Läsplattor

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag klurar på att skaffa läsplatta. Men kan tyvärr inget om dem :)

Här är lite random frågor jag har:
  • Varför ska jag ha en läsplatta?
  • Kommer jag använda den?
  • Vilken läsplatta ska jag ha?
  • Ska den ha en egen shop?
  • Går det på något sätt läsa e-böcker som lånas genom bibiloteket (dvs Libby som är göteborgs stadsbiblioteks app)?
  • Var köper man bäst e-böcker i epub format?
  • Är upplevelsen närmare papper än skärm?
  • Går det läsa in rollspels-pdfer?
  • Hur stor skärm?
  • Borde jag ställa mig någon mer fråga?
Bra batteritid och skärm med backlight känns viktigt. Men det tror jag alla har. I övrigt ska den vara funktionsduglig såklart. Några andra viktiga saker är:
  • Enkelt att få tillgång till ett stort utbud svenska och engelska titlar
  • Enkelt att läsa in epub-filer
  • Inget hackande eller moddande för att klara kraven
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag har en Kindel.

Använder den mest när jag reser. Igår läste jag Conan-berättelsen ”A Witch Shall Be Born” på den.

Är trevlig att läsa på. Går att ladda ner en hel del gamla böcker gratis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
  • Varför ska jag ha en läsplatta?
För att du gillar att läsa böcker? Men inte nödvändigtvis tycker det är så viktigt att böckerna är i pappersformat?

  • Vilken läsplatta ska jag ha?
  • Ska den ha en egen shop?
Jag brukar rekommendera Kobo-plattor, eftersom de visserligen har en egen shop men också är jättelätta att stoppa in egna böcker i som inte kommer från shoppen. Och så är de inte ägda av Amazon.

  • Går det på något sätt läsa e-böcker som lånas genom bibiloteket (dvs Libby som är göteborgs stadsbiblioteks app)?
Såna lån brukar gå via ett program på datorn och, i min erfarenhet, funka utmärkt. Man kopplar alltså in plattan i datorn, och så för programmet över boken från online-biblioteket till plattan.

  • Var köper man bäst e-böcker i epub format?
Jag köper dem mestadels på Kobos egna marknadsplats.

  • Är upplevelsen närmare papper än skärm?
Ja.

  • Går det läsa in rollspels-pdfer?
Går gör det nog, men de flesta läsplattor har svårt för stora, tunga PDF:er med stora och högupplösta bilder. Plus att det är drygt att zooma in och panorera på läsplatta, vilket brukar behövas med rollspelsböcker som är layoutade för stora pappersformat.

  • Hur stor skärm?
Beror på hur stora PDF:er du vill kunna läsa och hur du tänkt transportera plattan.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Det här med att kunna läsa rollspels-pdf:er är inget krav men skulle kunna vara en bonus. Men det känns inte prioriterat eftersom det är tungt och kräver lite större skärm.

Angående skärmstorlek så vill jag att det ska kunna innehåll en del text men ändå vara smidigt i formatet. Så större än en mobil, men vad som känns för stort vet jag inte riktigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag har också en Kindle. Den går utmärkt att använda, det är väldigt smidigt att köpa böcker från Amazon, och köper man böcker från andra ställen kan man generellt bara eposta dem till ens Kindle (som har en egen epost-adress och sköter konverteringen automatiskt). Mycket smidigt; jag har aldrig behövt koppla ihop den med datorn. En trevlig grej är att det också finns som app, vilket gör att när man inte har sin Kindle med sig kan man läsa på mobilen, och den synkar automatiskt till senast lästa ställe (om man håller sin Kindle uppkopplad när man är hemma). Ytterligare en bra funktion för språknördar som jag är att man kan installera olika ordböcker så att när man trycker på ett ord så får man dess översättning. Dessa ord sparas om man vill i en vokabulärdatabas, varifrån man kan titta på dem och med lite trixande kan man exportera dem och importera dem till sin Anki-lek.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Varför ska jag ha en läsplatta?
Det är skitbra om man brukar läsa på tåg/buss/i sängen innan man ska sova. För en läsplatta är lätt att hålla i (till skillnad från en tegelsten till bok) och om man vill sluta läsa (t.ex. om man har kommit fram till sin hållplats eller blir sömning) så är det bara att stänga av läsaren där man är.
Och läsplattor har ofta inbyggd belysning, så du behöver inte fumla med lampor och sådant.

Det är också jättebra att man kan justera textstorleken till precis den storleken man vill.

Vilken läsplatta ska jag ha?
Jag rekommenderar Pocketbooks LUX serie. De har bra funktionalitet, är bekväma att läsa, du kan lägga in böcker från en massa olika format (och behöver ingen speciell klient för att göra det) utan att de krånglar. Jag har prövat en mängd olika läsplattor och Pocketbook är den absolut mest robusta och minst krångliga läsplattan jag någonsin haft.

