Varulv Kungens råd - andra mötet

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Khan, varför går du inte direkt ut med vem du siade, eller ens kommenterar det? Supermärkligt agerande. Eller ja, inte alls märkligt egentligen, eftersom du är ulv.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Då är alltså arbetet nu att hitta den andra ulven. Att diskutera huruvida Khan är ulv eller ej inser nog alla är vansinne. Det faller på en så enkel sak som att han missade att korr-läsa sin outning. Det borde ha varit en slam dunk, men så spreds det tvivel och misstankar i elfte timmen av förra rundan om att Basse skulle gjort samma (absurt såklart, men det är lätt att bli stressad i slutet). Så intressantast just nu att titta på är:
- Hur låg röstningen i slutet på förra rundan.
- Vem drevade bort från Khan.

Röstningen:
Khan - 4 (Halo9000, xyas, Basenanji, Larsson)
Basenanji - 4 (Björn den gode, Khan, Stövelkatten, Vimes)

Här tror jag vi hittar ganska lite info. Ulvarna har garanterat haft koll på att äldsta rösten låg på Basse och att oavgjort var lugnt för dem, så jag skulle säga att det är precis lika troligt att Khans ulvkompis ligger med sin röst på Basse som att den ligger på Khan. Ingen info att hämta där alltså. Intressantare är ju då att det är BDG som ligger med äldsta rösten på Basse. Jag har svårt att se att han inte är fullt medveten om detta, ändå ser vi ett sådant här inlägg:
Men alltså allvarligt, ska vi låta det bli 4-4 utan att ens veta vem det är som åker? Jag kan lova er att ulvarna har koll och sitter och skrattar i det dolda!
Märkligt värre tycker jag.

Så till drevandet i slutet. Här finns många goda kålsupare.
Halo är tidigt ute med denna:
Men vänta lite... det har ju Basse också gjort. Han skrev medvetet andra ord dvs inget copy paste.
Både Vimes och Stövlis hakar på och byter sina röster till Basse, men Halo själv behåller sin röst på Khan. Utöver Vimes och Stövlis (och Khan) röstar även BDG på Basse, som bemöter Khans missade outning med följande.
Och ja, jag fattar att det mer pekar åt att Khan är den onda, men jag tycker ändå att min relevation/magkänsla tillsammans med att jag tycker att Basse spelar superskumt gör det mer troligt att det är Basse som är den onda. Jag menar Khan hade haft flera dagar på sig att planera sin fake, dessutom tillsammans med en partner, det finns liksom ingen anledning till att den då skulle vara dålig.
Så... magkänsla trumfar hård fakta?

Ulvigast just nu från mest ulv till minst:
- Khan: garanterat ulv pga falskt siarclaim och felaktigt formulerad roll.
- BDG: äldsta rösten på Basse som gjorde att en bybo åkte, någon han hävdar han inte visste om, samt hårt arbetande för att så förvirring och splitt i slutet på förra rundan.
- Stövlis: är snabb att använda Halos frågeställning för att motivera ett röstflytt till Basse.
- Halo: lyfter frågeställningen som till slut fäller stackars Basse, men byter ju faktist inte sin egen röst.
- Larson: har inte så mycket smuts på sig, lägger sin röst sent på Khan vilket känns risky om LJS var den andra ulven.
- Xyas: klok, genomtänkt och extremt aktiv.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag synade Vimes i sömmarna, men det gav ju ingenting. Det stod som sagt mellan att sia honom och dig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Då är alltså arbetet nu att hitta den andra ulven. Att diskutera huruvida Khan är ulv eller ej inser nog alla är vansinne. Det faller på en så enkel sak som att han missade att korr-läsa sin outning. Det borde ha varit en slam dunk, men så spreds det tvivel och misstankar i elfte timmen av förra rundan om att Basse skulle gjort samma (absurt såklart, men det är lätt att bli stressad i slutet). Så intressantast just nu att titta på är:
- Hur låg röstningen i slutet på förra rundan.
- Vem drevade bort från Khan.

