Nekromanti Kunskap och nytta

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,178
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
jo, det är en rätt ok variant.Vet inte om jag skulle använda den själv i eget system däremot, men man kan ju ändra sig :gremsmile:.

Det skulle ju oundvikligt ge en gradering av resultatet..
Tex barnafödande med komplikationer, läkare med fv 12

tech 1 både mor och barna dör
tech 4 välja vem som kan räddas, barnet eller modern
tech 6 båda räddas med tex kejsarsnitt etc
tech 11 barnet väljs ut som embryo, föds upp i labb och inga problem föorekommer
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Det skulle ju oundvikligt ge en gradering av resultatet..
Tex barnafödande med komplikationer, läkare med fv 12

tech 1 både mor och barna dör
tech 4 välja vem som kan räddas, barnet eller modern
tech 6 båda räddas med tex kejsarsnitt etc
tech 11 barnet väljs ut som embryo, föds upp i labb och inga problem föorekommer
Det är väl mer en fråga om vilka tekniker man har till sitt förfogande och kan använda.

TL1-medicinmannen skulle troligen ätit en svamp och dansat runt modern, eftersom det är det mest effektiva han känner till. Med andra ord så är TL1-medicin lika oanvändbar i det här sammanhanget som medeltida ingengörskonst för att bygga en dator.

TL4 har ett antal metoder att väla på, men de är inte lika bra och innebär viss risk.

TL7 (vår tid i GURPS) kan använda exempelvis kejsarsnitt och minskar därmed risken rejält.

TL11 beamar bara ut barnet på rutin för att slippa en smärtsam förlossning. Denna teknik är iofs effektiv, men obegriplig för de andra tre medicinarna. Å andra sidan så kan TL11-läkaren vara beroende av sina prylar och bli helt handfallen när rymdskeppet kraschar på en stenåldersplanet alldeles innan förlossningen och all hans utrustning går sönder.

Läkekonst är ett lite dåligt exempel, det är lättare att se resonemanget klart om man tittar på exempelvis ingengörskonst eller andra vetenskaper där man har en mer fristående utveckling.

En annan sak att tänka på är att man behöver bara hålla rätt på TL i kampanjer som faktiskt blandar tech levels. Om hela kampanjen tilldrar sig i samma utvecklingsnivå så kan man strunta i det. Man kan ju också strunta i att ha tech levels men behålla tänkandet. Med andra ord tänker man efter vad respektive karaktärs kunskaper står för och gör en bedömning av vad han kan göra efter behov. Man tänker till exempel på hur stenåldersmedicinmannen skulle reagera om han fick tillgång till en modern operationssal (han skulle antagligen tycka den var värdelös, det går ju inte att göra upp eld och där är inga björnfällar och skallror).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bra fråga. Resultat och Tid, borde användas båda två...

Väldigt bra fråga. Bättre än vad jag misstänker att folk tror.

Personligen är jag nog rätt B: *hö hö*

"b) Läkaren uppnår viss effekt med sitt ingrepp, metoden varierar."

...då jag tycker att en indianspanare som lägger örat mot marken för att Spåra medan en cyborg kanske använder en mer sofistikerad spårningsutrustning ändå är lika "bra" om de har samma värde i färdigheten. Det är resultatet som räknas.

Ofta tycker jag så, iaf, Spåra och Läkekonst är färdigheter som sätts i praktik. Då tycker jag man skall fokusera på hur stor chansen är att man lyckas med en viss utmaning.

