Nekromanti Kross på dolk?

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag funderade lite på en sak angående dolkar, nu är det nog så att när ni läser rubriken så tror ni att jag protesterar mot att man skall kunna krossa med dolkar, men icke. Min fundering är: om en stor typ (möjligtvis en tirak eller dylikt) så om han/hon du kommer med en dolk kanske 5 cm från offrets kropp (inte missar, utan bara närmar sej, t.ex. vid lönnmord) att han då skall använda kross-skadan och "omvandla" den till stick... jag menar, att behöva rörelse vid en liten snabb attack liksom, hoppas att ni förstår... annars får jag väl förklara bättre...

//Kanrturi, som själv förstod att det var kanske lite svårförståeligt...
 
Om du insåg att ditt inlägg inte var så lättförståeligt, varför formulerade du inte om dig då?

Och ja, om du vill ha vettiga svar så är det en bra idé att förklara bättre..
 
Joo, regelmässigt så fungerar väl det som en nådastöt i princip?
Om han inte vet att någon är där så gör "tiraken" en nådastöt, om fallet är som så att personen som skall bli anfallen vet att detta skall hända vet jag inte om jag håller med för då blir det bara som om du tar en pinne och tar i från tårna och sticker till, alltså i en strid bara löjligt enligt mig.

Detta är min personliga åsikt, gör osm DU vill!
 
Tror det har varit på tapeten tidigare men har inga bra förslag på sökord eller länkar.

I övrigt håller jag med dig. Grundskadan borde bero på vilken rörelse man gör inte vilken skada man vill göra med vapnet. Alltså om man tar i från tårna och drämmer till med ett vapen rakt upp ifrån och ner blir det mera kross. Hugg gör man mer sida till sida medan stick blir mest från kroppen och ut.
Har dock inte knåpat på nån husregel men förslaget finns ute i alla fall.

/Hartland - förstod, tror jag
 
Husregler

Jag vill minnas att det funnits en husregel beskriven här någon gång som gick ut på följande:

Gör om grundskadorna så att STY finns med överallt.

Hugg: (STY+STY+RÖR) / 3
Kross: STY
Stick (STY+RÖR+RÖR) / 3

Tror jag det var...

På detta sätt spelar vapensvingarens Styrka mer roll vid den faktiska skadan.


Jag har funderat på en annan metod också:
Låt all skada vara baserad på enbart STY. Alltså det man har i Kross får gälla även för Hugg och Stick.

Mitt resonemang: RÖR hjälper dig endast att placera skadan på "rätt" ställe, det är STY som gör skadan. Alla grundskador ska baseras på STY, precis som i Kross enligt det nuvarande systemet. Var kommer RÖR in då? Jo RÖR används ju som grund för själva färdigheten och det är här som en hög nivå i RÖR kommer till sin rätt.
 
Re: Kross på dolk?[ANT]

I vår rollspelsgrupp använder vi bara STY på grundskada, eftersom det enligt oss är det mest logiska + att RÖR ändå är så bra för en krigare.
 
Re: Husregler

Ja, nästan som vi har det, men ville ju att RÖR skulle användas på alla. Alltså.

Hugg: (STY+RÖR)/2
Kross: (STY+STY+RÖR)/3
Stick: (STY+RÖR+RÖR)/3
 
Re: Husregler

Jag har funderat på en annan metod också:
Låt all skada vara baserad på enbart STY. Alltså det man har i Kross får gälla även för Hugg och Stick.

Mitt resonemang: RÖR hjälper dig endast att placera skadan på "rätt" ställe, det är STY som gör skadan. Alla grundskador ska baseras på STY, precis som i Kross enligt det nuvarande systemet. Var kommer RÖR in då? Jo RÖR används ju som grund för själva färdigheten och det är här som en hög nivå i RÖR kommer till sin rätt.

När vi gjorde Eon III så förespråkade jag ovanstående av samma skäl som du. Och alla inblandade var i princip överens, men det valdes bort ändå pga de massiva inkonsekvenser det skapade mellan regelbok och moduler.

Så jag tycker att det är en bra förenkling att basera all grundskada på STY.
 
Back
Top