WRNU Kutym mellan skapare och konsument

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Jag tror min reaktion mot ditt påstående Leon främst grundar sig i att det påminner om det som vi alla gör, försöker höja vår egen aktivitet till något unikt och något som ingen annan gör. Vilket jag är väldigt allergisk mot, känns som det begränsar snarare än berikar. Något som varit uppe i en annan tråd där hårt dragna gränser mellan olika rollspelsformer redan inkräktar på öppenheten istället för att bidra till den öppenhet vi gärna lyfter fram i vår hobby. Jag tror vi är duktiga på att skapa ett eko och leva i vår hobbys eko-kammare varpå vi börjar försöka höja vår egen hobby för att göra den unik istället för att låta oss se de många likheter den bär med andra former av kulturyttringar. Det här är inte unikt för rollspelshobbyn.

Jag går helt med på att rollspelshobbyn ska ha öppna gränser och att det är en skapande aktivitet, där det finns många medskapare till ett verk. Men jag har väldigt svårt att se att det är unikt för rollspel och att rollspel är bättre på det än andra rörelser inom kulturen.
Det har ju inget att göra med mitt inlägg. Ingenstans skrev jag att det är unikt för rollspel. Det känns som att du reagerade på något helt annat än vad jag skrev.


Däremot är det nog ganska få kulturformer som suddar ut gränsen mellan skapare och mottagare på samma sätt som rollspel.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,959
Location
Örebro
Det har ju inget att göra med mitt inlägg. Ingenstans skrev jag att det är unikt för rollspel. Det känns som att du reagerade på något helt annat än vad jag skrev.
Jag läste in för mycket helt klart vilket skapade en del frustration, vilket förmodligen grundar sig att jag inte alls delar din bild även om jag förstår den. Vi verkar komma in med olika perspektiv och ha olika bild av hobbyns öppenhet, det är nog det som gjorde att jag läste in mer än vad som stod. Något jag inte borde ha gjort, jag borde tänkt över vad jag egentligen läste och lugnat ned mig ett varv innan jag svarade helt enkelt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Jag läste in för mycket helt klart vilket skapade en del frustration, vilket förmodligen grundar sig att jag inte alls delar din bild även om jag förstår den. Vi verkar komma in med olika perspektiv och ha olika bild av hobbyns öppenhet, det är nog det som gjorde att jag läste in mer än vad som stod. Något jag inte borde ha gjort, jag borde tänkt över vad jag egentligen läste och lugnat ned mig ett varv innan jag svarade helt enkelt.
Ingen fara alls. Mitt budskap har egentligen ingenting med hobbyns status att göra, utan är nog snarare riktad mot alla spelskapare. Att man inte behöver tänka att man är en kreatör som skapar något som spelare sedan konsumerar utan att man bör se sig som någon som underlättar andras skapande genom att skriva stöd och verktyg i form av regler, setting, äventyr mm.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,959
Location
Örebro
Att man inte behöver tänka att man är en kreatör som skapar något som spelare sedan konsumerar utan att man bör se sig som någon som underlättar andras skapande genom att skriva stöd och verktyg i form av regler, setting, äventyr mm.
Den här delen ställer jag mig helt bakom och är även ett perspektiv jag älskar. En sådan inställning till sitt eget skapande ger ju en helt annan bild av det som skapas. :gremsmile:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Jo detta är ett forum både för skapare och konsumenter av rollspel. Och det kan bli, och har blivit, ganska konstiga interaktioner mellan dessa två grupper.
Fast det tror jag snarare beror på att typ alla skapare här också är konsumenter av rollspel. Några har publicerat gratismaterial, andra har publicerat spel i små upplagor och ytterligare andra publicerar (relativt) stora upplagor både i Sverige och utomlands. Gränsen på forumet är inte supertydlig mellan konsument och producent. Dessutom har många hängt här i decennier så att man har följt deras projekt från idé till utgiven produkt. Så ja, interaktionen är jättekonstig. Nästan mer som en stor varm, ibland lite bråkig, familj än något annat.

Jag vet inte hur det ser ut inom andra verksamheter, men jag har då aldrig ens hört talas om någon bransch där det finns en liknande situation.

Ett exempel, någon skriver om ett känt svenskt rollspel, och har starka åsikter om hur det skulle vara annorlunda. Då kommer skaparen in och försvarar, varför det inte är så och mer eller mindre fördömmer kritiken och trådstartarens åsikt. Problemet är, på ett forum om rollspel, att man såklart ska kunna ha starka åsikter om kända produkter, utan att vara orolig för att skaparen av produkten ska ta illa vid sig. Utan starka åsikter om rollspel faller ju en stor del av forumets mening.
Fast det går ju inte. Forumet är inte så stort och om skaparen hänger här så gör den ju det. Skriver man meddelande på dennes bakgård så får man vara beredd på att denne kommer att läsa det och eventuellt svara.

