Nekromanti [Kutulu] Hen?

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
gizmo;n168013 said:
Förresten, hur gammal är användningen av ordet "man" (som indefinitprononen)? Bör det också undvikas i sammahanget?
"En" skulle däremot kunna fungera?
Inte av historiska skäl, i alla fall. Jag kollade upp det i samband med någon tidigare diskussion, och som pronomen går "man" åtminstone tillbaka till Gustav Vasas bibel (dvs. det kan mycket väl finnas äldre förekomster också, men då den ju brukar räknas som lite av en startpunkt för "projektet svenska språket" går många härledningar inte längre tillbaka än så...)

Men 1526 räcker ju för att svara på frågan om det kan vara i bruk tidigt 1900-tal... :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
gizmo;n168019 said:
Intressant, tack. Jag borde verkligen läsa in mig mer i olika tider.
I det här fallet vet jag att Vertigomannen har sagt nått om att typ Heidegger skrev om "mannet som neutrum", vilket snabbt ledde in mig på wiki och sen vidare till saob - för att se om svenskan var som tyskan. Precis som i tråden om ordet karaktär så är är det alla exempel på text som är kul. Samt att jag visste exakt inget om Heidegger. Så jag fick också lära mig nått.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Får jag göra en lite lägre språknördig utvikning? Tack.

Det är intressant att notera, att sammanfallandet av "man" som syftande på mänskligheten i stort och "man" syftande på en representant av specifikt kön, sker i många olika indoeuropeiska språk, vid helt olika tidpunkter - men likväl i samma riktning.

I germanska språk var "man"-ordet ursprungligen troligen helt könsneutralt. Istället fanns wer- och vir- för sexusbestämda ordsammansättningar. Och det är alltså det wer- som ingår i werewolf. (Och i tex "väringar" och "varjager".) Vir- gav upphov till "wife", via omljud.

Dessa ord användes fram tom iaf tidig medeltid, såvitt jag vet. (I Canterbury Tales används man/men, men de gåtor jag kan dra mig till minnes från Exeter book gör det inte - någonstans däremellan ersatte "man" "wer", typ.)

Samma utveckling av homo respektive viri, hade då skett i latin - men långt tidigare. Och, såvitt jag läst mig till, har det samma hänt i bla sanskrit och slaviska språk. Men där har jag inga detaljer.

Till viss del, kan det ha skett under språkligt inflytande av vartannat. Latinkunniga munkar, kan tex ha "tvingat på" engelska, tyska mfl språk ett mönster de lärt sig från latin osv.
 

Pudeln

Veteran
Joined
7 Mar 2016
Messages
5
gizmo;n167972 said:
Håller helt med, hen ska inte förekomma i gammaldags sammanhang.
Jag tycker väldigt mycket om vederbörande. Det enda är att det blir tyngre än "hen" när man behöver det flera gånger i rad i samma stycke. Men det går ju alltid att variera med substantivet (advokaten, professorn, förövaren, motståndaren, karaktären etc etc). Och så går det kanske med "denne" här och var. Eller i nödfall kanske också sånt som "den sistnämnda".
"Denne" och "den sistnämnda" känner jag mig tveksam till, eftersom ändelserna -e respektive -a är sexusböjningar. "Den sistnämnde" åsyftar ju en man och "den sistnämnda" en kvinna; "denne" en man och "denna" en kvinna. "Vederbörande" är väl däremot presens particip som inte indikerar kön ("vederböranda" känns outsägligt). Presens particip kan nog vara användbart överlag, exempelvis:

– "den skjutande"
– "den hoppande"
– "den spelande"
osv.

Jmf. även hur presens particip är produktiv i byråkratlingo, typ "kärande" och "svarande" i rättsprocesser.

Vidare kan kanske synonymer till "vederbörande" fungera stundtals? Jag tänker då på uttryck såsom "personen ifråga", "respektive" och "ifrågavarande".
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Xyas;n167986 said:
Kommer du inte att använda en hel drös med andra ord och termer och också, egentligen, är alldeles för nymodiga men mindre politiskt laddade? Med andra ord så tycker jag att du absolut ska använda hen.

Edit: men använd Vederbörande också, för det är ett skitbra ord.
Här får jag nog hålla med. Hen är nog lite mer kontroversiellt just nu, och irriterar kanske somliga, men ditt språk i övrigt kommer väl ha gott om andra ord som absolut inte är typiska för 1900-talets början? För att inte tala om stilfigurer osv? Låter som ett riktigt tungt projekt att göra det på allvar, och fejkar man bara allvar, då blir det ytterligare ett fall av låtsad "historisk korrekthet" som råkar vara exkluderande mot det nya som är normbrytande. Och det känns lite trist.

Slå ett slag för hen istället, och ha med det!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,450
Kolla Stockholmskällan om du vill åt samtida texter digitalt, det är en brokig blandning texter som finns så jag tror att du borde kunna hitta något att inspireras av.

Jag tycker annars att det finns ganska goda skäl att undvika "hen" om du har tänkt att lajva lite 20-tal i texten.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Stockholmskällan är ännu en digital guldgruva; där kan hågade SL:ar också hitta ritningar på byggnader, avbildningar av hus, personporträtt och kartor från tidigt svenskt 1900-tal.

Och om Krank mot förmodan inte har fått nog med lästips, så slänger jag inte den här också: http://www.ub.gu.se/kvinn/digtid/. Ett helt gäng svenska kvinnotidskrifter i digital form. En del är illustrerade!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Vimes;n168320 said:
Har det tipsats om Projekt Runeberg ännu?
Du gjorde det just nu, och hann först.

OCR-skannade böcker i mängd, finns här: http://runeberg.org/.

Själv använder jag Ugglan flitigt: den innehåller många utförliga artiklar om svenskt samhällsliv i början av 1900-talet. Om man undrar vad en kronofogde är eller hur många och vilka Hovrätter som fanns eller hur Andra kammaren fungerade eller liknande så är den jättebra. Den kan också vara en bra SL-resurs, om man snabbt vill förstå hur något fungerade, eller om man bara vill slänga sig med lite tidstypiska ord ("landsfiskalen hoppar ur sin bil och går med myndiga steg fram mot er", och spelarna vet förmodligen inte vad en sån är, så det kan räcka med ordet; men vill man veta kan man kolla i Ugglan).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Vimes;n168320 said:
Har det tipsats om Projekt Runeberg ännu?

Jag är bekant med dem och har kollat där; upplevde navigeringen som dålig och fick uppfattningen att det mest fanns skönlitterära verk där. Men ja, jag har ett par textfiler därifrån jag kommer att kolla på också.
 
Top