Nekromanti kult äventyr!

haxxor

Veteran
Joined
8 Nov 2002
Messages
36
Location
Lund
nån som vet om man kan köpa kult äventyr , isåfall var???
eller kanske nån sida där man kan ladda hem äventyr??? :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:

[color:\\"red\\"] /haxxor [/color]
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ett tips: Kolla Sverok's scenariobank, men tyvärr är Kult ett mer eller mindre omöjligt spel att hitta vettiga äventyr till. Alla verkar gilla att spela det på ett annat sätt än man själv. Inte ens de officiella äventyren verkar vara något vidare (men där har jag rätt dålig koll). Det verkar faktiskt som om Kult kräver tämligen improviserade äventyr i kampanjer för att komma till sin rätt.

Man måste känna av sina spelare och anpassa sitt äventyr till vad deras rollpersoner gör och vilken stämning det är runt spelbordet för att få fram rätt Kultstämning. Försöker man skriva ett "riktigt" äventyr inom fasta ramar och gå efter det så blir det mest pannkaka av alltihop. Jag tycker de flesta dugliga Kultäventyr jag sett egentligen inte varit "riktiga" Kultäventyr överhuvudtaget. "Road to hell" är ett bra exempel på detta.

Kult är helt klart det svåraste rollspel jag någonsin sett att skriva vettiga äventyr till. Antingen blir det idioträlsat och oskräckigt eller så blir det bara en massa oangeläget nonsensflum av det hela. Det är helt klart grymt svårt att få till det, men å andra sidan blir man verkligen belönad när allt klaffar...

Hoppa färdigskrivna äventyr till Kult. De fungerar inte. Arbeta fram spelledarpersoner och intriger och improvisera sedan vilt under spelsessionerna. Då blir det bäst.

/Riz
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Jag håller visserligen med Rising om att det är väldigt svårt att hitta bra äventyr till Kult och att de bästa oftast blir ens egna, men du frågade ju om det så...

...jag vill ändå rekommendera ett av äventyren som fanns i en bilaga till spelledarskärmen. Själarnas galleri heter det och jag tycker att det är mycket bra, även om det måste anpassas lite till ens egna spelgrupp och så.

Hur du ska få tag på det är en annan femma dock...tog mig ett himla tag att hitta alla delar till min lilla kult samling, men testa rollspels auktionen på Hobbyspel ..går alltid att hitta gamla guldkorn där.
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
Från första utgåvan av kult (den jag själv har spelat, älskat och sett gått förlorad) fins det väldigt bra tryckta äventyr som vi spelat men va hette dom nu jo ett var fallna änglar som består av tro det var 3 små äventyr som kan spelas oberoende men de passar bäst i riktigt ordning väldasn bra äventyr har aldrig någonsin varit med om sådan känsla under ett spel möte som då oj oj oj, sen har vi det andra äventyret som hette tarotikum om jag inte har helt fel ännu ett otroligt bra äventyr där man satt på helspänn helt fantastisk stämning. Och jag måste bara få säga att under dessa två äventyr så hade vi lite bakgrunds musik och denna bestod utav AvP1 musiken som passade helt otroligt bra in det var alltid lika läskigt när sl lyckades tajma viktiga repliker med att musiken började låta lite högre :gremsmile: å denna tid om den ännu var : ( *snyft*
 
Top