Nekromanti Kult 1e, OSR-style [spoiler för dom som inte känner till Kult-världens hemlighet]

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alltså det är så coolt… ist för att göra en karta över vår värld med bubblor av weird shit, så gör jag en karta över weird shit med bubblor av vår värld, men spelleder (inledningsvis) helt inuti dom bubblorna. Där kan man få sina fisktankiga såpoperor med bokhandlaren och hans kille som är ute för sent på nätterna osv. Samtidigt som allt flum hela tiden är (bakom skärmen) konkret. Deras gata i Berlin ligger vägg i vägg med ett slakthus i Alphabet City med bara en stor oljekladdig ångkvarn mellan dom. Men om dom vill till Manhattan så är det ändå en taxi till Tegel flygplats, några timmar på planet till Newark flygplats osv. För dom lyder ju under illusionens regler så länge dom är fångar i den. Och spelarna känner inte till detta — om dom har blivit spoilade på Kults hemlighet så vet dom ändå inte detaljerna.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
En spirande tanke jag haft om uppvaknanden som levels (fwiw - om jag skriver det här kanske nån har nån nytta av det iaf) är att det skulle kunna funka som tre olika riktningar. En spelare kan välja insikter som leder i "den goda" riktningen, typ "ljusets väg", som gör hen mer utsatt på kort sikt (payoff senare kanske?) men behåller en gnista av "motståndskraft".

Eller välja "the dark side", att flirta med ondskan, lockas av den, som ger mer kortsiktig payoff, men ökar nackdelarna på sikt. Kanske tex ger tillgång till krafter - och inte motståndskraft, men däremot fördelen att i kontakt med de väsen och fenomen som identifierar en sådan rp så fokuserar de hellre på andra i gruppen.

Och kanske också en tredje väg, som försöker stå neutral - en (måhända futil? farlig? förvriden?) önskan om oberörbarhet? Den kan ha sin världsliga motsvarighet i tex buddismens ideal om att stå över världen, dra sig undan. Erbjuder den några fördelar? Den säger det, men i så fall är det också payoff at the end. Eller också är det ett stort trick, där de onda krafterna insett att de kan locka bort potentiella motståndare genom att lura dem att vara neutrala istället. (Eller också inte? Är det kanske så att den väg som påstår sig vara god och ljus, egentligen också bara ser människorna som lättoffrade bondesoldater för ett ändamål som eg inte alls ligger i mänsklighetens intresse, men lockar med makt och rättfärdighet, medan bara de som inser att "the only way to win the game, is not to play" är de som verkligen kan ta sig ut?)

Varje level ger något, små fördelar, men rätt så snart så kommer de i oförlåtlig konflikt med varandra. (Tex att de gejmistiska fördelarna tar ut varandra.)

För mig är ju Kult ännu så länge "unchartered territory" och jag cargo cultar på återberättade upplevelser i huvudsak. Det gör att jag kanske föreställer mig saker som är alldeles på tok med mythoset. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Saps, i orginalen finns väg två och tre. Det är dualistiskt med avsikt.
Det finns typ en rätt buddhistisk väg och en typ reckless och gränslös väg.
Vill behålla dom. Spelets orättvisa och rätt lutherska världsbild kommer finnas kvar.
Ett eko från det förflutna ligger rätt nära en Jack Chick–tract på många sätt(???).

”Katolska kyrkan är ond men det finns en riktig Jesus vi kan ta dig dit", den tanken är så himla orättvis, klyschig, har legat till botten för så mkt diskrimination osv (dom sista som fick rösträtt i Sverige var katoliker, 1960-talet). Och är… central i Kult?

Hmm, nu blir jag opepp på mitt eget spel :D
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Din första väg är den mest balanserade vägen (man blir utsatt) men den leder inte till uppvaknande i spelet. Det är så intressant, dom har lagt in en återvändsgränd. Det var ju post-BRP så det fanns inga levels utan man tränade upp en sak i taget. Och om man höll sin mentala balans neutral så blev man inte uppvaknad. Kanske ska behålla en sån neutral väg i spelet. En nitlott…?