Jag tror att det är bättre att se det så här. Du får ha starka åsikter. Och skaparen får svara på det. Visst det kan vara ett problem, men det kan också vara en unik tillgång. Det är hur som helst hur det är. Man måste ändå hålla sig inom forumets regler, och det vet ju skaparen också. Jag skulle inte skriva på just det här forumet om jag vill undvika att en skapare som hänger här läser och svarar på det.

Och hade jag varit skapare och inte velat se diskussioner av mitt verk så hade jag inte läst de trådarna eller varit aktiv på forumet.

Ett annat exempel, en rollspelskapare beskriver sin process om hur hen ska utveckla en produkt från ett känt varumärke. Då kommer fans av det varumärket in och har starka åsikter hur skaparen borde göra annorlunda. Problemet här är att såklart ska en skapare kunna dokumentera sin process och dela med sig av sina tankar, utan att behöva oroa sig för att upprörda fans blir trampade på tårna. Annars riskerar det bli design-by-committe och medelmjölkigt.
Fast ska man dokumentera utan att få något svar eller respons så borde man inte göra det i ett diskussionsforum. Det finns massor av tekniker på internet som man kan använda för att dokumentera som bara tillåter enkelriktad kommunikation, men diskussionsforum är inte ett av dem.

Några praktiska råd på hur sånt här ska undvikas
Det här vänder jag mig emot. Varför ska det undvikas? Jag vill hellre lägga till en tredje punkt:

3. Skriv på ett forum där skaparen eller fansen inte hänger istället ifall man vill undvika situationerna du nämner. Skriv på rollspel.nu när man vill ha diskussion där skaparen och fans kan tänkas svara.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Det är skitbra för skapare att prata med konsumenter så länge skaparna har väldigt bra självkänsla (och/eller självdistans), har klara prioriteringar för sitt skapande (skapare de för sig själva, eller för konsumenterna), kommer ihåg att alla konsumenter bara talar för sig själva, samt kan acceptera att konsumenterna har andra prioriteringar och kommer använda produkterna efter eget huvud.

Konsumenter hade kunnat göra det här jäkligt mycket lättare för skaparna om vi kom ihåg ingen av oss talar för alla och försökte uppföra oss med i alla fall ett visst mått av allmän hövlighet mot våra medmänniskor.

Neil Gaimans citat (om det nu kommer från honom) är filosofiskt intressant, bra att ha i bakhuvudet, och i vissa fall kanske det rent av stämmer. Men det är på intet sätt en allmän sanning och ibland direkt fel.

Däremot tror jag många skapare (oavsett vad de skapar) skulle må mycket bättre personligen om de helt enkelt undvek all kontakt med konsumenter (och folk som låtsas vara konsumenter), för folk är fan rövhattar!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
"It's not the customer's job to know what they want.”
—Steve Jobs

Sedan kan man väl säga så här: Om man har en tydlig vision är det den man ska följa, och så får det bära eller brista hos konsumenterna. Men vill man tjäna pengar, är fokusgrupper och liknande ofta en bra idé.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,533
Location
Göteborg
Det är skitbra för skapare att prata med konsumenter så länge skaparna har väldigt bra självkänsla (och/eller självdistans), har klara prioriteringar för sitt skapande (skapare de för sig själva, eller för konsumenterna), kommer ihåg att alla konsumenter bara talar för sig själva, samt kan acceptera att konsumenterna har andra prioriteringar och kommer använda produkterna efter eget huvud.

Konsumenter hade kunnat göra det här jäkligt mycket lättare för skaparna om vi kom ihåg ingen av oss talar för alla och försökte uppföra oss med i alla fall ett visst mått av allmän hövlighet mot våra medmänniskor.
Det här tror jag är viktigt, även i vardagen. Om man är hyfsat förankrad i vad man tycker och känner, då blir man inte så kränkt eller arg av andras åsikter. Deras åsikt är just deras - den inkräktar inte på min åsikt.

Jag har kanske sagt det förut, men min vanligaste reaktion när nån tycker tvärtom är ”Jaha, så intressant! Berätta mer.” Inte för att jag måste ändra min åsikt, utan för att nya synpunkter är spännande och gör mig till en bättre skribent. Att lyssna är alltså till stor del en egoistisk, utforskande strategi.