Röstningen:
Khan - 4 (Halo9000, xyas, Basenanji, Larsson)
Basenanji - 4 (Björn den gode, Khan, Stövelkatten, Vimes)

Här tror jag vi hittar ganska lite info. Ulvarna har garanterat haft koll på att äldsta rösten låg på Basse och att oavgjort var lugnt för dem, så jag skulle säga att det är precis lika troligt att Khans ulvkompis ligger med sin röst på Basse som att den ligger på Khan. Ingen info att hämta där alltså. Intressantare är ju då att det är BDG som ligger med äldsta rösten på Basse. Jag har svårt att se att han inte är fullt medveten om detta, ändå ser vi ett sådant här inlägg:

Märkligt värre tycker jag.

Så till drevandet i slutet. Här finns många goda kålsupare.
Halo är tidigt ute med denna:

Både Vimes och Stövlis hakar på och byter sina röster till Basse, men Halo själv behåller sin röst på Khan. Utöver Vimes och Stövlis (och Khan) röstar även BDG på Basse, som bemöter Khans missade outning med följande.

Så... magkänsla trumfar hård fakta?

Ulvigast just nu från mest ulv till minst:
- Khan: garanterat ulv pga falskt siarclaim och felaktigt formulerad roll.
- BDG: äldsta rösten på Basse som gjorde att en bybo åkte, någon han hävdar han inte visste om, samt hårt arbetande för att så förvirring och splitt i slutet på förra rundan.
- Stövlis: är snabb att använda Halos frågeställning för att motivera ett röstflytt till Basse.
- Halo: lyfter frågeställningen som till slut fäller stackars Basse, men byter ju faktist inte sin egen röst.
- Larson: har inte så mycket smuts på sig, lägger sin röst sent på Khan vilket känns risky om LJS var den andra ulven.
- Xyas: klok, genomtänkt och extremt aktiv.
Först och främst håller jag med, idag ska vi lyncha Khan och allting annat vore bara superkonstigt. Det vore också väldigt farligt eftersom vi nu missade runda ett (och ja, jag är medveten om att jag är högst medskyldig till detta mea culpa) så är det ju så att om vi missar att ta en ulv nu och ulvarnas nattmord går igenom så är det kört, då har vi förlorat.

Sen håller jag inte med om att jag är Khans kompis (naturligt nog). Att jag inte har koll på vem som hade äldsta rösten är väl inte så konstigt? Khan hade ju varit aktuell sen typ de första timmarna och även om jag visste när jag själv röstade så hade jag ingen aning om när alla andra röstade och det tog ju ganska lång tid till och med för spelledaren att ta reda på det, dessutom var jag full.

Jag tycker också att du lägger alldeles för lite vikt på vad som hände i slutet av drevet. Trots min röst så var det ett ganska stabilt 6-2 för att Khan skulle åka ut, då går Vimes ut med detta:

Vimes 7:48PM said:
Eftersom jag gillar kaos (sorry Khan!) så:

Är det några som är sugna på att testa om man kan få ut Basse kan jag vara intresserad.
och bara 10 minuter efteråt så har Stövelkatten kommit på att han tänkt helt fel och att han borde rösta på Basenanji, det har inte kommit några nya argument här direkt, det enda som har hänt är att Vimes har sagt att han är villig att byta så att det plötsligt finns en realistisk chans att få ut Basse. Så 10 minuter senare ser vi det här:
Stövelkatten 7:58PM said:
Hmm, såklart! Jag är så dum. Basenanji har ju utgått från sitt PM men använt fluffet i inledningsmeddelandet från Feuflux.
ARGH... Återgår till min första analys av Khan vs Basenanji.