Men. Hey!!! Inser just den soholklahara lösningen: tre classes och så kan man multiclassa mellan dom. Och två av dom har uppvaknande på nån hög level (10?). En klass gör en djurisk och vild, en klass gör en genomskinlig och frånvarande, och en klass är förknippad med världslig (inom-illusionen-ig) makt och inflytande (den har ingen uppvaknande endgame) såsom: blir bättre på att slåss inom illusionen.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
2097;n240296 said:
Saps, i orginalen finns väg två och tre.
Jag ska kanske flytta till Sibirien och uppfinna cyklar... :)


2097;n240296 said:
Det är dualistiskt med avsikt.
Som i att den första vägen - den "rätta", lysande, upplysningen etc - inte finns med? iaf inte känd? Eller menar du något annat, att dualismen (som ju iofs är en stark tankefigur i västvärlden) är stark i spelet på många andra sätt..?

2097;n240296 said:
”Katolska kyrkan är ond men det finns en riktig Jesus vi kan ta dig dit", den tanken är så himla orättvis, klyschig, har legat till botten för så mkt diskrimination osv (dom sista som fick rösträtt i Sverige var katoliker, 1960-talet). Och är… central i Kult?

Hmm, nu blir jag opepp på mitt eget spel :D
Jag kan hålla med om att det är en klyschig tanke, men jag tycker den funkar väl med mythoset i övrigt så som jag uppfattat det.

Sen, detaljistiskt, rösträtt fick katoliker redan 1873 - på de premisser som gällde då, män över en viss inkomst osv - men visst, det var senare än tex judar fick det. Men det var först på 1950-talet, om jag minns rätt samtidigt som religionsfrihetslagen infördes, som de fick bli statsråd (och ambassadörer etc tror jag, alla sådana ämbeten som ansågs behöva en särskild lojalitet till staten...).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vänstra handens väg: hedonistisk, reckless, gränslös, djurisk, hänsynslös
Högra handens väg: världsfrånvänd, detached, alienerad
(+ då att hålla sig neutral. Bli bättre på att skjuta men inte på att flumma)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Spelet är fullt av speglar:
Dödsänglar:Arkonter
Vaknande:Skugga
Staden:Vildmarken
Illusionen:Sanningen
Död:Liv
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jo, det har jag också uppfattat - och det är det (i båda de senaste posterna) jag tänker på som dualismen i spelet.

Jag skulle nog kunna tänka mig att det, frånkopplat från det, skulle existera tre vägval - eventuellt med den twisten som sagt att den väg som utmålar sig som ljusets väg inte är det, eller är det på ett sätt som kanske inte rakt av är av godo för mänskligheten. ("They will love me and despair!")

Men det kan bero på att det för mig ligger en lockelse i att tänka mig det mer "trevärda" systemet än det dualistiska, plus att jag inte tror på "godhet" som automatiskt skalbar. (Teodicéproblemet mm. Om du är allsmäktig *och* har moraliskt ansvar att motverka allt som är moraliskt förkastligt, är det en slags moralfilosofisk singularitet. Antingen är våra uppfattningar om "gott och ont" ohyggligt fulla av felaktigheter, eller så blir följden att vi totalt berövas frihet, eftersom så många handlingar kan ge dåliga följder - på det sättet är bibelns analogi med kunskapens träd, viljan frihet som oförenligt med "paradiset" och moralisk oskuld faktiskt väldigt bra...)

Då vill jag ha något tredje. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sweetie, detta blir urkonstigt iom du inte läst boxen. Kult har en malteistisk utgångspunkt.
Och även dom människor som får stora krafter, som ex vis Messias, drar sig inte för att knäcka lite ägg för sina omeletter.

Antingen är Kult redan som du vill ha det eller så är det det inte. Om jag skulle göra ett spel från min egen världssyn skulle det nog bli väldigt annorlunda.

