Nekromanti [Länk] The Death of RPGs

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Rollspelspris

Jag har inget emot att referera till grundreglerna för det är något alla har men när man refererar till 20 andra böcker så tycker jag det är på tok för mycket. Sidanvisningarna var extremt få i Eon 1, kommer bara ihåg att jag sett en och det är till Mystik & Magi.

Enligt min erfarenhet så behövde man sällan fler moduler till DOD, det mesta var väldigt enkelt konverterbart till grundreglerna (I både Experts och Gigants fall). Gillade aldrig 4.0 så har ingen erfarenhet av det du beskriver, däremot hade Chronopia inte särskilt mycket referenser i grundreglerna trots att det inte var något vidare. Jag är inte emot refereing egentligen men att bara abrupt bryta i en mening för att referera är inte kul för då får man kanske intrycket av att regeln inte är komplett. "Se modulen bla bla.. för närmare beskrivning.".

Jag är och kommer alltid vara av den uppfattningen att grundregler alltid ska vara tillräckligt för att kunna spela. Jag är emot referering från grundreglerna till andra böcker. Har man väl köpt en modul så kan man för all del referera fritt.

Tyckte det var väldigt bra med Sinkadus för då var många äventyr direkt användbara till flera rollspel och versioner samt att det medföljde ofta en förklaring till förändringar som skulle göras för att det skulle passa.

Åhlens har aldrig varit någon butik jag köper presenter åt mitt syskonbarn men visst ToysR'Us skulle säkert underlätta en hel del. Idag säljer de väl inte brädspel som Talisman heller som har varit en inkörsport för vissa.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Det begränsar kraftigt upplevelsen för alla andra som vill få mer möjligheter att spela sin karaktär med djup och inte sitta och rädda världen med high-fantasy uppdrag hela tiden.

Det är möjligt att de flesta spelare börjar som Powergamers men många förändras aldrig och dem kan för min lika gärna spela WoW och raida i sina Level 80 quests för jämnan.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Å andra sidan är ju "Amatör skådespelare" som ska tala högtidligt, spela över och intrigera fruktansvärt enerverande när man powergejmar. Eller?
:gremsmile:

//EvilSpook
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Beror ju på hur uppdragen är gjorda men jag har inte gjort ett high-fantasy uppdrag sedan jag var 15. Amatörskådespelare kan oftast stänga av sina utsvävningar under High Fantasy men det samma gäller inte powergamers under övriga spelstilar.

För att återvända till ämnet så tror jag att powergamers kommer bli svårcharmade i framtiden då de har WoW som inte kräver någon fantasi alls för att spela och tillgodoser deras behov.

Sen skulle jag vilja belysa ytterligare en faktor. För hur många av oss började inte vårt rollspelsintresse mer eller mindre med fantasy eller sci-fi böcker? Jag hade läst både "Sagan om ringen"-trilogin och ytterligare en serie med David Eddings när jag var 12. Hur mycket läser dagens yngre och framför allt, vad läser de? I bästa fall så är det väl Harry Potter som inte heller är en perfekt inkörsport men det är antagligen bättre än ingenting alls.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
bozar said:
Hur mycket läser dagens yngre och framför allt, vad läser de? I bästa fall så är det väl Harry Potter som inte heller är en perfekt inkörsport men det är antagligen bättre än ingenting alls.
Dagens yngre läser precis lika mycket böcker som »gårdagens yngre« gjorde när du var tolv.

Och de har mångdubbelt fler fantasy- och SF-böcker att välja från, så det är knappast här problemet ligger.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
bozar said:
Powergamers spelar sällan sin karaktär särskilt bra enligt min erfarenhet och de blir alltid missnöjda och gnäller om de inte får massor av pengar, makt eller kraftfulla vapen och rustningar under äventyrets gång.
Här utgår du från dina egna preferenser och anser att alla som föredrar något annat är dåliga och gör fel.

Om vi för ett ögonblick antar att jag är världens störste förespråkare av powergaming och i stället utgår från mina preferenser – då skulle det vara du som är dålig som inte gillar att spela som jag.

Nä, så kan man förstås inte resonera.

Olika spelstilar passar olika spelare olika bra helt enkelt. Men att utifrån sin egna preferenser kalla de som gillar andra spelstilar »dåliga« känns onödigt provokativt.

(Jag tror bestämt att jag har ett citat i min signatur för såna här tillfällen.)
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag säger bara att de är mindre flexibla än andra spelartyper.

Självklart utgår jag från egna erfarenheter men jag har aldrig hävdat att de som tycker annorlunda har fel och att de är dåliga osv. Då har du missförstått mitt resonemang.

