Nekromanti LÄS DET SOM JAG HAR SKRIVIT!!!!!!!

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Initiativordning & styrka

Appropå styrketräning läste jag någonstans att en man som tränar mycket och äter rätt (mycket protein och lagom mycket energi, dricker mycket vatten och så) kan gå upp ett halvkilo i månaden.

Observera att den största viktökningen när man börjar styrketräna INTE är ren muskelmassa. Muskler tar lång tid att bygga, tror att det rör sig om 1-2 kg per år som bäst. Däremot binds en hel del vatten i kroppen när man börjar träna och den största viktökningen kommer säkerligen från det.

Don Kennetho
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inlärning

"Det relevanta är hur mycket extra du får sett från vad du hade"

Precis lika relevant är det ju vad du SLIPPER från vad du hade.

Steget från 10 till 11 betyder till exempel att risken för misslyckande minskar från 50% till 45%

5/50 = 0.1 = en förändring på 10%. Du har minskat din oskicklighet med 10%

Steget från 16 till 17 betyder att riken för misslyckande har sjunkit från 20% till 15%

5/20 = 0.25 = en förändring på 25%. Nu minskar plötsligt oskickligheten med en hel fjärdedel.

Och FV anger inte bara hur stor chans du har att lyckas. Det anger i precis lika stor grad hur stor risken är för misslyckande. Kolla vad du skriver:

"att gå från 18 till 19 gör inte så stor skillnad."

Jo, det minskar risken för misslyckande från 10% till 5% -Dubbelt så bra, med andra ord! (Beroende på var man är i inlärningskurvan så fäster man vikt vid antingen förändringen på chansen att lyckas resp. risken för misslyckande)

Och det är därför de sista stegen (men ok, oxå de första) ska vara dyrare att avancera fram till.

/Rising
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: Inlärning

Jo, det minskar risken för misslyckande från 10% till 5% -Dubbelt så bra, med andra ord! (Beroende på var man är i inlärningskurvan så fäster man vikt vid antingen förändringen på chansen att lyckas resp. risken för misslyckande)

Och det är därför de sista stegen (men ok, oxå de första) ska vara dyrare att avancera fram till.


Fv 18 mot något normalsvårt (4) ger i försökstabellen en chans att lyckas på 95% och en risk för fummel på 2,5 promille. Om du i stället har 19 i färdighetsvärde har du en chans att lyckas på 95% och en risk att fummla på 2,5 promille. Detta därför att både 18 och 19 är så hideöst mycket högre än fyra att i bägge fallen lyckas man i princip alltid och fummlar i princip aldrig.

Med lite svårare motstånd som 16 har du med fv 18 55% chans att lyckas och 2,25% risk för fummel. Med fv 19 mot 16 istället har du 60% chans att lyckas och 2 promilles risk för fummel. Alltså gör steget från 18 till 19 i färdighetsvärde så stor skillnad. Det känns som att vi kanske inte pratar om samma regelsystem, kanske har jag missförstått något någonstans?
När jag talade om hur jag hade gjort var det inte för att det var en patentlösning utan för att det var en lösning som fungerade i mitt system och att det kunde vara en inspiration eller kanske något som gick att använda på ett liknande sätt.

Och det är därför de sista stegen (men ok, oxå de första) ska vara dyrare att avancera fram till

Det beror ju på, man kan ju antingen ha fv som blir mindre och mindre värda men till samma kostnad ELLER har färdighetsvärden som är lika mycket statistiskt sätt men i gengäld blir dyrare och dyrare. Effekten blir densamma . ju skickligare du är destu svårare är det att bli ännu skickligare, åtminstone så att det märks.


[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Inlärning in the real world

För enklare moment är inlärningskurvan, det vill säga prestation över tid, mycket ren och fin. Tämligen lik en vanlig logaritmisk kurva (y = ln(x)) (ett försök att beskriva den är att den går upp mycket i början, för att sedan stadigt mattas av och i slutet praktiskt bara gå parallellt med tidsaxeln).
Det är alltså _inte_ svårare i början. Men, vilket är ett ganska stort "men", är att detta endast gäller effektivt för enklare moment. Kurvan bygger på experiment med inlärning av meningslösa stavelser, vilket ju är ganska trivialt. För mer komplicerade uppgifter, och framförallt för uppgifter som har mycket med koordination att göra (att exempelvis cykla) istället för teoretisk inlärning rakt av (ex. stavelser, glosor, tabellvärden etc.), så har man inga forskningsresultat att vila på. Man antar att dessa inlärningskurvor är någorlunda lika den logaritmiska, men att det finns ett antal platåer, d.v.s. tillfällen där inlärningen står praktiskt taget still, för att sedan öka kraftigare än normalt.