Om du också läser japansk manga i pocket-format så rekommenderar jag istället Pocketbook Colour.

Ska den ha en egen shop?
Nej. Läsplattor kopplade till en "egen shop" är ett otyg, för de företag som har läsplattor med egen shop brukar göra det obekvämt att köpa från andra än dem.

Går det på något sätt läsa e-böcker som lånas genom bibiloteket (dvs Libby som är göteborgs stadsbiblioteks app)?
Beror väl på app och format. Har ingen erfarenhet med Libby.

Var köper man bäst e-böcker i epub format?
Kobo eller Google Play

Är upplevelsen närmare papper än skärm?
De flesta läsplattor använder någon form av eInk skärmar och liknande. De är närmare papper än en skärm då de inte sänder ut något ljus. Det känns i alla fall för mig som mindre påfrestande för ögonen och det gör det också lättare att läsa i solljus.

Går det läsa in rollspels-pdfer?
Det går, de flesta läsplattor stöder PDF. Men PDF är inte jättelämpligt för små skärmar (de flesta läsplattor fungerar bäst i format som låter dem skyffla om text så att det passar på skärmen).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
köper man böcker från andra ställen kan man generellt bara eposta dem till ens Kindle (som har en egen epost-adress och sköter konverteringen automatiskt).
Det var ett tag sedan jag gjorde detta, och nu minns jag att Amazon visst gör det lite omständigt genom att använda sitt eget format, så köper man från en annan butik och de inte kan leverera i MOBI så måste man konvertera till det formatet. Det finns gratis onlinekonverterare, men det är ett lite obekvämt extra steg. Det funkar dock med Word, PDF, HTML, JPEG och lite andra format. Det finns till och med en hemsida där du kan ladda upp din EPUB, skriva in din kindle-epost och låta dem sköta konvertering och mejl.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Varför ska jag ha en läsplatta?
Jag skaffade läsplatta för några olika anledningar:
  • kunna läsa i sängen utan att behöva ha lampan tänd och störa fru/döttrar
  • alla böcker tillgängligt utan att behöva beställa
  • många böcker gratis (exv äldre klassiker) utan att behöva beställa via bibliotek
  • för många böcker i hyllan
  • slippa distraktioner från att läsa böcker på telefon eller dator
  • skönare för ögonen än att läsa på telefon eller dator
Kommer jag använda den?
oklart! jag var själv osäker, men mitt läsande har gått upp efter att jag köpte den.

Vilken läsplatta ska jag ha?
som alla andra säger jag "den som jag har är bäst!". Jag har en kobo libra h20. En grej med den är att den är vattentät. Inte en superviktig funktion för alla, men för mig är det guld att kunna läsa i badkaret.

Ska den ha en egen shop?
spelar ingen roll. kobo har sin egen shop, men det är enkelt att köpa/konvertera böcker från andra ställen också. jag har köpt och konverterat från google (vilket förvisso kräver ett mellansteg via datorn) och laddat ned en massa böcker gratis från project gutenberg och litteraturbanken (gratis och helt öppna eböcker på engelska och svenska).

Går det på något sätt läsa e-böcker som lånas genom bibiloteket (dvs Libby som är göteborgs stadsbiblioteks app)?
kobo har någon sorts integration mot ett visst system för bibliotek. jag tror att mitt bibliotek inte stödjer det systemet, så jag har inte riktigt orkat bråka med det för att få det att fungera. vissa bibliotek i sverige stödjer det (exv malmö, om jag inte minns fel).

när jag funderar på det slår det mig att jag tror att jag kan få in lånade böcker från biblioteket via samma "omväg" som jag går för att få böcker inköpta från google till plattan. osäker.

Var köper man bäst e-böcker i epub format?
de billigaste jag hittat är kobo eller google books. kobo är ju skönt, för då går det att köpa direkt i plattan. köper jag via googel krävs en (väldigt kort) steg via datorn.

Är upplevelsen närmare papper än skärm?
ja, jag tycker det. skönare för ögonen med eink (som är tekniken många läsplattor använder).

Går det läsa in rollspels-pdfer?
det går att läsa PDF:er på plattan, men den är långsam och lite för liten för det. Vissa rollspels PDF-er tenderar, av någon anledning, att vara väldigt tunga att öppna (stora filer) och då kan det ta flera sekunder att bläddra en sida. inte så användbart, tyvärr..

Hur stor skärm?
min (kobo libra h20) har en skärm på 7 tum. Känns lagom, inte för liten, inte för stor och tung.