Röst: Basenanji
Jag vet ju att jag sa rätt mycket första dagen att jag tyckte att Vimes spelade dåligt men trotts det så får jag erkänna att vad han gjorde där var rätt genialt, klart det hade varit bättre att få ut en ulv men det näst bästa är att ha jämna drev och se vem som är beredd att hoppa, jag känner mig hyfsat säker på att Stövelkatten är kompanjonen, och hans spel idag där han börjar prata om att det nog är Halo och jag som är de onda och att vi alltså inte borde rösta ut Khan idag heller stärker mig bara i den tesen.

Sen tycker jag också att det var lite konstigt att Vimes åkte ut, visserligen är han ju en bra spelare (säger folk iaf ;) ) men han var ju också ganska misstänkt och hade han levt så hade han ju varit extremt misstänkt för att han svängde drevet sådär i sista timmarna. Men sen hittade jag det här citatet:

Vimes 8:54PM said:
Ey. Teorin här är alltså att Basse har hittat på sitt PM för att alternativet typ är att både Khan och Stöveln är ulvar tillsammans.
det här är alltså en timme innan deadline, och hade jag varit Khan och Stöveln så hade jag ju gärna blivit av med Vimes för att slippa att han argumenterade för detta under andra rundan.

Jag tycker som sagt att det här är ganska case closed men oavsett vad så ska vi ju ta Khan först utifrån den eventualiteten att det inte är Stöveln som är partnern och chansen att vi får ytterligare ledtrådar inför imorgon. Men att det skulle finnas två siare som dessutom har så extremt olika PM (och vi vet ju nu att Basse inte hittade på sitt) är så himla osannolikt att jag inte ser nån annan vettig röst idag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag vill säga att jag inte heller hittade på mitt pm. Jag skrev om det lite, eftersom jag trodde jag inte fick citera det direkt. Det var slarvigt av mig att inte kolla det, utan bara luta mig mot vad basse skrivit tidigare i tråden.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag vet ju att jag sa rätt mycket första dagen att jag tyckte att Vimes spelade dåligt men trotts det så får jag erkänna att vad han gjorde där var rätt genialt, klart det hade varit bättre att få ut en ulv men det näst bästa är att ha jämna drev och se vem som är beredd att hoppa, jag känner mig hyfsat säker på att Stövelkatten är kompanjonen, och hans spel idag där han börjar prata om att det nog är Halo och jag som är de onda och att vi alltså inte borde rösta ut Khan idag heller stärker mig bara i den tesen.
App app app! Jag tycker inte att vi ska inte ska skippa att rösta ut Khan. Det vore idiotiskt att inte rösta ut Khan. Däremot så fick jag frågan om vilka vi borde dreva tillsammans med Khan och där är du och LJSLarsson heta kandidater.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
The Case of Björn den Gode

Jag har på sedvanligt manér gått igenom allt som BDG skrivit, det blev lite mycket och solen skiner idag så det blev lite hastigt på slutet. Inlägget blir nog också lite rörigt då jag inte riktigt mäktar med nån herrejösses redigering. Men sammanfattningsvis så är jag förhållandevis säker på att BDG är Khans ulvakompis. Han är tidigt ute i rundan med att misstänka Khan utan att egentligen ta någon konkret ställning, istället försöker han så idén om att Xyas är ond. När det inte längre går att misstänka Xyas hoppar BDG över till Khan, någon annan hade inte varit rimlig att rösta på då. Han byter emellertid snabbt över till Basenanji så fort Khan har outat sig som siare och fortsätter därifrån att söka instigera andra att hoppa på Basenanjidrevet.

Jag tror också att Vimes åkte för att han varit farligt nära mest hela rundan. Det är mest på slutet som han (och jag dabbar oss) med att rösta på Basenanji.



Spelöppning med en röst från BDG på Basenanji med motiveringen att det är en klassisk ulvtaktik att spela ner sig själv som ulv. BDG fortsätter sedan spelet med att vidare hävda att Basenanji försöker skaffa sig en allierad genom att smickra BDG.