Det som även är intressant är hur snabbt och lätt man glömmer. För enkla stavelser så förlorar man, utan repetition, mer än hälften av prestationsförmågan på bara några dagar. Sedan plattas kurvan ut och man har en mycket låg prestation under lång period. Det liknar istället en inverterad logaritmisk kurva (y = 1/ln(x)). De flesta rollspel glömmer bort :)-)) att rollpersoner glömmer bort.

/RipperDoc - stort tack till min psykologibok :)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inlärning

Jaha, nej jag menade rena slag med T20.

Jag är egentligen emot tabeller, men det verkar ju vara ett sätt att lösa problemet på.

Tja, smaken som baken, jag köper ditt resonemang i det här fallet, då.

/Rising
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: tabeller

Jag är egentligen emot tabeller, men det verkar ju vara ett sätt att lösa problemet på.

Generellt sett är jag det också men det finns bra tabeller som kan få mig att emellanåt ändra åsikt. En anledning till att jag har en tabell är att jag med den effektiviserar bort ett tärningsslag i klassiska tvåslagssituationer. Om A attackerar B går man in vid A:s och B:s värde och får ett tal som A skall slå lika med eller under (t20) för att lyckas (grad av lyckande varierar lite beroende på var i spannet man hamnar), lyckas A träffar A, misslyckas A missar A. Detta istället för att A slår och träffar och sedan slår B och lyckas parera (två tärningsslag), dessutom slipper man följande:
A:s spelare ''JA! Jag träffade, mitt i prick!''
B:s spelare ''Lång näsa åt dig då för jag lyckades just parera så din träff är inte längre en träff...''

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: Initiativordning & styrka

Appropå styrketräning läste jag någonstans att en man som tränar mycket och äter rätt (mycket protein och lagom mycket energi, dricker mycket vatten och så) kan gå upp ett halvkilo i månaden.

Hmm... Man kan väl gå upp mer än så? Jag tar mig själv som exempel i detta fallet :)
Gick upp 10 kg på en sommar (8-10 v), daglig träning (glöm inte korrekt dessutom). Och då får vi anta att det var muskler. ;-)

Så nu är problemet bara hur mycket är ett halvt kilo muskler värt.

Woa! Som du skriver senare, så ifrågasätter du om man kan räkna så. Och det kan man inte, enligt min mening. Man måste ha muskler på rätt ställe för att vara stark. (jag är ingen "byggare" men har tränat ett tag, samt att umgås med en del "starka pojkar").
Man kan ha stora muskler, utan att vara spec. stark för det. Bra pump mao. Men en stark person besitter råstyrka, musklerna sitter på rätt ställe, och rätt typ av muskler.
Svårt att se ett samband med vikt, för att inte säga omöjligt. :)

/darker - fronten för mer makt åt grisodlare!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: Ett ''men'' och att glömma

Jag tror lite på det där men:et för jag tycker att det ofta känns som att man måste ''ta sig över en spärr'' i början/införskaffa sig grundkunskap men det kan ju vara en miss i hur jag upplever det i den medvetna delen av hjärnan...

I Terra Draconis glömmer rollpersonerna om de inte underhåller sina färdigheter, vilket några personer i nuvarande kampanj erfar. De har fått arbete på en stor gård och har tak över huvudet, mat och sällskap och sådant trevligt men stridsfärdigheterna och vägfararerfarenheterna är det värre med än rollpersonernas humör och leverne. I Wastelands kunde man väl glömma saker, jag har för mig att det var en sak jag gillade med det spelet?

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: Bara styrka

Observera att den största viktökningen när man börjar styrketräna INTE är ren muskelmassa. Muskler tar lång tid att bygga, tror att det rör sig om 1-2 kg per år som bäst. Däremot binds en hel del vatten i kroppen när man börjar träna och den största viktökningen kommer säkerligen från det.

