Nekromanti [Länk] The Death of RPGs

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag gillar inte att han hela tiden jämför med D&D, i och för sig är det störst och mest säljande men spelet har alltid haft en viss typ av inriktning som mest riktat sig åt powergamers och det är ju just de som börjat spela WOW och andra MMORPG (detta är ju den sämsta spelargruppen så jag gråter inte blod över det heller). Andra rollspel är inte på långa vägar lika dyra och ger mer utrymme för sant spelande.

Sant är däremot att det har blivit dyrare, i alla fall sedan mutant 1 och drakar och demoner 1.0's tid. Jag har alltid sett en regelbok eller modul som en investering så det är sällan jag reagerar på priset. Filmer på bio är ju enbart en temporär underhållningskälla medans antalet timmar du kan få ur välskrivna verk och lite fantasi närmast oändliga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ja, det är ju mer eller mindre samma sak som vi brukar säga. Fast den här killen bor i Austin, och det är en av de coolaste musikstäderna jag har varit i!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Rollspelspris

Sant är däremot att det har blivit dyrare, i alla fall sedan mutant 1 och drakar och demoner 1.0's tid.
Är det verkligen sant. När jag började spela rollspel (1984) vill jag minnas att man fick betala 150 kr för en box med grundregler. Idag får man betala något i stil med 300 kr för en grundregelbok. Jag har inte direkt koll på inflationen, men 300 kr idag är väl knappast anmärkningsvärt mycket mer än 150 kr 1984.

/tobias
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,841
Location
Off grid
Re: Rollspelspris

På den tiden hade ju inte heller barn och ungdomar pengar överhuvudtaget. Men det fanns å andra sidan inga biografer som visade annat än journalfilm - vill jag minnas.

//EvilSpook
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Rollspelspris

Man bör också ta med i beräkningen att unga mäniskor idag (i det här fallet ungefär tonåringar) även om man räknar av för inflationen har MYCKET större köpkraft jämfört med t.ex. tjugo år sedan.

Ärligt talat tror jag inte kostnaden så mycket som tid och ansträngning är problemet.

/Bjorn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspelspris

Enligt historia.se motsvarar 150 kronor år 1984 hela 314,20 kronor 2009. Drakar&Demoner v1, som kostade 99 kronor 1982, skulle kosta 246,40 idag. Och då har vi inte räknat in sidantalet än.

Edit: Samma sida kan dessutom tala om att boten för att slå ihjäl en västgöte skulle gå på motsvarande 11331 kronor, varav konungen fick en tredjedel och den ihjälslagnes familj fick resten.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Rollspelspris

Man fick ju tärningar och färdiga rollformulär med för att inte tala om ett färdigt äventyr i vissa boxar. Idag enbart vissa regler för 300 kr (oftast utan rollformulär som man själv måste kopiera, tärningar och äventyr) men i ärlighetens namn så blir det inte så billigt för ett amerikanskt rollspel som D&D när man behöver 3 böcker som blir dyrt.

Jag var i USA 2000 och köpte Bubblegum Crisis RPG för 50 dollar och det var ett normalt prissatt spel i butiken (WebShops blir ju alltid billigare).

Jag tycker dessutom det blivit mycket mer anvisningar till andra moduler i grundregler än det var i rollspelen förr, dvs man måste nästan ha dessa för att få ut max av spelet. Inte mig emot då jag verkligen gillar att ligga och läsa gamla moduler (med hög mysfaktor! :)) men nybörjare kan det kanske ha en avskräckande effekt på.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Rollspelspris

Inget av det där är nytt, direkt - har inte sett ett rollspel i box sen tidigt nittital, och då hade de engelskspråkiga spelen för länge sen gått över till lösa böcker. Och även gamla AD&D 2e som jag spelade '95 eller så hade två grundböcker plus ett par till som man nästan måste ha plus världsbok etc; likaledes GURPS, som också är ärkeexemplet när det gäller "se sidan XXX i bok YY".

Tror själv inte att det är prisbilden som drivit bort folk från papper-och-penna rollspel - i så fall skulle Warhammer, värsta tänkbara penningslukaren, varit stendött, i stället för växande.

Vad jag tror är problemet är att rollspel numera bara säljs i specialbutiker som folk bara handlar i om de redan är intresserade, och de ser inte längre ut som spel. Jag fick mitt första rollspel i julklapp av min farmor som sett det på Åhléns - och köpte mina första äventyr på Leksakshuset. Numera finns det bara två butiker i hela Malmö som säljer rollspel, och i båda fallen är det som bisyssla (till brädspel och SF-böcker).

Samma problem har min andra traditionella hobby, modellbygge: en gång i tiden hittade man plastbyggsatser i varenda leksaksavdelning, och modeller hade en hel vägg i leksaksaffärerna. Idag har jag två butiker att gå till, och hittar då och då en bortkommen modell i de få fristående leksaksaffärer som BR/ToysRUs inte drivit bort.