Kommentar: Det finns inte så mycket att gripa efter i partiet när detta skrivs så det som Basenanji skriver är väl tacksamt att hugga på. Men, samtidigt så känns det ju som att man har mer hårda grejer runt själva spelet att ta av i det Halo77 skriver i spelets andra inlägg: En massa frågor riktade till var och en av oss. BDG är en erfaren spelare och likaså Basenanji. Om man gjort det så borde man inse att sånt här game helt i linje med Basenanjis spelstil.


Efter att forumet kraschat och vi försenat kom igång med partiet får BDG en fråga från Halo9000 om varför han lagt en röst på Basenanji innan siarclaimen och nu inte tagit bort den. BDG:s försvar är att han glömt att rösten låg där. BDG tar också ställning för att Halo9000 är en troligare ulv än Vimes. Sen blir det en röst på Xyas.

Kommentar: Jag tror att BDG är för bra på det här för att glömma bort sådana saker. Vet inte om det finns så mycket att säga om hans ställningstagande mellan Halo och Vimes, mer än att vi vet att Vimes är grön. Så det här skulle kunna vara ett fall av ulvnosande. Samtidigt så är Halo absolut inte någon av mina rödare personer i misstankeregistret. I inlägg #72 upprepar han denna utsaga kring Halo vs Vimes.

När Khan vaknar till liv hugger BDG direkt till igen och hävdar att hans post är den ulvigaste i mannaminne (okej, BDG skriver "hittils").

Kommentar: Det är Khans första post i partiet. Vissa spelare kommer att vara inaktivare än andra, något som BDG motsätter å det grövsta. Men samtidigt känns det lite väl överilat att så fort någon visar huvudet skrika ulv över nejden. I inlägg #86 fortsätter han denna tangent och utvecklar den med att Khan beter sig superulvigt och planerar sitt drag i det dolda. Notera att han ännu inte röstat på Khan och istället svevar åt såväl Halo och Xyas. I inlägg #125, efter att vi börjat dreva mot Khan, så skriver BDG lite så där apropå en fråga om den allmänna uppfattningen är att vi helt ska ignorera Xyas?

BDG riktar hård kritik mot Vimes på grund av hans tankar kring powerrollerna i detta parti (inlägg #128, #133 bland andra). Inlägg #133 är synnerligen intressant. Där kommer en rant om att Vimes fiskar roller och är inkonsekvent i vad han säger. Men avslutar harrangen, som nu pågått i flera inlägg, inte med en röst på Vimes utan istället en kort mening om att Xyas bör röstas ut om han inte är aktiv...

Kommentar: Det är ju allmänt vedertaget att det anses ulvigt att söka efter powerrollerna, men frågan är om det alltid måste vara det? BDG driver det här rätt hårt, kanske i förhoppningen att få med sig fler på den här tangenten.

ANALYSERNA

Analysen av Khan
Det här blir spännande, och här kan det nog vara fog att citera inlägget:

"Jag tycker ju som jag nämnt tidigare att framförallt #49 är ett himla ulvigt inlägg, varför jag också citerade det i sin helhet här. Kanske är det olika spelstilar, kanske är han bara oerhört nervös över att missa något och skriva fel sak även om han är bybo, men det tycker jag sen motsäger sig lite av att han sticker ut hakan i #137 och vill vara så där lite lagom edgy mot basse.

Kan passa på att svara på det nu också, ja, för tillfället finns det absolut ingen anledning att inte lita på basse (eller Halo), det hade varit ett oerhört gutsy move att claima siare runda ett som ulv och basse var inte i någon desperat situation. Jag tycker ju att det var ett väldigt dåligt move även om han är bybo, men vi kan ju oavsett inte rösta ut honom nu. Skulle det uppstå något skumt och han lever när det är typ 3 kvar och ändå inte lyckats peka ut vilka som är onda så kanske vi får omvärdera, men tills dess är det ju bara att hoppas på att han får leva så länge som möjligt och kan peka ut ulvar åt oss."

