Nekromanti Lättklädda damer

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
En manlig krigare är oftast avbildad med "state of the art- hack'n slash" utrustning. Medan kvinnor avbildas med en ringbrynje-top. Fördelen med att klä sig utmanande (gäller båda) kan vara att om två personer som kan finna varandra attraktiva och den ene är utmanande klädd så kan denne få vissa fördelar för att kompensera brist på rustning. Ex. Kiryakvinnan Sexbomb gör upp med människan Gubbsjuk efter att han tafsat för mycket. Det står klart att han vill ha henne men motsatsförhållande råder. Han har rustningen Ka-plingk och hon är väldig mera lättklädd (men inte naken). Hon försöker få honom att tappa koncentrationen genom att slå för förföra(strid) som hon utan modifikationer har 14 i. Hon lyckas och han får slå mot sin amor på 18 och slår under, japp han tänder. Nu kan hennes fördel vara att han får +Ob1T6 på VINIT tills striden är över. Eller nå't...
Nackdelar som ärrad hy och trasiga tänder kan ju omintetgöra alla försök till förföring. Om nå'n har riktigt dålig PER så kan det vara omöjligt att lyckas också. Sen har vi killar lättare att tända än tjejer. Så killar får väl slå med Ob4T6 mot förföra(strid) för att lyckas. Ordet är fritt.




Radin
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Jag som trodde att de lättklädda damerna på bilderna bara var där för att små rollspelspojkar ska kunna säga till sin manma: "jag läser bara en oskyldig rollspelsbok" när de egentligen sitter och dreglar över bilderna på unga kvinnliga krigare...
Men dina regler är väldigt trevliga, det borde fungera nått sånt där...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>om två personer som kan finna varandra attraktiva och den ene är utmanande klädd så kan denne få vissa fördelar för att kompensera brist på rustning.</I>

Ska man av detta dra slutsatsen att anledningen att det är så få lättklädda killar, är att det finns för få kvinnliga krigare? (-:

<I>Sen har vi killar lättare att tända än tjejer.</I>

Det bestrider jag bestämt. Möjligen är vi killar mer benägna att vilja gå från A till B och vidare till C på en gång än vad tjejer är, men de landar på A samtidigt som oss.

Har fö varit med om att en kvinnlig spelare inte ville skada en manlig SLP (som det fanns en bild på) i strid utan försökte avväpna honom istället, bara för att han var för söt för att göra illa.

--
Åke
 

Betrayer

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
2
Location
Sundbyberg/stockholm
Om man spelar fantasy rollspel med den typen av krigare, så vet man inte särskilt mycket om fantasy och medeltid. Vilken idiot skulle göra en ringbrynje-top med tillhörande underdel och sedan använda den i strid. Behövs det sägas något mer....
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Det fungerar nog på de flesta krigare, såvida krigaren ifråga som ska tända INTE är en dvärg /images/icons/blush.gif.

Trogen vän till alla alver och dvärgar. Tar en öl med orcher men inte dräpare. Stödjer misslorna.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
jovisst

Sen har vi killar lättare att tända än tjejer.

Det bestrider jag bestämt. Möjligen är vi killar mer benägna att vilja gå från A till B och vidare till C på en gång än vad tjejer är, men de landar på A samtidigt som oss.


hört talas om reptilhjärnan eller? sex och våld?

äventyrsbanken - länkar till 42 1/2 eon-äventyr!
<A HREF="http://hem.passagen.se/pratchet/eon/" target="_new">http://hem.passagen.se/pratchet/eon/</A>
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Det du säger inbär väl att man måste bestämma sexuell läggning på varenda jäkla motståndare som rollpersonerna möter. Eller man kanske kunde göra tabeller för det : )

LL - som låter fantasin skena iväg

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: jovisst

Besserwisser-Ekke: Jo, begreppet reptilhjärnan har jag hört talas om, men "riktiga" beteendevetare etc. tror mig veterligt inte på fanskapet längre.

Mindre besserwisser, och den egentliga vitsen med brevet: Vad menade du? Jag är förvirrad, anser du att killar har mer "reptilhjärna" än tjejer, eller mindre eller lika mycket? Eller är det en sidokommentar? Duh?

Dum-Erik, klarar bara av att använda däggdjurshjärnan just nu

Ugglans boktips: Serendipities, language and lunacy, av Umberto Eco.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: jovisst

<I>Vad menade du? Jag är förvirrad, anser du att killar har mer "reptilhjärna" än tjejer, eller mindre eller lika mycket? Eller är det en sidokommentar? Duh?</I>

Jag tror han menade att killar har reptilhjärna, men inte tjejer. Säger mig bara att han aldrig har träffat <I>mina</I> tjejkompisar...

Vad våld hade med saken att göra förstod jag däremot inte.

--
Åke
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Nämen förlåt då.

