustning o. d. samt några sidor om karaktärens liv och personlighet, här kan stå hur många kylixar mormor har och vilken färg apostlahästarna har på ögonen :)
Tll detta lagom lägger man lite anteckningar om äventyren man råkar ut för o. d.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Känns riskabelt...

Nä... jag erkänner väl att det kanske inte var så bra idé trots allt... men det med kartorna var bra!

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Det beror på spelet, BT: karaktären är på tre a4 med mechen inräknad o sen har jag ett helt block med info om det mesta som rör den kampanjen(karaktären är regementschef),CoC, Starwars, Runequest: 1 a4, Pendragon: 10 a4.

En kompis gjorde ett häfte på 6 a4 till både RQ o CoC vilket funkat rätt bra.

Men ren generellt försöker jag att hålla mig på 1 a4 för det viktigaste och 1 a4 för annat.

Dougald
 
Top