Tog fram kapitlet (sid 85 i tredje boken första boxen). Intressant är den "ljusa" vägen inte så världsfrånvänd på alla sätt ("Sociala kontakter och förhållandet till andra människor blir viktigt.") medan den "mörka" vägen är det "Gradvis rensar du bland dina sociala kontakter och ditt abstrakta tänkande, så småningom förändras själva språket och förmågan att skapa kategorier och systematisera verkligheten."

Men den s.k. "ljusa" vägen är intressant. På +200 kan du inte längre uppleva glädje. Och på +500 rycks du ut ur Nirvana och förenas med din egen mörka skugga och blir Uppvaknad.
Holy shit vad coolt det är precis som det är.

Det är tolv steg (0, ±25, ±50, ±75, ±100, ±125, ±150, ±200, ±250, ±300, ±400, ±500). Ska kanske göra ett levelsystem med tolv levels då (en level innan man börjar vandrar på stigarna).

Och två classes men en högerhands-class level och en vänsterhands-class level tar delvis ut varandra. Hit dice och förbättrade skills finns kvar men ens wamma-jamma-krafter sänks.

Brr jag skulle ju inte jobba på spelarsidan innan tabellerna & hexkartan är klar. Men idéerna kommer som dom kommer
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Tålmodige 2097;n240315 said:
Sweetie, detta blir urkonstigt iom du inte läst boxen.
Jepp. :)

Sapient;n229680 said:
Jag har ju inte spelat de äldre upplagorna av Kult (...)
Sapient;n229720 said:
(Och, i ett nötskal, nackdelen med att jag sitter och skriver om spel jag aldrig ens läst... Oh the arrogance.)
Sapient;n240289 said:
För mig är ju Kult ännu så länge "unchartered territory" och jag cargo cultar på återberättade upplevelser i huvudsak. Det gör att jag kanske föreställer mig saker som är alldeles på tok med mythoset. :)
Nackdelen med att läsa *om* det men inte *i* det är ju att jag får uppslag och idéer, som jag plågar dig med (och kanske i viss mån andra som följer och skriver i tråden, men det är ju du som driver den framåt...) Men du vet att du kan säga fuck off när du tröttnar på mig?

2097;n240315 said:
Kult har en malteistisk utgångspunkt.
Och även dom människor som får stora krafter, som ex vis Messias, drar sig inte för att knäcka lite ägg för sina omeletter.

Antingen är Kult redan som du vill ha det eller så är det det inte. Om jag skulle göra ett spel från min egen världssyn skulle det nog bli väldigt annorlunda.
Förvisso - men spel som bara itererar våra föreställningar om världen, skulle kanske snabbt förlora sin tjusning också. Det är ju okej att de utmanar den - men sen finns det saker som skaver.

För mig är dikotomin "ondska"/"godhet" en sådan, som känns lite för "barnatro"-naiv för att funka, annat än om den reduceras (som tex i Chuthulu-mythoset) till mänsklighetens överlevnadsinstinkt vs obegripliga motiv för världens snabba förstörelse, typ. Eller någon anna sån basal konflikt, där "godhet" egentligen bara är egennytta, men "god" i den meningen att den inte är beredd (kanske?) att gå till vissa extremer.

Om det är som du beskriver, så är det nog helt i min smak. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja detta blir OT Saps. Sorry. Vi stoppar här.
För min del är diktomin "ondska"/"godhet" något jag tycker om och som jag saknar i Kult för där har jag inte hittat det och tänkte inte införa det. Kärlek vs själviskhet finns ju dock där.

