DoD Krilloan

NSM

Ruin
Har fått hem Ereb Altor-boxen (så jädra fin btw, otroligt bra jobbat med den) och blir sugen på att spela nån variant av Kopparhavskrönikan. Jag har alltid gillat Krilloan och det skulle vara kul att lägga en rejäl del av spelet där.

Jag har två funderingar.

Den ena är att jag vill bygga upp stadsdelar som regioner och kvarter som äventyrsplatser så att man kan använda ett liknande system som för resor i övrigt med slumphändelser och miljöer unika för varje stadsdel/kvarter/gata osv. Några praktiska tips eller ideer för att göra ett sånt här upplägg smidigt i spel? Jag vill gärna koppla det till tidshållning med kvart, skift osv.

Två av stadsdelarna är väl beskrivna i spelledarboken, en karta att utgå ifrån, ett äventyr och flera äventyrsuppslag vilket är en grym början men jag vill beskriva staden mer. Som jag förstår det kommer det komma ett eller en serie äventyr som utspelar sig i Krilloan och det jag vill resonera om är hur gör jag för att inte riskera att beskriva in mig i ett hörn?

Jag bryr mig inte om "kanon", mer att jag inte vill lägga ner en massa arbete och behöva göra om eller skrota saker om jag sen även skulle vilja använda det kommande äventyret.

Har fått hem Ereb Altor-boxen (så jädra fin btw, otroligt bra jobbat med den) och blir sugen på att spela nån variant av Kopparhavskrönikan. Jag har alltid gillat Krilloan och det skulle vara kul att lägga en rejäl del av spelet där.

Jag har två funderingar.

Den ena är att jag vill bygga upp stadsdelar som regioner och kvarter som äventyrsplatser så att man kan använda ett liknande system som för resor i övrigt med slumphändelser och miljöer unika för varje stadsdel/kvarter/gata osv. Några praktiska tips eller ideer för att göra ett sånt här upplägg smidigt i spel? Jag vill gärna koppla det till tidshållning med kvart, skift osv.

Två av stadsdelarna är väl beskrivna i spelledarboken, en karta att utgå ifrån, ett äventyr och flera äventyrsuppslag vilket är en grym början men jag vill beskriva staden mer. Som jag förstår det kommer det komma ett eller en serie äventyr som utspelar sig i Krilloan och det jag vill resonera om är hur gör jag för att inte riskera att beskriva in mig i ett hörn?

Jag bryr mig inte om "kanon", mer att jag inte vill lägga ner en massa arbete och behöva göra om eller skrota saker om jag sen även skulle vilja använda det kommande äventyret.

Vad kul att du gillar det! Det stämmer att vi har stora planer för kampanjen Kaparen från Krilloan. Vi tänker beskriva staden ganska exakt som du tänker - utifrån större områden, stadsdelar och kvarter. Detta blir ingen uppslagsboksbeskrivning stadsdel för stadsdel, utan stöd och tabeller för att skapa spelgruppens eget Krilloan = staden är så stor och myllrande att det inte finns någon fast karta eller beskrivning. Och mer ingående äventyrsplatser med stöd för spel. Därför finns det ganska mycket marginal att skapa egna platser och hörn i Krilloan.

Krilloan figurerar ju även utförligt i Sirenens klagan - nyutgåvan av den blir ett tidigare släpp

Det låter ju toppen - även om det är det 3e, tråkigare svaret "vänta" när inspirationen ligger på topp.

Det låter ju toppen - även om det är det 3e, tråkigare svaret "vänta" när inspirationen ligger på topp.

Nej - jag menar tvärt om! Kör hårt. Krilloan kommer att vara modulärt och självgenererande: du kommer säkert kunna sammanfoga utan problem!

Ja, som @Leon skriver är Krilloan en myllrande kosmopolitisk kittel av helt gigantiska proportioner. Vid något tillfälle satt jag och försökte lista ut hur stort det var, för att ha lite koll under skapandet, men jag gav upp. Inte ens för oss med inside-information var det görbart. Krilloan är så stort att du inte kan gå från dess ena ände till den andre. Även om du skulle lyckas lista ut var något slutar eller börjar. Skulle du i teorin lyckas så skulle det ta dagar! (men det vanliga är att om man lämnar sin stadsdel så gör man det med zeppelond eller liknande). Varje stadsdel är alltså en stad i sin egen rätt. Och ingen vet riktigt hur många stadsdelar det finns. Men det finns garanterat plats för eget material!

(Och ja, för de som undrar så importerar Krilloan väldiga mängder spannmål, och även om det finns logistiska hinder (då staden på många platser är mer vertikal än horisontell) så finns det hissar, vinschar, spårvägar och annat som kan frakta gods åt alla möjliga håll. Exempelvis finns det gott om risfält i Samkarnas många och fruktbara deltan).

Okej, toppen. Det låter lite som ahem en annan stad som inte får nämnas i era produkter pga. varumärke.

