Nekromanti Kvinnor i för tidsperioden "opassande" roller och situationer

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Hej,

En hel del tips står i böckerna, men jag vill ha fler tips i denna fråga:
- En kvinna i Western som har en livnäring som för tidsperioden vore helt otänkbart för en kvinna. Ex. Prisjägare eller revolverman. Så historiskt korrekt som möjligt, hur skulle folk i praktiken reagera på att en kvinna öppet hade detta yrke (och var erkännt duktig)? Att hon rider grensle "som en man"? Att hon promenerar in på saloonen? (Även pm hon är okänd, att hon bär revolvrar och är i sällskap med råbarkade män borde få vanliga medborgare att hålla sig från kommentarer? Var det olagligt för kvinnor att besöka saloonen, dvs. är det risk att man hämtar scheriffen?), m.m.
Tricks för kvinnan att ta till i dessa situationer..
Även exempel på fördelar! Såsom att kvinnor som dömdes för brott kom lindrigare undan osv!

Vi vill få det att fungera på ett sätt där det existerar men är annorlunda. Så små justeringar som möjligt av den historiska verkligheten.

Jag vet att det finns historiska exempel på det mesta, men i de flesta fall är de legender just för att de var kvinnor som kraftigt bröt mot den tidens konventioner.

Det är inte kvinna som låtsas vara man jag syftar på här alltså och inte heller "Calamity Jane". Mer åt "Belle Starr" och hur hon skulle mötas i sin vardag.

Vi kommer justera verkligheten efter behag så även tips på punkter där ni tror detta är lämpligt tas emot med öppna armar! :)

OBS! Detta är inte en sån tråd där 10 sidor genusteorier efterfrågas, men jag hoppas ändå på input från de personer som brinner för ämnet (särskilt om ni har kunskap om ämnet i tidsperioden runt 1876 i Amerika!)

Om det är relevant så är det en äkta kvinna som kommer spela rollen, hon identifierar sig inte som att vara könsförtryckt i verkliga livet, osv.

Tillägg: I en scen i Tarantinos Django Unchained utger sig Django för att vara svart slavjägare för att komma undan med sin image. Förslag på liknande linjer gillas också!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det här vill jag också veta mer om :) bra tråd!
Lite råd och liknande kan man få genom att se serien "Deadwood" men det har du säkert redan. En hemsk tid att vara människa i almänhet och kvinna i synnerhet.

Nu tror jag att ett gruvläger säkert är mer extremt än resten av Amerika gällande kvinnor roll i manliga yrken eller så kan det vara tvärtom, vet faktiskt inte. Även om jag är utbildad lärare i historia så är 1800-talets USA inte min starkaste sida.

Pendragon tycks enormt påläst om det så hoppas han får nys om tråden.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Det var såvitt jag vet inte olagligt för kvinnor att gå på saloonen, men saloonerna kan ha egna regler. En del var öppna för hela familjen tror jag .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har spelat en hel del AC Syndicate på sista tiden och även om tidsperioden är den rätta så utspelar sig spelet i London. Dock får man under laddningstiderna läsa en del häftig fakta om livet vid den tiden och London bör ju ha likheter med de amerikanska storstäderna i alla fall :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
det är väl svårt att ge generella svar på det här, men ett förslag är att kika på serier som Deadwood och Hell on Whells, där det finns kvinnor på alla möjliga positioner i samhället.

Old West är inte viktorianska England utan präglas mer av pragmatism, så jag hade gjort någon större grej av kvinnor som befinner sig utanför en snäv norm.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,147
Hade bara kört på och behandlat henne som vem som hellst så tillvida något annat för storyn frammåt. Blir lätt ganska tradigt om ens rollperson hela tiden blir serverad kommentarer om mjölkdrickamde och rövnyp när han går igenom en saloon.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det viktiga är att om man ska göra det till en del av kampanjen så bör man göra en ståry av det snarare än en massa spontanmobbande.

