Nekromanti Krutvapen & Alver & Dvärgar

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vad menar du Korp

<I>Du tycker att det är bra att Järnalver och Dvärgar är alver och dvärgar. Varför?? Jag tycker också att de är orginella och rätt så tuffa ,,.. Men varför vill du att de skall heta Alver och Dvärgar. Kan du inte visualisera dig dem annars?.</I>

Precis som han sa; vem som helst kan koka ihop en ny ras ("De heter glumpar, är långa och knubbiga, bor i träsk och slåss med pinnar") - det är åtskilligt svårare att ta nåt Gammalt & Välbekant och sedan göra något <B>nytt</B> av det. Dels måste det välbekanta fortfarande gå att känna igen trots ens ändringar ("I den här världen är alverna gröna slemloskor som hänger i taket på grottor") trots att ändringarna måste vara tydliga nog för att folk ska kunna bortse från det välbekanta ("Järnalver, sitter de i träden och trallar på glada sånger?"), dels måste det nya stuket <I>fungera</I> ihop med folks bild av det gamla ("De här alverna är fega, röker pipa och har håriga fötter").
Det är inget man arbetar fram i en handvändning.

--
Åke
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Vad menar du Korp

Tack för stödet Rosen.

Jag förstår visst hur du tänker, Blasphemy. Jag tycker inte heller om billiga kopior av standard raserna, men detta är inga billiga kopior detta är mycket nyskapande versioner av alverna och dvärgarna. Jag har faktiskt inte funderat på att dra in orcher drakar och liknande. Eftersom Kyrkan är så dominerande så är det ju helt logiskt att hämta inspiration till mörkervarelser från den kristna tron istället för att hämta dem från mytologi och sagor. Jag är inget stort fan av DoD och D&D. Jag har inga produkter till de spelen (utom DoD Samuraj). Jag tycker att jag förklarade varför jag tycker som jag tycker i förra inlägget men här är svar på dina nya frågor.

/Korp
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag förstår mig inte på er...

Varför tror ni alltid att när man skapar en ny ras så blir det något i stil med.

"Gröna träskmonster med fyra ben som slåss med tandpetare"

"Joddlande hårbollar som studsar upp och ner och har vassa klor"

"Trebenta vesselliknande demoniska slempluppar som skriker ord på Finska"

"Slemmiga monster med tentakler som konsumerar städer"

Jag vet inte om ni har OTROLIGT DÅLIG FANTASI eller om ni bara har en väldigt inskränkt syn på hur nyskapande fantasyraser skall se ut.
Men MAN KAN skapa nya raser som inte verkar en parodi på slemmiga utomjordingar. Jag trodde att ni kanske kunde FÖRSTÅ det, men nä.. tydligen inte.

Men jag förstår fortfarande inte era argument för att man skall behålla Alver och Dvärgar och göra om dem istället för att skapa något nytt och orginellt. T ex Järnalverna som är Orginella, varför måste de just vara Alver.!!!
Är det för att spelarna skall kunna känna igen sig och känna ahhh Klisché stämningen och sedan bli förvånad för att det inte är som de har tänkt sig.. (wow det var ju ett riktigt bra argument)..

Sedan att man inte gör om en gammal ras i en handvändning.. Nä det kan jag hålla med om. Fast det är klart.. Jag anser att det är svårare och tar längre tid att skapa en Helt ny ras.
Fast det är klart---
Om man nu jämför med era standard för en ny ras Allså "De heter glumpar, är långa och knubbiga, bor i träsk och slåss med pinnar" så tar det ju inte så lång tid att komma på en sådan--

Nä lite krativitet om jag får be...



Profeten från Norr
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jag förstår mig inte på er...

<I>T ex Järnalverna som är Orginella, varför måste de just vara Alver.!!! Är det för att spelarna skall kunna känna igen sig och känna ahhh Klisché stämningen och sedan bli förvånad för att det inte är som de har tänkt sig.. (wow det var ju ett riktigt bra argument)..</I>

Jepp! (-:

--
Åke
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Jag tycker du verka förstå nu [NT]

Jag förstår mig dock inte på er!!
Hur ni kan tycka som ni gör...
Men smaken är som baken.


Profeten från Norr
 
Top