Jag har en världssyn där "ondska"/"godhet" är viktigt men ibland krockar med "rättvisa" vs "orättvisa". (Totalt separata axlar från "lag/frihet", "trygghet/fara" osv. Ja min världbild är rätt… trasslig. Men Kult handlar inte om min eller om din världsbild utan om .) Jag har en kompis som är med i ett krig just nu. Dödar alltså andra människor i rättvisans och/eller frihetens namn. En osjälvklar fråga.
https://www.rollspel.nu/threads/71957 det är i 1e[/url
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
När jag funderade på nya (AW-baserade) Kultregler för många år sedan ville jag bli av med den endimensionella mentala balansen. Speciellt känns det inte helt perfekt att en person med låg balans som gör något som skulle få balansen att höjas blir mer normal, medan en normal person blir mer onormal av samma handling. Min lösning var någon sorts uppdelning i dels balans/mänsklighet/insikt/uppvaknande, som mäter hur väl man passar in i vardagen, i illusionen, hur normal vanliga människor tycker att man är, dels en riktning för ens fjärmande från det normala. Det vill säga, man kan inte bara få positiv eller negativ balans, man kan röra sig i andra riktningar också. Kanske är det bara de två vägarna som leder till sant uppvaknande, dock.

(Det blir lite som polära koordinater, där det ena värdet mäter avståndet från normalitetens origo, och det andra mäter riktningen på uppvakandet.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja polar coords / vectorspace är en grym modell för det men… att det är en linje är samtidigt liksom coolt? Att två "motsatta" åkommor tar ut varandra. Det är ju inte vetenskap utan ockult.

Såsom du skulle vilja ha det stämmer iofs rätt bra med min syn på kraften i Stjärnornas Krig. Om en urstark Jedi börjar använda kraftens mörka sida betyder ju inte det att hon blir bara en klenare och klenare ljus Jedi tills hon är totalt kraftbefriad och sen gradvis börjar krafta upp sig igen på dark. Ska sova på detta.

Känner att jag tycker om att Keep It Canonical och att jag tycker om att det är såna extrema beteenden som är enda sättet att uppvakna. Ugh… ja jag får låta "ugnen" i mitt bakhuvud baka klart den här idén lite.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ja, eventuellt är det gamla tankar om att förhålla sig till normaliteten/vardagen som spökar här, snarare än fokus på uppvaknandet; det hör hemma i ett annat klur, där man förutsätts upprätthålla åtminstone skuggan av vardag/familj/vänner etc lite längre än i Kult, och där det är den spänningen spelet kretsar kring. Ska bli kul att se vad du kommer fram till. Men dessutom är det ju en sak som (återigen) ligger på Divinity Losts domäner och därmed borde vänta lite ...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
klockan är 4 på en måndagmorgon
jag vaknade efter en dröm
jag mår illa för jag åt choklad innan jag somnade

i drömmen hette spelet Spegellandet och distribuerades i form av ett perlscript (el annat vanligt språk, bash ex vis) som tog som input pdf:erna från ett spel som rimmar på Violent Regions och dom välkända pirat-PDF:erna av ett spel som rimmar på Bult och så gjorde den ur sig en egen pdf som hade en hel del egen text, egna bilder men också enstaka ord, enstaka fraser, längre texter, och även bilder från spelen det bygger på.

vet inte om det kommer gå att göra i verkligheten. har massor att göra på min aQ-kampanj och har jobbat på den också igår. tankarna rusar T_T ?????????
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
När Spegellandet-scriptet hade körts då hette de utspottade PDF:erna snarare något mycket varumärkesinträngande som rimmar på Bult: Lystnadens Regioner.

åh mår illa och rummet snurrar
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
2097;n240577 said:
När Spegellandet-scriptet hade körts då hette de utspottade PDF:erna snarare något mycket varumärkesinträngande som rimmar på Bult: Lystnadens Regioner.

åh mår illa och rummet snurrar
Kör ba! :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ska ta tag i mina gamla textfiler från det här projektet och kanske kan få lite hjälp av att knåpa klart detta. Blev inspirerad av att jag äntligen läste ut romanen Döden är bara början som jag tyckte var fantastisk. Jag lackade ur lite på detta projektet när Kuf kom, kände mig sur för att jag aldrig orkade göra klart mitt eget kultspel i tid. Tyckte inte alls att spelen verkade speciellt olika! Jag blev också lite sur på wilper på story games för han skrev “jag är på en helt annan frekvens än dom andra här på story games, jag har t.ex. upptäckt OSR” och jag bara vad snackar du om vi andra har ju skrivit om OSR-story-spelande i över fem år och då var jag t.om. sen till partyt, anth och eksem m.fl. hade redan börjat.