Till exempel skulle man kunna ha en eld-och-svavel-predikant som återkommande rollperson som driver en kampanj mot "den där kvinnan" – "så ska inte en gudfruktig kvinna uppföra sig". Han piskar folk som har saker att säga till om, exempelvis borgmästaren och sheriffen som har svårt att hålla emot en gudsman.

Andra spelledarpersoner kan vara öppna och pragmatiska, så att motståndet koncentreras till predikanten och hans anhängare. Resten är mer neutrala: de kanske inte gillar det och tycker att kvinnan är obekväm, men för fan, den där prällen är ju bindgalen!

Det kan även finnas en grupp som tycker att det är helt okej med "den där kvinnan" och som ser upp till henne. Exempelvis en klase nybyggarkvinnor som lärt sig den hårda vägen att man behöver kunna veva med en bössa för att klara sig på Gränsen, i synnerhet när deras makar är i bergen och gräver guld/skjuter päls/krymper rök/vad nu män gör när de inte är hemma och ser till gården. Som Eowyn sade, "women of this land learned long ago that those without swords can still die upon them", fast med gevär istället. För dem är "den där kvinnan" inte en styggelse, utan tvärtom en konsekvens av hur Gränsen är.

Genom de här konfliktytorna bygger man upp en story kring problematiken, snarare än att bara mobba en rollperson.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag skulle gärna hjälpa till och svara, men då behöver jag en snabb clarification.

Vart ska det utspela sig? Storstad ala New Work? "Civiliserat" område som i östra USA? Total vilda western ala Wyoming?
Jag körde en kampanj i Wyoming där vi hade både spelarkaraktärer och NPCer som gick emot de dåvaranda konventionerna, men mina lösningar passar bättre för "vilda västern" än stora fina staden.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Vilda västern! :)
Arizona och new mexiko eftersom jag har supplementet till gamla Western.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Inkognito;n140273 said:
Vilda västern! :)
Arizona och new mexiko eftersom jag har supplementet till gamla Western.
Najs. Ska det vara på en specifik plats eller kommer ni dra från stad till stad?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
The Ballad of Little Jo is a 1993 American western film inspired by the true story of a society woman who tries to escape the stigma of bearing a child out of wedlock by going out to the West, and living disguised as a man.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ballad_of_Little_Jo

The women who fought as men: Rare American Civil War pictures show how females disguised themselves so they could go into battle
Sarah was eventually forced to reveal herself as a woman after being shot in the left shoulder.

Her commanding officer Colonel Vance is reported to have called out to his surgeon saying: 'Oh Surgeon, have I a case for you!'

'Samuel' was immediately discharged and ordered to return his enlisting reward of $50. Meanwhile Keith had managed to feign illness and the pair were able to return home to Watuanga.
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...les-fight.html

Men glöm för all del inte mustaschen om ni ska spela kvinnor som är förklädda till män.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Krille;n140230 said:
Det viktiga är att om man ska göra det till en del av kampanjen så bör man göra en ståry av det snarare än en massa spontanmobbande.

Till exempel skulle man kunna ha en eld-och-svavel-predikant som återkommande rollperson som driver en kampanj mot "den där kvinnan" – "så ska inte en gudfruktig kvinna uppföra sig". Han piskar folk som har saker att säga till om, exempelvis borgmästaren och sheriffen som har svårt att hålla emot en gudsman.

Andra spelledarpersoner kan vara öppna och pragmatiska, så att motståndet koncentreras till predikanten och hans anhängare. Resten är mer neutrala: de kanske inte gillar det och tycker att kvinnan är obekväm, men för fan, den där prällen är ju bindgalen!
Nja. Det låter inte så realistiskt (vilket är vad trådskaparen efterlyser) tycker jag. Det låter mer som en efterhandskonstruktion från svenskt 2000-tal. Det är mer troligt att borgmästaren, sheriffen och allmänheten sympatiserade med prällens åsikter och att endast en liten minoritet försvarade kvinnan. Jag tycker spontanmobbandet bättre undviks genom att kvinnan utger sig för att vara man som i exemplen i min förra kommentar.

