Re: Krut all'a Hatten IGEN...
tyvär så blir listorna med vapen avstånd och så lite förrvirrad under kopiering men jag hoppas att du får något användbart från texten ändå.
             En gammal kinesisk förbannelse är "Må du leva i intresangta tider" i en av mina nyliga Eon 
             kampanjer utsatte jag verkligen spelarna för denna förbannelse de fick se hur krut spred sig över 
             mundana som en löpeld av förintelse och krig.
             Bakgrunden som de var åskådare till var att NÅGRA tjuvar hade lyckats bryta sig in till ett av 
             Dvärgarnas hemligaste alkemiska och smides ställen där upptäckte tjuvarna krut bomber och 
             krut musköter samt böcker om HUR man bygger och använder dessa och vad deras effekt i strid 
             är. 
             Dvärgan hade upptäckt och lärt sig använda krutet i gruvgångar i århundraden och hade utvecklat 
             det som ett hemligt vapen att använda nästa gång alver eller tiraker ville kriga emot dom. 
             Tjuvarna stal hemligheten och jakten var i full gång spelarna fick se hur armer av dvärgar sprang 
             runt och jagade tjuvar och lyckades tjälv komma över en av de stulna böckerna och Musköterna 
             som tjuvarna hade stuligt.
             Tjuvarna själv rymde sin väg delade upp bok bytet jagade av alla Mundans Dvärgar några sökte 
             skydd bland Cirfalierna en hos Jargierna och en for hem till Thalamur där de raskt sålde krutets 
             hemlighet. 
             Äventyrarna tog sin bok som de gjorde en kopia av och sålde till Alverna och tog resten hem till 
             Takaloor ( de var tiraker )
             Snart började kriget härja och länder skakades i strid när de som hade hemligheten anföll dom 
             som INTE hade hemligheten.
             Genom detta scenario kunde jag föra ut Musköt bössor som var i 1400-1500 tals nivå på 
             utvecklingen direkt från början inte börja med 1100 tals hakbössor som var mer eller mindre en 
             usel leksak. ( Även om jag lät Tirakerna börja med den nivån på kvaliten..
             Magi visade sig vara ETT farligt vapen emot krut då magiker kan lätt tända eld på en tunna med 
             krut på långt avstånd det ledde i min kampanj att många magiker blev plötsligt tvångsvärvade till 
             olika armer och magisk forskning vart MILITÄR FORSKING magikerna fick plötsligt MER 
             MAKT men samtidigt MINDRE RÖRLIGHET då de var livsviktigt att ha magiker som kunde 
             MER än fiendens.
             Användadet av magiker för att förstöra krut gjorde att gamla och lemmlestade soldater blev 
             krutbärare behovet av våghalsiga krutbärare gör att även dessa får respekt och bra lön även 
             bland människorna kallas de KrutTrokk även om de knappast kan kallas äkta kruttrokk.
             och bland tirakerna uppfanns titeln KrutTrokk som nästan alltid är en Gurdh elit tränad på att 
             spränga saker bära med sig krut till strids platsen och skjuta samt spränga. dessa KrutTrokk 
             upptäckte att de kunde få en stor stark trukk att springa för livet bara genom att hålla i en 
             tom/halvtom/full krut kagge och hålla en fackla emot stubinen denna skräckblandade respekt för 
             de självmords benägna krutbärande sociopat gurdher gjorde att KrutTrokks vart en form av 
             underbefäl bland Tirakerna.
             KrutTrokk "Jag vill anfalla NU eller så spränger jag oss i luften" 
             OM KrutTrokken vart FÖR jobbig så avrättades han snappt men bra KrutTrokker är svåra att få 
             tag i..
             Bland Tirakerna i MIN kampanj så är det nästan bara Gurdher som VET hur man laddar 
             Musköterna tirakerna själva skjuter gärna men vägrar ofta bära med sig kruthorn i krig då en 
             elak magiker kan tända eld på det..
             Magi
             Ny effekt och nya besvärjelser.
             Eld skimmer
             Pyrotropi 1+ Räckvidd Avstånd, Varaktighet Momentan.
             Eld skimmer skapar ett sväriskt moln av glöd inom 2 meters radie. 
             Molnet gör +1 i Smärta och Trauma per filament och har ett antändning värde på 2.
