Nekromanti Krutvapen & Alver & Dvärgar

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker att Gemini är betydligt mer renässans än medeltid. och har personligen infört krutvapen (flintlåspistoler, musköter, kanoner och liknande) eftersom det ger en mer gotisk känsla (vilket jag vill uppnå). En slags dekadent 1600/1700 tals stil.

Jag vill även passa på att klaga/fråga varför Gemini valde att ha med Järnalver.. allså just namnet. Jag tyckte att Järnalverna var rätt så orginella. Men varför inte komma på en egen ras (eller fick ni pengar av Tolkienföreningen för att ha med alver och dvärgar i världen) istället för att göra en bisarr typ av alver. Det skulle ha passat in bättre så.
Dessutom så känns Dvärgarna oviktiga, att de är förbannade (vissa av dem) är en tuff grej. Men det skulle kunna ha varit vilket folkslag som helst.

Det jag vill komma fram till att Geminis värld som är så orginell skulle passa mycket bättre utan de "standard" raserna som absolut måste finnas med i alla fantasyrollspel (ok det finns vissa undantag).

Annars så tycker jag att Gemini är helt underbart regelmässigt och stämningen är mumsig.. Med mörkret som förleder..
Mums------------


Nåväl. ha det bra..

Profeten från Norr
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Krutvapen

Jag tycker att Gemini är betydligt mer renässans än medeltid. och har personligen infört krutvapen (flintlåspistoler, musköter, kanoner och liknande) eftersom det ger en mer gotisk känsla (vilket jag vill uppnå). En slags dekadent 1600/1700 tals stil.

Även om jag själv inte känner något behov av krutvapen i Gemini skulle det vara intressant att se vad det är för speldata du använder till dem. Har de några specialregler? Och vad gör egentligen de tungt rustade riddarna när en fotsoldat med musköt kan fälla dem med ett skott?

Ridijeck
som försöker vidga sina vyer
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"tyckte att Järnalverna var rätt så orginella. Men varför inte komma på en egen ras (eller fick ni pengar av Tolkienföreningen för att ha med alver och dvärgar i världen) istället för att göra en bisarr typ av alver. Det skulle ha passat in bättre så."<p><hr></blockquote><p>

Om man hade använt andra raser skulle det inte ha blivit samma kontrast. Du förväntar att alver ska vara på ett visst sätt, och när de bryter mot förväntningarna på ett så radikalt sätt som i Gemini får du upp ögonen för dem och hur annorlunda de är. Hade de hetat Blkjhdrorger och varit gröna med tre ben hade du förväntat dig något slags avvikande beteende, och inte alls sett dem som något speciellt. Bara 70-tals-fantasy-klyschigt.

/Horus
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Järnalver och Grusdvärgar

jag tycker att alverna är helt OK. Förstår dock inte varför det heter Järnalver, det finns ju inga andra alvraser som de ska särskiljas ifrån. Ungefär som att kalla dvärgarna för grusdvärgar.

Appropå dvärgar så tycker jag att de är alldeles för tråkiga. Den enda skillnaden som jag kan se från standarddvärgen är förbannelsen och att de inte verkar ha ngt krav på att ha skägg.
Dvärgrasismen är dock en av de tuffaste intrigerna i Gemini.

Det är min åsikt.
Respektera den och tyck om den!
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Krutvapen

Jag tänkte använda kanoner och luntlås i min kampanj. Hjul- och flintlås känns lite väl modernt.
Svårt med data på ett krutvapen. Skulle bli väldigt dödligt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Krutvapen

Jag brukar köra med att det finns gevär som är krutvapen aktiga, med den enda skillnaden att det inte är krut de drivs av (utan helt enkelt ett annat pulver!).
Dock är kraven på gevären mycket höga för att de inte ska sprängas. De enda som kan göra dem efter orginalen är en dvärgsläkt som lever i östra Orchild.
Men "receptet" på tillverkningen av drivmedlet har försvunnit för dvärgarna och de enda som antagligen vet hur man gör det är järnalverna.
Det hela bäddar alltså för att dessa vapen är extremt sällsynta. Vilket jag ville att de skulle vara för att inte behöva ändra världen.
Ett SLP och RP verktyg helt enkelt och inte ett massproduktions föremål.
Värden som jag använda är:
vapen: kopia; original
skada: 13; 24
kort: 0-100; 0-200
lång: 101-250; 201-500
mkt.lång: 251-500; 501-1000
RV: 11; 3
Vikt: 3; 3
slag på 18-20 betyder att geväret, om det är en kopia, sprängs. Skytten får skadan (13) själv i slumpvald kroppsdel.

