Nekromanti Kunskap och nytta

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad mäter egentligen FV i era spel/regel funderingar..

Mäter de mängd insammlad kunskap, eller mäter de nyttan man kan uppnå med färdigheten, är medlen inbakat i FV:et eller är bara resultatet det.
Nu kanske någon protesterar, det är väl samma sak eller i allafall djupt och nära förknippat.
Jag vet inte, jag vet att jag inte tycker så i allafall, inte helt och fullt.
Men nog om det, över till era spel och funderingar.

Är era färdighetsvärden - ...

a) Den nivå av insamlad kunskap som en person har,
i förhållande till sitt samhälle och sin kultur.
b) Den nytta det medför att använda färdigheten,
för att uppnå "bästa möjliga resultat"...
c) De metoder som finns att tillgå och FV:et ger en hint om
vilka som används, i en överenskommelse om att det krävs
en viss nivå för att kunna "den metoden"..
d) något annat

Exempel : Läkarvård

a) Läkaren använder bly under omvårdnaden, för det är enligt
samtiden en fungerande och prövad metod...

b) Läkaren uppnår viss effekt med sitt ingrepp, metoden varierar.

c) Läkaren måste ha ett visst FV för att kunna använda vissa metoder.

d) ...

(Har ämnet redan genomlysts, hänvisa gärna..)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är era färdighetsvärden - ...d) något annat"

d) Ett ungefärligt mått på hur lång tid personen har tränat ämnet, begränsat av samhällets tekniska och sociala faktorer och varierande med talang, intresse och studiemöjligheter.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ett ungefärligt mått på hur lång tid personen har tränat ämnet, begränsat av samhällets tekniska och sociala faktorer och varierande med talang, intresse och studiemöjligheter.
alltså kategori a) , om du läser inlägget igen..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Otäck fråga, eftersom det bästa svaret jag kan komma på är:

Ett diffust och svårdefinierbart mått på allmän braighet.

Med andra ord, jag har ingen aning om hur jag relaterar det till verkliga termer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"alltså kategori a) , om du läser inlägget igen.. "

Nja, jag tyckte inte det passade. a) lät för mig mer hur många Mb data man hade, medan d) för mig var mer hur lång tid man laddat ner data.

Egentligen kör jag väl dessutom mer på e) "All of the above"...
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Eftersom FV-slag är resultatorienterade, iaf i de flesta rollspel jag spelat, skulle jag nog säga en kombination av a + b och även naturliga förutsättningar för aktuell färdighet (I mitt regelsystem kan två personer köpa" sig till samma nivå i en färdighet, men ändå ha olika chans att lyckas beroende på respektives naturliga förutsättningar; alla har en modifikation för varje färdighet, motsvarande naturliga förutsättningar, som "följer med" oavsett vilken FV nivå man befinner sig på). Jag antar att de flesta rollspel inte tar hänsyn till olika metoder, utan utgår från en "allmän praxis" som man är bättre eller sämre på. Men det vore intressant om någon försökte sig på att implementera det du tar upp. Olika metoder som är olika effektiva skulle kunna innebära modifikation på FV-slag beroende på svårighetsgraden på den metod som används. Naturligtvis borde olika metoder också ha tröskelvärden beroende på svårighetsgrad för att överhuvudtaget kunna tillämpas (som du också nämner i ditt inlägg)...

Sammanfattningsvis så kan jag säga att i de spelgrupper jag har varit i så generaliseras det ganska mycket vid alla typer av färdighetsslag. FV är en ribba helt enkelt som man mäter sitt tärningsslag mot för att se hur bra man lyckats med det man vill göra (=resultatet, eller "nyttan")
 

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
FV (eller KN, KunskapsVärde som det heter i mitt spel) är ju egentligen varierande enligt mitt tycke, på så sätt att FV i Geografi inte kan jämföras med FV i Hantera Pistol. I det första exemplet handlar det ju bara om hur pass MYCKET personen vet. I det andra fallet handlar det även om hur pass mycket RPn har använt sin pistol. Man kan ju inte bli en bra skytt även om man teoretiskt kan allt om pistolskytte.

Alltså, egentligen kanske man inte kan generalisera FV, utan istället kanske man kan ha två olika typer? bara lite svammel nu, men vafan.. äh, vad säger ni andra?

MvH Secce
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
ok..

vad jag syftade på var att , det låter som om du inte anser kunskap vara ett absolutum utan , i förhållande till det samhälle (och det samhälllets kunskapsnivå)personen lever i..

