Nekromanti [Länk] The Death of RPGs

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Khyron said:
Tror inte det var DoD du kommer ihåg, har precis gått igenom min scannade version av DoD 82 och även om språket var aningen tillkonstrat så hittade jag allt jag letade efter.
Vad absorberar en ringbrynja då? :gremsmile: (Jag kommer förresten ihåg väldigt bra. Vi körde -82:an, Dimön, Alfer & Troll, Tvillingbergen och nåt mer förra året så jag har det färskt. Har spelat rollspel i 25 år och vi hade ändå "vissa problem" att skapa rollpersoner och spela. Men det var otroligt kul)!

Khyron said:
SRR däremot hade massor med tabellreferenser fram och tillbaks som inte alltid stämde...
Riktigt kasst, men då vi spelat RM i ett antal år innan kunde vi snabbt sätta ihop en errta och några husregler.

//EvilSpook
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
bozar said:
Definitivt inte något skällsord, spel som D&D är nästan helt riktat till hack n' slash spelare(om det nu är en finare term?).
Jag tror inte det är en finare term så mycket som det är ett helt annat ord. Men om du tänker använda "powergamer", "hack n' slash spelare" och "rädda världen high fantasy" som synonymer kan du väl förklara vad du menar med dessa begrepp. Annars förstår jag helt enkelt inte vad du vill säga (utom att du inte gillar D&D och att du har en rätt bestämd uppfattning om vilka slags spelare som spelar D&D).
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
EvilSpook said:
Vad absorberar en ringbrynja då? :gremsmile:
He, he, så var det ja. På vissa ställen i grundreglerna stod det ringbrynja, på vissa stod det kedjebrynja. Men jag vill minnas att vi klurade ut ganska snabbt vad en ringbrynja skyddar genom att läsa ledtrådar som dvärgarnas "ringbrynja 5p".
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Pom said:
Jag tror inte det är en finare term så mycket som det är ett helt annat ord. Men om du tänker använda "powergamer", "hack n' slash spelare" och "rädda världen high fantasy" som synonymer kan du väl förklara vad du menar med dessa begrepp. Annars förstår jag helt enkelt inte vad du vill säga (utom att du inte gillar D&D och att du har en rätt bestämd uppfattning om vilka slags spelare som spelar D&D).
En helt annat ord dig kanske men det är för mig spelare med samma mål: optimera karaktärens stats, inte färga karaktären med seriöst röstskådespel eller mer än minimalt konverserande med SLP, anta enbart uppdrag som gynnar just hans karaktär med förmögenhet, vapen och hjälteförmågor. Kalla dem high fantasy-fantaster om du så vill för mig är det ingen skillnad då alla har samma mål. Om inte D&D riktar sig till dessa spelargrupper så är alla exempel i regelböckerna player's manual 3.0 och gamemasters handbook pinsamt dåliga och då är det helt enkelt därför nya spelare inte köper spelet. Du hävdar alltså att D&D inte riktar sig främst till denna spelartyp, då vill jag att du nämner en regel eller del i boken som riktas till eller kan gynna t.ex. amatörskådespelare (låter mycket mer som ett skällsord än powergamers).

Du har inte tillfört något till tråden, istället för att motbevisa min teori om vilka spelare som charmas av MMORPG's så har du velat ha förklaring till min kommentar om varför jag föredrar andra typer av spelare personligen när jag är SL. Precis de ingredienser som jag nämnt ovan kan alla få i MMOPRG eller en custom-bana av WC3 TFT och det behövs ingen SL eller tröttsamma tärningsslag. Du har uppenbarligen inte läst genom samtliga inlägg särskilt noga, bara de du själv väljer att läsa.

Anledningen att jag föredrar andra spelartyper är enkel, jag vill själv få ut någonting av att vara SL och det får jag inte av att ständigt emulera high fantasy och ytterst spartanskt färdighetsutnyttjande och konverserande. Jag vet att det finns SL som inte gillar amatörskådespelare heller så detta är totalt irrelevant för tråden. Det här är larvigt OT och jag tycker det är sorgligt att jag ska behöva utveckla en harmlös personlig kommentar så här långt. Att jag föredrar andra spelartyper personligen har inget med tråden att göra.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Tabellsamlingen på sidan 47 har alla rustningarna - Ringbrynja, 4 poäng, 600 silver... :)

Håller just nu på att koka ihop nån form av regelsammanställning som jag kan använda för en kommande kampanj, så jag är mitt uppe i att gå igenom alla mina DoD-böcker för att se vad som passar. Blir småkul att se hur det slutar, kan bli en rätt tjock bok bara av att samla alla yrken som getts ut på ett ställe, för att inte snacka om de spelbara raserna. Får se vad som behövs när jag fått in spelarnas RP-koncept...

