Kritik & Tolerans ... Vad ska en spelskapare behöva tåla?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Sen vill jag dock då säga att man ju kan vilja skildra en sexistisk eller rasistisk värld utan att produkten i sig är sexistisk eller rasistisk. Detta är en väldigt svår uppgift och det är jättelätt att trampa fel. Självklart ska man påpeka när det blir pannkaka, men det kan ju samtidigt vara bra att ha i huvudet att författarens avsikt kanske var det motsatta mot vad det råkade bli, och välja sina ord därefter när fram framför den helt legitima kritiken 🙂
Så är det ju! Men det finns många resurser och folk som alltid kan hjälpa till med det. Och mitt tips när det kommer till att porträttera en värld med sexism/rasism/homofobi (som en som jobbar mycket med spel i historisk nutid) är att våga vara head-on. Rollspel tillåter en att faktiskt få förklara lite, så sätt en ruta om ämnena du hanterar och hur man kan jobba med det som SL. I Räddaren i Nöden så var en av sakerna jag, Micke och Gunilla bidrog med i bearbetningsarbetet en ruta om Antisemitism och hur man kan spela på det utan att det blir pannkaka.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag följer två bloggar som huvudsakligen ägnar sig åt recensioner av OSR-äventyr (eller OSR-nära äventyr); tenfootpole och Prince of Nothing. Båda kan vara riktigt hårda och dissiga, men det är nästan alltid befogad kritik och alltid med hänvisning till konkreta problem med modulen i fråga.
Jag brukade uppskatta Prince of Nothings recensioner, men hans vedervärdiga människosyn gjorde i längden bloggen rätt oläsbar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Att påpeka att ett verk har problematiska aspekter ur just de perspektiven kan lätt uppfattas som att man menar att upphovsmannen är rasist eller sexist.
Absolut! Det var en ögonöppnare för mig som ser mig som en icke-rasist och en jämlikhetsivrare när jag kollade gammalt material och hittade unkna troper. Och om någon påpekat det då, hade jag nog reagerat defensivt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,228
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Absolut! Det var en ögonöppnare för mig som ser mig som en icke-rasist och en jämlikhetsivrare när jag kollade gammalt material och hittade unkna troper. Och om någon påpekat det då, hade jag nog reagerat defensivt.
Dito. Man vill gärna se sig själv som man uppfattar sig själv, inte som andra ser en.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag tar nästan aldrig illa vid mig av recensioner eller kritiska inlägg. Istället antecknar jag sånt som jag kan lära mig av till nästa projekt (eller nästa version) och struntar i resten.

I allmänhet tycker jag att många ger kritik för stor betydelse - även i vardagen. Om någon säger att min hemstickade tröja är ful, så tycker jag det är jätteintressant och vill veta mer. Deras åsikt kränker eller påverkar inte min egen uppfattning.

Men den är intressant ur ett slags designsociologiskt perspektiv. Varför tycker du den är ful? Vad är dina utgångspunkter och din bakgrund? Försöker du provocera för att få uppmärksamhet? Stickar du själv?

Om alternativet är att aldrig använda tröjan igen, sluta sticka och bara klä mig som alla andra - då var jag nog inte så grundad i mina känslor kring tröjan. Vi är sociala varelser som behövde passa in i flocken för att överleva. Men så är det ju inte längre. Någon annans åsikt trumfar inte min, de står bredvid varandra utan innebördes värdering.

