Nekromanti [Länk] The Death of RPGs

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Magic

Samlarkortspel är intressant, jag trodde verkligen dess storhetstid var över men å andra sidan tänkte jag mest på magic och samlarkortspel är ju mycket större än så.
Visst är Magic inte lika stort som det en gång varit, men "skadan" är ju redan skedd. Om de som brukade spela rollspel slutar med Magic betyder det inte att de börjar spela rollspel igen. Själv slutade jag spela rollspel ungefär när Magic kom, men det berodde på andra saker än Magic att jag flyttade till en ny stad, och att de svenska rollspelen förändrades på ett sätt som jag inte gillade. Nu spelar jag både rollspel och Magic.

/tobias
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Magic

Gurgeh said:
Visst är Magic inte lika stort som det en gång varit, men "skadan" är ju redan skedd. Om de som brukade spela rollspel slutar med Magic betyder det inte att de börjar spela rollspel igen.
Jag har alltid fått intrycket att det sätt på vilket magic och dylika spel snodde spelare från rollspelen på var att spelintyresserade knattar började med detta istället för att börja spela rollspel, inte att rollspelare i någon större omfattning slutade med rollspel för att istället börja med magic. Har jag haft fel?

/Anders
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: En teori …

bozar said:
Hur är det med warhammer och liknande, nån som har koll på om försäljning minskat på samma sätt som rollspel?
Nix, någon statistik har jag inte. Men rent anekdotiskt/empiriskt stöter jag som lärare då och då på elever på mellan- och högstadiet som håller på med Warhammer/WH40k eller LotR. Kortspelare dyker också upp ibland. Bordsrollspelare lyser med sin frånvaro (utöver de enstaka jag lyckas inspirera). Det bär sig ju tydligen också ekonomiskt att ha butiker med enbart figurstridsspel. Att ha butiker med enbart bordsrollspel tycks omöjligt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Re: Magic

Jag har alltid fått intrycket att det sätt på vilket magic och dylika spel snodde spelare från rollspelen på var att spelintyresserade knattar började med detta istället för att börja spela rollspel, inte att rollspelare i någon större omfattning slutade med rollspel för att istället börja med magic. Har jag haft fel?
Det låter nog korrekt, men lita inte på mig -- jag varken var eller kände en spelintresserad knatte vid den tidpunkten.

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Magic

De snodde rollspelare också, åtminstone om man ska tro gamla Centurion :gremsmile:

Däremot snodde väl rollspelen figurspelare, till att börja med?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Magic

Jag har alltid fått intrycket att det sätt på vilket magic och dylika spel snodde spelare från rollspelen på var att spelintyresserade knattar började med detta istället för att börja spela rollspel
När Magic kom var jag starkt involverad i en spelförening som var knutpunkt för uppemot ett hundratal spelare ner till mellanstadienivå. Vi hade direkt kontakt med det största försäljningsstället för såväl rollspel som magickort (hade till och med ett tag lokal i en av dessa leksaksaffärer, och vi fick själva medbestämmande över vilka spelinköp de skulle göra), vi höll magicspelkvällar såväl som höll öppet hus för oroade föräldrar när rollspelsdebatten drog igång, där vi bemötte dem och svarade på frågor, m.m. Jag spelledde blandade grupper med många mellanstadieelever i vår lokal belägen centralt i sta'n dit massor med spelintresserade ungar kom varje helg. Jag anser mig alltså ha rätt god insyn i hur magic påverkade rollspelshobbyn under den här tiden; och min bedömning är att magic snarare förlängde livslängden för rollspelshobbyns glansdagar i ett par år.

Att tro att ungar skulle ha valt att spela magic istället för rollspel känns ganska verklighetsfrånvänt för mig; när det kom unga magicspelare till lokalen så visade det sig att många av dem lärt sig om rollspel och blivit intresserade efter att ha handlat och bytt kort runt fontänen utanför Tradition i sturegallerian. Många som hade slutat spela rollspel började på nytt efter att ha fått Magic som ett naturligt och enkelt sätt att umgås och knyta kontakter med andra spelintresserade.

Att anklaga Magic för att ha legat bakom rollspelshobbyns död är alltså en klassisk förväxling av korrelation och kausation. Det stämmer att Magic kom och blev populärt ungefär samtidigt som rollspelshobbyn stannade av, men att därifrån påstå att det ena låg bakom det andra stämmer inte överrens med hur verkligheten såg ut för mig som hade tämligen god insyn i båda hobbies såväl som hur de båda lyckades locka till sig nya spelare. Magic var good stuff för rollspelshobbyn.
 
Top