Visst är de effektiva, men bristen på drivmedel kan få spelarna att bli nog så snåla.

- Zire
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad menar du..?? Nu är du nog ute och svävar...

Jag menar att de skulle behållit "Järnalverna" som de är nu fast givit de ett annat namn.. Lite annan historia.. De är ändå rätt så orginella.. Det är just detta trätande att ständigt använda de "standard" fantasyraserna som irriterar mig.

Sedan så måste man inte skapa 3 benta gröna slemklumpar bara för att göra en ny ras. (fast om man har riktigt dålig fantasi och inte kan hitta på så mycket själv så blir det kanske så). Man kan faktiskt skapa nya och intressanta raser utan att de ser ut som "Creatures from beyond".

Och varför vill Gemini chocka oss med bisarra alver.. De kan väl vara tuffa ändå.. utan att vara "alver". Eller är det så att Tolkiensällskapet kanske anmäler dem sin inte tar med alver och dvärgar i sin värld.


Profeten från Norr
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Krutvapen

Jag har speldata för dem.. Men inte på den plats jag nu är. Jag kan dock lägga upp dem på detta forum senare när jag återvänt till norr och hämtat dem.
Bara så ni vet så har jag tagit bort den fasta vapenskadan och gjort en tärningskombanition (likt D&D). Jo jag vet det tar ca 5 sekunder längre.. Men då kan man få en skråma av en tvåhandsyxa om det visar sig att den bara nuddar.
Ja en tungt beväpnad riddare är nog lite försiktig i att rida in i en konfontration med muskötbeväpnade fotsoldater. Dessutom så är krutvapen väldigt dyra och relativt ovanliga.



Profeten från Norr
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Krutvapen

Jag har för mig att Magnus från Cell nämde något om skjutvapen i Gemini för länge sedan, nämligen att någon dvärgsläkt hade exprimenterat med sådana saker och kommit fram till något fungerande.

Zires idé att låta vapnen drivas av något annat än krut är bra. Då får iaf inte spelarna för sig att göra sina egna vapen.

Vapenvärdena tycker jag dock är lite höga. Mot avståndsvapens skada får ju inte en spelare dra bort sin effekt, vilket gör att ett sådant med SV 13 blir väldigt mäktigt. Själv tycker jag att såna här vapen som ännu inte utvecklats så långt ska ha låga skadevärden, och kort räckvidd. I vapenvärdena var räckvidden 1km. Annars gillar jag verkligen idén! Som vi nämde tidigare i nån diskussion här på forumet borde ju världens teknologi ha gått frammåt mer än den verkar ha gjort genom tiden.


"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Vad Horus menar, tror jag, är att det är svårt att vara annorlunda utan att ha något att jämföra med. Om järnalver hade hetat Dryver, eller nått annat bra, så hade det bara varit ännu en ras istället för den coola nytolkning av alverna som det är nu.


/Korp
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
omformulering

Blasphemy: "Jag tycker att Gemini är betydligt mer renässans än medeltid"

Ridijeck: "vad gör egentligen de tungt rustade riddarna när en fotsoldat med musköt kan fälla dem med ett skott?"

Frågan är väl vad renässansriddarna gjorde i så fall. Riddare och krutvapen är typiska renässansföreteelser. Helrustningen fanns inte innan renässansen, exempelvis. (Renässans = medeltid.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: omformulering

Renässans = medeltid stämmer väl inte riktigt. Eller hur menar du? menar du att Krut & Rustningar = Renässans?

/Korp
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: omformulering

Vad jag menar är att renässansen började på allvar ca 1350 och pågick till ca 1550. Renässansen är alltså en del av medeltiden, liksom krut, kanoner och handeldvapen. (Medeltiden anses dock sluta ca 1500.)

Min poäng är alltså att det är en (rollspels-/fantasy-)myt att krut och medeltid inte hör ihop. Vidare är senmedeltida fantasyvärldar utan krut därmed anakronistiska. (Tolkiens värld däremot är mer förmedeltida, alltså inspirerad av folkvandringstiden och tidigare epoker. Apropå ingenting.)