Det går att göra intressanta stårys av det också. Vad gör man med den skottskadade kvinnan? Att gå till den vanliga doktorn riskerar att röja kvinnans kön. Vad får det för konsekvenser att läkaren upptäcker att hon är kvinna?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Men "realism" är ju inte vad TS efterfrågar; då är vi tillbaka i förklädnader och dubbelspel.

Frågan här är (såvitt jag fattat?) "jag vill kunna ha rollpersoner som är öppet normbrytande; vad är de justeringar av verkligheten jag behöver göra som ett minimum?"

Och då kommer vi (tyvärr) fram till att de justeringar som krävs är allt annat än minimala. Eller annorlunda uttryckt: justeringarna är väldigt minimala.

Det som krävs är nämligen att man helt sonika låter allmänhetens inställning vara mer eller mindre neutral, precis som i Krilles exempel.

Om man sedan tycker att det är en minimal eller jätteomvälvande ändring är egentligen oväsentligt.

Det handlar ju om normer. Sådana förändras med tiden, ofta på ett sätt att man säger "att vi tyckte så bara för en generation sedan, vad gammaldags".

Tag konforma Sverige som exempel. Du-reformen i Sverige. Synen på nakenhet före (och efter) sjuttiotalsvågen. Kvinnlig rösträtt eller värnplikt. Synen på våldsfilm, negerjazz, dataspelande eller att föräldrar är upptagna med instagram. Etc etc

Att bryta mot dem är oerhört, oerhört, oerhört och sedan... alldeles trivialt.

Det man behöver göra är att flytta fram synen på aktiva kvinnor hundra, hundrafemtio år utan att ändra någonting annat.

Å ena sidan djupt ohistoriskt och helt otänkbart. Å andra sidan vadå, det är det väl ingen som bryr sig om längre, jag skakar på axlarna i din allmänna riktning.

Det man inte ska göra är tänka för mycket på ändringen, utan njuta av sitt rollspelande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Sedan får man inte glömma att även om folk sannolikt ser på kvinnor i stort på ett visst sätt behöver det inte innebära att de ser på den normbrytande individen på samma sätt. När de väl har vant sig. Att det sitter griniga tidningsläsare på östkusten och beklagar sig över civilisationens förfall på fel sida Mississippi kan man lätt skita i.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
De föreställningar om vad kvinnan inte fick och fick göra i den vilda västern är ganska färgad av hur resten av USA såg ut på den tiden. Som någon nämnt tidigare så var det inte Viktorianska england.
Kvinnor red gränsle i vilda västern, klart de gjorde. I nybyggarland blir könsgränserna, som samhället skapar, suddiga då alla behövs för att man ska överleva. Så om du ska spela i en ren wild wild west setting så är normerna mycket mer flytande. Både män och kvinnor jobbade med boskapen, både män och kvinnor bar vapen och gick på saloon. I den kontexten så är det inga problem med att vara gränsöverskridande. De ranchägande familjerna hade svarta eller latinamerikanska anställda som hjälpte till med barnen så kvinnan kunde hjälpa till i skötseln av ranchen och rida ut med männen vid behov.

Utmaningarna du kan stöta på är när de här kvinnorna, som i sin kontext bara jobbar som alla andra, kommer in till "civilisationen". Det är alltid "civilisationen" som har begränsat kvinnan, påhitt av människan. I staden tex, där kvinnorna försöker ge sken av att de är lika civiliserade som sina gelikar i New York och aldrig skulle smutsa ner sina vita handskar eller drömma om att rida någonstans överhuvudtaget. Den största skillnaden är väl att kvinnor inte ansågs behöva gå i skolan för att deras jobb var att stötta sin man som var huvudansvarig för försörjningen.

