Tankar.
* Jag tror INTE vi får flera väktare eller siare i kommande val. Kanske att vi får välja på den vi avstod ifrån att välja, men inte nya/fler/bytta siare/väktare "Det första valet av princip - Den starkes lag eller Skydda era svaga?" Jag är övertygad om att imorgon är det en ny princip vi ska välja. Inte samma.
Jag ser det inte som glasklart att trofeer inte påverkar samma natt de fås. Om det är en permant sak.
Visst §3b. En trofé som anger att den kan användas en gång förbrukas när den används och §3c. Om en förmåga måste deklareras innan rundans slut måste deklarationen ha inkommit till SL innan deadline för att räknas.
Är inte heller samma sak. En trofe kan vara passiv och då förbrukas om dess vilkor uppfyls, ex flytta en röst från spelaren om denna riskerar utröstning. För 3b, medans en annan kan vara att den måpste deklareras för att användas. Ex flytta en röst från spelare Y, men det behöver inte betyda att trofen är förbrukad.
§3d. Troféer kan förändra röster, jaktlag, nattfas eller andra delar av spelet enligt den enskilda troféns regler.
Är extra intressant, betyder det att en trofe vunnen under natten kan ha effekt samma natt?
Ingenstans uppfattar jag det som glasklart att trofen gäller NÄSTA runda. Kanske med undantag om den måste deklareras, men det gäller uppenbarligen inte alla trofeer.
Även om det inte står glasklart, och det var det jag letade efter, Så tror jag inte siaren eller väktaren kan sia/väkta samma natt de får förmågan. För då är de på jaktlaget. Och för att sia/väkta behövde de vara i byn. Lite synd. Så jag utgår från att trofeer kan vara aktiva samma natt de delas ut, men rollerna,iaf de som vi får välja nu, är aktiva från imorgon.
Jag väljer siare. Jag har sett det gnölas om att det är "fel val", men jag går på min magkänsla här... Jag tvivlar på att det kommer utlysas VEM av de i överlevande i jaktlaget som blev siare. De oddsen tilltalar mig att siaren skall kunna sia en eller två innan den åker. Väljer vi väktare så är jag rädd att vi som by kommer gå i någon klump och inte vilja rösta på ngn av de överlevande, för att inte riskera att skicka ut vår "odödliga väktare", och så visar sig denna vara ulv sen. Siaren kommer vi få färg på under spelets gång så dennes sianden kan motbevisas. Väktaren har INGET som ger färg på sig annat än utröstning av denna.
Vem jag ska rösta på, det vette fan
PS. Att vara dumsjuk en vecka och komma tillbaka til jobbbet och försöka leverera nog till 2 kunder, för att båda ska uppleva att man lagt heldagsfokuset på just deras projekt, lämnar INGEN tid för voffedspel....sorry