             ( Krut har Ob1T6-3 i svårighet för antändning minst 1. Varm kraftig sol har ett Antändning värde 
             upp till max 3 normalt är under 1 utom i öknar. ) 
             Denna effekt kan få till och med krut förvarat i förseglade tunnor att explodera och 
             gevär/kanoner att brisera.
             Krutets Bane. [3]
             Även känd som: Armens baneman. 
             Färdigheter: Alstra Ataxatropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*1, Transformering 
             (Ob2T6)*2, Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6)
             ( Effekter som används: Eld skimmer, och Varsebli Metall i detta fall för att hitta svavel )
             *1: Transformering till Geotropi. *2: Transformering till Pyrotropi.
             Effekten det bildas glöd i varje samling krut inom 30 meter från magikern glöden har Antändning 
             värde på 2.
             (Krut har Ob1T6-3 i svårighet för antändning minst 1)
             Krut Vapen
             Förklaringar. i vapen tabellen förekommer en del förkortningar och begrepp som förklaras här.
             Vidare förklaring kan fås genom Neotech 2 regelsystem.
             Kaliber: Vilken typ av Ammunition som vapnet är gjort för. 
             Avser kulans diameter mätt i millimeter eller i hundradels tum. 
             För Muskedunder används ett annat system
             Räckvidder: De fyra maxavstånden alltid i meter. 
             Mag: Normalt bara en kula per laddning. och normalt bara en laddning. det finns dock gevär 
             med flera pipor sen experimenterar Dvärgarna med ett gevär som har en Cylinder som 
             innehåller upp till sju laddningar med kulor.
             Laddning: ladd. Hur lång tid det tar att ladda vapnet.
             EAB: Hur pålitligt vapnet är ett högt värde är bättre än ett lågt.
             Rek: Rekylen hur kraftig rekyl vapnet har.
             Tillbehör: Stödpinne för tunga gevär. Kruthorn.
             Vikt: Oladdat vapen
             Pris: Vapnets pris.
 Pistoler  Flinlås
 Typ              Duellpistol                            Kaptenspistol                                             Dvärgpistol
 Kaliber       11,2 mm                              15 mm                                                         20 mm
 Räckvidd     5-15-30-                              5-20-40-                                                   5-25-45-
                       55-75                                  65-95                                                       75-112
 Mag              1                                            1                                                                 1
 Ladd            5 sr                                        5 sr                                                             5 sr
 EAB              6                                          10                                                               11
 Rek             1                                            2                                                                    4
 Vikt              1                                         1,3                                                                  1,5
 Pris             1000                                  1500                                                               1800
 STYK            8                                       10                                                                    16
 Fatt              1                                         1                                                                      1
             Musköter  Flintlås
 Typ        Jaktgevär             Musköt                     Tung Musköt                        Hyggel Studsare*1
 Kaliber 11,6 mm                 17 mm                   26,9 mm                                  35 mm
 Räckvidd 10-75-                  10-100-                  25-150-                                 50-150-
             100-175                     125-260                 200-320                              300-650
 Mag          1                               1                              1                                            1
 Laddning 8sr                              8sr                         8sr                                        10 sr
 Eab          10                              9                             10                                          12
 Rek            2                               6                              8                                            5
 Vikt           3,91                          5,5                           8,2                                       9,5
 Längd  
 Utan stock 0,45                        0,5                           0,70                                     2,25
 Med stock 0,95                         1                              1,2                                       2,75
 Pris          1200                       1900                         2500                                   4000
 STYK       9                              12                             15*2                                      15*3
 Fatt         2                              2                                  2                                             2
 Mängd Krut 4,425gr              11,3 gr                       53 gr                                 288,4 gr 
             *1
             Hyggel Studsaren är den tyngsta geväret som finns den är tillverkad i syfte att döda monster på 
             långt medel och nära avstånd. Den är cirka 2,25 lång. Hyggelstudsaren kan liknas med en bärbar 
             kanon.
             *2 
             Normalt används Bipod för att skjuta med en sådan bössa utan stöd STYK på 18. Bössan är 
             ungefär 1,2 meter lång med stocken inräknad.
             Detta gevär kallas även för Drakstudsare, MonsterStudsare, Jordbest slaktare, Vraak Studsare, 
             Osv. Normalt krävs stöd för att skjuta med Hyggelstudsare
             *3 
             Normalt används ett tripod liknande stöd när man skjuter. Utan stöd STYK på 25. 
             Pistol laddningar 
             Förklaring: [Penetrerings värde]2T6 
             *1: Avser kulans Vikt om den är av bly.