SP
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Khyron said:
Tabellsamlingen på sidan 47 har alla rustningarna - Ringbrynja, 4 poäng, 600 silver... :)
Absolut. Men det var lite av ett detektivarbete ändå eftersom den lösa vapentabellen sade att det är fjällbrynja som har 4p, medan "kedjebrynjan" har 5p. :gremcrazy:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag har läst dina inlägg och det är annat än din parentes som intresserar mig. Det är därför jag har bett om förtydliganden. Att du tycker sådant är larvigt och sorgligt känns förstås inte roligt att höra. Försök se det från den ljusa sidan: det finns folk som tar dig på allvar och vill diskutera med dig.

bozar said:
En helt annat ord dig kanske men det är för mig spelare med samma mål: optimera karaktärens stats, inte färga karaktären med seriöst röstskådespel eller mer än minimalt konverserande med SLP, anta enbart uppdrag som gynnar just hans karaktär med förmögenhet, vapen och hjälteförmågor. Kalla dem high fantasy-fantaster om du så vill för mig är det ingen skillnad då alla har samma mål.
Mm, OK. Då tycker jag vi kallar dem powergamers så vi inte missuppfattar varandra.

Då menar jag följande:

- Det är fullt möjligt att spela rädda-världen scenarior utan powergaming.
- Det finns en hel del D&D-spelare som inte är powergamers.

Du hävdar alltså att D&D inte riktar sig främst till denna spelartyp, då vill jag att du nämner en regel eller del i boken som riktas till eller kan gynna t.ex. amatörskådespelare (låter mycket mer som ett skällsord än powergamers).
Jag hävdar att D&D vänder sig till folk som vill spela mäktiga hjältar. Jag hävdar att man inte alls behöver vara powergamer enligt din definition för att spela mäktiga hjältar. Själv spelar jag D&D för att slippa powergaming. Till skillnad från många andra spel behöver man inte anstränga sig för att bli mäktig. Därför kan man ägna sin energi åt annat, som skådespeleri, stämning, vad ens karaktär vill göra.

Ett amatörskådespelartips?

Player's Handbook (till 4:e upplagan) s23:
Här ges tips för hur man definierar ens karaktärs personlighet i tre steg om tre delar genom att besvara frågor:

1: "Social interactions"
"How do others perceive you in social interactions?"
"How optimistic are you?"
"How trusting are you?"
2: "Decision points"
"How assertive are you at a decision point?"
"How conscientious are you about following rules?"
"How empathic are you?"
3: "Dire Straits"
"How courageous are you in dire straits?"
"How do you feel when faced by setbacks?"
"How are your nerves?"

Du har inte tillfört något till tråden...
Nej, jag vet. Och mina inlägg är sorgliga och larviga och jag dina inlägg bryr jag mig inte om att läsa. Jag vet.

Efter de klargöranden jag nu har fått uppfattar jag din teori på detta sätt:

De flesta som spelar D&D är såhär (och dumma) och har därför övergått till WoW o co.

Onlinespel har nog tagit en del rollspelare, det håller jag med om. Men jag tror också att en del stöts bort av de kotterier som ofta uppstår i nördkretsar.

Jag har t ex varit med om att folk på fullt allvar har sagt att världens största rollspel är för folk som är dåliga rollspelare. Har man som nybörjare skaffat det spelet (och statistiskt är chansen/risken stor) blir man förstås ledsen om man hör sådana åsikter.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
bozar said:
Anledningen att jag föredrar andra spelartyper är enkel, jag vill själv få ut någonting av att vara SL och det får jag inte av att ständigt emulera high fantasy och ytterst spartanskt färdighetsutnyttjande och konverserande. Jag vet att det finns SL som inte gillar amatörskådespelare heller så detta är totalt irrelevant för tråden. Det här är larvigt OT och jag tycker det är sorgligt att jag ska behöva utveckla en harmlös personlig kommentar så här långt. Att jag föredrar andra spelartyper personligen har inget med tråden att göra.
Tycker du går lite för långt med det här inlägget, vänligen tona ned lite...

High fantasy och powergaming är totalt oberoende av varandra, helt ärligen. Det är inte nödvändigt att spela high fantasy för att powergamea, och inte heller tvärt om. Faktist tror jag nutid och sci-fi är långt mycket mer känsliga för powergaming...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Hepp!

Hepp, här kommer en vänligt påminnelse från er kvartersmoderator att diskutera ämnet, inte varandras förmåga eller oförmåga att läsa och skriva inlägg.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Hepp!

