Läsplattor

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Är detta ett problem eller kan jag köpa en kobo och känna mig nöjd och ohämmad i mitt användande?
Det är inte ett problem för mig. Det bökigaste, för mig, är att konvertera köp från Google, och det tar max en minut vid datorn. Köp från kobo kan du göra direkt från plattan, och drm-fria grejer från gutenberg eller litteraturbanken kan du lägga in hur du vill.
Så frågan är om det är värt att lägga 400 kr i mellanskillnad.
Jag vet inte om jag hade velat betala extra för 1 tum skillnad i skärm. Jag jag gladeligen betalat extra för en vattentät platta (vilket jag ju också gjorde). Spelar inte det någon roll så går det säkert lika bra med 6 eller 7 tum.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Det är inte ett problem för mig. Det bökigaste, för mig, är att konvertera köp från Google, och det tar max en minut vid datorn. Köp från kobo kan du göra direkt från plattan, och drm-fria grejer från gutenberg eller litteraturbanken kan du lägga in hur du vill.

Jag vet inte om jag hade velat betala extra för 1 tum skillnad i skärm. Jag jag gladeligen betalat extra för en vattentät platta (vilket jag ju också gjorde). Spelar inte det någon roll så går det säkert lika bra med 6 eller 7 tum.
Nä vattentätt spelar ingen roll för mig.

Priser på netonnet
Kobo nia 6 tum 999 kr
Kobo clara HD 6 tum 1390 kr
Kobo libra 2 vattentät 7 tum 1890 kr
Kobo 8 tumare over 2000

Det står mellan 6 tumarna då. Clara HD verkar ju få fina betyg när man googlar så kanske kan lägga mellanskillnaden :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag ville ha en läsplatt för ändamålet att läsa rollspels-PDFer.
Jag hade några "befintliga" alternativ som jag provade först.

1) En laptop - det är tämligen obekvämt att läsa stående bokformat på en wide-screen-skärm.
2) En gammal 9-tums iPad - gick inte att uppgradera längre, var fin att läsa på, men för långsam och inte helt stabil när det gällde att byta sida och så
3) En jobb-PC, HP Elite-shite, tablet med tangentbord - förfärlig PDF-läsar-upplevelse som touchskärm
4) En "vändbar" Chromebook - tämligen usel PDF-läsar-upplevels, och tung och klumpig

I praktiken var 1-2 användbara med sina brister.

Det slutade med att jag köpte en 11-tums iPad Pro. Den är naturligtvis orimligt dyr för ändamålet, men den går att ha till fler saker.
I praktiken medför den inget värde över en 10.9-tums iPad Air. Jag kan inte på något vis försvara att jag köpte Pro-modellen.

För att läsa rollspels-PDFer är dessa två iPads fantastiska. Funkar utmärkt med A4-pdfer, och det går blixtsnabbt att bläddra.

Du behöver få PDFerna till iPaden. Det enklaste är att köra "AirDrop" från en Mac-dator där du har PDFerna. Om du inte har en Mac-dator så vet jag inte hur man gör från en PC (om det finns AirDrop att ladda ner eller köpa, eller om Apple tillhandahåller ett särkilt sync-program för PC). Jag skulle reda ut hur det workflowet ser ut (att flytta över en bunt rollspels-PDFer till iPaden utan att han Mac, innan jag köpte en iPad).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
  • Varför ska jag ha en läsplatta?
Låt oss anta att din plan är att läsa e-böcker på den (låt bli annars).

Det finns en uppsättning rätt specifika fördelar:
  • Evighetslång batteritid
  • Mjukare för ögonen att läsa än på tablet, och mer naturligt ljus
  • Funkar utmärkt i direkt solljus, vilket inte LCD gör
  • Mycket svagare bakgrundsbelysning gör att man inte behöver oroa sig över att få mycket ljus i ögonen strax innan man ska lägga sig
Bryr man sig inte om dem ska man nöja sig med tablet.

Nackdelarna är:
  • Monotasker - den är inte bra för något annat
  • Svartvit
  • Bara bra på eboksformat - till och med många PDF:er är inget vidare

  • Kommer jag använda den?
Hur fan ska jag veta det! :) Jag använder min, men mindre än jag trodde att jag skulle.

  • Vilken läsplatta ska jag ha?
  • Ska den ha en egen shop?
  • Går det på något sätt läsa e-böcker som lånas genom bibiloteket (dvs Libby som är göteborgs stadsbiblioteks app)?
  • Var köper man bäst e-böcker i epub format?
Jag säger Kobo, men det stora valet är om du vill vara i Amazons ekosystem eller ej. Vill du det ska du ha en Kindle, annars inte. Det är inte viktigt att den har en egen shop (även om det ofta finns i vilket fall). Bibliotekslån ska fungera, bäst jag vet. Epub-format säljs av alla som inte är Amazon, så det finns överallt, och public domain kan ofta hittas gratis.

  • Är upplevelsen närmare papper än skärm?
  • Går det läsa in rollspels-pdfer?
  • Hur stor skärm?
  • Borde jag ställa mig någon mer fråga?
Närmre papper, ja. PDF:er beror på - bättre läsare har bättre PDF-inläsning, men PDF:er funkar bäst när de är enkla och i svartvitt. Ju mer färger, nyanser och komplexitet, desto sämre. En del PDF:er buggar ut på min (jag kan inte läsa den utgåva av Pendragon jag har i PDF, till exempel - något går fel). Notera att vissa tillverkare - mest Pelgrane Press? - faktiskt skickar med alla tre formaten (PDF, ePud, Mobi).

Så stor som fortfarande passar i handen, skulle jag säga.

Bra batteritid och skärm med backlight känns viktigt. Men det tror jag alla har. I övrigt ska den vara funktionsduglig såklart. Några andra viktiga saker är:
  • Enkelt att få tillgång till ett stort utbud svenska och engelska titlar
  • Enkelt att läsa in epub-filer
  • Inget hackande eller moddande för att klara kraven
Då ska du låta bli Kindle. Man kan få in ePub på Kindle, men inte utan hackande. Jag tycker också om de som har litet mer inställningar, som att kunna välja typsnitt, teckenstorlek, radavstånd och marginaler.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Min Kobo H2O är trevlig med textböcker och KO Reader gör svartvit manga och pdf rätt okej, om än ofta små.

Skaffade en Pocketbook Color förra året, den stora varianten(7.8"), och den har funkat väldigt bra för färg och serier. Dock är dess mjukvara inte lika bra som KO Readers (speciellt kapande av vit marginal) och den är lite dyr och samtidigt hade jag problem med sensor för orientering tills jag stängde av den. Färgen är ok, typ i nivå med serietidningar, inte TPBs. Svärtan är dock bra.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag har haft en Kobo nu i många år och det är de bästa jag har haft men jag har köpt så sällan att det känts som en ny generation varje gång jag har köpt. Alla de andra jag har haft har skärmen dött efter 2-3 år men inte Kobon. Det som har varit mest positivt med Kobo jämfört med de andra är att den har varit riktigt skön att hålla i även utan ett fodral. Efter ca 5 år med Kobon så fick den ett problem som raderade innehållet och jag fick en uppdaterad mjukvara när jag installerade via dator inte så konstigt med tanke på tiden men den nya uppdateringen verkar dra väldigt mycket mera batteri så även om jag kan verkligen rekommendera Kobo så är det nog snart dags att uppdatera till en ny modell.
 
Top