Läser någon detaljerade exempel?

För att återknyta till trådens ämne – långa exempel – så har jag ju utlovat exempel på vad jag menar.

Här i regelkapitlet till Ödesväktarna har vi till exempel ett lååååååååångt stridsexempel. Tusen ord, tre stridsrundor som omsorgsfullt beskrivs med varje slagväxling och tanke från deltagarnas sida.

Är det nån som läst Ödesväktarna och faktiskt läst hela det exemplet?

Rotsystem har ett liknande exempel. Kortare, men ändå.

More than Humans exempel är på fyra sidor, 1500 ord.

Det som föranledde tråden var att jag började skriva ett detaljerat exempel på karaktärsskapande till Luna City Blues. Kan i tänka er 3-4 sidor av det här?

Men ja, det är den sortens detaljerade, längre blow-by-blow jag menar. Inte kortfattade småexempel som är insprängda i regeltexten.

Det som föranledde tråden var att jag började skriva ett detaljerat exempel på karaktärsskapande till Luna City Blues. Kan i tänka er 3-4 sidor av det här?
Jag skulle inte läsa 3-4 sidor av detta. Undantagsvis om reglerna är så krångliga/opedagogiskt skrivna att de inte går att förstå utan exemplet. Av det jag får ut av texten, så verkar dock inte regelmotorn vara ohemult svårhanterlig.

Om du ändå vill ha kvar exemplet skulle jag rekommendera att åtminstone göra en punktlista när det gäller att rada upp vilka olika grundegenskaper/skills som Mike lägger poäng i, ex under Formative years. Att ha dem i löpande text känns rörigt. Jag skulle även specificera vilka tärningar han rullar.

Ett alternativ är att ha delar av rollformuläret som bild till texten, så man ser resultatet av varje del i processen, vilket hjälper med översikten.

Är det nån som läst Ödesväktarna och faktiskt läst hela det exemplet?
Jag läste hela. Tyckte det fyllde sin funktion.
Kan i tänka er 3-4 sidor av det här?
Det beror på hur många interagerar delar reglerna har. Men jag är mer tveksam. Behövs exemplet för pedagogiken kanske det kan delas upp? Uppdat: Alltså, jag tycker inte det är något fel på exemplet i sig, men 3-4 sidor är ju riktigt långt.

Det beror på hur många interagerar delar reglerna har. Men jag är mer tveksam. Behövs exemplet för pedagogiken kanske det kan delas upp? Uppdat: Alltså, jag tycker inte det är något fel på exemplet i sig, men 3-4 sidor är ju riktigt långt.
En de positiva sakerna här är att det utmynnar i en exempelkaraktär.

Om jag gjorde det här skulle jag antagligen dela upp varje steg i en hård regeldel och en narrativ del (det senare i t.ex. kursivt). Men visst vore det önskvärt om det tog upp max ett uppslag…

En de positiva sakerna här är att det utmynnar i en exempelkaraktär.
Absolut. Och jag är inte emot det. Men jag tycker att RP-skapande, som ofta följer raka steg, sällan behöver exempel.

Men som sagt, finns det interagerande delar kan det vara hjälpsamt. Exempelvis läste jag alldeles nyligen ett i FL Twillight 2000, som också är ett lifepath-system. Jag tyckte reglerna var lite kluriga men exemplet rätade ut alla frågetecken. Perfekt. Men det var å andra sidan på en halv sida.

Kan i tänka er 3-4 sidor av det här?

Nej. Alltså, om systemet för rollpersonsskapande funkar som jag tänker att det gör (baserat på gamla MC och det du skrivit om det på forumet) ser jag ingen riktig poäng med att lägga ord på att förtydliga det med exempel. Det är helt enkelt inte tillräckligt komplext för att det ska behövas, tänker jag. Eftersom det är ett life path-system bygger den mekaniska logiken på helt allmän omvärldskunskap, vilket gör att systemet kommer ligga nära alla läsares livsvärld och följaktligen avsevärt sänka tröskeln för förståelse. Jag tror inte exempel behövs.

Problemet med detta är att jag inte initialt vet varför jag läser det. Vad skiljer runda 1 mot runda 3? Vad är det exemplet försöker belysa, annat än hur man kör en strid? Vari ligger problematiken som exemplet försöker klargöra?

Det är nog faktiskt exakt bara det – hur man kör en strid. Vilka saker som sker i vilken ordning, osv.

Men jag börjar fundera på att skippa det exemplet eller kanske bara ha någon av stridsrundorna. Kanske komplettera med en youtubevideo. För som trådstarten tyder på så börjar jag bli alltmer skeptisk till att just den sortens longform-exempel egentligen fyller något syfte när man har ett hyfsat enkelt grundsystem och förhoppningsvis kan förklara det pedagogiskt i text.

Men jag börjar fundera på att skippa det exemplet eller kanske bara ha någon av stridsrundorna.
Jag har själv skrivit ett stridsexempel. Kolla på det och se vad du ogillar. Just det jag slog ned på är också ett fel med min text. Jag tycker texten (min, alltså) är jättebra för att visa på en spelstil men hur ska läsaren veta det innan den har läst texten? Som @Quadrante är inne på så behöver man antagligen en bättre formattering med tydliga rubriker. Att dela upp exemplet, så att det är ett löpande exempel genom hela kapitlet, är ju ett stilgrepp som fanns i Chronopia.

(börjar på sida 4)

Jag har läst ganska tunga exempel på karaktärsskapande och tyckt att de både funkade och hjälpte. Problemet som följer är dock att efter exemplet har hjälpt mig är det död vikt i boken. Jag kommer sannolikt aldrig läsa det igen.

Jag skulle nog säga att om du använder alfa och betaläsare och ingen av dem påpekar hur svårt det är att förstå något, så kanske inte exempel behövs. Är ett segment så avancerat att många verkar missförstå det, då skall man nog fundera på att skriva om, eller lägga till ett tydligare exempel.

Back