Nu när alla förhoppningsvis kan bortse från mina personliga åsikter och hålla sig till ämnet tänkte jag vi kunde dra upp tråden igen. Eftersom jag faktiskt är den ende som haft en teori om varför så undrar jag om någon annan har en annorlunda teori. Varför detta minskande instresse för rollspel? Vi kom aldrig fram till något av värde.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
En teori …

bozar said:
Varför detta minskande instresse för rollspel? Vi kom aldrig fram till något av värde.
Jag misstänker att det bristande intresset för att diskutera ämnet kommer sig av att många av oss redan diskuterat ämnet upprepade gånger.

Min teori: Bovarna är samlarkortspel, datorspel (framförallt MMORPG) och internet.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Den var här hela tiden:

bozar said:
Nu när alla förhoppningsvis kan bortse från mina personliga åsikter och hålla sig till ämnet tänkte jag vi kunde dra upp tråden igen. Eftersom jag faktiskt är den ende som haft en teori om varför så undrar jag om någon annan har en annorlunda teori. Varför detta minskande instresse för rollspel? Vi kom aldrig fram till något av värde.
Här var min teori. Man måste faktiskt klicka på länken också. :gremwink:

Jag tycker verkligen att hobbyn är självblind i det här syftet: System och geografipluggning är inte något som tilltalar de flesta människor. Inget fel i det, men man måste verkligen reflektera över detta om man ska spekulera i rollspelens popularitet.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: En teori …

Dante said:
Jag misstänker att det bristande intresset för att diskutera ämnet kommer sig av att många av oss redan diskuterat ämnet upprepade gånger.

Min teori: Bovarna är samlarkortspel, datorspel (framförallt MMORPG) och internet.
Jag är medveten om det men de flesta trådar brukar sluta med att man kommer fram till en slutsats men denna spårade ur ganska tidigt.

Samlarkortspel är intressant, jag trodde verkligen dess storhetstid var över men å andra sidan tänkte jag mest på magic och samlarkortspel är ju mycket större än så.

Hur är det med warhammer och liknande, nån som har koll på om försäljning minskat på samma sätt som rollspel? Är ganska bortskämd med försäljningssiffror från hårdvarusidan men det kanske är mer ovanligt med spelföretag.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Den var här hela tiden:

Arvidos said:
bozar said:
Nu när alla förhoppningsvis kan bortse från mina personliga åsikter och hålla sig till ämnet tänkte jag vi kunde dra upp tråden igen. Eftersom jag faktiskt är den ende som haft en teori om varför så undrar jag om någon annan har en annorlunda teori. Varför detta minskande instresse för rollspel? Vi kom aldrig fram till något av värde.
Här var min teori. Man måste faktiskt klicka på länken också. :gremwink:

Jag tycker verkligen att hobbyn är självblind i det här syftet: System och geografipluggning är inte något som tilltalar de flesta människor. Inget fel i det, men man måste verkligen reflektera över detta om man ska spekulera i rollspelens popularitet.
Mycket intressant teori, många kapitel och moduler är mycket geografi.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Den var här hela tiden:

  • Finna nöje i att plugga in fakta
  • Finna nöje i att analysera och använda system
  • Producera en rollperson
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Den var här hela tiden:

Ditt föredrag var ju uppskattat.

Finns ju idag rollspel med väldigt minimala regler såsom supergänget så det går ju göra det enkelt med men det är ju pengar som bestämmer och då har små företag inte stor chans att göra sig hörda.

Jag kan tänka mig stor förändring men frågan är vad övriga tycker. Det man är nöjd med vill man ju inte ändra på.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Den var här hela tiden:

bozar said:
Finns ju idag rollspel med väldigt minimala regler såsom supergänget så det går ju göra det enkelt med men det är ju pengar som bestämmer och då har små företag inte stor chans att göra sig hörda.
Men om det nu går att tilltala en större publik genom att göra annorlunda spel så är det ju just där som pengarna ligger!

Time will tell.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Hepp!

Varför detta minskande instresse för rollspel?
Folk spelar inte riktigt i samma sällskapsformer som man gjorde på åttiotalet. Man umgås inte lika ofta och länge i vardagsrum och pratar med varandra - eftersom vardagsrummet flyttat över till internet.

Spelformer som hör hemma på skolgårdar fungerar ju fortfarande - det visar framgångarna med Pokemon- och YGO-kort väldigt väl - men att plugga rollspel för att spela hemma hos någon är helt enkelt för mycket jobb för något som känns avigt till att börja med.

Nu spelas det faktiskt ganska mycket rollspel på nätet, på forum och chattar. Det är förvisso inte riktigt samma spelform som traditionellt bordsrollspel, men grunden är densamma, och det är en väldigt stor hobby, som jag tror lockar och finner betydligt fler nya spelare än vad bordsrollspelshobbyn gör - särskilt många tjejer.

rollspelshobbyn lever och frodas; den behöver vi inte oroa oss för. Det är bara vissa specifika rollspelsformer - de som inte klarat att utveckla sig med de nya tiderna - som har problem idag.

