Vad gäller besvärjelser som helbrägdagörelse och helig aura så, visst, de är väldigt kraftfulla. Att ha dem med i spelet fungerar bäst när man gör ett aktivt val, dvs att spelare och spelledare är erfarna nog att inse hur mycket detta kommer påverka äventyrandet.
I ett spel med ansats till att ge spelarna balanserade val är dessa givetvis obalanserat bra. Med det menar jag att om man har inställningen skapa ett så kraftfullt party som möjligt finns det ingen anledning inte ta med dessa.
Men Symbaroum är inte den typen av spel. Det är trivialt att hitta exempel på förmågor som utan kompensation är mycket mäktigare än andra förmågor, tag Bjära och de andra "kompanjon-ritualerna" som exempel.
Man kan helt enkelt inte närma sig Symbaroum med samma inställning som till exempelvis Dungeons & Dragons, alltså att karaktärens val är en meny där det gäller att hitta de mest kraftfulla och mäktigaste kombinationerna. Järnringen är helt enkelt inte intresserade av att lägga in begränsningar bara för att vissa val ska tonas ner för att bli jämförbara med de övriga. Det finns gott om val som är "suboptimala" - om ditt enda syfte är att dräpa fiender så snabbt som möjligt. Om ditt syfte däremor är att skapa en rolig gubbe, ja då finns dessa val ju.
Istället rekommenderar jag er att öppet och aktivt diskutera vilken nivå ni vill att er kampanj ska ligga på. Det finns inget rätt svar; bara alla spelarna är med på samma linje.
En kampanj med en Teurg och helare blir väsensskild från en där man håller hårt i varenda Tålighetspoäng. En kampanj där alla spelarna tar varsin Bjära (Skyddshelgon etc) har ju i praktiken dubbelt så många karaktärer, och en strid som annars vore utmanande blir ju nu en gäspning. En kampanj kommer arta sig väldigt annorlunda om alla tar Mästarnivån på Tvåhandsvapen eller Prickskytte jämfört med om de inte gör det: förmågan att kunna ignorera rustning är en vattendelare när ni väl börjar slåss mot tuffare monster. Osv osv osv...
Detta säger jag inte som dräpande kritik. Bara att Järnringen håller inte dig i handen när det gäller att välja bland alla spelets möjligheter. Det finns ingen ansats til att förklara varför inte alla partyn har med en mystiker med Helande Aura - ur ett minmaxningsperspektiv är det ju oförlåtligt att inte välja den förmågan.
Spelet är verkligen inte lämpat för en svag spelledare som inte kan motstå sina spelares önskemål. Vill du spela en kampanj på en lägre kraftnivå behöver du be dina spelare avstå från magisk helning - och du kommer inte finns något stöd för detta i regelboken, så är det bara.
Lycka till!
PS. Min åsikt är att det är brutet att en Teurg-gesäll kan kasta magi "gratis". Men det är en annan sak.