När jag ger kritik följer jag samma princip som
@McKatla. Peka ut bra saker, peka ut saker som kan förbättras. Om jag kan föreslår jag också hur produkten kan förbättras. En bra recension ska vara både konsumentupplysning och lära kreatören något nytt. Recensenten blir en bro mellan skaparen och konsumenten.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag brukade uppskatta Prince of Nothings recensioner, men hans vedervärdiga människosyn gjorde i längden bloggen rätt oläsbar.
Ja han har helt klart riktigt sunkiga värderingar. Dock har han rätt om nästan allt annat.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
  • Jag störs inte av nedgörande recensioner som är väl underbyggda och där recensenten spelar med öppna kort. Om jag däremot ser att den negative skribenten inte har läst produkten utan förlitar sig på hörsägen (det har faktiskt hänt) blir jag irriterad; sådant foul play är aldrig kul.
  • När omdömena innefattar ad hominem övergår irritationen till obehag, t.ex. påståenden om att jag driver en dold agenda av lömskt slag.
  • För 35-40 år sedan skrev jag en del grejer med bland annat trista sexistiska troper och osmakliga försök till humor. Om folk (med rätta) klankar ner på dem idag, svarar jag: "Ungdomligt oförstånd. Jag har lyckligtvis blivit klokare."
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Jag tycker några av er är för hårda mot era 80-/90-tals versioner. Det var andra tider och andra värderingar var mainstream. Se en random film (eller läs en bok, eller spela ett spel, eller ... ) från 1995, och jag lovar att den inte kommer att ha åldrats väl. Det har hänt mycket med våra västerländska värderingar de sista c 25 åren. ("Våra" exkluderar delar av alt-högern). Kom ihåg: "The past is a foreign country; they do things differently there."

Som legitimerad historiker, har ni min förlåtelse! (Jag passar på att förlåta mig själv också, även om mina misstag inte finns i tryck).
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Det är alltid jobbigt att få kritik som sågar det jag skapat. Det värsta jag fått är "det här var den sämsta skit jag någonsin läst" från en kund (som hade missuppfattat vad hen läste och trodde det var något annat, inte rollspel), och så den klassiska "Mutant Chronicles är det sämsta rollspelet i världen". Den "kritiken" har jag fått jobba med för att skjuta åt sidan men det har inte alltid varit så lätt.
När jag ser folk som kallar något för " Det sämsta någonsin" så bara suckar jag och går vidare.
Det oavsätt om det är ett rollspel/film/Seretidning/tavla/hamburgare.
För nej det är nog garanterat inte det sämsta någonsin, och om man säger det visar man bara att man antigen överdriver så mycket att man inte kan ta personen på allvar , eller att den faktiskt aldrig sett riktigt dåliga exempel och därför inte vet vad den talar om.

Sanningen är att det mesta som kritiserar som urdåligt är rent objektivt inte värre än okej, men folk verkar vara så binära att om det är dåligt, så är det så otroligt dåligt att det få ögonen att blöda.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
En sak som jag grunnat på.

Internet är fantastiskt på en del sätt. Forum och andra sociala medier, Goodreads och internetbokhandlarnars betygssystem etc har revolutionerat och demokratiserat kritik; vem som helst med Internet och en dator kan föra fram sin åsikt. För inte så länge sedan fanns det - om vi talar om kultur i allmänhet - föga mer än tidningarnas kultursidor, där en mycket liten utvald skara fick framföra kritik av kulturella produkter. Samma sak med Fenix, hur många blir recenserade där, och hur många får recensera där?

I grunden tycker jag denna demokratisering är en positiv sak. Det betyder att långrandiga typer som jag och @entomophobiac kan skriva detaljerade, vindlande recensioner, som blir fritt tillgängliga för alla. Eller tenfootpole eller The Alexandrian, som producerar väldigt, väldigt kunniga recensioner, helt gratis och für alle. Men den innebär så klart också att vi får fenomen som review bombing och att människor skriver korkade, elaka och/eller okunniga saker. Och det får man tåla idag om man producerar kultur.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Jag tycker några av er är för hårda mot era 80-/90-tals versioner. Det var andra tider och andra värderingar var mainstream. Se en random film (eller läs en bok, eller spela ett spel, eller ... ) från 1995, och jag lovar att den inte kommer att ha åldrats väl. Det har hänt mycket med våra västerländska värderingar de sista c 25 åren. ("Våra" exkluderar delar av alt-högern). Kom ihåg: "The past is a foreign country; they do things differently there."

Som legitimerad historiker, har ni min förlåtelse! (Jag passar på att förlåta mig själv också, även om mina misstag inte finns i tryck).
Det här är väldigt viktigt! Man får alltid bedöma det utifrån tiden då ett verk har gjorts och hur dåtidens värderingar och norm såg ut. Finns det sexism i ett rollspel publicerat på 90-talet? Ja, klart som fan, det är ett rollspel från 90-talet.

