Nekromanti Kult 2 .. bara ett rykte eller sant ??

Jeffe

Veteran
Joined
29 Jun 2001
Messages
7
Location
Mariehamn
hmm..
för nån vecka sen var jag i sthlm o handla DVD filmer o annat shit...
så jag tänkte att jag lika gärna kunde gå in i vissa affärer o kolla efter rollspel o sådant också.. och tänkte att jag på skoj kunde fråga om dom hade kult2 (vet att det är väldigt svårt att få tag i andra utgåvan...) och i ena affären sade dom att det skulle komma ett nytt kult om typ några månader, men att det kunde gå under en annan titel och med en annan tillverkare.. och i en annan affär sade dom att det bara var skitsnack..

så undrar om det är någon som vet nånting om saken ??
lat som jag är så orkar jag inte forska själv i ämnet :gremtongue:


Jeffe the Machine Man
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"så undrar om det är någon som vet nånting om saken ??"

Det kommer en Kult 4 till och med. Första var ju boxen, och sen kom Target med en bok med andra. Därefter kom en amerikansk tredje utgåva, men inte i Sverige. Nu är franska 7éme Cercle på gång att göra en ny utgåva. Den kommer i första hand på franska och senare i engelsk utgåva. Bläddra tillbaka ett par sidor så hittar du mer information, länkar etc.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Som jag förstod det där (om jag nu gjorde det alls, det vill säga) så var väl amerikanska upplagan en spinoff på svenska andra upplagan, vartefter man skulle kunna gissa att de valde att kalla den "2nd edition" också...


- §eraphim, som mest spekulerar faktiskt.
 

Jeffe

Veteran
Joined
29 Jun 2001
Messages
7
Location
Mariehamn
tackar för infon

vet du någon adress till deras sida eller till nån annan sida med info om kult ?

Jeffe the Machine Man
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Är de inte kanadensare?

är vad jag hörde.. men fransmän duger väl de också..

http://www.7emecercle.com är adressen för övrigt..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
var det itne så att det först kom en engelsk utgåva, som var lik nån av de svenska.. sen släpptes en till engelsk som kom efter den andra svenska.. alltså en 3 upplaga av spelet.. alltså :
v1 : svenska boxen
v2 : svenska boken
v3 : engelska andra upplagan? (vit bok)
v4 : franska upplagan av "7 eme cercle" eller vad de heter

http://www.7emecercle.com

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nya KULT - uppdatering!

Det här är från John Berk (7th circle):
Right now...even as we speak, we're putting the finishing touches on the corebooks. We're releasing them in France this month...since that's where we are most strongly established right now...and then we'll be releasing
them in English at the end of the year. I'm already talking to the distributors here....so you can expect to see it available for sale around mid-December to January. Hot on its heels will be the Spanish & Swedish translations...and we're also planning to release a whole horde of sourcebooks and scenarios that -- being a Kult fan -- you've probably been waiting for some time to get.


What I can tell you now about the new edition is that we are not drastically re-writing the game. Our goal was to keep the mood, the feel, and the main plot of the game completely intact. We're not changing a great deal of the
text in the book, but we are reorganizing things a bit. The biggest two changes are:

1) We're using less complicated game mechanics to make combat & resolution of actions easier to cope with & not slow down the game, and

2) We're separating the player material & storyteller material into two different books.


In reality....the Third Edition corebooks are our way of getting the word out that Kult is back in town. Our master plan, however, is to print everything that was written in Spanish, Swedish, etc. and never made it here to the US. About a dozen different supplements were floating around, hiding in people's desk drawers, and never completely seeing the light of day. We've gone to great lengths to hunt down as much of that material as possible and start developing it. And then....after we have all of the "old
stuff" firmly in print, we start production on brand new material. So stay tuned.



chrull - din räddare i nöden

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Intressant

Låter som ett oki upplägg, även om jag personligen inte gillade uppdelningen i en spelarbok och en spelledarbok i första Kult. Fast det kanske mer hade med hur det genomfördes och hur böckerna redigerades än själva konceptet.

Intressant att de nämner en svensk översättning. Jag hoppas de har med i sina beräkningar att det inte kommer att sälja sådär hemskt mycket i Sverige. Jag gissar på 1000 exemplar, max. Sen kommer de ju att få konkurrens av Phobia också. Tyvärr tror jag att båda spelen kommer att förlora på att både Kult och Phobia finns som svenska skräckrollspel. Skräck har alltid varit den absolut minsta/minst populära genren bland rollspel, och Kult sålde inte sådär himla bra när det kom. Idag när marknaden är mycket mindre, tror jag inte att en svensk version kommer att bära sig.

En annan sak när det gäller översättningen. Alla som giller Kult jättemycket kommer väl inte att vänta på de svenska översättningarna? Eller underskattar jag behovet av svenska regelböcker? Och att vänta på tilläggsböcker, och äventyr och allt annat, tills de kommer på svenska... gör man det?