Och sen skulle ju Divinity Lost komma ut vilket också gjorde att jag tappade farten. Ärligt så skulle det ju vara bra om jag åtminstone kollade på “Divinity Lost” för jag har typ noll koll på det. Kan jag göra nåt som funkar ihop med det, istället för konkurrerar med det, skulle det nog vara smartare…?

Iaf, tillbax till arbetet:

Jag gick (dvs då, 2017, när den här idén var aktuell) igenom rumsbeskrivningarna från grundböckerna och insåg att ett genomgående knep som dom använde var att ta en nutidsgrej och en weird grej och slå ihop dom så skapades skräck. Ex vis lysrör+benknotor = skräck. Sortera ut dom diegetiska elementen från beskrivningarna i tre högar:

Den hårda verkligheten
  • Dunkelt upplysta källare
  • Den svarta pipan
  • Elskruvmejsel
  • Huvudkabeln
  • Vapensmugglarnas högkvarter
  • Bilmärke
  • Centrifugerat
  • Källarens cementgolv
  • Razzior i knarkarkvartar
  • Spelhålorna
  • Inkompetenta ämbetsmän
  • Åklagarmyndigheter
  • Ateljén
  • Livvakt
  • Amatörer
  • Kuriruppdrag
  • Gängkrig
  • Vaktjobb
  • Brottssyndikaten
  • I tjänst
  • Bandspelarna
  • Departementet
  • Källan i garaget
  • Hur grönt som helst
  • Inspelningen
  • De svarta bilarna svängde upp
  • Illegal avlyssning
  • Vapenindustrin
  • Finansministern
  • Greja linjen på tre år
  • Extrajobben
  • Festerna
  • Böcker till nästa kurs
  • Det kalla, hårda arbetslivet
  • Puben börjar bli något av ett måste
  • Laboratoriet
  • Hjärnvågorna
  • Partiklarnas beteende
  • Portgången
  • Programmet
  • Gryningen var på väg
  • En sista testkörning
  • Jag hittade äntligen buggen
  • Informationen
  • Skärmen slocknade
  • Hårddisken surrade konstigt
  • Det blev kolmörkt. Helvete. En propp.
  • Datorn surrade fortfarande.
  • Generatorrummet.
  • Larmsystemet
  • Automatlåsen
  • Elverktygslådan
  • En ficklampa
  • Elborren
  • Bara de betalar
  • Mindre nogräknade
  • De mörka gränderna
  • Brandstegar
  • Soptunnor