Vad ser vi här? Jo, BDG försöker skapa distans mellan sig själv och den "ulvige" Khan genom att påpeka hans edginess mot Basenanji samtidigt som han själv tar ställning för Basenanjis oskuld. Han fortsätter inlägget med att köra på den gamla inaktivitetsmotiveringen och tycker att Khan är fishy. Men är ännu inte på drevet mot Khan (som Basenanji startar några inlägg tidigare).

Analysen av Xyas
BDG fortsätter med samma argumentation som tidigare, dvs. varför får Xyas frikort för inaktivitet?
Han avslutar det här inlägget med att vädja om fler röster på Xyas.

Jag tycker det är MYCKET märkligt av BDG att hänga kvar på Xyas när Khan finns på tapeten. Hela caset bygger på att Xyas är inaktiv, något som han enligt BDG alltid är. Samtidigt så kommer Khan in och kastar shade på Basenanji som kommit ut som siaren, ett väldigt vågat move.

Analysen av Stövelkatten
Analysen av mig är mest en argumentation för att jag inte spelar som jag lär. Där han väl vill hävda att det jag spottar ur mig är vagheter utan substans och efterfrågar längre knivskarpa analyser. Tycker inte att sådant är något att försvara sig mot med ord, utan handling.
Intressant i analysen är dock att han tar sig tiden att kommentera min röstflytt till Khan med att jag bara hakar på ett drev utan motivering.

De som inte analyseras av BDG är Vimes, Basse, Halo och Larsson. Han skriver lite om dessa i ett samlingsinlägg som avslutas med att Xyas bör röstas ut om han inte blir mer aktiv. (Ständigt stackars Xyas! :p)

Jag tror att BDG:s tänk här är att markera mot Khan så hårt han kan utan att kasta mer eld på brasan, samt försöka sprida byns misstankar. Här är det bra med principer som man haft länge. De är svåra att kasta bort som enbart ulviga. Därför väljer man ett mål som faller in i den fållan - Xyas.
När Xyas väl går in i spelet vid inlägg #168 så först då flyttar BDG sin röst till Khan. Nu håller inte BDG:s mantra mot Xyas längre och att flytta till någon annan vore helt ohållbart.


Khans siaroutning
När Khan lägger sin röst på Basenanji i inlägg #175 svarar BDG med en påminnelse om att Basenanji är siaren och frågar om Khan inte är en ulv som gett upp?

BDG skriver först i inlägg #211 att det är ulvigt att komma ut som siare när man har press på sig men mitigerar misstänkarna med att det inte är ett ulvdrag om det kommit ut en siare och att han nu förstår varför Khan velat ligga lågt. Senare i inlägg #218 flyttar han över sin röst till Basenanji efter att ha blivit tagen av att Khans spel helt plötsligt make:ade sense. Han är heller inte säker på om det är rätt att rösta ut någon av siarna. Efter röstflytten så försöker han pressa Basenanji på info, men det är väl bara rimligt. Rösten ligger ju där, och eftersom Basenanji är bybo så finns ju ingen anledning att hålla ner salvorna.

BDG blir upprörd när Vimes begär massoutning. Tycker att det är obekvämt att Vimes får styra spelet. Han outar iaf sin roll som en som en gång under spelet kan skydda sig mot nattmord eller nattmörda en roll. Jag är ju inte supererfaren varulvsspelare så jag kan inte riktigt uttala mig om rollen är rimlig eller inte. Den känns lite wierd kanske, men som sagt, någon med mer erfarenhet får gärna förklara den.

I inlägg #277 försvar BDG ytterligare Khans spelstil (som han tidigare kritiserat) med att det stämmer extremt väl med hur man ska spela om man är siare och det redan kommit en claim. Han skriver också att Basenanji varit jättevimsig. Något som jag enbart kan hålla med om. Det har varit svårt att läsa Basenanji det här spelet, haha.

