Nekromanti Kvinnor i för tidsperioden "opassande" roller och situationer

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
PAX;n140541 said:
Nu kanske jag dubbelpostar vad andra skrivit...

Tjejen i fråga som skall spela borde du fråga vad för karaktär hon tänkt sig? Det framgår inte riktigt. Är det en kontroversiell arketyp - Prisjägare eller Bankrånare? Eller är det en kvinnofigur med mindre skiftning mot det "normala" i Westernvärlden? Det är ju inte förrens därefter du kan ställa upp hur det skall fungera/icke fungera.

Sen kan man ju diskutera "realismen" i Western som rollspel. Jag förstår att ni vill hålla det mer eller mindra historiskt korrekt. Det ger bra förutsättning för inlevelse. Alternativet är ju att behandla spelvärlden som mer "modern" där yrkena är mer spridda mellan könen? Jämför med fantasyvärldar där det sällan skiljs på könen beträffande arketyperna/yrkesvalet.
Exakt yrke är inte beslutat ännu, men tänk åt revolvermanna hållet.

Vi kommer inte att eftersträva 100% historisk re-enactment, isf hade hon spelat lärarinna eller liknande! :)
Däremot vill vi ha koll på hur verkligheten historiskt skulle sett ut och utifrån detta göra så små justeringar som möjligt för att få det att fungera. Reglerna belönar även att det ställer till problem att spela kvinna så det är absolut inte att se helt som ett problem.

Edit: Hon kommer alltså att vara relativt unik och sällan möta på kvinnor i samma stil.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Här ser du vilka stater som hade rösträtt för kvinnor under vilda västern: http://www.history.com/news/the-stat...19th-amendment

Hur förhåller sig den kvinnliga rollpersonen till borgmästarens tal om att "Vi måste införa kvinnlig rösträtt så vi lockar fler kvinnor till staden!"?

Som sagt det handlar inte om att bryta normer. Det handlar om överlevnad:

Ultimately, though, appeals to justice and equality did not pass the legislation–most Wyoming legislators supported Bright and Lee’s bill because they thought it would win the territory free national publicity and might attract more single marriageable women to the region.
Kanske är det likadant för bordsrollspelshobbyn? Det kanske inte handlar om att göra hobbyn mer inkluderande av politiska skäl. Det handlar om hobbyns överlevnad. Den vita medelåldersgubbhobbyn riskerar att dö ut med de som utgör den om hobbyn inte blir mer inkluderande mot personer som tillhör andra grupper.

Å andra sidan kan man fråga sig om det spelar någon roll(spel) om 100 år om bordsrollspelshobbyn dör ut med de som i dag utövar den.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Inkognito;n140370 said:
Jag tror det kommer röra sig om vagabonder!
Om kvinnan klär ut sig till man så lär ju ingenting hända såvida hon inte blir påkommen med det, men jag antar att karaktären inte har den förmågan, så istället förutsätter jag att hon har "som en riktigt karl" eller "Hedersman" eller vad den nu heter. Förmågan som låter henne accepteras i traditionellt manliga miljöer som om hon vore en av dem. Jag tror det först är viktigt att vi snackar lite om hur den kan manifistera sig.

När jag lirade så satte jag medvetet min kampanj i Wyoming eftersom jag hade en spelarkaraktär som var kvinna och företagare/landägare. Hon hade ärvt en hel del pengar av sina föräldrar som var födda i djupa södern men efter kriget insåg hon att vardagsrasism alá South Carolina kan vara lite jobbigt om man inte hatar svarta själv.Wyoming blev ett uppenbart mål för henne när lagen om rösträtt kom igenom och hon köpte upp land i en by som började växa till en stad.
Hon använder sina trogna byggnadsarbetare (hon har ett gäng irländare) för att harassa folk som inte vill sälja sitt land. Hon köpte hedersman, men inte för att kunna rida gränsle, delta i saloon slagsmål och skjuta pistol. Hon tog det för hon står ut med sitt politiska inflytande och eftersom hon aktivt sökte mer av det. Hon är en medlem i Oddfellows och The Union League och när hon inte trycker på sin makt i det öppna så sätter hon press på folk som hon har en privat relation med för att få sin vilja fram. Där finns de som inte gillar henne, speciellt inte de mest kristna kvinnorna, som anser att hon är en skada på samhället. Mest för att hon äger en dans-saloon som också, lite mer diskret, fungerar som en bordell.

Å andra sidan hade vi med en NPC, dottern till en spansk ranchägare, som deltog i arbetet på ranchen som om hon var en man. Hon besöker inte staden så ofta eftersom hon jobbar som hon gör. Hon red runt med ett winchester, sov ute i det vilda när "huvuden" behövde transporteras och (om möjligt!) än mer upprörande var att hon hängde med på saloonen, slogs, drack, spelade kort och dansade med saloon-flickorna.
Hade spelarkaraktären försökt sig på det sistnämda hade hon förmodligen fått det lite tuffare för sig, eftersom hon faktiskt bor i staden. När Anna (tror jag döpte NPCen till det) besökte staden så blev det bemött med en skräckblandad förtjusning. Äldre, gifta kvinnor drog undan sina döttrar som ofta tyckte hon var spännande, unga män försökte flirta, till en början, då de antog hon var lösaktig eftersom hon sov ute i det vilda med andra män men snart fick de på näpsen eftersom Anna var lika ointresserad av sex med män som hennes manliga kollegor var.

