Läsbarhet i digitala spelböcker?

Jag är ju en tråkmåns här, men personligen föredrar jag att allt ligger i en enda stor html sida så ctrl+f funkar, sen gärna index och interna länkar men ctrl+f är viktigare för mig om jag ska läsa en digital rollspelsbok (referensliteratur).
Även när det är över 5 MB som markdown? Det är mycket text.

Jag förstår tanken med att man strukturerar det som ett träd, men...

Man läser ju oavsett linjärt (man börjar med ett ord, fortsätter med nästa osv.), så att också strukturera texten linjärt är ju mest användarvänligt.

Med det sagt så kan ju saker hända som gör att man vill välja olika "spår" för läsningen, men en generell webbsida är ofta en grötig sörja som försöker kasta information i ansiktet på mig. Men det behöver ju inte bli så föreställer jag mig, om man håller nere på saker som stör och väldigt noga sörjer för läsupplevelsen.
Fast linjärt kollapsar när det blir mycket text.

Tanken är ju inte att man ska läsa allt, tanken är att man ska läsa det man behöver nu.

Typ, som när man spelar ett open world-spel på datorn. Man dumpar inte allt på spelaren på en gång, utan lite åt gången.

Det där är förresten min dröm, ett open world-spel med tillräckligt mycket innehåll för att man inte ska kunna "bottna" det. Där frågan inte blir "vad finns kvar att göra", utan mer "var gillar jag att vara" och "vad gillar jag att göra", och det finns tillräckligt mycket innehåll för att ge mig den friheten.

Av min erfarenhet av att spela Warhammer med böcker i fysiskt och digitalt format så skulle en digital regelbok behöva ha någonslags radikalt annorlunda, icke-linjärt upplägg för att kunna gå lika enkelt att slå i som den fysiska under spelets gång. Som att man börjar i ett index där man snabbt kan klicka sig fram till/mellan olika regelkategorier, och att enskilda regler har snabblänkar till eller en flowchart med tillhörande regler som följer på varandra, som för strid, så att man snabbt kan hoppa fram och tillbaka.
Kanske något i stil med att varje regel är sitt eget lilla fönster och uppe i hörnet finns en rad med ikoner som öppnar relevanta listor/tabeller/flowcharts.
Och det coola är att man kan göra det.

Digitalt uppskattar jag om man kan sortera själv, slå på och av synlighet och göra en egen ”lista” eller sida med egenvalda sektioner. Gärna att sorteringen kan flyttas runt med drag-n-drop.

Digitalt uppskattar jag om man kan sortera själv, slå på och av synlighet och göra en egen ”lista” eller sida med egenvalda sektioner. Gärna att sorteringen kan flyttas runt med drag-n-drop.
Det är läckert, men kräver nog en webserver, inte bara en packe HTML på en lokal disk. Förutom synlighet, den har jag valbar per rubrik.

Fast fällbara sektioner är ju standard i varenda texteditor, plus de flesta ordbehandlare, inklusive Word. Varenda filhanterare har samma funktion. Folk borde känna till det.

Back