Nekromanti Läst ggr

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Då man går in och tittar på listan över trådar på de olika forumen får man lätt känslan av att det är väldigt många som läser trådarna...

Efter ett tag inser man dock att för varje gång man läser en tråd öker kolummen "Läst ggr" med två. Det gör mig lite förvirrad. Är det så enbart för att vilseleda folk och få dom att tro att forumet är mer populärt än det är, eller finns det en vettig förklaring?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Jo, faktiskt.

Han har helt rätt, varje gång jag klickar mig in i den här tråden, ökar "Läst ggr" med 2!

Mysko...

/Mikael
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Ja, så är det även för mig. Om jag inte e helt ute och cyklar tror jag har tagit upp det någon gång för längesen...
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
nej du är inte ute å cyklar här är tråden: Jag anar ondskefull konspiration...
och jag måste säga att jag inte vet vad ni talar om, för mig ökar Läst ggr bara med ett för varje gång jag läser en tråd... kan det ha något med att göra att jag kör kollapsat?
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Re: Eh, nej...

Men det gör det ju inte mindre skumt att vissa får värdet att öka med två medan andra bara ökar det med två. Om man tittar på de olika trådarna så ser man att de flesta har ojämna tal vilket betyder att någon måste höja med ett eller tre...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Min teori:

Jag tror att ni är två stycken som klickar på ett och samma inlägg hela tiden, varannan gång, så att båda tycker det ser ut som om det ökar med +2 vid varje uppdatering.

/Rising
är kanske inte helt allvarlig.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Min teori:

Det stämmer faktiskt att "Läst ggr"-värdet ökar med 2... ibland(!). Fast och andra sidan så sker ökningen bara en gång när man byter till platt visning... det har kanske med ett avancerat statistiskt samband att göra? Att värdet skall representera hur många gånger någon läst ett av inläggen i tråden och inte hur många gånger någon läst tråden. Oavsett vad så är det ett helt obetydligt värde för min egen del, inget jag fäster stor vikt vid. Kanske skall plocka bort det?

/Seinet Wintermute
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Min teori:

Om jag får gissa: skillnaden mellan platt visning och trådad visning är att i platt visning får man bara se inlägget, och i trådad visning så får man se inlägget plus ett tråd-träd med länkar till alla inlägg (inklusive det man läser just nu). Förmodligen ökas antalet läsningar med hur ofta man försöker komma åt inlägget. Det sker säkert med en trigger som aktiveras på om en fråga försöker hämta vettig information från inlägget, till exempel vem som skrev det.

Det innebär att i platt visning aktiveras triggern en gång (när inlägget hämtas), medan i trådad visning aktiveras triggern två gånger (när inlägget hämtas samt när trådträdet hämtas), vilket ger effekten att inlägget verkar ha lästs två gånger.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Min teori:

Det låter rimligt, men då det inte står någonstans direkt vad siffran används för så tycker jag att informationen är onödig...

/Seinet Wintermute
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Min teori:

Den ska inte göra så, men fan vet, nåt skumt är det ju. Jag har aldrig sett det tidigare så jag har ignorerat problemet tills nu, även igår fungerade det som det skulle för mig, men nu blir det oundvikligen 2 per gång vid varje gång jag besöker tråden. Ska kolla upp exakt hur det funkar och se om jag kan fixa det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag har själv märkt att "Läst ggr" har tickat upp till 2 då jag skrivit ett nytt inlägg och sedan klickat på länken "Titta på ditt inlägg"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har tänkt på om det gör det för andra inlägg också
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Kan meddela att systemet ska hålla reda på att du redan läst inlägget om du följer länkarna i systemet (och inte använder bookmarks eller dylikt) när du svarar på inlägget och går tillbaka till det. Så det är troligen pga tidigare nämnda problem som det räknas upp två gånger.

Däremot har jag nu kontrollerat koden, checkat databasen och jämfört med en annan installation och kan endast konstatera att det inte ska vara möjligt för scriptet att räkna upp mer än en gång. Så måste helt enkelt vara en synvilla...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Så måste helt enkelt vara en synvilla...

Jag är ledsen men det är ingen synvilla... När jag hade tråkigt och hade skrivit ett nytt inlägg så satt jag och klickade på det för att det skulle få många lästa och då upptäckte jag att det faktiskt ökar med två. Kan det ha något att göra med att den kan räkna först klicken på länken som ett och sen själva laddandet av sidan som ett? *kan inget om programmering*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Kan det ha något att göra med att den kan räkna först klicken på länken som ett och sen själva laddandet av sidan som ett?
Nej, men däremot kan det bero på att du dubbelklickar på länkar.

Klicket genererar en förfrågan till servern, varpå servern räknar upp och sänder tillbaka ett svar. En dubbeklick kan skjuta iväg två requests.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Som jag sa, eftersom det inte finns något i koden som gör att det kan öka med ett så måste det vara en synvilla. Dvs, även fast det på alla sätt och vis ser ut som det så är det inte så eftersom det inte kan vara så.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Nej, men däremot kan det bero på att du dubbelklickar på länkar.

Nja, det var länge sedan jag dubbelklickade på länkar... Försöker just nu lära mormor att inte dubbelklicka på länkar... :gremsmile:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jo, så skulle det kunna vara, och jag tänkte att kanske webservern tog en request som två pga av överbelastning. Men en kik i accessloggen visar att endast en request gjordes även fast det räknades upp två gånger. Har även provat på Utvecklaren.com som körs med exakt samma script på samma databasserver och där fungerar det utmärkt, under samma tid på dagen. Däremot fungerar det inte på en gammal kopia av denna databas som körs på samma databasserver med exakt samma script heller. Det är verkligen helt bisarrt. Jag har avfärdat alla möjligheter (bugg i scriptet, problem beroende på överbelastning, bugg i databasservern, dubbla requests...) jag kan komma på så jag vet inte riktigt vad annat det skulle kunna vara. Alltså måste det vara en synvilla, som jag nämnde tidigare. =]
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jo, så skulle det kunna vara, och jag tänkte att kanske webservern tog en request som två pga av överbelastning. Men en kik i accessloggen visar att endast en request gjordes även fast det räknades upp två gånger. Har även provat på Utvecklaren.com som körs med exakt samma script på samma databasserver och där fungerar det utmärkt, under samma tid på dagen. Däremot fungerar det inte på en gammal kopia av denna databas som körs på samma databasserver med exakt samma script heller. Det är verkligen helt bisarrt. Jag har avfärdat alla möjligheter (bugg i scriptet, problem beroende på överbelastning, bugg i databasservern, dubbla requests...) jag kan komma på så jag vet inte riktigt vad annat det skulle kunna vara. Alltså måste det vara en synvilla, som jag nämnde tidigare. =]
Ouch, sådana problem är jobbiga. Mitt råd är traditionell felhantering:

On Error Assign Blame(Elsewhere)
 
Top