Det jag vill komma fram till är att de spelare jag känner som var powergamers sällan tyckte det räckte och därför blir MMORPG ett bättre alternativ. Skulle jag tycka om att göra High Fantasy så skulle förmodlingen Amatörskådespelarna söka sig någon annanstans med, exempelvis forumspel.
Nu tycker jag verkligen vi är utanför ämnet dock, ska vi diskutera mina åsikter och powergamingens vara eller inte vara så kan vi kanske splitta tråden?

När det gäller böcker så har de visserligen ett större utbud men jag tror inte att de läser mer för det då det finns andra intressen som är så mycket roligare.

Hade vi haft bredband på 90-talet så hade säkert jag läst betydligt mindre än vad jag gjort. Hur vet du att de läser precis lika mycket idag, det verkar mer som en gissning än en åsikt baserad på empirisk erfarenhet. Min mor som är lärare inom grundskolan och varit det i 30 år håller inte med.
Nu utgår jag ifrån egna erfarenheter men jag tycker att man kan se en tydlig trend av försämrade språkkunskaper inom svenska på de forum jag är medlem i (Vilka självklart inte kan representera Sverige som land men jag tycker ändå det ger en liten anvisning till hur det kommer se ut i framtiden), bortsett från kanske detta forum som jag har relativt lite erfarenhet av.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Rollspelspris

Eon är det enda spel jag kan minnas att jag blivit förbannad på alla hänvisningar till andra moduler. Särskilt som de inte hade hunnit komma ut ens en gång när jag läste grundreglerna. Det kändes verkligen som ett spel som inte var färdigt.

Vad gäller rollspel i leksaksbutik så är nog anledningen till deras frånvaro att de sålde för dåligt. Det räcker inte med att lägga rollspelsböckerna i en låda för att butikerna ska ha den i hyllan. Visst kanske Kult ställde till det lite, men de giriga kapitalisterna skulle tagit in rollspel igen så snart media lugnat ner sig. Men tydligen var det ingen jätteförlust för dem att skippa rollspelen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Feuflux said:
När jag ändå gnäller (ska sova snart) så kan jag säga att jag tror att indiespelen har målgruppen "folk som spelat traditionellt en massa, insett att de vill ha mer inflytande och testa något nytt" och inte alls nybörjare. Alls.
I min spelgrupp brukar vi glatt säga att indiespel är som vi spelade när vi var 12 och mena att de tunga kampanjerna under 90-talet (som kulminerade i en kris på 2000-talet) bara tog oss längre bort från det vi egentligen tyckte var kul.

Så jag antar att det finns olika sorters 12-åringar.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Rollspelspris

De flesta av hänvisningarna i både DoD och Eon II är i stil med "vi har inte plats att beskriva allt i detalj här, men vi har skrivit boken så och så, där vi förklarar och utvecklar. Se den för mer info." Informationen i Eon II var lika utförlig som i ettan, bara med den här extra hänvisningen. Har inte Eon III att jämföra med, men jag kan inte riktigt tänka mig att dom strukit saker... det är bara det att det nu *finns* tjugo böcker där mer saker beskrivs.

Gamla Svarta boken till DoD 2.1 hänvisar på samma sätt till både Expert, Gigant och Monsterboken; Expert hänvisar till Magi; och Gigant till Ereb Altor, vill jag minnas. (Har inget eget ex av Gigants gula bok, bara den Orangea)

Och DoD '91s grundregler nämner både Magiboxen och Monsterboxen i respektive kapitel, ganska tydligt dessutom.

Monsterboxen hänvisar till Ereb Altor (spridningskartorna i bok I, t ex.)

Och så vidare...

Likaledes hänvisar Stjärnornas Krig Rollspelet till Encyclopedia Galactica; SRR-modulerna är inte helt spelbara med EDD utan att ha SRR-grundreglerna också; etc etc.

Så egentligen är det bara inline-hänvisningarna som är nya, och i min mening är det mest en stilfråga. Och kollar man upp dom där förklaringarna och lägger ihop alltsammans, så lovar jag att regelboken hade varit tre-fyra gånger så tjock... (Magi och Krigaren's Väg tillsammans är lika tjocka som Eon 1, och i min mening hör båda till nödvändigheterna för spel...)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
bozar said:
Det begränsar kraftigt upplevelsen för alla andra som vill få mer möjligheter att spela sin karaktär med djup och inte sitta och rädda världen med high-fantasy uppdrag hela tiden.
Men rädda världen med high-fantasy kan man väl göra utan att vara powergamer? Åtminstone enligt den definition du gav: att vilja ha mer prylar och mäktigare krafter hela tiden.

Jag har en powergamer i mina D&D-grupper, det medges. Men de flesta är vanliga rollspelare som vill spela sina roller i spännande sammanhang och goda vänners lag.
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Det har väl dock länge setts som "finare" att skådespela sin karaktär än att hack´n slasha för XP.

