Nekromanti Långa eller korta karaktärsblad?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vi har säkert pratat om det förut men vad gillar folk i form av karaktärsblad? Vill ni ha ensidiga a5 med enbart det nödvändigaste eller 20-sidiga kompendier som innehållar allt från antalet kaffekoppar i mormors kök till hästens ögonfärg?
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Låååååånga, tack! Fast 20 sidor kanske är lite för mycket. Men en 6-8 A4 sidor är lagom. Beror iofs lite på vilket spel... /images/icons/wink.gif

/Boboliwsy
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Omfattande

Jag gillar omfattande karaktärsblad med mycket förberett, och viktiga formler och regler inskrivna redan från början.

Ett karaktärsblad ska underlätta för mig, och minimera mitt fippel med regler och annat, så att jag kan koncentrera mig på spelandet.

De senaste D&D-arken tycker jag om, särskilt att det finns en variant för varje yrke.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Jag vill helst ha så där 2-3 sidor. Det rymms en hel del på det om utrymmet inte upptas av formler och sådant onödigt som spelledaren ändå ska kunna. Annars tycker jag att ett stort utrymme för utrustning är nödvändigt. I alla fall om man vill skriva ner varje liten grej man bär med sig (vilket jag gärna gör).

Mirror, mirror on the wall | Who´s the master of them all? - Helloween
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Lagom är bäst, som vanligt.
4 sidor är IMHO den ultimata längden... går att kopiera dubbelsidigt, eller enkelsidigt om man vill ha mera tomt utrymme att anteckna på. Och det är inte för många papper att hålla reda på.

En annan sak, lite OT dock, är hur kopieringsvänliga formulären är. Eons formulär t ex är riktigt svåra att kopiera på en gammal dålig kopiator.

/Micke
http://www.noctum.da.ru
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att man ska ha en bra grundplåt att stå på. Grundläggande karaktärsdrag. Sen så u mer man spelar med RP, desto mer fyller man på karaktärsbladet.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Jag tycker att det som absolut skall finnas med är det som beskriver rollspersonen m.h.a siffror, färdigheter men även vapen och annat som beskrivs av siffervärden. En kort kommihåg av rollpersonen i övrigt är också bra. Mormors kaffekoppar och annat kul som inte direkt inverkar i spelet hela tiden skriver jag gärna ned på separata papper. Sådant som ofta ändras eller tar mycket plats (Utrustning) skriver jag också på "vanligt papper" (Jag gillar rutat :)) Sådant minskar kladdet på rollformuläret och de papper man inte hela tiden behöver kan man lägga åt sidan så att det blir bättre ordning, då slipper man leta och göra onödig avbrott.
Rollformuläret blir då oftast ganska litet med ett antal bilagor, en A4, ensidig eller fram- och baksida beroende på spel.

Ex nihilo nihil fit
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jo, och jag tycker att kungen av frankrike är europas bästa politiker just nu /images/icons/wink.gif
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Bha! Kungen av Frankrike, vad är han i jämförelse med Kung Ludwig II av Bayern? Det är en riktig kung, som står upp mot det onda, som den synnerligen osympatiske Otto von Bismarck.

/ Daniel
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Beror på. Dels är det skönt att ha plats för att anteckna allt man kan tänkas behöva så man slipper slå i regelböckerna under spelets gång, och dels är det bekvämt att kunna klämma in all livsnödvändig information på ett A5 eller A6.

Man kanske skulle kunna tänka sig ett mellanting - ett formulär på 4-5 A4, och en sida längst fram som sammanfattar allt det viktigaste?

/R
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
26 + 34 ungefär..

... För det är ungefär så jag har det nu..
Först 26 sidor, med framsida tror jag det är..., med info om karaktären, i det här fallet en nekromatiker i d&d. Sen tog jag med 4 sidor som innehåller värdena på skellet och zombies han kan raisa...

Sen håller jag på med att sammla ihop info om alla spells han kan.. så man slipper leta i PH hela tiden.. Och det kommer nog hamna på 34 sidor ungefär.. så 60 sidor tycker jag är lagom för tillfället..

Men i vanliga fall tycker jag två sidor rollformulär plus ett lösblad räcker...

Men det beror juh på lite vad det är för rollperson... och hur mycket man har spelat... jag började min necromancer med två sidor.. nu har det blivit flera... och jag har varit tvungen att byta ut själva formuläret några gånger då man sliter på det på vissa punkter..

chrull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tips för spells

Du skulle ju kunna surfa in på <A HREF="http://www.opengamingfoundation.org/srd.html" target="_new">http://www.opengamingfoundation.org/srd.html</A> och plocka in de relevanta spells-beskrivningarna därifrån till ett lagom Word-dokument för senare utskrift.

Annars har jag ett litet projekt på gång att stoppa in spellsen från SRD:n i en databas så man kan skriva ut listor enligt vissa kriterier och ställa frågor på dem, men det är så trist att knappa in alla spells i databasen...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Huga

Vad folk vill ha långa karaktärsblad... Jag tycker att allt som går över ett ark papper (d.v.s: max 2 a4) är överdrivet... Hellre ett kortfattat karaktärsblad som man kan komplettera med lösblad för utrustning och anteckningar än 60-sidiga kompendier.

Karaktärsbladet skall (i mina ögon) enbart innehålla sådant som de flesta spelare kan behöva, på ett välordnat vis så att SL och spelare snabbt hittar rätt siffra. Får man in det på ett ensidigt a5 så är jag glad :)

Sedan kan enskilda karaktärer svälla upp och ansamla information, men det är inte relevant för det grundläggande karaktärsbladet IMHO.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Huga

Utöver "karaktärsbladen" till Castle Falkenstein håller jag helt med. Jag har under många år kämpat med att få ned storlek på karaktärsblad så mycket som möjligt. Helst ska de rymmas i plånboken ovikt, eller möjligen vikt en gång. Då kan man liksom alltid ha med sig karaktärer och vara redo att spela. Många karaktärsblad förtar känslan när man hela tiden måste sitta och bläddra för att hitta en liten detalj, som är viktig enbart av den anledning att den skrivits ned en gång i tiden. Bläddra lite, spela mycket!

Undantaget är förstås Castle Falkenstein ... (leve Kung Ludwig II!) Men frågan är om det över huvud taget kan räknas som karaktärsblad (karaktärsbok/dagbok är nog mer korrekt).

/ Daniel
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller med

Kort är bra, ingen tvekan om saken.
Det finns ett problem med långa flersidiga formulär som är fruktansvärt jobbigt, bladen kan hammna isär. Tänk på att bladen från flera olika karaktärer kan blndas ihop och det blir ett fruktansvärt jobb att få ihop alla de rätta sidorna till en enskild karaktär, har råkat ut för sånt med tvåsidiga formulär och det var inte kul.

Så det så!
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Det perfekta rollformuläret har två sidor, en framsida och en baksida.

"Soylent Green is people!"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Vet inte, men vad tycker folk om att plasta in rollformulären så kan man skriva med suddbar overheadpenna? Det skulle kännas jävligt gediget. Det är ju bara att köpa kartplast och plasta in dem på egen hand. Så borde man ju faktiskt göra med kartor, både världskartor och rumskartor. Då kan man kladda och skriva anteckningar övreallt. Nå vad tycker ni folks?

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Känns riskabelt...

Det är nog lätt att förlora sina värdefulla anteckningar genom oförsiktigt förvar eller hanterande...
 
Top