Ska det bli nån fart på nåndera hobbyn igen är det upp till oss, tror jag, att köpa spel och modeller till våra (syskon)barn, för de lär inte hamna på nån önskelista självmant när ungarna aldrig ser dom på hyllorna.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Rollspelspris

Nu talar du om AD&D som alltid varit sådant men Drakar och Demoner har det inte, ej heller Eon, många fler referenser i Eon III än i min Eon Deluxe.

Sen har jag för mig det började gå utför redan innan 2000-talet. Target Games konkade ju och varken nya Mutant eller DOD Chronopia var några storsäljare, i alla fall inte jämfört med de äldre produkterna. Sen har säkert artikelförfattaren rätt i att böckerna blivit tjockare och tjockare, något vi ser som ett plus kanske inte yngre upplever på samma sätt. Första gången jag läste genom Eon Deluxe så var det inte enbart en nöje vill jag komma ihåg. Jag måste säga att jag ser det som positivt att flera nya böcker är lättare med en kortare regelsektion.

Sedan tror jag varken Åhlens eller ToysRus är några större mötesplatser för ungdomar idag, man måste nog hitta dem på annat håll och nå dem på ett helt annat sätt än för 15-20 år sedan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Re: Rollspelspris

bozar said:
Sedan tror jag varken Åhlens eller ToysRus är några större mötesplatser för ungdomar idag, man måste nog hitta dem på annat håll och nå dem på ett helt annat sätt än för 15-20 år sedan.
Inte ungdomar, nej, men barn. Jag började spela rollspel vid en ålder som ligger ganska nära Toys R' Us-åldern.

I övrigt så är det mycket synd att D&D, som ju är den största inkörsporten internationellt, och Eon, som väl är den största i Sverige, båda är väldigt nybörjarovänliga. Och de spel som finns som funkar bra som inkörsportar -- indiespelen -- är det bara inbitna rollspelare som ens har sett på håll.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Re: Rollspelspris

Jag är inte säker på om jag skulle beteckna indiespelen som nybörjarvänliga när det gäller yngre (12-15, sådär) spelare. Jag tror tvärt om att många då har lättare att begripa sig på i och för sig ganska komplicerade men ändå nedskrivna regler än det förhållningssätt och användande av mer abstrakta teman som förekommer i de flesta indiespel.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det ligger i hobbyns karaktär

Khyron said:
Ska det bli nån fart på nåndera hobbyn igen är det upp till oss, tror jag, att köpa spel och modeller till våra (syskon)barn, för de lär inte hamna på nån önskelista självmant när ungarna aldrig ser dom på hyllorna.
Även om Mutant fanns på Stor och Liten så skulle det inte innebära att rollspelshobbyn räddades till popularitet. Rollspel vänder sig, by design, till en minoritet.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3119820222770176088

Jag gör en del reklam för mig själv i den här videon, men det tjänar också som ett bra exempel på vad jag snackar om.
Ursäkter till den som redan sett mig länka till denna film fyra gånger.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
"(detta är ju den sämsta spelargruppen så jag gråter inte blod över det heller)"

Hur menar du då? På vilket sätt utgör det den sämsta spelargruppen?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Påminner lite om den här tråden. Det går dåligt för rollspel, det är någons fel och man borde göra någonting åt det.

Problemet som verkligen är bolagens spel (enligt mig då, och jag vet ingenting så det är antagligen fel) är att "alla" spel har redan inspelat folk som målgrupp. D&D4 har huvudmålgruppen "folk som spelat D&D3", Eon3 har målgruppen "folk som har lirat Eon2" etc. Folk som lirat version 1 av ett spel kommer ju aldrig köpa ett spel som har mindre i sig än förlagan så man måste lägga till mer, bättre, större och sen har man en bok på 500 sidor som en normal 12-åring bara suckar över. Å andra sidan säljer man antagligen mest till etablerade gamers så då blir ju dessa automatiskt målgruppen.

WoW fattar man på 2 minuter.

Fast inkörning har varit problem sen start. Jag fattade inte DoD4 förräns en kusin som redan spelat visade mig. "Jahaaa. SL kan hitta på saker hur som helst och presentera för spelarna. Jag fattade aldrig det." Att få ut spel i hyllorna lär inte räcka om det inte går att fatta vad fan det är på 2 minuter. För då kan man ju spela WoW istället och folk gillar inte att anstränga sig för mycket (min allmänna åsikt som stämmer lite för ofta för att jag ska trivas med den).

När jag ändå gnäller (ska sova snart) så kan jag säga att jag tror att indiespelen har målgruppen "folk som spelat traditionellt en massa, insett att de vill ha mer inflytande och testa något nytt" och inte alls nybörjare. Alls. Samberättande (allt dragen över en kam, sorry) med 12-års-jag med spelgrupp hade resulterat i 4 jävligt tysta grabbar som ville uppleva coola äventyr med tydliga regler och en stark SL.

