WRNU Kutym mellan skapare och konsument

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Lite nyfiken på det här, har du nåt exempel? Fiktivt eller sant. Ursäkta om jag missat något tidigare i tråden.
Jag vill inte använda exempel, av anledningen @cogitare nämnde. Tror inte vi kommer längre i detta om det behöver illustreras. Men det är helt okej!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Ska jag spekulera lite skulle jag kunna tänka mig att inte obetydliga delar av grunden för den svenska rollspelshobbyns nuvarande ställning kommer från den attityden, åtminstone som det utvecklats efter internets verkliga genomslag för möjligheterna till utbyte (kanske hyfsat jämnårigt med forumet?). Antalet svenska skapare är trots allt få så deras hållning till varandra och till sina läsare borde påverka rätt mycket. Hade gamla Järnringen (som väl också interagerade mycket med sina följare på mutant.nu?) haft en annan hållning till Fria Ligan hade kanske det företaget inte bildats och så vidare. Spekulation som sagt, men jag tror det är betydelsefullt.
Rent generellt är det säkert så att skapande gynnas av att skapare med olika erfarenheter och åsikter diskuterar med varandra - exempelvis på forum. Men det kräver förstås ömsesidig respekt för att det ska funka. Det jag själv har haft mest nytta av är att få tips om spel jag inte kände till tidigare. När jag genom MUA återvände till rollspelen för ca 20 år sedan, så hade jag ganska liten erfarenhet av annat än BRP. Det var lärorikt och kreativt att se bortom det systemet. Men jag minns också hur rigida en del av dess försvarare var. Att vara kritisk mot BRP var länge oerhört laddat för somliga. Mycket av det beteendet verkar som tur är ha försvunnit på senare år.

Det stämmer att några i Järnringen-gänget skrev en del på mutant.nu, men jag uppfattade det mest som kundservice och inte så mycket som kommunikation om nya sätt att utveckla rollspel. I mina ögon var de rätt konservativa i sin syn på rollspel. Då var indiescenen ganska ny, så det blev en del forumdiskussioner om det som de i stort sett helt duckade. Jag uppfattade dem inte som särskilt intresserade av något annat än tradspel. Lite trist, men samtidigt tycker jag inte att att den som ger ut rollspel är tvungen att diskutera allt på forum. Sådant kan ju också bli tidskrävande och därmed stressande.

På en av mina tidigare arbetsplatser gjordes en medarbetarundersökning, som visade att en stor majoritet tyckte att det var ganska eller mycket lågt i tak. Samtidigt ansåg en minoritet (en fjärdedel, vill jag minnas) att det var mycket högt i tak. Det tycker jag var intressant, även om jag bara anade ungefär vilka som tyckte vad. En rimlig slutsats tänker jag är att den nöjda fjärdedelen borde lyssna mer aktivt på den missnöjda majoriteten. Kanske kan man tänka sig ett liknande mönster på det här forumet? Några få är väldigt tongivande medan det stora flertalet håller sig i bakgrunden. Det måste inte se ut så.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Jag vill inte använda exempel, av anledningen @cogitare nämnde. Tror inte vi kommer längre i detta om det behöver illustreras. Men det är helt okej!
Ah. Jag kom på ett sant exempel där jag blev utsatt för en skapares vrede.

Det var under pandemin, jag var sjuk och isolerad och allmänt ur gängorna. Min nya hobby rollspel var verkligen en räddning under den perioden och jag följde med iver med i diskussioner på twitter, etc. Hittade en skapare som gjorde quirky roliga punkiga zines till ett litet indie-post-osr-spel, och jag blev så glad och inspirerad av all rolig kreativitet bla bla bla.

Problemet var att den här skaparen var så otroligt sur och konfliktsökande på twitter, och när jag i ett svagt ögonblick inte kunde låta bli att kommentera på det så blev jag genast blockad på twitter, blockad på hans Patreon, och uthängd inför hans följare. Det kändes för jävligt! Även om det var onödigt av mig, jag hade bara kunnat sluta följa honom, eller bara inte bry mig, så kändes det så förnedrande. Tappade nästan lusten för rollspel efter det, men fick påminna mig själv om att han säkert hade problem själv, och att det var egentligen inte personligt, jag var bara ett användarnamn som han kunde ta ut sitt raseri på.