BDG kommenterar i inlägg #302 ett försvarstal från Basenanji med att han tycker Basenanji är en dummis, men det är Khan också. Basenaji är bara lite mer ond. Kan iofs hålla med om lite av det som står i det inlägget om att Basenanji först försöker få med sig Khan och att byn ska rösta på någon annan, men att Basenanji ändå lägger sin röst på Khan. Vad i hela friden tänkte Basenanji där liksom? BDG beklagar sig också lite i det här inlägget på att byn tyvärr valt att Khan ska ryka.

Föga förvånande så gillar BDG i inlägg #324 att Vimes byt parti och nu röstar på Basenanji och ställer frågan om inte nån mer vill hoppa på? Fortsätter denna vädjan i #330



Röst: Björn den gode
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag håller helt med dig stövlis om att BDG är en troligaste ulvpartnern till Khan, men denna rundan ska vi rösta ut Khan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tidigare har jag haft Stövelkatten som min ulv nummer 2, men jag behöver meddela att jag har blivit osäker. Trots min teori om att han fejk-claimat miller för att smyga under radarn i samband med stormen kring Khan så kan jag inte förneka att han gett ett grönare intryck den här rundan med god aktivitet och analyser.

Björn däremot har mest skrivit om varför Vimes dog, vilket är tacksamt att göra som ulv. Eftersom man vet vem skall lynchas har man gott om tid att tänka ut goda argument i förväg.

Spelaren i mig hoppas nog fortfarande att det är Stövelkatten som är ulv 2 eftersom det skulle ge så mycket cred till mig, men skall jag försöka tänka på byns bästa måste jag överväga att Björn kan vara en lämpligare kandidat.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag är nyfiken på hur BDG ser på sin roll och hur den påverkar spelbalansen.
Bifalles.

Vill gärna ha dina tankar om varför/varför inte du valde att använda din förmåga den här rundan? Du har ju haft gott tid på dig att fundera om du är bybo och borde inte tycka det är svårt att komma med svar, men är du ulv så sitter du säkert och väntar på ett tillfälle att ge "rätt" fejksvar.

Röst: Björn den gode
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Xyas varför är du så mån om att stövelkatten ska lägga sin röst på Khan? Okej jag förstår att du tycker att Khan är skyldig, det tycker jag också men jag tror inte det ligger i byns fulla intresse att bestämma oss för att lyncha honom redan nu?

Om en annan stark kandidat dyker upp så är ju den minst lika lynchbar och faktum är att det hjälper en att pressa genom att använda sin röst. Dessutom går vi miste om röstmönsteranalysen om vi låser oss till Khan.

Det sagt så tror jag att det kan vara taktiskt att behålla nån av de första rösterna på Khan.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Tror fortfarande på Stövel/Khan, vilka passande nog röstade på Basse. Måste kännas skönt att bli av med siaren, och nu kan Stövel jobba på att bli låtsas-ovän med Khan och offra honom till byn för att köpa grönpoäng.

Min förmåga låter mig se vad de som åker ut ur spel har förmågor. Inte jätteanvändbart när gröna ryker (de brukar ofta outa innan det är för sent), så jag antog att det betydde att ulvar har förmågor de inte vill att vi bör veta om, till exempel blocker. Kan användas för att kasta shade över power roller som väktare och siare, även efter ulven har dött. Det var därför jag tyckte Stövelkattens claim om miller var spännande - kändes som om han ville dölja något.

Så ulvar har förmågor (båda två, antar jag). Kanske rent av ulv-siare som hittar förmågor? Kan förklara Khans stressade siarclaim; det är rätt skönt att säga saker som näääääästan är sanna istället för att ljuga helt ut i det blå.
En väldigt annorlunda förmåga. Vad var anledningen till att du skrev att det var för byns bästa att din förmåga inte röjdes igår?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Björn den godes förmåga påminner om en roll som kallades häxan i ett parti jag spelat.
I det partiet så fick häxan två brygder, en helande och ett gift.

Master of merchants verkar ha valet mellan en av dessa.
 
Top