Kul när man rollspelar

Zire

Myrmidon
Jag fick möjlighet i helgen att analysera vad jag tycker är kul i rollspel:

Det finns ett tydligt mål som antingen jag själv, gruppen eller äventyret/kampanjen har satt upp. Det är inte alls lika noga vem som har bestämt målet, det viktiga är att målet är tydligt och accepterat (av mig).

Jag är (, kan och tillåts vara) aktiv och drivande i att uppnå målet. Jag har en egen plan och olika moment som behöver utföras med framgång. Det kan finnas alternativa vägar och plan B. Det räcker med att stegen är nog uppfyllda för att inte riskera den övergripande planen.

Det jag kräver av SL är att vara ärlig. Ärlig om effekterna av lyckat och misslyckat, vara konsekvent kring agerande som SLP och stå för att det som är etablerat fortfarande gäller. Har jag glömt något, fick otur med ett kritiskt tärningsslag eller att något etableras (av slump, äventyr, logisk följd) som förstörde planen, så får inte SL "hjälpa till". All form av hjälp förstör möjligheten att få lösa problemet. Det är lite som att någon berättar en gåta, och när man försöker lösa den så berättar någon vad svaret är. Målet är inte att veta svaret, målet är att lista ut svaret.

Det finns annat som är kul också i rollspel, men ögonblicken när ovan inträffar (och går vägen) då älskar jag rollspel. Då finns det få aktiviteter i livet som slår det!

Det behöver inte vara att jag gör det själv, det blir ännu roligare (men tyvärr också mer sällsynt inträffande) om hela eller delar av gruppen också är med. Men jag kan köra solo också (för mindre "mål").

Jag upptäckte det i helgen när vi körde Coriolis, men jag upptäckte något mer också - all tid när det här inte sker. Jag försökte lista ut om det är någon annan spelares kul eller SLs kul (eller nödvändigt ont/uppbyggnad för att uppnå mitt kul), men jag kunde inte verifiera det, utan längtade mest till när spelet hamnar i samma läge som ovan igen.

Något som absolut inte fungerar är när äventyret/spelet/spelledaren försöker göra det här åt mig. Det hindrar istället att jag kan uppleva det. Om äventyret redan har bestämt vad planen är, hur det ska gå och vad som ska hända så finns det inget utrymme för mig att göra det.

Det finns annat som är kul också, strider, uppleva spännande platser och situation, interagera med underhållande SLPs och rollpersoner, men inget som går upp mot detta (imho).

Håller ni med? Vad är erat kul när ni spelar rollspel?

Jag är nog relativt lättroad när det kommer till rollspel. Många gånger kan det vara tillräckligt att få ikläda mig en roll som inte funderar på upphandlingsunderlag och utvärderingsmodeller på jobbet, och som inte behöver såpabehandla trädäcket på altanen på fritiden. En liten paus från mina egna tankar och måsten.

Jag tycker också att det är rätt kul med de speligare bitarna, det där avgörande tärningsslaget. Inte för mycket rullande dock. Det mekaniska karaktärsbyggandet är intressant, om det ger en möjlighet att omsätta en vision i värden. Strider och, faktiskt, karaktärens död är även det spännande.

Men det allra, allra roligaste är när gruppen kommer in i ett flyt, där spelet bärs fram av dialogen och där spelsystem och tärningsslag blir en del av flytet, istället för att stoppa upp och bli en växling mellan olika moment. Ett flow! Tyvärr är det rätt sällan som jag fått uppleva det. Antingen har vi inte varit tillräckligt inkörda på systemet, eller så har det i sig varit knöligt, eller så har gruppen inte riktigt lirat, eller så har det varit yttre störningar. Det är därför jag skulle vilja hitta en grupp som spelar regelbundet tillsammans och spelar ihop oss, med ett system som ger stöd för flytet.

Jag citerar fritt @Necronauten från en tidigare diskussion i ett annat forum.