I andra lägen tycker jag det är viktigare att tänka på tiden som man lägger ned på en viss färdighet. När det gäller kunskapsfärdigheterna som rollpersonerna använder för att skaffa sig information, till exempel. "Hur mycket har min rollperson undervisat sig om Geografi?" är en mycket viktigare fråga än "hur stor sannolikhet är det att min rollperson klarar en normalsvår geografifråga?" Du pekade på något annat viktigt med din smarta liknelse med läkaren som använde bly:

All inlärd kunskap ger ju information, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara "rätt" information för det. När det gäller Läkarvård tycker jag förvisso det är viktigast att fokusera på hur väl läkaren faktiskt kan läka sina patienter, men när det gäller rena kunskapsfärdigheter som inte har något praktiskt användningsområde tycker jag förhållandet blir annorlunda:

En rollperson i Kult skulle mycket väl kunna ha FV:15 i Scientologbluffkunskapen Dianetik, det skulle bara betyda att rollpersonen ägnat väldigt mycket tid åt att lära sig en idiotkunskap som inte fungerar. Denna rollperson skulle kunna få mycket olika sorters information om dianetik, varav en del kan vara användbar insikt om scientologernas organisation, men där annan info kan vara rena pseudovetenskapliga löjan.

I vilket fall som helst; kunskap är kunskap. Man kan aldrig veta vad som är "bra" kunskap och vad som är "dålig". Om du vid något tillfälle måste försöka utföra dianetik för att infiltrera ett scientologsällskap så har ju din rollperson plötsligt mer nytta av att kunna färdigheten "dianetik" än "psykoterapi", trots att den senare egentligen fungerar bättre.

---

Det jag tycker är den största svårigheten med FV, det är om det på något sätt mäter resultat eller om det mäter nedlagd tid på färdigheten.

Resultat
Alltså, i DoD Expert mätte de Resultat, eftersom olika färdigheter var olika svåra att lära sig. Att arbeta sig upp till FV:10 var enklare i vissa färdigheter än i andra. Om man har ett sådant system, då kan man exempelvis säga att man behöver FV 15+ i en kunskapsfärdighet för att kunna undervisa i det, och sedan kan man låta svåra ämnen ha högre kostnad än enkla ämnen.

Tid
Om man däremot låter FV stå för tiden man lagt ner i ett ämne så kan alla färdigheter kosta lika mycket, men ett svårt ämne kan ha mycket större svårighetsgrader än ett lätt ämne när man väl försöker använda det. En person som läst det jättestora och heltäckande ämnet Biologi till samma färdighetsnivå som en elev i det smala, specialiserade ämnet Mykologi, de har visserligen plöjt sig igenom ungefär lika många böcker och ägnat ungefär lika många undervisningstimmar som varandra, men om de skall undersöka en konstig svamp så kan SL sätta en betydligt lägre svårighetsgrad för mykologen än för biologen.

---

Det första systemet tycker jag är lämpligt i olika ämnen som används på ungefär ett och samma sätt, men där olika rollpersoner får det olika lätt att lära sig färdigheten beroende på kultur/ ursprung/ kroppsbyggnad. Skolexempel skulle vara olika språk, men även fysiska färdigheter bör platsa in under denna kategori.

Det andra systemet är däremot i mina ögon överlägset i kunskapsfärdigheter utan direkt praktisk användning, eftersom dessa inte har några "normala" svårighetsgrader och dessutom tjänar på att kuna göras fria. Vad är en "normal" geografifråga? Vad händer om varelserna i världen får en ny kunskap att lära sig? Om det kommer nya färdigheter, skall de alla ha en inlärningskostnad som i DoD Expert? Och vad händer om man vill lära sig en bluffkunskap som dianetik? Med fria färdigheter och Tid-baserade värden så blir det också mycket lättare att sköta situationer som specialiseringar av färdigheter (såsom Biologi och Mykologi) eftersom det konstiga hela tiden händer hos svårighetsgraderna, och inte hos färdigheterna.

---

/Rising
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,178
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Bra fråga. Resultat och Tid, borde användas bå

Väldigt bra fråga. Bättre än vad jag misstänker att folk tror.
utan att förhärliga någon (hö) tror jag desamma.

Frågan är väl, vad är kunskap, hur mäter man den.

Du har sant i mycket du säger, man kan fråga sig hur mycket som ska stå med i reglerna 8allt tycker jag)..
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Prestationsfärdigheter och Informationskunskaper?