Där ser man, jag som trodde att behovet av att dricka mycket (förutom t.ex.svettning under träningen) var för att det är mycket vatten i musklerna (75% eller så tror jag) och det följdaktigen behövs mycket vatten och lite protein för att göra en muskel. Jag hade faktiskt inte en aning om att så mycket viktökning var vattenbindning i resten va kroppen, man lär sig något åtminstone vissa dagar :)

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: Initiativordning & styrka

Hmm... Man kan väl gå upp mer än så? Jag tar mig själv som exempel i detta fallet :)
Gick upp 10 kg på en sommar (8-10 v), daglig träning (glöm inte korrekt dessutom). Och då får vi anta att det var muskler. ;-)


Du får väl komma över en sväng så jag får titta på dig, du kanske bara skaffade dig en kraftig benstomme ;)

Man kan ha stora muskler, utan att vara spec. stark för det. Bra pump mao. Men en stark person besitter råstyrka, musklerna sitter på rätt ställe, och rätt typ av muskler.
Svårt att se ett samband med vikt, för att inte säga omöjligt. :)


Jo, jag förutsatte lite för mig själv :gremsmile: att man tränade något så när allsidigt och vettigt. Det där med vikten på musklerna spökar fortfarande lite ändå. Jag ser framför mig en bild ur en fysiologibok där styrkan förklaras som beroende av snittytan på muskeln och då borde det finnas ett samband mellan vikten och styrkan men å andra sidan brukar verkligheten krångla till sådana här teoretiska resonemang. :gremsmile: Jag får ta och kolla i fysiologiboken när jag kommer hem.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: Initiativordning & styrka

Det där med vikten på musklerna spökar fortfarande lite ändå. Jag ser framför mig en bild ur en fysiologibok där styrkan förklaras som beroende av snittytan på muskeln och då borde det finnas ett samband mellan vikten och styrkan men å andra sidan brukar verkligheten krångla till sådana här teoretiska resonemang. :gremsmile:

Haha... jo, jag har samma bok (?). Jag håller med i fallet om att styrkan hänger ihop med snittytan och därmed oxå styrkan på muskeln. Men vad hjälper det om man tränat fel muskler? :)

Endast en jättestark tumme hjälper dig inte att lyfta ett svärd! Det gäller att träna rätt muskler, inte nödvändigtvis de största...
Beror iofs. på vad man vill uppnå. :)

/darker
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: tabeller

Nu är jag dum igen och påstår att det blir tråkigare med ett slag för att se om man lyckas. Jag som försvarare vill gärna slå ett slag för få veta hur väl jag genomför min parering, inte minst för öka spänningen i spelet.

Det är ganska klumpigt att sitta och addera och subtrahera massa värden, som brukar vara den normala lösningen på detta problem (dvs. jag har fv 15 och slår 7, du måste alltså slå 8 under ditt färdighetsvärde). Runequest löste väl detta genom att båda slår varsitt slag och om båda var lyckade så bestämdes utkomsten av den högsta tärningen.

Studerar man detta ett tag (ca flera år rollspelutvecklingstid) så noteras att det hela blir ganska löjligt då båda har fv på 7 eller liknande, då attack, såväl som parering misslyckas 75% av tillfällena. Därmed började man lägga till ett tärningslag till Fv istället, vilket gjorde att utfallen blev mer logiska och oerhört mycket lättare för Sl att beräkna olika värden för stubbar och liknade som försöker undvika (att helt lugnt säga att SL får bestämma när chansen är 35% eller 100% att lyckas var inte särskilt lyckad, inte heller att tvinga alla personer att ha en fet tabell framför dem att titta i varje gång man slår när man KAN göra ett system som man kan direkt på tärningarna se vad som händer...

Det lättaste vore väl att Fv bestämde antalet tärningar, vilken tärning eller någonting liknande... Men ta inte bort motståndslag. D&D3ed gör det visst, och vi vet vad som hänt där*...
/Blippe

* det har blivit oerhört populärt (inte därför men ändå).
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Dum/Smart

Tja, ordet intelligent kan betyda så mycket. Vad grundar
ni eran Dum/Smart-skala på?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Ett ''men'' och att glömma

<I>"I Wastelands kunde man väl glömma saker"</I>

Jajemensan. Fast om jag inte missminner mig tyckte jag det
var lite överdrivet tappande av färdighetsvärden där. Men,
det var väldigt detaljerat (ett visst värde för varje
färdighet som bestämde hur lätt det var att glömma specifika
färdigheter).

För de som gillar att plottra och tänka på minsta siffra
kan det systemet vara riktigt givande, men i min spelgrupp
slog det dock aldrig igenom.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Låt mig underlätta för er...

Kom på lite halvdana, roliga, annorlunda och snabba regler istället. Det finns inget krav på att de måste innehålla verklighetens realism -nej, det gör det inte. De ska ligga i någorlunda verklighetens omkrets och inte komma ivägen för varken spelare eller spelledare.

Annars tar det ju för bövfelen en timme att räkna ut utvecklingen.