Ursäkta mig Herr övermogen svärdssamlare. Lilla jag hade i min dumhet läst boken Svärdsspel i Hadarlon som utspelas i Mundana. Huvudpersonen (en kvinna) använde faktiskt sin vältränade(-formade) kropp som vapen på mer än ett sätt för hon hade upptäckt att hon ibland fick fördel mot manliga motståndare. Och gissa vad, Björn-du-store-ledare. Det funkade bevisligen mot en sabelmästare. Se där ja. Då tänkte barnsliga jag att man kanske skulle våga göra en liten houserule på det här. Men nu inser jag ju hur dum både jag och författaren till boken är. För sånt funkar ju inte. Det vet ju du...

Förlåt för fan att jag sa nå't. Du måste inte använda regeln om du inte vill, den är inte skriven i sten.

Radin
 
G

Guest

Guest
Re: Nämen förlåt då.

Trevligare ton hade varit fint... Hur som helst så skulle jag om jag var en krigarkvinna aldrig använda enbart en ringbrynje-"top" jag skulle nog hellre sattsa på en riktig rejäl ringbrynje skjorta... Pga av att chansen att man inte lyckas tända den andre är ganska stor. Bara för att vissa människor tycker att det är sexigt med mycket muskler på en kvinna gör inte alla det. Och vad händer om du slås mot en tex en dvärg? Han skulle bara skratta åt dig eftersom du har en trasig ringbrynja. Jag kör med en egen hus regel om förföra som gör det svårare att förföra folk från andra raser, så det är inte så jätte bra att kombinera dom två.

Mvh Ezzy
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Nämen förlåt då.

Det funkade bevisligen mot en sabelmästare.

I skönlitteratur ja... Där är det författaren och dennes fantasi som sätter gränserna. Även så i rollspel. Men om jag skulle vara i den situationen så skulle jag nog ha fullt upp med att koncentrera mig på att inte bli ihjälslagen.

/Azagthoth
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
För att fortsätta mitt resonemang så säga att jag spelar rollpersoenen Fredrik Homosexuell. Jag möter Patrik Homofob och får för mig att han måste vara homosexuell(har är lite så där bögigt klädd /images/icons/smile.gif ). Fredrik försöker mig på ett sådant där förföraslag på honom. Hur reagerar han då? Kommer han att bli så äcklad att han inte ens vill besula sitt svärd med Fredriks blod så han får svårighetsgradsökning av det eller kommer han kanske att gå bärsärk för att så snabbt som möjligt utplåna Fredrik som i hans ögon är en styggelse?
Vidare så måste detta innebära att det är en stor nackdel att ha en bisexuell rollperson med tanke på att då skulle man kunna charmas av båda könen? Då borde man lägga det som en nackdel på nackdelstabellen men det kan inte spelkonstruktörerna göra för det vore lite diskriminerande och folk skulle kunna klaga och jävlar vad jag sluddrar iväg nu.

LL - som tänker ta något starkt och gå och lägga sig

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
*slår sin PSY med ob1T6* Fan, fummel igen.

Nämen snälla nån... vad är det här för mansgriseri?
Det är en mycket sann kommentar att alltför många rollspelsböcker liknar mer sådana tidningar som ligger högst på hyllar på Statoil p.g.a dess bilder på tuffa tjejer med finfina grejer som har rustningar som inte ens skulle skydda mot de tafsande fingrar som alltid är närvarande...

Jag har spelat med kvinnliga rollpersonel många gånger, och om jag varit krigare har då jag burit ett dubbelt ringbrynjehauberk, och inte ett par nitlädertangas och metallBH. En snygg kropp tar lika mycket skada från ett svärdshugg som en ful. Dessutom, om jag slogs på allvar(dvs riktig strid) och tjejen jag stred mot skulle stoppa sin byst under näsan på mig, skulle jag bara bli glad därför att då är hon bara närmare att genomborra med sitt kalla stål... har jag rätt?

Betrakta ej motståndarens yttre, se in i hennes själ och finn hennes svaga punkt. Slå till där hon ej förväntar sig att du skall göra det.
/Min egen Go Rin No Sho.
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Hehe, din första tanke slår mig som lite "konstig" med tanke på att det på det här forumet har presenterats regelförslag och diskussioner som IMHO varit betydligt mer tvivelaktiga än det här. Någon fördel måste det ju finnas med att vara så lättklädd, bortsett från rörelsefriheten (och det faktum att det hela är ett påfund av någons fantasi:). Och var det inte i DoD som det fanns en vapenteknik som hette "distrahera", eller något i den stilen? Det här skulle ju kunna fungera likadant, på en höft.
Hursomhelst, jo det var DLK som gjorde låten ifråga (Dit k*ken pekar), men jag tror inte det var av den anledningen Radin tog upp ämnet/images/icons/smile.gif

Melius frangi quam flecti
 
Top