Borde jag ställa mig någon mer fråga?
vet ej :D. en sak som är trevlig med plattan jag har är att "pocket" är integrerat automatiskt. Pocket är, om du inte känner till den, en app/plugin från mozilla som låter dig spara websidor och läsa dem senare (utan att behöva vara uppkopplad). jag kan alltså, exempelvis, klicka på "save to pocket" på en wikipediasida och då kommer den att poppa upp automatiskt i min läsplatta, formaterad för att vara läsbar och snabb att bläddra i (utan att jag då behöver gå via plattans slöa och sega webläsare för att få upp samma sida).
Enkelt att få tillgång till ett stort utbud svenska och engelska titlar
det tror jag att du har med nästan alla plattor.

Enkelt att läsa in epub-filer
på min platta finns det olika sätt att få in epub-filer:

  • köp via kobos butik i plattan, på mobilen eller datorn. filen synkas automagiskt in på plattan.
  • köp via annan butik. då behöver jag lägga in filen i ett program på datorn, och sedan synka genom att plugga in en USB-kabel mellan datorn och plattan.
  • ladda in öppna epub-filer (från exv project gutenberg eller litteraturbanken). går att ladda ned direkt från webläsaren i plattan (men det är lite segt), eller ladda ned till en dator och kopiera över till plattan via USB-kabel. drag-drop, det behövs inte någon konvertering eller så. plattan poppar upp som en extern hårddisk.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag kikade lite på Göteborgs stadsbiblioteks hemsida, och de pratar om "overdrive" som något där du kan få tag på deras böcker. Det *tror* jag är samma grej som finns på en kobo-platta, så du *borde* kunna låna böcker direkt till plattan om du skaffar en sådan.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Tack som fasen för alla svar! Läsplattor känns som en sån där grej som standarden är ganska bra rakt över så det mest blir en smakpreferens. Kindle verkar dock lite krångligt och låst. Även om det verkar finnas bra funktioner.

Jag har ett "superpresentkort" på 1000 kr från jobbet som kan omvandlas till ett presentkort i många butiker, bland annat Netonnet och de verkar ju ha Kobol.

Hur är hållbarheten på läsplattor? Är ett fodral ett måste eller är det något man klarar sig utan?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Hur är hållbarheten på läsplattor? Är ett fodral ett måste eller är det något man klarar sig utan?
Har du den hemma så överlever den utan fodral. Har du den i jackfickan eller i väskan tillsammans med pennor, gem, nycklar och laptoppen så behöver du nog ett fodral
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Hur är hållbarheten på läsplattor? Är ett fodral ett måste eller är det något man klarar sig utan?
Rätt bra hållbarhet men det beror väl lite på vad man har i fickan tillsammans med plattan. Min nuvarande Kobo har levt åtminstone ett par-tre år vid det här laget (det är möjligt att jag haft den sedan 2017, men är inte säker), och då har jag ofta med den i jackfickan för läsning på pendeltåget till och från jobbet. Utan fodral.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag kör Kobo H2O och är mkt nöjd. Har kört ett fodral till, det känns juste. Men har ju inte testat utan..

Skippade Kindle pga att Amazon inte känns som ett såvärst trevligt bolag och för att den verkade rätt hårt låst. Kobo är skönt öppen där.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Jag gillar att alltid ha en bok med mig eftersom jag antingen har med mig min Kindle eller min telefon och att de synkar ihop sig bra. Nu går det lite fram och tillbaka om jag läser böcker eller ej, ibland är det det enda jag läser och ibland får den ligga i veckor orörd.

Även Kindle är, trots andra föreställningar här, busenkelt att hiva in epubs du hittat i sjön eller lånat på bibliotek eller köpt på Humble Bundle, etc. Är de drm-skyddade krävs snäppet mer handpåläggning men det är det värt för den som dödat mest drm när den dör vinner och det vet ju alla. Den låsning som finns är för amazons egna titlar som jag inte undersökt om det går att få ut eller ej. Kör en Oasis nu och ångrar det inte en sekund. Det gör mig också lite tuffare än andra för att jag har en deal med djävulen. :)

Ni med kobos, är böckerna ni köper drm-fria? För det skulle vara en anledning för mig att skippa kindle när/om det eventuellt ska bytas i framtiden.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Tack som fasen för alla svar! Läsplattor känns som en sån där grej som standarden är ganska bra rakt över så det mest blir en smakpreferens. Kindle verkar dock lite krångligt och låst. Även om det verkar finnas bra funktioner.

Jag har ett "superpresentkort" på 1000 kr från jobbet som kan omvandlas till ett presentkort i många butiker, bland annat Netonnet och de verkar ju ha Kobol.