“Här och nu”–faktorn
  • Managern
  • Hotellet
  • Försäkringsbolaget
  • Affärsmän på konferens
  • Tidningar
  • Turné över hela kontinenten
  • Oljan som glänser i asfalten
  • Bågen och vägen
  • Vinden i håret
  • Anarkister i ockuperade rivningskåkar
  • Pappkartongerna under järnvägsbron
  • Häkta dem
  • Politikerna
  • Sjukhuset
  • Skatteverket
  • Maffian
  • Företaget
  • Bra priser
  • Fabriksnya
  • Postboxen
  • Affärerna
  • Med första bästa flyg
  • Pengarna
  • Under bron
  • Citygaraget
  • Bilstereo
  • Nere vid kajen
  • Svensson som bara sitter framför TV:n och häckar
  • Dina kompisar som härskar i city
  • Psyket
  • Proppar mig full med droger
  • Systemutveckling
  • Karriär
  • Marknaden
  • Mediabranchen
  • Kontor
  • Institutet
  • Krim
  • Säkerhetsrisk
  • Skilsmässa
  • Spriten
  • Underrättelseagenter
  • Polisen
  • Spännbälte
  • Tidningspapper
  • Ett spräckt glas
  • Kassaskåpet
  • Räddningsstyrkan
  • Kvarter
  • Garderoben
  • Den madrasserade väggen
  • Takplåten
  • Fyllot
  • Tester, blodprover och kontroller
  • Männen med de gröna munskydden
  • Tatuerade ansikten
  • Pappas arbetsrum
  • En t-banevagn
  • På bruten franska
  • Ett vanligt kassettband
  • Fläckiga tyger
  • Kyrkogården
  • Golvet i trapphuset
  • Alla möbler utom sängen
  • Preglanadin
  • EEG
  • Elektroderna
  • Matkällaren
  • Larmtråden
  • Asfalten
  • Församling
  • Ventilationsgallret
  • Ruinerna
  • Fläktblad
  • Järnstaketet
  • Ventilationstrumman
  • Det dammiga röret
  • Ljusstrålar
  • Schaktet
  • Järnkrampa
  • Tunnelgolvet
  • De vassa krokarna
  • Betongväggarna
  • Uråldrigt järngaller
  • Rostiga, slemmiga järnstänger
  • Kloakvattnet
  • Gångarna
  • Ekande ljud
  • Tunneln
  • Tunga ytterrockar
  • Nätstrumpor
  • Piren
  • Det blåste
  • Trench-coat
  • Livvakt
  • Spegelglasögon
  • Cigarr
  • Broräcke
  • Stålstege
  • Motorbåt
  • Härjad för sina 39 år
  • Mörka glasögon
  • Dossier
  • Stadsnamn/platsnamn
  • Kyrkan
  • Halvöppna porten
  • Åtsittande svart läder
  • Stålgolv
  • Stålbalk
  • Eldarna
  • Lagerlokal
  • Stinkande oljeeldar
  • Fläckiga stålväggar
  • Tunga kedjor
  • Kranar
  • Bil
  • Vändplan
  • Hamn
  • Motorled
  • Bro
  • Dunkande ljud
  • Magasin
  • Fladdrande sken
  • Förnuft
  • Organisationer
  • Tunnelbanan
  • Elegans
  • Konferenscenter
  • Rasslande
  • Trappa
  • Underjorden
  • Sönderfallande
  • Storstads-
  • Stålpersienner
  • Skyskrapor
  • Kostymer
  • Öde
  • Gator
  • Plastsäckar
  • Städer
  • Stål
  • Kakelväggar
  • Köpmän
  • Solkig
  • Glas
  • Varumärke
  • Gatularm
  • Neonljus
  • Klubbar
  • Dörröppning