I boken The Practical Guide to become a great GM för att se hur han benämner de olika spelstilar (hos spelare). Han tar upp följande:

Power-Gamer: Den som alltid strävar efter att skapa en hjälte med häftiga förmågor och optimerade stats. Bryr sig sällan om dialoger med SLPer, utan vill hela tiden att historien ska leda fram till nästa konflikt och belöning.
Killers: (aka Murder-hobo) Till skillnad från ovanstående så är det inte lika viktigt med optimerade stats. Allt ska ändå dö.
My Precious: Spelaren som "bara" är intresserad av sin egen karaktär, inte nödvändigtvis handlingen. Dom har långa och komplicerade bakgrunder till sin karaktär och är nästan alltid in-character.
Escapist: Den som ofta bara vill följa med på ett äventyr, det spelar egentligen ingen roll vad och varför. Det är en flykt från vardagen och det räcker.
Actor: Den som använder rollspelet som en ursäkt/orsak att få leva ut sin karaktär till fulla. Älskar att ha konversation med både andra spelare och SLPer.
Storyteller: Den som verkligen vill höra, och vara med om, en bra historia. Inte lika viktigt vad/vem man spelar. Storyn måste vara intressant och dramatisk.
Winners: Typ play-to-win som det pratats om i denna tråd.
Jokers: Spelaren som inte bryr sig sådär jätte mycket om själva spelet. Dom vill spränga saker, slå kungen i ansiktet och skapa allmänt kaos i världen.
Socialite: Har du en spelare som bara är med för att umgås med sina vänner oavset vad ni egentligen spelar? Då är det en socialite enligt författaren.
Explorer: Vill att äventyret ska ta dem till nya platser. Vill ogärna ha spel i en begränsad stad/grotta.

Personligen föredrar jag att leda spel och anser mig hamna i Escapist, Actor, Storyteller. Dessa roller passar mig också när jag själv är spelare - med betoning på Storyteller. Andra faktorer som påverkar vad jag finner nöje i är vilken typ av spel som spelas. I övrigt håller jag också med @Rangertheman

Jag citerar fritt @Necronauten från en tidigare diskussion i ett annat forum.

Personligen föredrar jag att leda spel och anser mig hamna i Escapist, Actor, Storyteller. Dessa roller passar mig också när jag själv är spelare - med betoning på Storyteller. Andra faktorer som påverkar vad jag finner nöje i är vilken typ av spel som spelas. I övrigt håller jag också med @Rangertheman
Intressant lista! Men jag hittade inte mig själv i den...

Jag hade velat lägga till:
Problem solver: Den som vill att spelet ska presentera ett tydligt problem som man kan vara delaktig i att lösa. De vill känna sig duktiga efter att ha löst en svår utmaning.

Vad är erat kul när ni spelar rollspel?
Jag tycker det är kul att upptäcka sammanhangen och försöka förstå vad som pågår i spelet (vad äventyret handlar om, om det finns en metaplot, vad vill olika grupperingar och SLPer?). Och att sen göra bedömningar, brainstorma kring problemen, filtrera informationen genom våra rollpersoners ögon och känsloläge, planera våra aktiviteter, diskutera alternativen, fatta beslut och sen se hur det faller ut.

Ofta är höjdpunkten nån form av haveriutredning efter spelandet. Hur hängde allt ihop? Vilken roll spelade olika komponenter? Vad kunde vi gjort annorlunda? Vad hade hänt om vi hade haft andra rollpersoner? Hur upplevde de andra de olika händelserna? Vad var kul och vad kunde göras bättre? Så för mig är spelet en oändlig arena för att utforska genrer och teman och testa olika idéer och scenarion. Inte bara för mig själv, utan framförallt tillsammans med andra.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

En grej jag blir förvånad över men som är viktig för mina spelare är att få skapa en minnesvärd karaktär och se den komma i spel. Om vi pratar om att spela ett sci-fispel t ex, så kommer de genast på coola karaktärskoncept som de vill förverkliga. Och det blir jättebra!

Jag däremot förväntar mig oftast att få lösa mysteriet/klara äventyret. Exakt vilken karaktär jag spelar är inte så viktigt, utan mer hur jag hittar ledtrådar, vilken väg genom Mörka Skogen jag tar eller huruvida vi borde/inte borde köpa ett begagnat rymdskepp av den där muterade illern med anhang.

Förutom att ikläda sig rollen som någon annan så vill jag upptäcka:

Både en miljö och individer.

Kunna påverka. Ska helst inte vara för svårt.

Gärna ha en återkommande rollfigur att spela.

Back