Riotminds gjorde DoDT i boxformat för att gå back to basics och komma in i leksaksbutikerna igen, men i slutändan så ville de inte ta in och sälja rollspel, inte ens om de låg i en skramlande låda. Taskigt (särskilt som vi på forumet nån gång i tiden sagt att just detta skulle vara vägen till en ynge målgrupp, alla gillar ju skramlande lådor).

Om vi börjar i änden att konstatera att barn fortfarande har kreativ energi då. De spelar (enligt artikeln) rollspel i chatrum och klarar sig utmärkt. Går det inte att få upp nån poll/reklam/whatever som presenterar alla dessa kids för bordsrollspel (inte bara D&D som artikel tjatar om) för jag tror inte ens att de vet att det finns.

Usch vad gnälligt. Ta det som ett aprilskämt om jag är för deprimerande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Det ligger i hobbyns karaktär

Ett Mutant som fanns på BR leksaker (Stor och Liten är ju historia), Toys R Us och bokhandel, Åhlens med mera kanske inte skulle innebära populäritet kanske som i gamla tider, men gissningsvis minst tiodubbla upplagan, eller nåt i den stilen. Enbart på grund av det faktum att det skulle finnas på så många fler försäljningsställen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kul att se att någon annan än jag har fattat att det är rollspel via chat och forum som är den dominerande formen för rollspel idag, och att det är dessa spelare - denna inkörsport - som är rollspelshobbyns framtid.

Det är så sällan i rollspelsdiskussioner man hör åsikter från folk som har den minsta koll på hur det är hobbyn praktiseras idag, så jag brukar tycka det är frustrerande att läsa den här sortens kåserier; men den här snubben hade ju lyckligtvis fattat grundförutsättningarna.

Jag kommer ihåg ett gammalt TV-program från min barndom där några spelmän med nyckelharpa och fioler sade att de försökte få ungdomar intresserade av folkmusik; och deras briljanta metod för att göra detta var genom att en av killarna brejkdansade till hambotaktsmusiken.

Så framstår alla andra.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Rollspelspris

Sidhänvisningar dök upp redan i Eon 2, och om de inte fanns i Eon 1 så var det för att det inte fanns några andra böcker att hänvisa till... Kollar du i Alver och Dvärgar vill jag minnas att båda hänvisar till Krigaren's Väg, tex.(eller var det tvärtom? det var länge sen jag kollade) Så det här med sidhänvisningar är nåt som utvecklats allteftersom det fanns böcker att hänvisa till.

Drakar och Demoner hade mindre direkta sidhänvisningar, men alla de större äventyren hade en diger lista med prylar som skulle staplas upp för att kunna utnyttja alltihop. Till Oraklet's Fyra Ögon skulle man ha dels Grundreglerna och Expertreglerna (stod på baksidan, ingen fara), men läste man igenom äventyret upptäckte man att här behövs både Svavelvinter och Trakorien, och helst båda Monsterböckerna. Gigant är ett plus (Vargmän förklaras där) likaledes Marsklandet, så även Magi (behövdes till Svavelvinter); och så förstås Ereb Altor boxen. Glöm sen inte bort att uppföljarna var till DoD '91 i stället för Expert, och här behövs Kaos Väktare, Krigarens Handbok, Tjuvar och Lönnmördare och Kopparhavets Kapare.

Nämnde jag att OFÖ var det första äventyret jag köpte, och att jag aldrig träffat nån som spelat igenom det?

Sist men inte minst, min poäng med Åhlens och toys r us var inte att ungdomar träffas där, utan att det är här vuxna med tidspress går och tittar när de letar efter nåt att ge bort i julklapp. Jag har ingen stenkoll på läget, men jag tror de flesta jag känner som hållit på lika länge som jag antingen fick sitt första rollspel i julklapp eller hade en kompis som fick ett. Utan rollspel ute i den vanliga handeln försvinner den inkörsporten.

Kvar blir kompisrekrytering, vilket höjer nybörjaråldern avsevärt (eftersom det hänger på oss som varit med ett tag att rekrytera, och det är inte helt enkelt att fånga in tonåringar när spelargänget är runt tretti), vilket i sin tur höjer minimikraven på spelen (äldre spelare vill inte ha nybörjarspel), vilket gör att utbudet blir mindre tillgängligt för de yngre som till äventyrs rekryteras genom t ex Warhammer eller fantasyböcker.

Ja, också internet. Och som vi sett behöver man inga böcker för att spela rollspel på nätet.

Ta nu allt det här, lägg till *anldedningen* varför vi inte har rollspel i vanliga butiker (Bjuv, Äventyrsspel's felsatsningar, DO&BS, etc), och bilden blir ganska dyster...
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Vitulv said:
"(detta är ju den sämsta spelargruppen så jag gråter inte blod över det heller)"

Hur menar du då? På vilket sätt utgör det den sämsta spelargruppen?
Powergamers spelar sällan sin karaktär särskilt bra enligt min erfarenhet och de blir alltid missnöjda och gnäller om de inte får massor av pengar, makt eller kraftfulla vapen och rustningar under äventyrets gång.
 
Top