En snabb enkät kanske kan ge svar på frågan (OBS! tidsrymden tre månader nedan är uppskattad, jag slår till med en rimlig tidsrymd för att göra klart översättningen, trycka den och distirbuera den. Det kan gå fortare, det kan ta längre tid. Jag gissar faktiskt själv egentligen på längre tid):

Skulle du:

1. Köpa den engelska upplagan om den kom tre månader innan den svenska
2. Vänta på den svenska upplagan om den kom tre månader efter den engelska
3. Först köpa den engelska upplagan, och sen den svenska

Själv svarar jag 1.

MVH

Magnus


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Såvitt jag minns det

1. Kult första upplagan på svenska (tre böcker i en box)
2. Kult first edition på engelska (en bok)
3. Kult andra upplagan på svenska (en bok)
4. Kult second edition på engelska (en bok)

Kult second edition på engelska finslipade en del ändringar från Kult andra upplagan på svenska, samtidigt som man återinförde en del saker som beordrades från Target att det skulle kastas ut från Kult andra upplagan (viss magi, om jag inte minns fel). Jag skulle egentligen kalla Kult second edition på engelska för 2.5... tror jag.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Alternativ 2

Jag skulle definitivt vänta de tre månaderna och köpa den svenska översättningen, även ett års väntan skulle kunna lugnt. Jag köpte mitt Kult 1993 och med tanke på att det gått åtta år sedan dess så kan jag lika gärna vänta lite till. Framförallt som det tyvärr inte är någon större efterfrågan på att lira Kult hos dem jag spelar med.

Äventyr och tilläggsböcker skulle jag nog inte köpa särskilt mycket av, vare sig på svenska eller engelska; jag är en sån där självgod person som tror att allt blir bättre om jag gör det själv. /images/icons/wink.gif
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
#2

Hade det varit vilket annat spel som helst hade jag svarat "1"

Men det är ändå något visst med att läsa KULT på dess modersmål. Dessutom har jag ju den gamla goda boxen, så att SÅ jäkla brådis är det inte. Däremot är jag grymt peppad på att få se lite nya scenarion.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Intressant

Alternativ 1 tror jag.. eller två. kanske tom 3 :gremlaugh: det beror ju på vad man hör av folk som köper.. och om man verkligen VET att det svenska kommer om si och så lång tid.. man vill ju inte drabbas av en "offensiv" :D


Jo.. jag tror att det blir en krock mellan kult och phobia.. förhoppningsvis är phobia tillräckligt orginellt för att bli intressant ändå..

Är det förresten inte konstigt att skräckspelen är så impopulära? De är ju de bästa.. Kolla på SLA, KULT och CoC .. mer välskrivna spel är svårt att hitta...

okej.. KULT kanske har sina brister.. men om man struntar i HUR det är skrivet och tittar på VAD som står så..

nåja.. ni fattar

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Nr 3.

Jag skulle välja nummer tre. Helt klart. Jag har ju ändå nästan allt redan (utom nångra som jag inte är så sugen på att införskaffa, två mindre omduler för att vara exakt). Ja, jag har bland annat alla frya olika version av grundreglerna. =)

För övrigt John så kan du ju drömma om nya scanerios John (sluper)! Om du ens tittar åt Clavis Inferna eller The Orphanage kommer jag bränna bort din näsa med en blåslampa! Sådeså.

För övrigt hoppas jag att 7th Circle inte släpper Inferno modulen som skrevs för Target om de nu har tänkt släppa allt gammalt gos, för den var småusel.

Men mest hoppas jag att spelet faktiskt kommer ut snart!

/Andreas
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
krock

Utifrån vad Phobias representanter har sagt på forumet tidigare och annat man fått reda på om spelet så tror jag inte att det blir någon större konkurrens de två spelen emellan. Jag tror helt enkelt inte att de kommer att tävla om samma folk helt enkelt.

Phobia känns som om det kommer att bli ett spel för rollspelare som inte är så vana vid skräckgenren. Den info som släppts om spelet har i alla fall gett mig ett smått förvirrat intryck. Inte heller verkar spelet ha någon tydlig profil.

KULT å sin sida tror och hoppas jag att det kommer att bära sig eftersom det är ett av de bästa rollspel som gjorts... alla kategorier... sådant räcker långt. Sedan ÄR det ju något visst med att läsa KULT på dess modersmål.

men vad vet jag?
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
konfliktslösning [OT]

åhå! Jag ser en konflikt on the uprising!

Men hörru Bosse, jag har en bra idé! Du köper ävenytren och leder dom. Sedan snor jag med dem hem och kör hemma på platsen som inte finns.

Moduler som är icke-scenarion kan du försöka förhindra mig från att lägga mina feta labbar på

You droning brazen-faced popinjay, you're nothing but a loggerheaded motley-minded mammet, a silly impertinent brazen-faced scullian. Get out of my way you mewling reeling-ripe bladder!
 
Top