Kritik & Tolerans ... Vad ska en spelskapare behöva tåla?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Det här är väldigt viktigt! Man får alltid bedöma det utifrån tiden då ett verk har gjorts och hur dåtidens värderingar och norm såg ut. Finns det sexism i ett rollspel publicerat på 90-talet? Ja, klart som fan, det är ett rollspel från 90-talet.

Men allt kan inte heller ursäktas av att det var "så det var då" heller och gamla sunkiga värderingar kan fortfarande vara sunkiga, även om de var vedertagna. På samma sätt har vissa idag svårare att bortse från dem för att gilla något, vilket också måste vara OK.
Här är något jag ofta sitter och önskar, men inser inte kommer att hända: Att man ska kunna säga att "verk X innehåller rasistiska troper" utan att för den sakens skull tolkas som "författare Y, som skrev X, är en nedrans skurk som borde defenestreras".

Liksom, om jag säger "Lovecrafts berättelser innehåller rasism" så är ju mitt mål bara att uttala mig om verken. Jag skiter väl egentligen fullständigt i intentionen eller författarens inre liv. Om ett verk innehåller rasistiska troper spelar det ingen roll ifall författaren "i sitt innersta jag, i sin själ" "är rasist".


Jag kan stå för att jag absolut reproducerat rasistiska och sexistiska troper i mina dagar. Absolut. Inte medvetet, inte liksom av Skeletor-ondska, men för att jag inte hade reflekterat så mycket och använde mig av troper jag själv insupit under mitt liv. Men att jag inte gjorde det medvetet gör ju inte att det jag skapade inte har de där troperna eller att de inte är rasistiska/sexistiska.

"Verken är en produkt av sin tid" är liksom, i mina ögon, bara ett försvar som fungerar ifall kritiken är ett försök till moraliskt avståndstagande – man vill deklarera boken eller författaren som Skeletor och Haram. Medan jag generellt mest är intresserad av vad texten så som den är säger, och vad den innehåller. Om jag läser den idag och ser att den innehåller rasistiska troper kommer ju jag att vilja vara medveten om det när jag läser den. Jag vill gärna bli varnad av andra om det kommer att förekomma sådant i något jag tänker läsa. Det är inte en fråga om huruvida författaren borde/kunde ha skrivit annorlunda.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Jag tror aldrig jag fått kommentarer på något av det jag publicerat på nätet men fick en besk kommentar på ett äventyr jag fick publicerat i Dnegel. Kommentaren var på sätt och vis korrekt, jag hade inte varit tydlig med att viktig SLP tillhörde en klan och jag använde omväxlande klanens namn och SLP:ns efternamn. Jag förstår att personen blev förvirrad – jag skrev en replik där jag viftade bort det med att det var enkelt för SL att bara välja det ena namnet och hålla sig till det, det var lättare än att förklara hur det egentligen låg till (och jag lärde mig att göra efterforskningar kring skotska klannamn till någon annan gång och inte bara göra antaganden).

Om jag skall vara petig har jag fått en kommentar på något jag publicerat på nätet: Jag gillade inte hur Fenalik porträtterades i Horror on the Orient Express och lade upp en omarbetad version på min hemsida och postade i en lång tråd på Yog-Sothoth-forumet och en av Fenaliks "fäder" utryckte gillande. 🤩

För egen del har jag alltid försökt vara saklig i min kritik, även om jag när jag recenserade en bok om te kände mig föranledd att vara syrlig när boken innehöll uppenbara faktafel (ni får själva bedöma om jag tog i för mycket: The Way of Tea: The Sublime Art of Oriental Tea Drinking by Lam Kam Chuen | LibraryThing).

Men som av en händelse hade den utmärkta bloggen Mythcreants en artikel om kritik idag: Why We Criticize, and Why You Should Too – Mythcreants. Jag rekommendera bloggen till alla som skapar berättelser, den är riktad till författare men finns massor av material för spelledare och äventyrskonstruktörer!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
En sak som faktiskt slog mig, även om det inte är lika seriöst som recensioner, är att diskussionen kring facit och förväntningar gjorde mig rättså omotiverad att fortsätta skriva Onda människor. Det blir nog klart någon gång, men den där liksom "fan va' coolt"-tanken jag hade kring idén i sig, även om jag tycker det fortfarande, gick lite över.

Det är lätt att externalisera vissa typer av kritik, men just den diskussionen tyckte jag blev svår att göra det med, för det antydde någonstans att hela idén var suspekt. I slutänden tror inte jag de som har så starka åsikter kommer spela Onda människor överhuvudtaget, utan det blir i praktiken bara en form av ventilering som det så ofta blir på platser som wrnu, så det borde inte ha påverkat mig så mycket som det gjorde, men det gjorde det ändå.
Själv tror jag idén växte mer på mig från att först hoppas att det var en mer ordinär mordgåta där man skulle hitta den skyldige till att inse att det mer skulle bli en berättelse om RP som granskar en utredning.
Skulle vilja jämföra greppet med filmer som Lantana, Brick och L’avventura där upplösningen skaver och man aldrig riktigt får något svar eftersom det är resan och inte målet som är det väsentliga.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Själv tror jag idén växte mer på mig från att först hoppas att det var en mer ordinär mordgåta där man skulle hitta den skyldige till att inse att det det mer skulle bli en berättelse om RP som granskar en utredning.
Min hjärna fungerar såhär:

1. Fyfan vad cool grej! Skriva!

Problemet är att den kommer träffa detta enda steg för kanske 10-15 olika idéer, samtidigt, och det är omöjligt att göra klart alla. Om den där initiala peppen liksom lägger sig blir det svårt att hitta tillbaka till den. Både Gustav och Fyra StuG (och Best och B&B och lite andra grejer) hann jag bli färdig med innan nästa idé kom in och inkräktade. Men med Onda människor hann peppen övergå i någon sorts ifrågasättande, och då blev det helt enkelt inte skrivet.

Läste liksom böcker om psykopati och grejer som research. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Det betyder ju inte att folk måste dyrka allt som görs såklart. Alla gillar olika. Men det var ett konkret fall av att negativ respons gjorde mig mindre peppad själv, utan att responsen var vare sig ogrundad eller toxisk.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Det betyder ju inte att folk måste dyrka allt som görs såklart. Alla gillar olika. Men det var ett konkret fall av att negativ respons gjorde mig mindre peppad själv, utan att responsen var vare sig ogrundad eller toxisk.
Och jag har fortfarande inte gett upp hoppet att få läsa/spela det framöver (du har ju dessutom bemödat dig att göra ett riktigt grymt omslag.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Jag tänker att om rollspel ska kunna ta sig själv på någon slags allvar så måste vi kunna ha en hälsosam kultur av kritik som ifrågasätter, problematiserar och analyserar spelen. Sen är det såklart jobbigt att vara den som tar emot kritiken, men där är det nog mest bara att lära sig att distansera sig från sitt verk och inse att det inte är för alla och att det, trots allt, kan ha brister även för dem det är för.
Men ja, det lättare sagt än gjort, speciellt i en bransch som denna där man lägger ner så mycket av sig själv i det man gör. Och varje negativ kommentar är ju värd hundra positiva. Förutom de allra mest negativa, de är bara roliga.

Min tumregel är dock: svara aldrig på recensioner. Låt det vara. Däremot kan man använda citat från recensioner i sin marknadsföring.
 
Top