Istället blir Anna något av en lokal legend. När hon kommer gående roar sig männen i staden med att uppmanna henne att slänga en spottloska i spottkoppen (vilket hon såklart gör!), de bjuder henne på en whiskey om hon berättar hur hon slog ned skattmasen igen för att hon trodde att han försökta stjäla boskap från hennes ranch och någon ung hetsporre utmanar ofta henne på prickskytte i något slags försök att sätta henne på plats.

Anna hade varit MYCKET svårare att få att platsa in om hon varit fast bosatt i staden. Nu blir hon lite av en karneval för de som bryr sig (allt färre människor gör det när hon kommer) och det blir kul och spännande, även om det är "fel" och "farligt", lite som när en främmande teatergrupp kommer till stan. Respektabla människor håller sig undan men övriga tycker ofta det är så intressant att de vill veta mer. Ett "event" i staden var när en mycket oroad mamma besökte spelarkaraktärerna och bad om hjälp för att nu hade hennes sjuttonåriga dotter börjat prata om att hon ville ut och "rida som Anna" och hon ojjade sig över att hon var en änka och det måste vara därför hennes dotter beter sig som hon beter sig, det har prästen sagt till henne.

Det är lite så jag tolkar hederskarl i de båda alternativen. Eftersom ni är vaganbonder borde nog punkt två vara mer intressant för er. Lokala legender är ofta mer intressant än att varenda jäkla gång de ska försöka gå in i en saloon stöta på problem. Tar man INTE hederskarl så får spelarna nog istället räkna med en helsikes jäkla problem och då blir frågan plötsligt än svårare...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kolla Deadwood, Calamity Jane. Tillsammams med Al Swerengen(eller hur han stavar) är seriens stora guldklimpar. Dessutom finns det fler starka kvinnliga karaktärer i serien att hämta inspiration från även om de har mindre smickrande yrken, Trixie och Joanie Stubbs är coola. Även Alma Garreth, dock så är hon traditionell för tiden men fortfarande en stark karaktär.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Mundo;n141592 said:
Hon vill inte klä ut sig till man (förutom när det är praktiskt av andra skäl än sociala) då hon verkligen älskar kläder och de vackra viktorianska klänningarna (och hattarna)!

Givande att läsa om era berättelser! Lite så som "karnevalen" (eller Mirakelmedicin-Scharlatanen kanske!) du nämner tror jag kan vara både trovärdigt och kul. Känner mer och mer att detta kan kombineras med att på andra ställen mötas med rädda/föraktande blickar och viskningar, eller att ingen helt enkelt bryr sig. Alltså att inte göra större grej av det än andra uppseendeväckande saker såsom att RP rider in som främlingar beväpnade till tänderna och uppenbarligen väldigt annorlunda än de vanliga besökarna.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Vet att jag kommer sent till festen, men kan komma med lite tankar, om än i lite ordning.

Vad gäller yrken som prisjägare och revolverman så kan det vara rätt viktigt att tänka på vad de i sig själva har för social status. Rent generellt så skulle jag säga att det är lågstatussysselsättningar med rykte om sig att vara våldsverkare, så lär mötas av inledande misstänksamhet lite oavsett kön.

En annan sak är att det vid den här perioden och platsen fortfarande finn mkt av ett ”hushållscentrisk” syn på individer. Med det menar jag att en person ofta ses primärt som en del av en familj/hushåll snarare än en enskild individ. Ett hushåll grundas traditionellt av en man (vilket man kan se än idag på vilken grupp som är överrepresenterad i nästan alla migrationer), men det krävs inte en man för att upprätthålla ett existerande hushåll. Så det är i stort sett aldrig speciellt normbrytande för en kvinna att antingen överta/assistera i sin fars eller makes (speciellt i avsaknad av en son) sysselsättning (hushållet måste fortfarande ha mat). Jag skulle nog säga att Belle Starr är ett exempel på på det senare.

Det som är normbrytande är när en kvinna försöker helt ställa sig utanför ett hushåll, speciellt eftersom de flesta i omgivningen kommer anta att hon tillhör ett hushåll och mer eller mindre slumpmässigt försöka passa in henne i ett (med de förvecklingar det kan innebära).
En annan sak att tänka på vad gäller normbrytande är att när omgivningen reagerar negativt så är det ofta av omsorg snarare än ett försök att trycka ner någon.
Om man gör en liknelse till ett idag normbrytande beteende: En kvinna hoppar av sina studier till personalvetare och säger upp sin student lgh eftersom hon känner sig låst och instängde i svensson livet. Istället så väljer hon att sova på gatan och försörja sig som prostituerad eftersom det är en tillvaro som innebär maximal frihet. Jag misstänker starkt att väldigt få skulle gratulera eller uppmuntra henne till de förändringen (och om någon gör det skulle den nog ses som djupt oanvarig), de flesta skulle utgå från att hon var tvingad av omständigheter (och alltså behöver räddas) eller oförmögen att förstå sitt eget bästa.
Det må vara en brutal liknelse, men jag finner den användbar för att ge inlevelse i hur omgivningen reagerar på när någon insisterar på att ge upp den social status och trygghet som det innebär att tillhöra ett hushåll.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Tycker någon bör nämna att det fanns åtminstone tre kända kvinnliga korthajar i västern: Poker Alice, Madame Moustache och Kitty Leroy. Om den sistnämnda finns följande citat :

"She had five husbands, seven revolvers, a dozen Bowie knives, and was always armed to the teeth "
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Leumas;n150079 said:
"She had five husbands, seven revolvers, a dozen Bowie knives, and was always armed to the teeth "
Det där citatet låter som början på ett jävligt fett scenario..
 
Top