Jag ligger nog nånstans mitt i mellan, jag vill visserlien leva mig in i spelet men också skapa förutsättningar att karaktären kan bli uppgraderad på något sätt, så åratals spelande har givit nåt som märks från en helt nyskapad RP.

Och rollspel idag tycks vara rätt mastiga saker, fasen är det 50 sidor eller nåt i DoD 82? (har eländet men inte tillgängligt just nu).

Mn säg iaf mer realistiskt jämförelse EDD, det skiljer en del i textmängd man får absorbera mot många modernare spel.

Ok mycket är flavortext men det gör ändå kanske att yngre ger upp, vad fan ska jag läsa 500 sidor för att kunna få spela ett spel?
Ja iaf om man nu är SL.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Silwer said:
Och rollspel idag tycks vara rätt mastiga saker, fasen är det 50 sidor eller nåt i DoD 82? (har eländet men inte tillgängligt just nu).
Framförallt är de 50 sidorna helt obegripliga (Tack vare översättningen). DoD 84 är nog den första "spelbara" versionen. Lagom att läsa igenom på ett par kvällar om man är nybörjare. Jag anser att det är viktigare med hur intuitiva reglerna är än själva mängden textmassa.

//EvilSpook
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag håller inte med om att första DoD inte skulle vara spelbart,, reglerna är lättast av alla spel jag kört bortsett från BGC. Dessutom är kampanjregler inkluderade och monsterdata.

Sedan var det någon som nämde referenser i DOD och jag kan bara säga att i mina äldre dod och första mutant är det noll referenser. I Eon nya och även äldre eon är de på nästan varje sida och refererar i värsta fall till böcker som inte finns.
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Alltså det är mycket knaphändig information, ändringen till 84 års varianten är väldigt stor.
BRP Fantasy eller vad det nu var i orginal.

Det var först då som den svenska rollspelsmarknaden startade, DoD 82 sågs nog er som ett halvhjärtat skämt av många.

Det var ju engelskspråkiga rollspel som gällde, minns hur mycket bråk det var mellan våra fraktioner:)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
bozar said:
Sedan var det någon som nämde referenser i DOD och jag kan bara säga att i mina äldre dod och första mutant är det noll referenser.
Inte helt sant. Bok 1 hänvisade till bok 2 och tvärt om. Vapen, raser, färdigheter och magiregler beskrevs olika på olika ställen. De kunde hänvisa till varandra och till tabeller som sällan innehöll det det hänvisades till. Och det i ett och samma spel. Det är t.ex. omöjligt att luska ut vad en ringbrynja absorberar utan att konsultera det engelska originalet. (Man fick helt enkelt säga att "vi kör såhär").

//EvilSpook
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Silwer said:
Det har väl dock länge setts som "finare" att skådespela sin karaktär än att hack´n slasha för XP.
Jo. Fast min fråga till bozar handlade om ifall han menade något med de termer han använde eller om han bara ville använda dem som allmänna skällsord.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Tror inte det var DoD du kommer ihåg, har precis gått igenom min scannade version av DoD 82 och även om språket var aningen tillkonstrat så hittade jag allt jag letade efter. SRR däremot hade massor med tabellreferenser fram och tillbaks som inte alltid stämde...

Är i vart fall evigt tacksam till Äventyrsspel för jobbet de gjorde med Stjärnornas Krig-rollspelet - C-häftet från grundreglerna är en av de bästa manualerna i äventyrskonstruktion jag sett. Vet inte hur pass den stämmer med den första engelska utgåvan, sektionen slår i alla fall den andra utgåvans motsvarighet med flera längder...
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Definitivt inte något skällsord, spel som D&D är nästan helt riktat till hack n' slash spelare(om det nu är en finare term?). Skällsord använder jag bara till oseriösa spelare som försöker våldgästa spelet, förstöra handlingen och våldta viktiga SLP för nöjets skull. Jag använde den gruppen i mitt resonemang då jag erfarit att de faller bort till förmån för MMORPGS i större mån än amatörskådespelare som någon kallade de som vill leva ut utryck i karaktären. Det är just därför blir D&D hårt drabbat då det riktar sig till den gruppen.

Att jag personligen föredrar andra spelartyper har faktiskt inte med tråden att göra då det säkert även förekommer andra SL som föredrar powergamers och ogillar utsvävningar och ständigt konverserande. Mitt resonemang har faktiskt inget med den lilla kommentaren med personliga åsikten jag lämnade i parentes, tro det elelr inte så kan jag faktiskt argumentera objektivt.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
I SRR var det ju dessutom lite annorlunda då referenser ofta gick till tabellhäftet som medföljde. Även om det ibland inte stämde så var det inte referenser till extra moduler utan något man ägde med boxen.

Jag ska förklara vad jag är emot återigen: referenser till extra moduler som inte ingår i grundreglerna, referenser till moduler som inte än existerar. Referenser till andra sidor i grundreglerna = OK.
 
Top