             Kaliber Skada Pris 25 st laddningar
             11,2 mm [1]Ob2T6 15 Silver.
             15 mm [2]OB3T6 25 silver.
             20 mm [3]OB3T6+3 50 silver.
             Gevärs Laddningar 
             Förklaring: [Penetrerings värde]2T6 
             Kaliber Skada Pris 25 st Laddningar gram Krut/Vikt Kula
             11,6 mm [2]Ob2T6 25 Silver. 4,425 gr/12 gr
             17 mm [4]Ob3T6+2 35Silver. 11,3 gr/31,7 gr
             26,9 mm [6]Ob4T6+2 45 Silver. 53 gr/41 gr
             35 mm [8]Ob7T6 90 Silver 288,4 gr/316 gr
             För att få reda på penetrerings värdet måste man först räkna ut rustningens SKY värde för att 
             göra det krävs att man 
             1 har en kopia av NEOTECH2 och av EON samt KRIGARENS VÄG sen börjar man....
             För enkelhetens skull så Kör jag med Eon regler för alla normala Hugg stick och kross vapen.. 
             För enkelhetens skull har jag själv skrivit ner Rustningarnas SKY värde längst ner..
             Genom att överladda eller underladda kan man öka vapnets skada men om man överladda så 
             ökar även möjligheten för att en olycka ska ske.
             REGLER: 
             Svårigheter för att skjuta.
             På grund av att siktsystemet inte är helt utvecklat så blir det svårare att skjuta 
             Kort blir Ob2T6+1T6 Medel Ob3T6+1T6 Långt Ob4T6+1T6+2 Mycket långt Ob5T6+2T6 
             ( sista tärningen är ej Ob det ska symbolisera de att ofta så snurrar kulan ut snett ur pipan. )
             När man ska skjuta måste man ha två olika sorters krut med sig laddningens kornkrut som ska 
             fylla 1/3 till 1/4 av pipans längd sen fänkrut som ska tända eld på allt. 
             Båda krut sorterna är lättantändliga och känsla för vatten och är svartkrut som ger mycket rök 
             och smuts som måste borstas bort från vapnet.
             Krut rester kan göra att bössan blir för trång för kulan saltpetern och svavlet i krut resterna kan 
             även på skynda rost och förstöra vapnet.
             Krut bomb Skada Expl Skada spliter Vikt Pris
             Liten K+Ob2T6 H+Ob1T6 0,5 100
             medel K+Ob4T6 H+Ob2T6 1 200
             Stor K+Ob6T6 H+Ob3T6 2 400
             Glöm bort huset: K+Ob10T6 H+Ob5T6 4 800
             Rustnings Material. 
             Se tabell N2-112 och Tabell KV-10 i Krigarens väg.
             Pansar typ Hugg Kross Stick SKY BRYT Vikt ( i Kg )
             Vadderat tyg 2 3 1 0 10 0,12
             Läder Mjukt 3 4 3 0 14 0,15
             Läder, Härdat 5 6 5 1 15 0,30
             Nitläder 7 5 4 1 14 0,40
             Päls 2 3 2 0 13 0,15
             Fjällpansar 8 5 5 2 15 0,45
             Plåt 13 9 14 3 20 0,60
             Somdiaplåt 15 11 14 5 20 0,60
             Siluna 6 4 6 2 12 0,30
             Ringbrynja 10 1 4 0 17 0,425
             Tunnplåt 7 5 7 2 16 0,475
             Tjockplåt 26 18 28 5 24 1,25
             Alvglas 13 11 11 6 20 0,40
             Utrustning.
             Kläder Pris Vikt
             Vapen bälte 6 silver 0,1 kg
             tjockt bälte av läder som man 
             kan sticka ner två flintlåspistoler i.
             Vapentillbehör Pris Vikt ( Kg )
             Kruthorn ( 8 laddningar) 4 silver 0,2
             Sprängkagge ( 8 laddningar 8 silver 4 
             ( Spräng kaggen är en liten kagge förstärkt med tunnband av stål på utsidan om krutet exploderar 
             ska kaggen hålla för explosionen )
             Rengörings utrustning 5 silver 0,5
             Källor 
             Författare Namn Bokförlag
             Josef Alm Eldhandvapen 1 Rediva
             William Reid VAPEN GENOM TIDERNA Wahlström & Widstrand Stockholm 
             flera olika Neotech Neogames..