Lägga tid på bilder

TheDawn

Veteran
Jag känner att det just nu tar en evighet att lägga upp mitt senaste scenario på itch. Detta för att jag fastnat i att göra bilder så produkten blir så attraktiv som möjligt. Om attraktiv nu verkligen är rätt ord då jag absolut inte är en illustratör.

Tyvärr är det så att jag inte är bra på att rita. Samtidigt har jag inte råd att betala riktiga illustratörer för en produkt som jag kommer ge ut gratis. Sedan vill jag ändå att folk skall känna sig manade att ladda ner det och vet att bilder gör mycket för att hjälpa hur attraktiv produkten blir.

Vad tycker ni? Hur mycket tid är egentligen värt att lägga ner på att rita amatörbilder? Hjälper det något alls? Om någon annan här också ger ut eget men inte kan rita, hur gör ni?

PS. Några tips ni inte behöver komma med:
-Stock images: Går nästan aldrig att hitta bilder som passar texten och det känns för opersonligt.
-A.I.: Glöm det. Kommer inte ens delta i en sådan diskussion.

Hellre ingen bild än en dålig bild. Istället för en bild som föreställer nåt specifikt som en ridande man exempelvis, använd ett mönster, en logo och en design som du kan använda för fler produkter så dina saker får ett igenkännbart utseende.

Sen skulle jag säga att det finns vissa stilar som skulle funka ändå. För OSR som ska kännas tidsenlig kan det funka med vad som i en modern D&D/Dragonbaneprodukt skulle ratas.

Lite idéer/inspiration: https://1stwebdesigner.com/creative-book-covers/

Känns som att bilder krävs, om inte så lägg mycket tid på layout/typografi.
Ja, man kommer långt med att använda citat, punktlistor, bokstäver som kapiteldelare och liknande som grafiska element. En bra designad tabell kan fungera lika väl som en bild.

Sedan finns det penslar och fonter som har enklare lineart-bilder. Kartografi-penslar eller bård-fonter.

Några klassiska förslag innan AI slog igenom:
  • Fråga runt om folk känner någon som är mindre dålig på att rita.
  • Leta på Artstation efter duktiga nybörjare som gör bilder i en stil du gillar. De brukar ta lägre priser.
  • Betala för en hyfsad illustration till framsidan, skippa resten. En färdig bild kan vara billigare än att beställa en ny.
  • Sök igenom digitala arkiv med äldre bilder, till exempel British Museum. De har enorma mängder illustrationer utan copyright. Vid behov, klipp och klistra ihop i Affinity.

Värt att nämna. ”Dåliga bilder” som berättar rätt saker är alltid bättre än ”snygga bilder” som säger fel saker. Bilder är text. Så ser man nåt i bild, finns det i spelet. Om texten och bilderna berättar olika saker blir det otydligt. Bilderna kommer väga tyngre än texten, i alla fall nå fler snabbare.

Ett bra omslag kan vara en god "investering" och behöver inte vara alltför dyrt. Om du frågar runt på olika illustratörsforum kan du nog hitta någon som kan göra en bra bild för runt tusenlappen (så inte gratis, men du får ett motiv du är ute efter i en stil du tycker om). Jag brukar lägga några hundra i ett konstkonto när jag får lön, som jag sen använder för att beställa bilder och så.

Inlagan kan sen göras billigare, där kan du t.ex. köra dina egna illustrationer och luta dig in i den stilen.

Värt att nämna. ”Dåliga bilder” som berättar rätt saker är alltid bättre än ”snygga bilder” som säger fel saker. Bilder är text. Så ser man nåt i bild, finns det i spelet. Om texten och bilderna berättar olika saker blir det otydligt. Bilderna kommer väga tyngre än texten, i alla fall nå fler snabbare.
Man kan ju också ändra texten för att passa den snygga bilden : )

Jag är inte säker på hur amatörigt vi pratar om här, men på någon nivå blir dåliga bilder sämre än inga alls och det är bättre att satsa på bra layout i stället.

Om det är ett någorlunda modernt spel kan foton (inte stock photos, public domain) vara en idé, eventuellt som kollage.

Mina två ören:

En tafflig bild är (för mig) sämre än ingen bild alls (i linje med vad flera andra forumiter sagt redan).

