Nekromanti Kristna o rollspel

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Som du sa är det inget nytt, så jag säger som jag brukar. Det är tråkigt att man ska behöva vara naiv bara för att man är kristen fullt ut.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Det är ju inte så att man är förvånad, men det finns inte mycket jag kan säga i ämnet utan att massivt förolämpa kristnas intelligens och omdöme, så jag tror att jag ska vara tyst.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Fråga [NTIT]

Eftersom NTIT inte är en officiell tag, så kanske det finns moderatorer eller administratörer som blir förbannade nu, men ni kan alla betrakta det som en OT-tag.

Hursomhelst: Som en intressant fråga i denhär diskussionen: Hur många här på forumet är troende kristna?

/BD, som bara vet om en.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag tycker att sådana här artiklar är ganska gulliga, tills de plötsligt övergår till att vara så korkade att man blir förbannad. Den väcker de två vanliga frågorna som brukar väckas av kristet vinklade anti-rollspelsartiklar:

1. Tror verkligen den här människan att man kan kasta eldbollar på riktigt?

2. Finns det bara två rollspelare i hela världshistorien som begått självmord? Det verkar otroligt lite! :gremsmile:

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jaaa! Det är ju den där hemsidan med den där grymma serien med tjejen som spelar D&D, vilket leder henne in i ett ockult sällskap som kan trolla på riktigt, innan hon till slut blir räddad av Jesus! Snyggt tecknad är den också!
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
2. Finns det bara två rollspelare i hela världshistorien som begått självmord? Det verkar otroligt lite!
Jo, isåfall är det betydligt farligare att vara kristen. Där har det skett fler självmord än två genom tiderna. :gremwink:

/Black Dwarf, tänker inte procentuellt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dra över en kam

Det är skillnad på kristna och kristna. Att vissa amerikanska fundamentalister som ser Jesus återfödd i kung George II av Amerika och Satan i allt annat, är inte samma sak som att alla kristna gör det. Törst jag till exempel påminna om Len Howard och Västerås Stift, som anordnat två stycken Harry Potter-happenings och gett ut inte mindre än fyra (4) rollspel avsedda för konfirmationsundervisning? Som om inte det var nog, Åke Eldberg, präst i Svenska kyrkan, arbetade för Äventyrsspel och översatte Star Wars RPG 1st Ed till svenska Stjärnornas Krig.
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Dra över en kam

Det känns som om det där var en alldeles för amerikansk artikel för att kunna starta en debatt här. De flesta svenskar har en mer sund syn på religion i allmänhet och kristendom i synnerhet.

Jag är troende kristen, och en av mina största passioner är fantasy, SF och skräck. Jag ser hellre ett avsnitt Buffy än helgmålsbön på SVT om jag säger så...

Ingen kommer någonsin att få mej att förstå vad som är så fel med att låtsas att vara i, eller läsa om en annan värld. Om det är fel att låtsas vara i en annan värld, är det lika fel att låtsas vara en annan person? Isåfall är ju allt skådespel förkastligt.

Undrar om den här killen också fördömer Kalle Anka, det finns ingen gud i Ankeborg vad jag vet...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Dra över en kam

De flesta svenskar har en mer sund syn på religion i allmänhet och kristendom i synnerhet.
Kristendom kanske, men knappast religion i allmänhet. Tyvärr så ser svenskar fortfarande inte på samma sätt på en muslim, hindu eller oss Vedklabbister.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Visst är det skönt att vi har Jack Chick, så vi verkligen förstår hur det ligger till och varför våra själar är i fara.

/Mogge, tror nog att Chick som likt män i många kulturer inte har kraft att stå emot andras åsikter - vilket också är orsaken till bland annat hedersmord... det är en statuspryl.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Dra över en kam

Undrar om den här killen också fördömer Kalle Anka, det finns ingen gud i Ankeborg vad jag vet...

Jag har inte orkat kolla på länken, jag har sett tillräckligt med sådant redan. Men jag vet ju att AFA (american family association) som är en kristen höger-organisation bojkottar allt disney.
Anledning?
Det finns homosexuella i Disneys styrelse.

