Nekromanti Krukväxter för dummies?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jag har insett att mitt vardagsrumsfönster ser ut som fasen: en kämpande kaktus, en död bonsai och en 40 mm tomhylsa som jag inte orkar putsa. Min tanke är att ersätta allt detta med lite trevliga krukväxter. Problemet är att jag har ungefär lika gröna fingrar som en sjöborre. Alltså: vilka växter ska jag välja? Kriterierna är att de inte ska vara för yviga (då de isf interfererar med persiennen), helst inte fälla blad, se någorlunda trevliga ut och klara längre perioder utan vattning. Dessutom bör de ha en någorlunda stram stil, eftersom de annars ofelbart kommer att clasha med min lägenhet (min inredar-fu är kass). Överlevnadsförmågan är dock helt avgörande.

Så, alla ni trädgårdstomtar där ute: vad skaffar jag?

/Sax, feng shui
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Klassiker - Svärmors tunga, fetbladig växt med långa blad som tål (och gillar) längre tiders torka. Finns i olika varianter med strimmighet eller utan.
Klassiker a la modern - den så kallade garderobsblomman, också fetbladig växt som i evigheter står likadan utan att göra någon förnär... är iofs inte riktigt förtjust i söderfönster....
Kakteer klassiker - Svärmors kudde, en stor kuddliknande kaktus som sällan blir speciellt hög, som alla kaktéer så gillar den hetta, torka och översvämning då och då... lär finnas exemplar hos vissa ägare som är äver två-trehundra år gammal. Så med andra ord en klassiker som ofta överlever sin ägare. Är dock grymt känslig för så kallade bomullslöss (något jag fått erfara)
Porslinsblommor med små blad. Lagom vattnade så hänger de ner utan att tappa blad. Trivs med längre tiders torka och ganska torftig jord. Undvik dock de lite större sorterna (blad ca 5 cm långa) då dessa är klättrande arter och strävar långt upp i himlen... sök de hängande sorterna.
Succulenter, typ levande stenar och liknande lågväxande varianter. Som ovan, trivs med lite vatten och torka mellan vattentillfällena, ordentlig sol osv. Är grymt läckra när de trivs, speciellt i arrangemang tillsammans med riktiga stenar i låga grunda krukor samman med sand... kanske till och med något att göra en liten zen-buddistisk stenträdgård... i miniformat alltså.

Det är några förslag... önskas fler så får jag nog komma över...

Observera att ovanstående växter ofta är dyrare än vanlig begonia eller liknande "billiga" växter. Men de är väl värda sin kostnad då de kommer driva dig till vansinne med sin bestående förmåga....

*undrar själv varför jag inte får jobb i blomsterhandeln... hm... jag är ju i det närmaste färdigutbildad. :gremsmile:*
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Kaktusar!

Kaktusar, så klart. Får de en skvätt i månaden, eller åtminstone några gånger per halvår, så klarar de sig utmärkt. Vill du ta sticklingar (dvs. plantera ett skott) av en kaktus så behövs ofta inga större åthävor, man bara bryter av en del och sätter den i lite jord. Min mormor lär ha satt en kaktus upp och ned en gång och den tog sig ändå.

Skulle du helt låta bli att vattna kaktusarna eller om de t.ex. står i kalldrag så att de till slut dör så bör du veta att en del kaktusar ser bra ut även efter att de har dött.

Dewil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Re: Kaktusar!

Indeed.

Min gamla kaktus Elvis klarade bl.a att ramla och brytas av på mitten, att någon satte sig på honom, och att av en mindre nykter kamrat bli använd som svärd. Mot slutet hade han det visserligen lite svårt, och jag misstänker att han dog av att bli övervattnad, men tålig var han.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Garderobsblomma deluxe!

Jepp!

Det finns två sorter som till och med jag fått att överleva skapligt.

1, Garderobsblomma
Härdig som tusan, behöver knappt något ljus och överlever torketortyr utan att avlida.



2, Porslinsblomma
Klängrankeväxt som pallar flera veckor utan vatten. (Mina har i alla fall gjort det... :gremblush: ) Kan blomma efter ett par år om den får överleva... Annars klättrar den bara omkring på sin spalje.

 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Paradisträd!



Jag har haft en av de här små raringarna ståendes i mitt fönster i tre års tid. Under den tiden har jag stundom glömt att vattna den i månader i sträck, men den lever än och frodas.

/Kalle
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Darwin och Deathmatch

Jag har växt upp i ett hem med en hiskelig en massa blommor och träd i alla rum.Detta utan någon om helst regelbunden vattning eller gröna fingrar..

Vi kör helt enkelt på Darwinism.

Det som dör dör, det som klarar av att överlev familjen Dalståls hem överlever.
på något sätt.(Mormor blir olycklig av vårat sätt att ta hand om blommor, dels för att vi är elaka mot dem dels för att vi ändå har finare blommor än hon.)