Och jag vill nästan sträcka det till att dålig layout är sämre än ingen layout - typ, ett helt vanligt google docs/word-fil med tydliga rubriker är bättre än något som layoutats av någon med mer vilja än färdighet.

Och jag vill nästan sträcka det till att dålig layout är sämre än ingen layout - typ, ett helt vanligt google docs/word-fil med tydliga rubriker är bättre än något som layoutats av någon med mer vilja än färdighet.
Ja, absolut - jag chockas ofta av hur mycket jobb folk lägger ned på att få saker oläsliga.

Jag känner att det just nu tar en evighet att lägga upp mitt senaste scenario på itch. Detta för att jag fastnat i att göra bilder så produkten blir så attraktiv som möjligt. Om attraktiv nu verkligen är rätt ord då jag absolut inte är en illustratör.

Tyvärr är det så att jag inte är bra på att rita. Samtidigt har jag inte råd att betala riktiga illustratörer för en produkt som jag kommer ge ut gratis. Sedan vill jag ändå att folk skall känna sig manade att ladda ner det och vet att bilder gör mycket för att hjälpa hur attraktiv produkten blir.

Vad tycker ni? Hur mycket tid är egentligen värt att lägga ner på att rita amatörbilder? Hjälper det något alls? Om någon annan här också ger ut eget men inte kan rita, hur gör ni?

PS. Några tips ni inte behöver komma med:
-Stock images: Går nästan aldrig att hitta bilder som passar texten och det känns för opersonligt.
-A.I.: Glöm det. Kommer inte ens delta i en sådan diskussion.

Om du använder bildprogrammet Procreate (som inte kostar mer än några hundralappar), så kan du köpa massor av digitala stämplar (egentligen färdiga bilder) för en låg kostnad på Etsy. Det finns totalt hundratals eller tusentals olika stämplar till en rad olika genrer. I regel får du flera (ofta fler än 20) stämplar i samma paket. Utbudet växer snabbt och är, tror jag, ett lika stort hot mot vanliga illustratörer som AI-bilder. I varje fall när det gäller vissa typer av grafiska produkter. Märkligt att inte fler (?) pratar om detta.

Om du inte nöjer dig med svartvita stämpelbilder, så får du lägga lite tid på att färglägga bilderna i bildprogrammet. Du kommer alltså då inte att ha unika bilder i din produkt, men det kanske inte gör så mycket? Kostnaden för ett paket med digitala stämplar (och digitala penslar) ligger inte på mer än några hundralappar.

Använder du Photoshop, som jag har betydligt sämre koll på, så kan du på Etsy även köpa stämplar till detta program. Utbudet är minst lika stort som till Procreate.

Värt att tänka på när det gäller det visuella är också val av typsnitt (särskilt i rubrikerna). De är, tycker jag, lika viktiga för det grafiska intrycket som illustrationerna. Oerhört många typsnitt är dessutom gratis. Eller väldigt billiga. I många indierollspel ersätter balla och/eller grafiskt bearbetade rubriktypsnitt (exempelvis sotiga, rostiga, blodiga, suddiga, flytande eller trasiga bokstäver) illustrationerna. Blir en produkt ful, så är valet av rubriktypsnitt nästan alltid en stor del av problemet. Själv betraktar jag särskilt rubriktypsnitten som en del av världsbygget.

Last edited:
Lär dig rita själv…

Men måste man verkligen kunna det för att få till snygga bilder? Jag tycker inte det. När det gäller rollspel handlar illustrationer oftast om att göra eller bearbeta digitala bilder. Även den som inte är bra på att rita själv kan med olika hjälpmedel få till snygga bilder - utan att AI är inblandat. Inkluderar man även bearbetade rubriktypsnitt, så har man ytterligare en grafisk komponent som både kan tillföra mycket och inte innebär ritande.

Last edited:
Men måste man kunna det för att få till snygga bilder? När det gäller rollspel handlar illustrationer oftast om att göra eller bearbeta digitala bilder. Även den som inte är bra på att rita själv kan med olika hjälpmedel få till snygga bilder - utan att AI är inblandat.

Allt du nämnde är väl inkluderat i att ”rita själv”? Oavsett är det oftast lättare att få bilder gratis om man gör dem själv. Fast det snabbar i och för sig inte upp processen och löser problemet i grundinlägget.

Back