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad menar du... De skulle väl vara ännu "coolare" om de hetat Dryver och inte haft någon som helst koppling till "Tolkiensällskapet".. Blir det tuffare om man gör en nytolkning av en gammal ras menar du??.. Nä nu får du då allt ta och tänka över det hela något.. Det är det väl inget fel att vara orginell.....

Profeten från Norr
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Du kan ta och läsa mitt svar som haf skrev till Korp..
Blir en ras "coolare" om man gör om den men behåller samma namn.?? Varför blir den "coolare" i sådana fall.. Är det bara så att man tänker.. Ohhh sådana fantasi spelkonstruktörerna har som kan få pengar från "Tolkienföreningen" och samtidigt göra en helt orginell ras... Eller vad menar du?

Profeten från Norr
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Jag tycker verkligen att Järnalverna ska vara järnalver och Dvärgarna dvärgar. Vem som helst kan hitta på en ny ras. Det finns så otroligt många raser i rollspelssammanhang. Det är inget svårt att skapa en ny ras. Däremot är det svårt att använda alver och dvärgar. Det är så många som har åsikter om dem så om man använder dem så måste man göra det bra. Och det är väldigt svårt att göra nått nytt av dem efter som de finns med i de flesta fantasy- rollspel. Jag tycker att cell har lyckats med att både göra de båda raserna annorlunda och att behålla det som är typiskt med dem. Alvernas har varit odödliga men är det inte längre, men de är fortfarande överlägsna människorna, de är uppdelade i släkten precis som tolkiens alver, dvärgarna är fortfarande skickliga hantverkare och krigare men bor inte i bergen längre. De ÄR alver och dvärgar att kalla dem något annat skulle inte hjälpa. Det slog mig nu att dvärgarnas och alvernas historia i Gemini går att jämföra med alvernas och dvärgarnas utveckling i rollspel. Alverna var odödliga på en ö och dvärgarna bodde i bergen. Kan ju nämna några alv-tolkningar jag inte tycker om. Sagan om Ringen rollspelet: skogsalver sägs härstamma från avari, tror jag inte på. Dod 91: tolkiens alver med diverse namnbyten, verkligen utvecklande. Chronopia: vampyr-alver och woodo-dockmakar-alver, spårat ur?

/Korp
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Sluta med de där kospirationsteorierna om Tolkienföreningar och sällskap, snälla. Tror kanppast att sådana ger bidrag för att få med dvärgar och alver i rollspel. Troligare, men inte troligt, borde de väl betala för att få använda dvärgar och alver.

/Korp
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad menar du Korp

Allså... existerar det folk som dig... Jag förstår inte alls hur du tänker.. (och du förstår uppenbarligen inte hur jag tänker).. Men låt mig se om jag förstått allt rätt.

Du tycker att det är bra att Järnalver och Dvärgar är alver och dvärgar. Varför?? Jag tycker också att de är orginella och rätt så tuffa ,,.. Men varför vill du att de skall heta Alver och Dvärgar. Kan du inte visualisera dig dem annars?.

Och menar du allvarligt att det är bättre att ta en standard ras och modifiera den (samt behålla namnet) än att hitta på en egen och skapa något orginellt!! Har jag förstått dig rätt!!

Jag håller med dig att skapa en ny ras är relativt lätt.. Dock inte att göra den "bra" och orginell samt att få den att kännas verklig.

Nä du.. att använda Alver och Dvärgar är ingen större utmaning.. Fast om man vill ha det Klisché så kan man ju ha med dem.

Jag antar ju helt klart att du nästan avskyr Cell för att de inte har tagit med Orcher, troll eller drakar.
Jag antar att du tänker typ såhär..

"Varför har de med Mörkrets varelser.. FY FAN,.. de är ju inte det minsta tuffa.. Allså.. Hallå-- vars är trollen och Orcherna.. Åhnejj.. nya raser.. fasiken vad dåligt.. bäst jag letar upp monsterboken och slänger in lite gamla hederliga monster så att spelarna inte blir besvikna"

Har jag rätt i mina tankegångar...

Nä du.. varför tar du inte och köper AD&D (forgotten realms), där finns det säkert 30 olika typer av varje ras så du borde bli mycket tillfredställd i omgjorda standardraser.

Nåväl du får ha det så bra och gärna ge en bra förklaring till vad du menar och hur du tänker..
För du verkar vara helt ute och sväva..

Profeten från Norr
 
Top