Så, ja jag kan fatta att man verkligen kan känna sig kränkt om nån som står ”över” en gör ner en (i relationen skapare-konsument). Det är väl lite därför jag gillar wrnu, för att det är ett riktigt forum som känns som ett community, även om vi inte nödvändigtvis känner varandra mer än de inlägg vi gör.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Det stämmer att några i Järnringen-gänget skrev en del på mutant.nu, men jag uppfattade det mest som kundservice och inte så mycket som kommunikation om nya sätt att utveckla rollspel. I mina ögon var de rätt konservativa i sin syn på rollspel. Då var indiescenen ganska ny, så det blev en del forumdiskussioner om det som de i stort helt duckade. Jag uppfattade dem inte som särskilt intresserade av något annat än tradspel. Lite trist, men samtidigt tycker jag inte att att den som ger ut rollspel är tvungen att diskutera allt på forum. Sådant kan ju också bli tidskrävande och därmed stressande.
Ja, jag var bara en väldigt sporadisk besökare på mutant.nu själv (och började spela MUA först efter dess storhetstid) så jag kan ha fått en skev bild av klimatet där. Men egentligen syftade jag inte på deras (eller rent generellt andra spelskapares) öppenhet för andra spel och lösningar utan i relation till sina egna så klart. Och att den inställningen borde påverkat dem som sedermera skrev saker till deras spel (har ingen koll på om andra än @Mogger som är aktiva här men hur som). Det är väl den hållningen i allmänhet jag far efter.
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
511
@stickadtroja Jag håller med om att det blir fel ibland, t.ex. när utvecklare verkar hoppa in snabbt i trådar om spelet för att slå ner på felaktigheter, eller säger åt folk att sluta prata om deras spel om de nu ska återupprepa nån viss åsikt. Jag har bara sett det hända lite, från vissa utvecklare, men det påverkar iaf mig att inte vilja skriva om de spelen så mycket. Men det här verkar vara ganska bundet till en liten grupp personligheter eller en viss gruppkultur, som inte syns på övriga forumet, så det skulle vara bättre om just de personerna skärpte sig än att alla utvecklare och spelare ska ta på sig munkavle för att inte peka finger.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Ja, jag var bara en väldigt sporadisk besökare på mutant.nu själv (och började spela MUA först efter dess storhetstid) så jag kan ha fått en skev bild av klimatet där. Men egentligen syftade jag inte på deras (eller rent generellt andra spelskapares) öppenhet för andra spel och lösningar utan i relation till sina egna så klart. Och att den inställningen borde påverkat dem som sedermera skrev saker till deras spel (har ingen koll på om andra än @Mogger som är aktiva här hör dit men hur som). Det är väl den hållningen i allmänhet jag far efter.
Jag hängde en hel del på mutant.nu, men inte under de allra första åren då jag ännu inte hade återupptäckt Mutant och rollspel i allmänhet. Flera av de ofta långa och djupgående diskussioner som fördes på det forumet ledde sedan vidare till kreativitet och samarbeten i olika former, men långtifrån alltid med Järnringen-gängets egen medverkan.

Förmodligen var det åtminstone delvis forumet på mutant.nu som inspirerade mig till att skriva officiellt material till MUA. Mest i Fenix, där jag skrev ett par artikelserier och en mittbilaga. En del av detta material fick sedan ett andra liv som PDF:er i filsektionen på mutant.nu. Jag ser fortfarande materialet dyka upp i olika grupper då och då. Det glädjer mig.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
Ja, jag var bara en väldigt sporadisk besökare på mutant.nu själv (och började spela MUA först efter dess storhetstid) så jag kan ha fått en skev bild av klimatet där. Men egentligen syftade jag inte på deras (eller rent generellt andra spelskapares) öppenhet för andra spel och lösningar utan i relation till sina egna så klart. Och att den inställningen borde påverkat dem som sedermera skrev saker till deras spel (har ingen koll på om andra än @Mogger som är aktiva här hör dit men hur som). Det är väl den hållningen i allmänhet jag far efter.
Hela Järnringens forum drevs av dels JFAB men i stor utsträckning av oss frilansare. Skulle säga att samverkan med forumets användare och författarna var forumets USP och det var en väldigt kreativ plats som nog har haft stor betydelse för den svenska spelscenen. Hade vi haft Fria Ligan, Mörk Borg, Symbaroum, Svavelvinter RPG och hela det "svenska undret" utan Järnringens forum? Kanske, kanske inte...
 
Top