Så om de traditionella rollspelen vill klara sig så behöver de först och främst se till den stora målgrupp som spelar rollspel idag (alltså de som spelar över nätet) och sätta sig in i hur deras spelintresse ser ut och vad de vill få ut av sitt rollspelande. Sedan måste de utveckla själva spelformen på något sätt - förmodligen samma sätt som brädspelshobbyn utvecklats de senaste åren. Brädspelshobbyn har ju som bekant fått en oväntad rennässans genom att förnya själva spelandet med nya grepp. Man har dragit ner speltiden en hel del, minskat slumpens betydelse, tagit bort irriterande features såsom spelarelimination, samt överlag strömlinjeformat regler för att lyfta fram de viktiga, stimulerande besluten. Istället för den gamla tidens harvande, tungrodda spel med en massa specialregler för att simulera en verklighet så har man via viss abstraktion kunnat lyfta fram intressanta, utmanande, strategiska problemsituationer, och därmed kunnat locka massor av nya spelare som tidigare inte varit intresserade av kort- eller brädspel. (Återigen; många nya kvinnliga spelare, eftersom de nya brädspelen i den så populära euroskolan inte heller är lika nördiga som de gamla storsäljarna från åttiotalet)

Men, det är som sagt om traditionella bordrollspelare verkligen vill att bordsrollspelshobbyn skall överleva. Jag tror inte det. Jag tror exempelvis att de flesta bordsrollspelare är helt ointresserade av den spelform som praktiseras på nätet idag och föraktar den av olika skäl, samt att väldigt få rollspelare är redo att låta bordsrollspelshobbyn genomgå samma utveckling som brädspelshobbyn har gjort. Jag tror nämligen att de flesta bordsrollspelsutvecklare är så sentimentala i sin förhållning till hobbyn att de hellre drömmer om spelen de växte upp med än att se till hur folk spelar rollspel idag, samt att de är betydligt mer konservativa och stelbenta än vad brädspelsutvecklarna visat sig vara.

Och så förstås; även om mycket har skett sedan den gamla "friform vs. regelspelare"-debatten på nittiotalet, så är rövhålfaktorn i bordsrollspelshobbyn fortfarande utbredd och oerhört stor. Väldigt många bordsrollspelare har fortfarande en märklig lust att peka finger åt andra rollspelare och nedvärdera deras rollspelsform. Det fenomenet får alltid dåliga effekter på kulturens tillväxt.

Jag hade en gång i tiden stor tilltro till att idéerna om rollspelstriangeln skulle kunna minska rövhålfaktorn i hobbyn, men det har gått sisådär.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Hepp!

Rövhålteorin stämmer säkert för vana spelare men frågan är om en person som aldrig spelat förut ser det så. Kanske traditionellt bordsrollspel dör ut och något annat tar vid. Ett helt nytt typ av spel skulle säkert ta kål på många av de seglivade fördomar som finns om rollspelare i stort.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Hepp!

Jag är, tror jag, förhållandevis ung jämfört med många övriga här i tråden som refererar till sig själv som 30-åringar. Jag är född 91, i rollspelets kristid alltså. Min inkörsport var dock väldigt klassisk, en klasskompis hade fått DoD6R av sina föräldrar. Vet inte riktigt var de hittat den :S

Iallafall, rörande de 500-sidiga regelböckerna och ständiga och ibland nödvändiga modulerna kontra indiespelen.
För 12-åriga jag kändes DoD6Es dryga 200 sidor ganska lätta att ta sig igenom. Dock följde inget startäventyr med, och det var 200 sidor regler, nästan ingen setting.
Jag har haft väldigt lite kontakt med indie-världen än så länge, men tar mig ändå friheten att göra några uttalanden. Jag har fått för mig att svenska indiespel som Oskrivna blad vänder sig till redan erfarna rollspelare och fumlar lite i både beskrivningen av vad rollspel i allmänhet är och hur spelet är tänkt att spelas.

Alltså, lösningen för att göra det möjligt för 12-åringar att hitta till vår hobby: Spel borde konstrueras med simpla regler, en vacker 100-sidors-gräns kan funka, men kanske ännu mindre. Gör regelboken komplett och pedagogisk (tar upp allt från grunden), bara att börja spela. Skulle gärna se att flera spel ges ut med lika regler men olika setting så att man som nybörjare kan testa vilket man gillar bäst utan att behöva lära sig nya system (köpkraften är det ju som sagt inget problem med)

Sen hur man ska få 12-åringarna att hitta dessa böcker är ju svårt.
 
Top