Nekromanti Kross på dolk?

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag funderade lite på en sak angående dolkar, nu är det nog så att när ni läser rubriken så tror ni att jag protesterar mot att man skall kunna krossa med dolkar, men icke. Min fundering är: om en stor typ (möjligtvis en tirak eller dylikt) så om han/hon du kommer med en dolk kanske 5 cm från offrets kropp (inte missar, utan bara närmar sej, t.ex. vid lönnmord) att han då skall använda kross-skadan och "omvandla" den till stick... jag menar, att behöva rörelse vid en liten snabb attack liksom, hoppas att ni förstår... annars får jag väl förklara bättre...

//Kanrturi, som själv förstod att det var kanske lite svårförståeligt...
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Om du insåg att ditt inlägg inte var så lättförståeligt, varför formulerade du inte om dig då?

Och ja, om du vill ha vettiga svar så är det en bra idé att förklara bättre..
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Joo, regelmässigt så fungerar väl det som en nådastöt i princip?
Om han inte vet att någon är där så gör "tiraken" en nådastöt, om fallet är som så att personen som skall bli anfallen vet att detta skall hända vet jag inte om jag håller med för då blir det bara som om du tar en pinne och tar i från tårna och sticker till, alltså i en strid bara löjligt enligt mig.

Detta är min personliga åsikt, gör osm DU vill!
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Tror det har varit på tapeten tidigare men har inga bra förslag på sökord eller länkar.

I övrigt håller jag med dig. Grundskadan borde bero på vilken rörelse man gör inte vilken skada man vill göra med vapnet. Alltså om man tar i från tårna och drämmer till med ett vapen rakt upp ifrån och ner blir det mera kross. Hugg gör man mer sida till sida medan stick blir mest från kroppen och ut.
Har dock inte knåpat på nån husregel men förslaget finns ute i alla fall.

/Hartland - förstod, tror jag
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Husregler

Jag vill minnas att det funnits en husregel beskriven här någon gång som gick ut på följande:

Gör om grundskadorna så att STY finns med överallt.

Hugg: (STY+STY+RÖR) / 3
Kross: STY
Stick (STY+RÖR+RÖR) / 3

Tror jag det var...

På detta sätt spelar vapensvingarens Styrka mer roll vid den faktiska skadan.


Jag har funderat på en annan metod också:
Låt all skada vara baserad på enbart STY. Alltså det man har i Kross får gälla även för Hugg och Stick.

Mitt resonemang: RÖR hjälper dig endast att placera skadan på "rätt" ställe, det är STY som gör skadan. Alla grundskador ska baseras på STY, precis som i Kross enligt det nuvarande systemet. Var kommer RÖR in då? Jo RÖR används ju som grund för själva färdigheten och det är här som en hög nivå i RÖR kommer till sin rätt.
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Re: Kross på dolk?[ANT]

I vår rollspelsgrupp använder vi bara STY på grundskada, eftersom det enligt oss är det mest logiska + att RÖR ändå är så bra för en krigare.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Husregler

Ja, nästan som vi har det, men ville ju att RÖR skulle användas på alla. Alltså.

Hugg: (STY+RÖR)/2
Kross: (STY+STY+RÖR)/3
Stick: (STY+RÖR+RÖR)/3
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Husregler

Jag har funderat på en annan metod också:
Låt all skada vara baserad på enbart STY. Alltså det man har i Kross får gälla även för Hugg och Stick.

Mitt resonemang: RÖR hjälper dig endast att placera skadan på "rätt" ställe, det är STY som gör skadan. Alla grundskador ska baseras på STY, precis som i Kross enligt det nuvarande systemet. Var kommer RÖR in då? Jo RÖR används ju som grund för själva färdigheten och det är här som en hög nivå i RÖR kommer till sin rätt.

När vi gjorde Eon III så förespråkade jag ovanstående av samma skäl som du. Och alla inblandade var i princip överens, men det valdes bort ändå pga de massiva inkonsekvenser det skapade mellan regelbok och moduler.

Så jag tycker att det är en bra förenkling att basera all grundskada på STY.
 
Top