Det Ockulta
  • Demoner
  • Ritualer
  • Mörker
  • Offerblod
  • Sargade
  • Kroppar
  • Döda
  • Desperation
  • Klor
  • Labyrint
  • Hemliga ord
  • Glömska
  • Gudar
  • Dödsdanser
  • Helvetet
  • Konspirationer
  • Hemliga samfund
  • Fördömda män
  • Odödlighetens gåta
  • Tecken ristade av dårar
  • Häxmästare
  • Mörka själar
  • Nyckeln till gåtan
  • Magi
  • Skrik
  • Isande smärta
  • Ångest
  • Ett skiftande nätverk av skuggor
  • Ett tecken, ett språk ni inte kan tyda
  • Blod
  • Ett rutnät av tunna skärsår
  • Dovt rött sken
  • Pistol
  • Långa svarta knivar
  • Obduktionsbord
  • Sjukdom
  • Rista långa skåror
  • Grova revolvrar
  • Knotig, blek gestalt
  • Nefariter
  • Sargade kroppar
  • Pölen av blodblandat var
  • Strupar
  • De vrålande rovdjuren
  • Röda ögon glimma
  • Ett köttsår
  • Täckt av småsår
  • Flämtande andedräkt
  • Ett hav av mörka kroppar
  • Sönderslitna
  • Som en mask
  • En våg av mörker och hetta
  • Arkanisten
  • Det skyddande pentagrammets linjer
  • De vita tänderna blottas
  • Nosferatun
  • Benet krossas under skinnet
  • Halvmänskliga
  • Blodförlusten
  • De darriga tecknen
  • Spegelvända
  • Den slingrande
  • Monstrets tassar
  • Svårt biten av råttor
  • Förbannelsen
  • Slog sig blodig mot väggen
  • Som på ett balsamerat lik
  • Gröngul med mörka fläckar
  • En närvaro i rummet
  • Sönderslagna
  • Långa revor på brösten med naglarna
  • Täckt av ett gröngrått slem
  • Alldeles stel
  • Fullmåne
  • Kistorna grävdes upp
  • Stinkande kroppsdelar sågades loss
  • Kopparyxa
  • Att hugga upp köttet med
  • De hemliga orden
  • Slitit köttet från benen med tänderna
  • Ringlande melodier och en dov rytm i bakgrunden
  • Skimrande spelkort
  • Ett kort med min dödes fars levande ansikte
  • Viskade en varning
  • Luften började vibrera
  • Utplånade allt ljus
  • I kritcirkelns mitt
  • Kattans kropp som lockade fram råttorna
  • Seniga muskler
  • Grova klor
  • Sylvassa tänder
  • Finstilta kyrilliska och hebreiska bokstäver
  • Ringlade sig i cirklar
  • Ormar
  • Medvetslöst
  • Den tandade kopparkniven
  • En mjölkvit hinna över ögonen
  • Ett grinande huvud
  • Glödade ögon
  • Förruttnelsen
  • De mörka fläckarna i huden
  • Spred sig från vänster öga
  • Sönderskjutna ansikte
  • Stirrade mot mig
  • Granatkrevaderna
  • De dödas ansikten
  • En vit fläck i mitt minne
  • Jag vaknade upp ur min koma
  • Sitter fastbränt på näthinnan
  • Hans ögon när han dog
  • Hämnden
  • Susa genom luften mot mitt ansikte
  • Som slungades mot min strupe
  • Blodet pulserar i kroppen
  • Hungern vaknar i mig
  • Värme och näring i levande kroppar
  • Ord hade frätt sig in
  • Som när man knäpper en nöt
  • Min pålitliga Browning
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Här är todo-listan som jag lämnade den 2017:
  • Hexmap över ‘sanningen’
  • NPC-generator inkl ‘är i hemlighet liktor’, ‘är besatt av nefarit’ osv
  • Konspirationsgenerator
  • Lokal drama generator
  • Dungeon/mission-generator inkl exempel. Diagram dungeons + geomorphs. Kan vara stadsdelar, in i underjorden, fina höghus, djupt in i metropolis el vad som
  • Statta upp alla factions
  • Advice: om dom aldrig går in i några ‘dungeons’ utan håller sig vid såpan + undersökandet: låt det vara så! Att ha karaktärsdrivet RP är Kults hjärta
  • Mechanic for finding someone
  • Travel rules – i illusionen

Ska förtydliga några av dessa:

Lokal drama generator

Borde väl heta mundan drama eller illusionsdrama. Dvs “åh jag är så arg på min moster” och sånt. Saker som är jobbiga utan att vara övernaturliga.

Travel rules – i illusionen

Dvs i vår värld.

Min idé då 2017 var man hexcrawlar i metropolis (eller urbancrawlar eller vad man nu gör) men på vår sida så är det mkt mkt mer handwavey. “Vi tar en taxi upp till slakthusen i Alphabet City”.

I “Döden är bara början” så använder dom ju vägarna genom metropolis för att ta genvägar i den vanliga världen och det är ju iofs coolt så därför vill jag göra att travel-reglerna i illusionen ska kanske ha lite challenge i sig ändå.

För att påminna folk: min idé var alltså att Metropolis har en tydlig och riktig karta, och sen kanske “Rue de Baguette på västra banken i Paris” är en plats i Metropolis och “Kungsholmens sprututbyte” en annan plats i Metropolis osv. Vissa platser finns i både Metropolis och i illusionen, och andra saker är gateways mellan Metropolis och illusionen. Det behövs inte göras en detaljerad karta över illusionen, det är mer som en sort point crawl när man är i den. Kan handwave:as ganska friskt. Den geografi som spelar nån roll, den hittar vi på metropoliskartan m tillhörande map key.
 
Top