Jag brukar vara motståndare till bilder, men här fyller ju bilden en värdefull funktion. Snyggt exempel @Rickard !Något jag hade uppskattat var om "alla" regler var i formen av tecknade exempel med texter som pekade på regelhantering. Man behöver bara skanna bilden med ögonen för att direkt förstå regeltillämpningen.
View attachment 25431
Fixat nu.Länken verkar kräva behörighet för att få access.
Jag skulle inte läsa 3-4 sidor av detta. Undantagsvis om reglerna är så krångliga/opedagogiskt skrivna att de inte går att förstå utan exemplet. Av det jag får ut av texten, så verkar dock inte regelmotorn vara ohemult svårhanterlig.Det som föranledde tråden var att jag började skriva ett detaljerat exempel på karaktärsskapande till Luna City Blues. Kan i tänka er 3-4 sidor av det här?
Jag läste hela. Tyckte det fyllde sin funktion.Är det nån som läst Ödesväktarna och faktiskt läst hela det exemplet?
Det beror på hur många interagerar delar reglerna har. Men jag är mer tveksam. Behövs exemplet för pedagogiken kanske det kan delas upp? Uppdat: Alltså, jag tycker inte det är något fel på exemplet i sig, men 3-4 sidor är ju riktigt långt.Kan i tänka er 3-4 sidor av det här?
Problemet med detta är att jag inte initialt vet varför jag läser det. Vad skiljer runda 1 mot runda 3? Vad är det exemplet försöker belysa, annat än hur man kör en strid? Vari ligger problematiken som exemplet försöker klargöra?Rotsystem har ett liknande exempel. Kortare, men ändå.
En de positiva sakerna här är att det utmynnar i en exempelkaraktär.Det beror på hur många interagerar delar reglerna har. Men jag är mer tveksam. Behövs exemplet för pedagogiken kanske det kan delas upp? Uppdat: Alltså, jag tycker inte det är något fel på exemplet i sig, men 3-4 sidor är ju riktigt långt.
Absolut. Och jag är inte emot det. Men jag tycker att RP-skapande, som ofta följer raka steg, sällan behöver exempel.En de positiva sakerna här är att det utmynnar i en exempelkaraktär.
Kan i tänka er 3-4 sidor av det här?
Ja.Kan du tänka dig läsa flera sidor av det här?
Problemet med detta är att jag inte initialt vet varför jag läser det. Vad skiljer runda 1 mot runda 3? Vad är det exemplet försöker belysa, annat än hur man kör en strid? Vari ligger problematiken som exemplet försöker klargöra?
Jag har själv skrivit ett stridsexempel. Kolla på det och se vad du ogillar. Just det jag slog ned på är också ett fel med min text. Jag tycker texten (min, alltså) är jättebra för att visa på en spelstil men hur ska läsaren veta det innan den har läst texten? Som @Quadrante är inne på så behöver man antagligen en bättre formattering med tydliga rubriker. Att dela upp exemplet, så att det är ett löpande exempel genom hela kapitlet, är ju ett stilgrepp som fanns i Chronopia.Men jag börjar fundera på att skippa det exemplet eller kanske bara ha någon av stridsrundorna.