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Dra över en kam

Jag har inte orkat kolla på länken, jag har sett tillräckligt med sådant redan. Men jag vet ju att AFA (american family association) som är en kristen höger-organisation bojkottar allt disney.
Anledning?
Det finns homosexuella i Disneys styrelse.
Det finns hur många vettiga anledningar som helst att bojkotta disney, och det är vad de väljer att racke ner på? Sanslöst.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Dra över en kam

Anders Blixt (som ju var med och snickrade ihop en hel del av Sveriges största spel när det begav sig) är troende kristen (metodist, närmare bestämt). Detsamma gäller en ganska stor bunt amerikanska speldesigners.

För att själv dra alla över en kam :gremwink::
Svenskar är väldigt sekulariserade och har i stort sett samma sorts fåniga fördomar om vad det innebär att vara 'kristen' (det beror t.ex. oherrans eller kanske Herrans mycket på vilken kyrka man tillhör) som de har om vad det innebär att vara 'muslim'. Svenska rollspelare är kanske mer utsatta för konstiga kristna fördomar än andra, så de är ännu värre.

Kristendomen, även om man slår samman alla kyrkor som finns i Sverige, har mycket liten makt i det här landet, även om Svenska Kyrkan sitter på en hel del ekonomiska tillgångar. Jag överraskade min amerikanska pojkvän genom att påpeka att inte ens representanten för det part som har 'kristen' i partibeteckningen nämner Gud i politiska tal här i Sverige.

Vill man bli upprörd är det bättre att koncentrera sig världsliga myndigheter - i stort sett all rollspelskritik i det här landet som hörts har kommit från en icke-religiös synvinkel.

Nightowl
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dra över en kam

"Anders Blixt (som ju var med och snickrade ihop en hel del av Sveriges största spel när det begav sig) är troende kristen (metodist, närmare bestämt). [snippet] Vill man bli upprörd är det bättre att koncentrera sig världsliga myndigheter - i stort sett all rollspelskritik i det här landet som hörts har kommit från en icke-religiös synvinkel."

Häh! Jag minns fortfarande hur Piff&Puff flög i taket när Anders Blixt skrev Herrens välsignelse på deras forum. De ville inte ens se det som en välgångsönskning, utan fräste ilsket att sådana där vidskepligheter och förbannelser kunde de minsann vara utan! Det var för dem bara ett bevis på hur Kyrkan med ockultism och rollspel försökte locka ungdomar till sin "sak".

Och vi har ju haft vår beskärda del av religiös kritik också, huvudsakligen från Livets ord och Pingstkyrkan. Allan Rubin var väl sammankopplad till dem via Dagen, om jag inte minns fel.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Fråga [NTIT]

Hur många här på forumet är troende kristna?

Genomsnittligt skulle jag tro. Jag själv är dock inte kristen.
Förstår inte ens varför man skall dra in religion i detta ämne,
om en kristen anklagar dig för att sprida satans budskap för
att du spelar rollspel har han/hon problem. Stora problem.
Det handlar om individer och inte en hel religion som sådan
och fram tills den dagen en religion har ett uttalat hat mot
rollspelskulturen kommer jag fortsätta hålla min ståndpunkt.

Eftersom NTIT inte är en officiell tag, så kanske det finns
moderatorer eller administratörer som blir förbannade nu


Nej, inte jag i alla fall. Jag blir jättelycklig över att någon
använder min uppfinning. Tillsammans är vi starka :gremsmile:
Go, Black Dwarf!

/Alexander Gyhlesten, Stamfader
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Mr Chick

Ja, det där är en gammal goding. Jack Chick har för övrigt en otroloigt rubbad syn på saker och ting, han är inte bara mot ickekristna, han är emot katoliker och alla som inte tillhör hans llilla religiösa subgruppering.
Om ni tar en titt på vad som finns under "comics" på hans sidda så kan ni hitta kvalitetsunderhållning...
För övrigt finns en fin sida om hans alster att glo på här, alltid kul att se när flk driver med uppblåsta miffon.


Storuggla, gillar the Bjork Song också
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Rått!

Tjenare Jan, det var länge sedan man såg dig i svängen -
Undrar vem du inspirerar att tro på Tom av Finland den här
gången :gremwink:

Jo, serien är ganska rolig, fast jag kan dock inte hålla med
Eksem här: Serien är INTE snygg i mina ögon. Känner lukten
av dassigt papper när jag ser den. Jag funderar nästan på att
göra en serie i samma anda bara för att det är roligt att racka
ned på sin egen hobby ibland :gremsmile: (Färgläggare kan höra av sig)

/Alexander Gyhlesten
 
Top