Hur är hållbarheten på läsplattor? Är ett fodral ett måste eller är det något man klarar sig utan?
Som andra har sagt: fodral om du vill lägga den i en väska, annars behövs det nog inte. Jag tycker att min platta blir liiiite för tung med fodral på, och jag tar såklart alltid av fodralet innan jag läser i badet (fodralet har en insida med någon sorts filt som nog inte skulle bli så kul om den blev blöt)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag gillar att alltid ha en bok med mig eftersom jag antingen har med mig min Kindle eller min telefon och att de synkar ihop sig bra. Nu går det lite fram och tillbaka om jag läser böcker eller ej, ibland är det det enda jag läser och ibland får den ligga i veckor orörd.

Även Kindle är, trots andra föreställningar här, busenkelt att hiva in epubs du hittat i sjön eller lånat på bibliotek eller köpt på Humble Bundle, etc. Är de drm-skyddade krävs snäppet mer handpåläggning men det är det värt för den som dödat mest drm när den dör vinner och det vet ju alla. Den låsning som finns är för amazons egna titlar som jag inte undersökt om det går att få ut eller ej. Kör en Oasis nu och ångrar det inte en sekund. Det gör mig också lite tuffare än andra för att jag har en deal med djävulen. :)

Ni med kobos, är böckerna ni köper drm-fria? För det skulle vara en anledning för mig att skippa kindle när/om det eventuellt ska bytas i framtiden.
Nä, böcker du köper på kobo har någon sorts drm. (Tror jag! I och med att jag bara har en koboplatta att läsa på så syns inte kobo drm så tydligt). Gissar att den går att hantera med liknande verktyg som jag använder för att importera böcker från Google.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Ni med kobos, är böckerna ni köper drm-fria? För det skulle vara en anledning för mig att skippa kindle när/om det eventuellt ska bytas i framtiden.
Det finns två kategorier: DRM-fria och DRM:ade. De DRM-fria kan laddas ned som helt vanliga ePubs. De DRM:ade kan – så långt jag sett – laddas ner till Adobe Digital Editions, som är ganska mycket standardprogram för DRM:ade ePubs utanför den inhägnade Amazon-trädgården. Och från ADE kan man ju synka till de flesta läsplattor oavsett märke.

ADE är också programmet jag använder för att få in böcker jag köpt på Googles marknadsplats in i min Kobo. Det är såklart lite drygt med ett PC-baserat mellansteg, men å andra sidan gillar jag flexibiliteten.


EDIT: Ett exempel på DRM-fri bok är t.ex. den här. "At the Publisher's request, this title is being sold without Digital Rights Management Software (DRM) applied". Den kan jag ladda ner som ren ePub om jag skulle vilja.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Huh, då stärker jag mitt krampaktiga tag om djävulens rockärm ty adobe drm eller ade rör jag inte med en tång annat än när jobbet kräver det.

Edit: Mest jag iom mitt jobb slitit med Adobes lösning i över tio år och vägrar göra det utan att få betalt. Plus, Calibre liksom!
 
Last edited:

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Orkar inte med drm-diskussionen :eek: Är detta ett problem eller kan jag köpa en kobo och känna mig nöjd och ohämmad i mitt användande? Har jag förstått rätt att jag behöver gå via datorn om jag vill köpa från googles marknadsplats?


min (kobo libra h20) har en skärm på 7 tum. Känns lagom, inte för liten, inte för stor och tung.
Det skiljer en hel del i pris mellan 7 tum och 6 tum. Just nu lutar det åt den här: https://www.netonnet.se/art/dator-s...asplatta/kobo-clara-hd-6-black/1012577.17233/

Kobo nia kostar förövrigt bara 999 kr så det är ju i princip gratis med jobbets presentkort. Så frågan är om det är värt att lägga 400 kr i mellanskillnad.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Orkar inte med drm-diskussionen :eek: Är detta ett problem eller kan jag köpa en kobol och känna mig nöjd och ohämmad i mitt användande? Har jag förstått rätt att jag behöver gå via datorn om jag vill köpa från googles marknadsplats?
Inget problem. :) Bara är bara ett problem om en vill flytta saker från enheten de ligger på. Jag gnäller bara för att jag är bibliotekarie och hjälp alldeles för många alldeles för många år med adobes drm och programvara. :)

Dator brukar behövas för att få över från andra enheter än den egna. Oftast antingen som från Calibre till Kindle, via ett menyval så epostas filen direkt och finns på en sekund på enheten (finns säkert liknande för andra också), eller så ansluts de till dator och finns där som en enhet att föra över saker till. En dator upplever jag som bra för att organisera sitt bibliotek med e-böckernär en får mycket från andra platser än den inbyggda butiken, lite beroende på var en köper böcker då. För egen del är väl kanske 10% inköp från amazon, resten ligger på datorn i Calibre och jag flyttar över de jag läser just nu.

Finns det någon läsplatta som kan läsa en mapp på typ dropbox eller liknande?
 
Top