"Du har sant i mycket du säger, man kan fråga sig hur mycket som ska stå med i reglerna "

Jag har faktiskt redan tidigare lekt med tanken på att skilja på färdigheter man lyckas/misslyckas med, och sådana som handlar om ren information. Man skulle kunna säga att de ena är kvalitativa och de andra är kvantitativa:

En rollperson som lär sig mycket i en gammal traditionell kampsport skulle man i mitt system ge ett lågt värde i Närstrid eftersom hans kunskap är omständig och dålig i praktiken. Han är dålig på att slåss, även om han har tränat mycket. Här tänker jag bara på kvalitet.

En goblin kan i samma rollspel få lära sig en massa om Goblinhistoria, en ren förljugen soppa som förklarar att gobliner är världens härskare, att planeten är platt och att alver och dvärgar har genetiska defekter som gör dem dumma i huvudet. (Samt en massa annat lattjo) Nå, det spelar ingen roll att deras historia är "fel", rätt så vad det är så kan rollpersonerna helt plötsligt ha användning av att kunna goblinernas historia, precis som vi människor kan ha användning av att kunna stjärntecknen, trots att det inte "finns" några riktiga stjärntecken och att den informationen ju bara är bogus. I dessa lägen koncentrerar jag således på kvantiteten. Det är bra att kunna mycket, även om kunnandet kanske egentligen är "fel".

Så, Klättra, Första hjälpen, Stridsfärdigheter, Finna Dolda Ting, Spåra m.m. De är färdigheter och de skriver jag ut i klartext på ena halvan av rollformuläret.

På andra halvan hamnar kunskaper och de låter jag vara helt fria. Man får hitta på "läran om mykologi", "dianetik", "goblinernas historia" osv bäst fan man vill.

De är alltså i grunden olika, även om de egentligen fungerar på ett och samma sätt när man väl börjar spela (fast kunskaper kan kombinera och komplettera varandra på sätt som inte färdigheter kan, och olika färdigheter kan ju fungera på väldigt olika sätt gentemot varandra medan kunskaperna är väldigt strömlinjeformade)

Jag har haft modellen påbörjad i huvudet sedan länge, men din tråd ställde ett par nya viktiga frågor och klargjorde det hela ytterligare för mig.

Stay tuned.

/Rising
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,629
Location
Fallen Umber
Re: Prestationsfärdigheter och Informationskunskaper?

Alltså, är inte det här bara det gamla systemet med A- och B-färdigheter från EDD? Visserligen modifierat lite, men ändå. B-färdigheterna var ju just sådana kunskapsfärdigheter som man inte slog för.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
A och B.

"Alltså, är inte det här bara det gamla systemet med A- och B-färdigheter från EDD?"

Njaej, B-färdigheter är visserligen tärningslösa färdigheter, men du har ju ändå samma 5 nivåer för alla, och måste därför ge dem olika kostnader om de skall vara olika svåra att lära sig.

Både A- och B-färdigheter fokuserar på vad man kan göra med dem, inte hur lång tid man lagt ner på att lära sig dem.

Men visst, till stor del är det en liknande uppdelning i båda fallen, men när det kommer till fria kunskapsfärdigheter så är fixerade B-nivåer inte särsklilt bra, exempelvis.

/Riz
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,178
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Prestationsfärdigheter och Informationskunskap

Jag har haft modellen påbörjad i huvudet sedan länge, men din tråd ställde ett par nya viktiga frågor och klargjorde det hela ytterligare för mig.
det är ju kul att det gett dig något .

Så, Klättra, Första hjälpen, Stridsfärdigheter, Finna Dolda Ting, Spåra m.m. De är färdigheter och de skriver jag ut i klartext på ena halvan av rollformuläret.
resultatinriktade färdigheter kan ju tänkas vara lättare att välja alternativ b) till, även om just förstahjälpen lätt hamnar i en gråzon här(då den både är resultat och kulturellt betingad)..
 
Top