Köp billiga blommor, se vilka som överlever. Jag tror att murgröna är svårt att ha ihjäl förtom de som redan nämnts i tråden.

Fråga i blomaffären efter dina krav så kan dom peka på vad som har för växter inne som passar.

---

[sadist]

Jag insåg tidigare i veckan att gardiner som ingick sög och tog bort dom. Och att gardiner i allmänhet suger och ville inte sätta upp några nya. Fast då insåg jag att jag behöver mer blommor i fönstren för att väga upp det. Så jag köpte två amplar (krukor man hänger upp) med murgröna i går.

Är grymt nöjd med det.

Dessutom fick jag en extra murgröna eftersom "Den här ser lite vissen ut men tar sig säkert, då får den gratis". Den använder jag nu för en botanisk deathmatch. Jag hade en ful palm som var ynklig med få blad, Jag planterade murgrönan i samma kruka som palmen, lindade murgrönerankorna om den sorliga palmen och nu ska jag se villken av dem som överlever.

Är grymt nöjdare.

[/sadist]
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Har du prövat plastblommor? Det är sannolikt det enda som funkar för mig; för jag kan inte ens hålla kaktusar vid liv.

Ett annat övernaturligt tåligt alternativ som inte ens jag kan ta av daga vore fossilerade växter; de torde bestå i praktiskt taget all evighet.

Mögelsvamp och dyl. är en hit också; det går lätt och faller sig naturligt att odla på olika ställen i köket.

Men om man nu -absolut- måste ha en -riktig- växt, och liksom jag har en osannolik förmåga att få liv att dö i ens omgivning, så behöver man växter som maximerar ens motivation att hålla dem vid liv. Hence; this.

- Ymir, inte gröna fingrar, direkt
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: Darwin och Deathmatch

Jag planterade murgrönan i samma kruka som palmen, lindade murgrönerankorna om den sorliga palmen och nu ska jag se villken av dem som överlever.
Akta dig bara så att dom inte mergar till en megakrukväxt och gör uppror mot ditt förtryck.

/Kalle
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Skaffa flugätare!

Det finns ju flugätande växter också (Venus flugfälla te.x). Fyll fönstret med dessa utomordentligt hyvens växter och få ett relativt flugfritt hem under varma sommardagar när de vidriga insektoiderna börjar plåga oss människor med sin blotta existens.

Införskaffa även flugätande spindlar som husdjur.

//Coffe_Kanon - som hatar flugor och utgår ifrån att andra människor också gör det.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Darwin och Deathmatch

Akta dig bara så att dom inte mergar till en megakrukväxt och gör uppror mot ditt förtryck.

/Kalle
Jag ger mig själv tillåtelse att yttra mig väldigt skeotiskt på följand sätt:
*harkel host*

"FAT CHANCE!" :gremgrin:
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Ha!

Crowley (i den kultiga boken Good Omens) lärde sig alltså allt om växter från Dalståls! :gremgrin:
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
...innekatter fungerar också alldeles utmärkt...

...hälsar Alva som antagligen hade Västerbottens myggfriaste lägenhet sommaren -04 när hon delade en stor etta med två mäktiga jägare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund


Jag har 2 stycken av denna kaktus som är på bilden, de tål jädrar i det mycket. Så skaffa ett par sådana. De tål att de vattnas med ca. 1½ månads mellanrum.
Dock så vette katten vad denan kakts heter, så just därför fick du en bild på köpet.

/ Johan K, som ber om ursäkt för den lite dåliga kvalliten på bilden.. Hade lite taskigt ljus
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: Jag har dödat en... *skäms* (NT)

Jag har å andra sidan haft ihjäl en garderobsblomma, så jag tror vi är kvitt :gremgrin:

/Kalle
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Yuccapalm?

Den tåligaste växt jag varit med om var en yuccapalm. Det var en kompis som var mer trasig (just då) än jag som hade den och jag har tagit livet av både garderobsblommor och paradisträd. I alla fall, den vissnade ibland av vanvård men så ryckte han upp sig och då kom den alltid tillbaka, så han hade döpt den till Jason, efter en viss herre i hockeymask.

Yuccapalmer är minst sagt strama, de passar dock bäst med sådana där raka typ blomkålsfärgade gardiner och säckvävstapeter. De kan ha nog så gröna blad som inte spretar så mycket (åt sidorna, i alla fall), kan bli stora om de överlever, och så var det något mer som jag glömt.

Erik
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: ...innekatter fungerar också alldeles utmärkt.

Fan, katter är visst bra till något trots allt! :gremgrin:

Tror du att de jagar ännu mer frenetiskt om man svälter dem lite?

//Coffe_Kanon - som fick idéer han kanske borde försöka glömma bort
 
Top