Jag gillar också den gamla postmoderna devisen att ett verk inte bara är själva boken, tavlan eller spelet - det är även alla artiklar, recensioner, diskussioner och påhopp som verket ger upphov till. Varje kulturprodukt är en svärm av röster. Personligen gillar jag att ta en stilla promenad genom svärmen, med förhoppningen att ingen boxar mig i pungen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Att läsa rollspelsprodukter är. Och jag tror inte att många av oss spelat fler publikationer än vi läst.
Hm, det är en intressant ratio. Lite som sex/våld-ration. I båda fallen ligger jag nog rätt nära 1, men tyvärr antagligen lite under. Beroende på vad man menar med "publikationer". Min tråd där jag läste igenom en massa franska rollspel sabbade den ration. Som tur är orkade jag aldrig klart!

Men i vilket fall hoppas jag att folk har spenderat mer tid med att spela än att läsa rollspel. Eller?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,959
Location
Örebro
Men i vilket fall hoppas jag att folk har spenderat mer tid med att spela än att läsa rollspel. Eller?
Bra fråga, rent spontant tror jag att läsandet av rollspel kan trumfa spelandet då läsningen endast kräver en deltagare medan spelandet kräver en grupp personer som samverkar. Min upplevelse är att en aktivitet har större chans att genomföras desto mindre trösklar som står mellan dig och utförandet. Läsning är fortfarande mer lättillgängligt än att samla en grupp som kan spela rollspel, även om läsning generellt börjat få en dipp i vårt samhälle.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Jag har inte läst hela tråden men jag tror ingen rollspelsskapare här började som skapare, utan vi var spelare och fans. Jag brukar säga att jag började skriva rollspel för att jag fangirlade mig till det; jag var superfan av många spel och det ledde till att jag fick skriva till dem. Just nu gör jag och @krank Mutant: Chronicles tack vare av vilket fan han är av spelet.

Så bara för att jag (och andra här) skapar, får vi inte spela längre? Och många rollspelsskapare spelar ju mer än bara sina spel, för det här började som en hobby för oss alla.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Men i vilket fall hoppas jag att folk har spenderat mer tid med att spela än att läsa rollspel. Eller?
Jag tror det - det är garanterat inom en magnitud åt endera hållet - men jag ska inte svära på det. Men varför behöver man hoppas? Man får förhoppningsvis ut saker av att läsa rollspel också?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Men varför behöver man hoppas? Man får förhoppningsvis ut saker av att läsa rollspel också?
Jo, så är det säkert. Det är, för mig, ett konstigt beteende då jag tänker att rollspel är specifikt designade för att spelas, men inte ens det är nog riktigt säkert. Jag fattar inte hela Warhammer-grejen, heller, där många verkar spendera mer tid på att måla sina arméer än med att spela. Men bara för att jag inte är lagd åt det hållet så betyder det ju inte att det är något dåligt, om man gillar det. Och jag har förstått att det finns många som gillar att läsa rollspel. Så dåligt ordval av mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Men i vilket fall hoppas jag att folk har spenderat mer tid med att spela än att läsa rollspel. Eller?
Vet inte, det går nog i vågor men ligger nog ofta ganska när 1 (eller 50/50) över tid. Det finns ett rätt direkt samband där mycket spelande leder till mindre läsning, medan samma tid under perioder av färre spelpass lätt fylls upp med läsande (och ibland skrivande) av spel.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag tycker en skapare av media (eller "konst") inte ska interagera så himla mycket med konsumenten av mediat. Det blir alltid skumt på ngt sätt.
Det verkar finnas någon slags föreställning att det är fint eller bra att konsumenten att få inblick och medverka i skapandet. Exempelvis kickstarter och liknande.

Men det går emot en annan ide, om att den enda riktiga feedbacken en konsument kan ge, är om hen konsumerar mediat eller inte. Gillar det eller gillar det inte. Det är liksom höjden av input ett fan kan ge till en skapare. Sen är det upp till skaparen att lista ut varför något är polulärt, varför hen har sålt så mycket eller lite av produkten.
Denna tanke kan sammanfattas av två, vagt ihågkomna, citat;

"If the public know what it wants, its not the public anymore, but the artist" /Okänd

"When a fan tells me wether they like or dislike my books, they are almost always right. When they tell me WHY they like or dislike my books, they are almost always wrong." /Neil Gaiman tror jag

Så hur är detta relevant för WRNU?
Jo detta är ett forum både för skapare och konsumenter av rollspel. Och det kan bli, och har blivit, ganska konstiga interaktioner mellan dessa två grupper.

