Nekromanti Läst ggr

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Möjligen en ledtråd...

Jag har forskat på ämnet lite nu, och kommit fram till en lite mer detaljerad variant.

När man trycker på en tråd så räknas det som om det är läst en gång, men sen när man går ifrån det inlägget så räknas det som en gång till. Alltså, det ökar med ett, men både när man klickar på inlägget och när man går ifrån inlägget.

Kan det vara till hjälp?

EDIT: Det kan vara så att det bara händer så när man använder jumpern för att ta sig ifrån ett inlägg.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Möjligen en ledtråd...

När man trycker på en tråd så räknas det som om det är läst en gång, men sen när man går ifrån det inlägget så räknas det som en gång till. Alltså, det ökar med ett, men både när man klickar på inlägget och när man går ifrån inlägget.

Kan det vara till hjälp?
För mig börjar det låta som en statusvariabel som borde nollställas.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Möjligen en ledtråd...

Problemet är att det är databasen som sköter uppräkningen, och det görs med ett och exakt ett och endast en enda gång i scripten för att visa inlägg. Det finns alltså inget att nollställa. Det finns däremot ett argument som kan skickas med till en sida för att inte räkna upp räknaren, och den används på alla länkar som för en tillbaka till inlägg i samma tråd som man är på. Den kan dock omöjligen göra att det blir en extra uppräkning.

När jag har kollat så blir det dessutom två uppräkningar även fast jag bara besöker inläggssidan en gång genom att klicka till vilket inlägg som helst i en tråd från inläggslistan. Jag använder sedan back-knappen för att återgå till inläggslistan, ingen ny sida laddas alltså, och jag har kontrollerat att så är fallet i loggarna. Det är alltså något annat som är fuffens.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Möjligen en ledtråd...

Lite vidare efterforskning på testforumet som inte är så aktivt visar att det faktiskt blir två requests för varje klick, i alla fall för mig. Den andra sker dock ca 2 sekunder efter den jag får upp, varför den korrekta antalet visas när jag är på inlägget, men en extra har kommit till när jag går tillbaka till inläggslistan. Vad denna extra request kommer ifrån vettefan, men om varje request till servern dubbleras är det inte bra, det betyder att servern har dubbelt så mycket belastning som den borde ha...

Om nån har några ideer till vad detta kan bero på så hör gärna av er. Det kan väl ändå inte vara Mozillas lookahead-funktion (eller vad den heter numer)? För isf är den ju mer hemsk än jag misstänkte...
 
Top