Men allt kan inte heller ursäktas av att det var "så det var då" heller och gamla sunkiga värderingar kan fortfarande vara sunkiga, även om de var vedertagna. På samma sätt har vissa idag svårare att bortse från dem för att gilla något, vilket också måste vara OK.

Och såklart, den viktiga frågan: vad har skaparna gjort sen? Det är ju det spännande med att ha "veteraner" som fortfarande skriver till rollspel, för det märks ju vad många har utvecklats (i alla ordens bemärkelser).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
En sak som jag grunnat på.

Internet är fantastiskt på en del sätt. Forum och andra sociala medier, Goodreads och internetbokhandlarnars betygssystem etc har revolutionerat och demokratiserat kritik; vem som helst med Internet och en dator kan föra fram sin åsikt.
Det andra fantastiska med internet är att vi har sett analyskulturen växa! All kritik handlar inte alltid bara om smak och om något är bra eller dåligt, utan kan handla om att analysera verk. Och de här analyserna hittades förut mest inom akademin, men med internet har de fullkomligt exploderat, där videoessäer blivit ett nytt och viktigt medium för just medieanalys. Det kan vara allt från att bara djupdyka på ett specifikt verk, titta på olika verk inom en genre och hur de påverkat varandra till att bli riktigt analytiska och analysera verk utifrån specifik teori osv. Något jag hoppas vi kan få se mer av bland rollspel också, för det finns mycket spännande att analysera.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Det andra fantastiska med internet är att vi har sett analyskulturen växa! All kritik handlar inte alltid bara om smak och om något är bra eller dåligt, utan kan handla om att analysera verk. Och de här analyserna hittades förut mest inom akademin, men med internet har de fullkomligt exploderat, där videoessäer blivit ett nytt och viktigt medium för just medieanalys. Det kan vara allt från att bara djupdyka på ett specifikt verk, titta på olika verk inom en genre och hur de påverkat varandra till att bli riktigt analytiska och analysera verk utifrån specifik teori osv. Något jag hoppas vi kan få se mer av bland rollspel också, för det finns mycket spännande att analysera.
Jag kan bara tillägga att jag har lärt mig mycket av att läsa t ex tenfootpole och The Alxandrian (och mycket annat rollspelsrelaterat på Internet, inte minst på detta ädla forum).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,726
Location
Eskilstuna
Störigaste kritiken jag har fått: Att jag är lat och allmänt ointresserad av att försöka göra ett spel som är bra (för att jag följde min egen vision om spelet, istället för en 10-kronors-backares personliga vision).

Roligaste kritiken jag har fått: Att jag är en värdelös man som är dålig på sport och inte vågar prata med kvinnor och äter för mycket soja (för att vi släppte ett spel som problematiserade toxisk maskulinitet).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
.

Roligaste kritiken jag har fått: Att jag är en värdelös man som är dålig på sport och inte vågar prata med kvinnor och äter för mycket soja (för att vi släppte ett spel som problematiserade toxisk maskulinitet).
Men vänta lite här, du är väll vegiterian så då äter du väll en hel del soja 😉
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
* letar febrilt efter den där ytterst vetenskapliga studien som visar att alltför hög konsumtion av soja leder till dålig speldesign *

Tillägg: Jag äter också en hel del vegetariskt vilket skulle kunna vara orsaken till den incident jag nämner i post #30.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,352
Ett av de första äventyren som jag vågade publicera blev totalt slaktat av tenfootpole. Jag blev mest glad att det kom med på hans blog och jag håller med om hans kritik, som faktiskt är väldigt konstruktiv.
För mig är det stor skillnad på att någon skriver "det här äventyret är kasst" och att någon skriver "han som har skrivit det här äventyret är kass". Alla behöver inte gilla allt man gör men det är trist med påhopp.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
För mig är det stor skillnad på att någon skriver "det här äventyret är kasst" och att någon skriver "han som har skrivit det här äventyret är kass". Alla behöver inte gilla allt man gör men det är trist med påhopp.
Saken är väl det att för vissa är det svårt att separera sig som individ och sina projekt. Det märks på här på forumet när folk tycker att man angriper en viss spelstil.
 
Top