Ett exempel, någon skriver om ett känt svenskt rollspel, och har starka åsikter om hur det skulle vara annorlunda. Då kommer skaparen in och försvarar, varför det inte är så och mer eller mindre fördömmer kritiken och trådstartarens åsikt. Problemet är, på ett forum om rollspel, att man såklart ska kunna ha starka åsikter om kända produkter, utan att vara orolig för att skaparen av produkten ska ta illa vid sig. Utan starka åsikter om rollspel faller ju en stor del av forumets mening.

Ett annat exempel, en rollspelskapare beskriver sin process om hur hen ska utveckla en produkt från ett känt varumärke. Då kommer fans av det varumärket in och har starka åsikter hur skaparen borde göra annorlunda. Problemet här är att såklart ska en skapare kunna dokumentera sin process och dela med sig av sina tankar, utan att behöva oroa sig för att upprörda fans blir trampade på tårna. Annars riskerar det bli design-by-committe och medelmjölkigt.

Båda dessa exempel är riktiga, men jag sätter inga namn, eftersom min tråd inte handlar om de exemplena specifikt, utan tendensen som syns på hela forumet.

Några praktiska råd på hur sånt här ska undvikas;

1. Skapare av en produkt håller sig utanför åsikts-trådar om produkten. Vid direkt fråga, typ "Hade varit kul att ha skaparens input varför det är så här?", passar det bättre att blanda in sig.

2. Fans med starka åsikter håller sig utanför skapande-process-trådar om produkten. Åsikterna kan istället lyftas i separata "Önskelista för"-trådar. Om skaparen är sugen kan hen ju kolla igenom och låta sig influeras, utan att behöva svara och hamna på defensiven.
Nu har det ju redan postats en hel del i tråden, så jag ska försöka undvika att inte säga sådant som inte redan har sagts. Jag har själv i olika sammanhang (ej rollspelsrelaterade) ägnat mycket tid åt att ge andra både muntlig och skriftlig respons. Hur jag ville ge denna respons varierar beroende på olika faktorer (exempelvis hur mycket erfarenhet skaparen har), men en del aspekter ser jag som hyfsat allmängiltiga:

1. Det är bra att försöka förstå skaparens intention. Det är både respektfullt och ger en god retorisk ingång till att sedan tycka saker. Har man konstaterat att man uppfattar verket som en pusseldeckare med okonventionella inslag, så har man skapat ett upplägg för en konstruktiv diskussion. Om skaparen inte alls har velat skriva en pusseldeckare, så blir det relevant att diskutera varför verket ändå kan uppfattas så.

2. Självklart är det bra att hålla sig till en hövlig ton. Internet är, som alla vet, fullt av grova och helt orimliga påhopp. En del sådant kan förmodligen modereras bort. Samtidigt är det också vanligt att folk bara vill få medhåll och strykas medhårs. Att exempelvis säga att en skapare inte tillräckligt väl har lyckats med sin intention är inte ett påhopp, utan relevant kritik. Om den sortens invändningar inte kan framföras, så är det för lågt i tak.

3. En del skapare är väldigt öppna med sina processer och bjuder in folk att tycka medan skapandet pågår. Själv skulle jag bara bli stressad av det. Jag behöver vara mina egna idéer trogen för att jag ska tycka att skapandet ska kännas meningsfullt. Det är nyttigt att ta del andras åsikter, men för mig personligen blir det svårt att vara mig själv trogen om andra ska komma in och tycka innan jag ens har ett första utkast. Folk med starka åsikter - eller folk som brukar tycka i flock (vanligt på nätet) - behöver ju inte heller ha rätt. I många sammanhang ser jag snarare ett värde i att skaparen går emot flocken. Hur ska man annars kunna ifrågasätta konventioner och skapa något som verkligen är nytt?

4. Ytterligare en aspekt (som också kommer mer från ett skaparperspektiv) är att värdesätta det som blir misslyckat. Jag är själv inte så bra på det, men försöker bättra mig. Ofta tror jag att försöket som inte blir riktigt som man tänkt sig kan leda vidare till något bättre. Att misslyckas eller kanske bara nå halvvägs är, påstår jag, värdefullt, även om det sällan känns så när man gör något som inte blir bra. Rimligen är detta också något att tänka på för dem som har åsikter om andras alster. Det kan finnas en bra kärna i något som inte blev lyckat. Att lyfta fram den är både schysst och konstruktivt.
 
Last edited:
Top