...dvs, att FV visar på vilken nivå denne ligger i förhållandet till den kunskap denne kunnat skaffa sig .
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
FV är en ribba helt enkelt som man mäter sitt tärningsslag mot för att se hur bra man lyckats med det man vill göra (=resultatet, eller "nyttan")
Men, hur bra kan det bli..

Kan det bli bättre än de metoder som finns.

eller, sätter den "samlade vetenskapen" (eller vad man nu ska säga) stopp för hur bra det kan bli..
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det blir väl kanske lite olika hur man tolkar frågan, om man ser på teoretiska och praktiska färdigheter.

Men i grunden är nog det samma problemställning.

Ser man det som hur effektivt man stöter sin (..lägg in vapen), eller ser man det som att "man är så bra att man kan lära sig stöta så här", ...

smide, måste man ha ett visst FV innan man kan tex välla etc..
 

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
en idé som precis slog mig; alla teoretiska färdigheter baseras på RPns INT/Inlärningsförmåga eller motsvarande och de praktiska även de på INT'en men modifieras på något roligt sätt som ändå har något av betydelse..

onödigt eller någolunda realistiskt?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
kan väl vara vettigt.

men, vilket resultat kan man uppnå.Ger FV-slaget alltid ett bra resultat om det är lyckat, eller är det relaterat till "hur bra det kan bli".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"...i förhållande till vad.. "

I förhållande till andras diffusa och svårdefinierbara allmänna braighet, förstås. :gremwink:
 

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
jag skulle iaf. vilja ha det som så att man kan lyckas på lite olika sätt. ju närmare det värde som innebär ett perfekt slag man kommer ju bättre "lycka" har man. Typ, lyckas man fast lite halvdåligt kan det förekomma mer eller mindre konsekvenser. Jamför med fummel kanske, fast lindrigare + att man samtidigt lyckats med det man försökte.

hmm.. de där blev kanske lite flummigt, men men..
nu måst jag ju börja skriva lite färdighetsregler till mitt spel ju! :gremwink:
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
ok du tillhör alltså kategori b) ..men,

Det kompliserar frågan (borde kanske inte) att ni spelar/konstruerar så olika spel och spelvärldar.Vissa självklarheter kommer upp, som att i ett samhälle, där man har lite och ingen kunskap om kroppens inre.Men där man har metoder för att lösa vissa problem, som blödande sår, sjukdommar och barnafödsel.Inte går att jämföra med det FV som en i en spelvärld med avanserad medecin.Det är inte det som jag vill komma åt.

Men hur ställer man sig då till dilemmat med paralella men olika mycket utvecklade samhällen.Måste den ur det mindre utvecklade samhället ha lägre FV:den eller värderas resultatet olika beroende på ursprung...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Men hur ställer man sig då till dilemmat med paralella men olika mycket utvecklade samhällen.Måste den ur det mindre utvecklade samhället ha lägre FV:den eller värderas resultatet olika beroende på ursprung...
Jag har sett två sätt att lösa det.

Det ena är att de primitiva helt enkelt har lägre värde, vilket jag tolkar som att FV indikerar vad man kan åstadkomma.

Det andra är att göra som i GURPS, där båda kan ha samma FV, men i färdigheter med olika tech level. Stenåldersmänniskan har Medicin, TL1, medan McCoy har Medicin, TL11. I detta fall kan man antagligen tolka det som att FV indikerar hur bra man är på de tekniker som ingår i respektive färdighet.
 

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
ja, det kan man ju fundera på.. :gremsmile:

jag tror inte dilemmat går att lösa (dilemman ska ju iofs. inte kunna lösas..) på något vettigt sätt eftersom man aldrig kan jämföra olika färdigheter i olika "samhällen" till fullo. Samtidigt handlar det ju också om anpassningen hos folket, i ett "mindre vetande" samhälle är man ju säkert mer tålig och accepterar skador e.tc på ett annat sätt än i ett "mer vetande" samhälle, där man kanske är skitskraj för att bli förkyld. Detta måtte ju ha en psykologisk effekt som är av ganska stor betydelse. Därför kanske man inte behöver kunna och veta lika mycket detaljer å skit i det "mindre vetande" samhället.

ojoj, är jag uter å cyklar på sidospår nu måtro?

Iallafall, resultatet borde bli olika beroende på vem som utför handlingen och vad denne har för ursprung/bakgrund.
 
Top