Ta tex Västmark som exempel på stycket över förra. Här så kan du förändra dina egenskaper när du samlar ihop ett visst antal ÄRA! Jaha... var i ligger här realismen?
Tja... i vissa fall är ju detta någorlunda realistiskt - och man får ju alltid böka in en förklaring, till exempel:

Fel:
SL: Du har nått hundra ära. Jaha, så vilken egenskap vill du förbättra/ta bort?
Spelare: Jag höjer min styrka med ett... så jag kan bli ännu maffigare!

Rätt:
SL: Du har lyckats att uppnå en högre status här i samhället, folk ser upp till dig för vad du har gjort.
Spelare: Eftersom jag länge har arbetat upp mina biceps på senaste, och tränat ett bra tag varje dag så väljer jag att förbättra min styrka med uno.


//Morgoth - [vet inte vad jag ska skriva här idag]

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Starka typer det där

Jag tänker på ditt värde för bärförmåga (vikt+STY/4kg).

Om rollpersonen ska kunna röra sig obehindrat med all den vikten låter det lite orealistiskt.

Jag väger ca 80 kg muskler, och om jag gör mig själv som en rollperson i ditt rollspel, med nivån "normal" betyder det att jag har ett ca värde på 18 i STY. Jag kommer då att utan svårighet lyfta 84 kg, utan svårigheter i rörelse eller minskade FV.

Många rollspel använder ofta STY kg som vikt som kan lyftas utan problem, även om rollpersonen maximalt kan lyfta mycket mer, men inte utan att han måste lägga ned energi på det.

Mitt förslag är att du använder STY kg som en normalvikt som rollpersonen kan lyfta, och (vikt+STY/4kg) som maxvikt.
Det är inte många som klarar av att lyfta sin egen kroppsvikt någon längre tid!

Smite my cheek, and I will smash yours
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Initiativordning & styrka

Det där med vikten på musklerna spökar fortfarande lite ändå. Jag ser framför mig en bild ur en fysiologibok där styrkan förklaras som beroende av snittytan på muskeln och då borde det finnas ett samband mellan vikten och styrkan men å andra sidan brukar verkligheten krångla till sådana här teoretiska resonemang.

En samband borde finnas, precis som du säger. En muskels storlek avgör dess styrka. Sen är det väl emellertid svårt att avgöra om vikten är ren muskelmassa, att musklerna är jämnt fördelade över kroppen, att man har rätt teknik vid lyft eller liknande, inställning mm.

Don Kennetho
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Förklaring

Människorna i Drivhuset är 36cm i medellängd (men vi har faktiskt höjt längden till 1m för eneklhetens skull) har grön hud och är inte särskildt smarta. Däremot existerar det mer intelligenta djur i Drivhuset. Skalan bprde vara något sådant här:

Spelbarhet (möjlighet att spela - 0(ospelbar), 00(ej rekommenderad, 000(spelbar), 0000(rekommenderad, lätt att spela).

Spelbarhet 0:
Dum5, Dum4

Spelbarhet 00:
Dum3, Dum2, Smart4, Smart5

Spelbarhet 000:
Dum1, Smart3

Spelbarhet 0000:
Smart2, Smart3

Här krävs det nog yterligare förklaring.
Smart 5 är nämligen reserverat för Murklor, en växt som fångar offer och lever i symbios med dem. Murklor kan endast vara Monster och Slp. Samma gäller Magträd, som är stora träd som lever i symbios med magträdsmän, 00.
Smart 3 är dryg medlmåtta intelligens för människor IDAG och Dum 1 är medelmåtta för människor i drivhuset.

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: tabeller

Anledningen till att jag gjorde tabellen var att jag tyckte att det var ett lätt sätt att göra kvoten mellan skicklighetsvärdena relevant för chansen att lyckas. Om man slår t20 och lägger till fv 10 och det du skall slå över (t.ex. motståndarens slag+fv) är 20 är det 50% chans att lyckas. Om man slår t20 och lägger till fv5 och det man skall slå över är 10 är det 75%chans att lyckas. I bägge fallen är motståndet dubbelt så högt som ditt eget fv men ändå varierar chansen att lyckas. Dock inte så i Terra Draconis. Har du ett fv som är halva motståndet så är chansen att lyckas lika stor oavsett om det är trosspojk fv 5 mot nybliven soldat fv 10 eller liten drake fv 40 mot stor drake fv 80.
Det där med att slå som försvarare är väl en smaksak, det går ju fortare med bara ett slag och det behövs ju bara en enda tabell men smak är väl svårt att diskutera...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top