Det jag skrivit ovan handlar dock om kvinnan i en kontext, som en del i en grupp som jobbar ihop. Om vi däremot tittar på roller som pälsjägare, laglös eller andra roller där man ska existera ensam så blir det kanske knepigare. Jag tror att sådana kvinnor har funnits men det har alltid varit mer riskabelt att röra sig runt som ensam kvinna än som ensam man så kvinnan är nog på sin vakt, van att attack är bästa försvar. Folk ser nog snett på henne men bortförklarar hennes val av liv med galenskap eller att hon helt enkelt är mycket speciell. Men faktum kvarstår att vilda västern var en plats för överlevnad och om du kunde bevisa att du kunde stå upp för dig själv, att du presenterar skinn av god kvalitet eller skapar dig ett rykte som god guide eller duktig gunslinger kan du nog lyckas bygga ett rykte och en plats i samhället även som kvinna i en typisk manlig roll.

Man ska också komma ihåg att samhället fortfarande var uppbyggt på att en man skulle försöja en kvinna och om kvinnan blev änka fanns få alternativ för henne. Att försörja sig själv har genom historien drivit många kvinnor in i den mansdominerade sidan av samhället, med större eller mindre risker inblandade. I bästa fall så blev du bara utskattad och förlöjligad, i värsta fall så blev du fråntagen allt och placerad på asyl som ett galet fruntimmer. Men försörja sig och eventuella barn måste man ju, vilka risker det än innebar.

Det är som sagt mer "civilisationen" som sådan som skapar avstånd, inte mindre grupper av människor som är utlämnade åt vildmarken för att överleva. En konflikt kunde här stå i att staden i närheten växer och fler "civiliserade" moment kommer dit vilket ifrågasätter pälsjägarkvinnans plats i samhället. Enskilda individer är alltid lättare att få en plats bland än samhället i stort, speciellt om du avviker det allra minsta.

Oj det blev en lång post. Nåja, jag hoppas du förstår vad jag menar. och att det gav någonting. Lås dig inte så mycket vid vad som var "tidstypsikt" för resten av västvärlden. Vilda västern var en plats med framväxande konventioner men få fasta punkter, alla kämpade för att överleva så de tidstypiska gränserna fanns inte riktigt eller så var de väldigt flytande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Nu har väl snart allt sagts om det här, men jag vill även påpeka att vår syn på Old West är väldigt präglad av Hollywood. Den riktiga västern var inte ens i närheten av att vara så definierad av vita män.

Så passa på att lukra upp settingen rejält överlag, när det gäller såväl kön som etnicitet.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Cissi;n140306 said:
Kvinnor red gränsle i vilda västern, klart de gjorde.
Är du säker? De kvinnor som red iklädda kläningar borde av praktiska skäl ridit damsadel. Eller mer troligt åkt vagn tillsammans med barnen.

Cissi;n140306 said:
I nybyggarland blir könsgränserna, som samhället skapar, suddiga då alla behövs för att man ska överleva. Så om du ska spela i en ren wild wild west setting så är normerna mycket mer flytande. Både män och kvinnor jobbade med boskapen, både män och kvinnor bar vapen och gick på saloon.
Nja. Kvinnorna var gravida (var 5:e kvinnlig pionjär var gravid). De tog hand om barn, lagade mat och tvättade kläder 24/7. Vilket troligtvis var ett jävla slit men ändå en lycklig tillvaro jämfört med att behöva begrava barnen:

Infant mortality rate was about 195 deaths per 1,000 live births per annum, meaning that almost one in five children died before reaching the age of one (compared to 5.7 deaths per 1,000 during the first year of life in 2000).
Cissi;n140306 said:
Vilda västern var en plats med framväxande konventioner men få fasta punkter, alla kämpade för att överleva så de tidstypiska gränserna fanns inte riktigt eller så var de väldigt flytande.
Trådstartaren efterlyser historiska fakta. Jag har väldigt svårt att tro att gränserna var flytande i vilda västern. De var nog av praktiska skäl väldigt tydliga men kanske inte lika tydliga som på den mer civiliserade östkusten. Nöden har ingen lag. Männen slet med sitt i gruvorna och på åkrarna. Kvinnorna slet med sitt på gården. När kvinnorna väl sökte sig västerut vill säga för innan dess slet de med ungefär samma saker på östkusten i väntan på att männen skulle återvända hem och när männen inte gjorde det så följde kvinnorna efter männen västerut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Nej, TS efterfrågar hur omgivningen skulle reagera på normbrytande kvinnor, och på den frågan finns inte ett enkelt svar. Kvinnor var inte enbart gravida eller arbetade i hemmet. Kvinnor var även ranchägare, cowboys, laglösa m.m. men de allra flesta gjorde det som måste göras. Därför var normen mycket mer flytande väster om Mississippi. Det är historisk fakta. Det finns gott om berättelser om alla dessa kvinnor. Och innan du säger att de var i minoritet (vilket de naturligtvis var) så var det ändå så det funkade. Man kunde inte låta etikett eller norm eller omgivningens förväntningar diktera vad man kunde, och inte kunde, göra. Man var tvungen att göra det ändå. Visst, vissa rynkade säkert på näsan åt det, men på det stora hela var regeln att om du måste göra det, så gör du det. Oavsett om det gäller att rida i byxor eller slita med boskap.

Det finns ingen anledning alls att försöka se västern genom viktorianska glasögon. Det var helt skilda världar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Harry S;n140331 said:
Är du säker? De kvinnor som red iklädda kläningar borde av praktiska skäl ridit damsadel. Eller mer troligt åkt vagn tillsammans med barnen.

Nja. Kvinnorna var gravida (var 5:e kvinnlig pionjär var gravid). De tog hand om barn, lagade mat och tvättade kläder 24/7. Vilket troligtvis var ett jävla slit men ändå en lycklig tillvaro jämfört med att behöva begrava barnen:


Trådstartaren efterlyser historiska fakta. Jag har väldigt svårt att tro att gränserna var flytande i vilda västern. De var nog av praktiska skäl väldigt tydliga men kanske inte lika tydliga som på den mer civiliserade östkusten. Nöden har ingen lag. Männen slet med sitt i gruvorna och på åkrarna. Kvinnorna slet med sitt på gården. När kvinnorna väl sökte sig västerut vill säga för innan dess slet de med ungefär samma saker på östkusten i väntan på att männen skulle återvända hem och när männen inte gjorde det så följde kvinnorna efter männen västerut.

Jag är säker. Det finns/fanns speciella byxkjolar som var sydda just för att kvinnor skulle kunna rida gränsle och inte bli hindrade av kjol samtidigt som de inte skulle använda byxor. Bildgoogla "female riding skirt".

Självklart så var graviditet en sak man måste räkna med som en hindrade faktor för att kunna följa med på exakt samma villkor som män.

Åkrar - Både män och kvinnor och barn arbetate på åkrarna, hade man land jobbade man inte i gruvan.
Gruvor - Både män, kvinnor och barn jobbade i gruvan. Speciellt bland de svarta, latinamerikanska och invandrade (irländare tex) delen av gruvarbetarna.

Hushåll - Kvinnorna skötte hushållet, ja, men bara delar av det. Och de jobbade _dessutom_ utanför hemmet. De var tvugna, levde du inte som kvinna till en präst, bankir eller handelsman av någon sort utan var arbetarkraft så jobbade du både i och utanför hemmet. Att det under tidigt nittonhundratal blev så inne med hemmafruar var att arbetarklassens kvinnor plötsligt såg sig själva med mer pengar på grund av välfärden och kunde börja unna sig att leva ett liv som tidigare bara varit ett privilegie för medel- och överklasskvinnan. Arbetarkvinnor har alltid arbetar lika hårt (egentligen hårdare för de har haft ansvar för hemmet och barnen samtidigt som de dessutom jobbade utanför hemmet) som männen även om de inte har haft samma rättigheter att äga vilket gjort att de inte kunnat få något att arbeta med om de inte hade en man som försåg dem med en gård. Så, jo, kvinnan i nybyggarland hade en annan plats i samhället än de försörjda kvinnorna i städerna och på östkusten.
 
Top