Vad är era bästa tips för att få Krilloan att kännas levande? Jag tänkte göra stadsdelarna distinkta så det märks när man rör sig genom staden, så varje del har sin egen karaktär samt unika slumptabeller för olika gator eller kvarter. Lite som man gör med olika terräng för vildmarksresor.

Okej, toppen. Det låter lite som ahem en annan stad som inte får nämnas i era produkter pga. varumärke.

Vad är era bästa tips för att få Krilloan att kännas levande? Jag tänkte göra stadsdelarna distinkta så det märks när man rör sig genom staden, så varje del har sin egen karaktär samt unika slumptabeller för olika gator eller kvarter. Lite som man gör med olika terräng för vildmarksresor.
Jag tänker New York när jag tänker på Krilloan. New York med asiatisk puls. Som Istanbuls basarer eller Bangkoks marknader. Det är folk och fä överallt hela tiden. Det pågår kommers, kriminalitet och kontroller överallt, hela tiden. Stadsdelar kontrolleras av gäng, legoförband, någon självutnämnd pasha eller något gille. Det är Mega City One (som får nämnas, om det nu var den du tänkte på :) ) fast i Ereb Altor. Allt kan hända överallt, när som helst. Som @Leon nämnde arbetar vi med att konvertera Sirenens klagan till DoD/Dragonbane men det ligger en bit bort. Men, vi rear ju ut KH i vår webshop så vill man inte vänta är kanske 99 kr överkomligt. Vi går igenom några kvarter av Krilloan i den boken, och man får en känsla av myllret.

Tänkte på Chronopia. Den har ju en annan känsla men kanske mer i att storleken inte är fastställd och det är en smältdegel av olika folk och grupper.

Men, vi rear ju ut KH i vår webshop så vill man inte vänta är kanske 99 kr överkomligt. Vi går igenom några kvarter av Krilloan i den boken, och man får en känsla av myllret.

Vi hoppade på tåget redan under Kopparhavets hjältar och Sirenens klagan kan starkt rekommenderas, inte enbart på grund av Krilloan, om man har en hundring över. Har man inte det och använder Drakar och demoner som regelsystem så är det nog bättre att vänta. Bra stuff är det i alla fall. Det finns även information om platser som Sidon och Baar, personer som Xassar och sirenerna med flera. En hel del har hängt med vidare i vårt fortsatta kampanjspel så det har varit användbart material.

Ja, som @Leon skriver är Krilloan en myllrande kosmopolitisk kittel av helt gigantiska proportioner. Vid något tillfälle satt jag och försökte lista ut hur stort det var, för att ha lite koll under skapandet, men jag gav upp. Inte ens för oss med inside-information var det görbart. Krilloan är så stort att du inte kan gå från dess ena ände till den andre. Även om du skulle lyckas lista ut var något slutar eller börjar. Skulle du i teorin lyckas så skulle det ta dagar! (men det vanliga är att om man lämnar sin stadsdel så gör man det med zeppelond eller liknande). Varje stadsdel är alltså en stad i sin egen rätt. Och ingen vet riktigt hur många stadsdelar det finns. Men det finns garanterat plats för eget material!

Intressant, det här låter ännu större än intrycket jag fick av Sirenens klagan. Det kanske kan vara idé till Sirenens klagan DoD 23 att framhäva storleksperspektivet något.

(Och ja, för de som undrar så importerar Krilloan väldiga mängder spannmål, och även om det finns logistiska hinder (då staden på många platser är mer vertikal än horisontell) så finns det hissar, vinschar, spårvägar och annat som kan frakta gods åt alla möjliga håll. Exempelvis finns det gott om risfält i Samkarnas många och fruktbara deltan).
Hörde ett rykte att det även fanns trädullsodlingar söderöver (precis som vid Baar) samt att det även är härifrån (söderut och inlands) kahvan kommer även om den ännu inte spritt sig runt hela Kopparhavet. En entreprenör hävdar att trädylle till skillnad från vanligt ylle tar upp färg mycket bättre men att tyget tyvärr inte är lika bekvämt. Vackert blir det dock.

Intressant, det här låter ännu större än intrycket jag fick av Sirenens klagan. Det kanske kan vara idé till Sirenens klagan DoD 23 att framhäva storleksperspektivet något.
Man ska också ha med sig att storleken även har att göra med stadens utformning. I.o.m att staden "botten" är ett träsk, och att bebyggelsen därmed klättrar vertikalt längs ravinens ibland väldigt branta sidor, är det svårt att ta sig från A till B på ett vettigt sätt. Det finns linbanor och hissar m.m. men vid dessa bildas det långa köer och inte sällan går de sönder. Så det är också vanlig jävla trängsel.

För att göra Krilloan levande rekommenderar jag att fokusera på aktörer och organisationer. Flera presenteras redan i Ereb Altor: Kopparhavet, dom Ärkemagikern Elyza och Ordo Magus, Alto di Grasso och Slaktarna, Navigatörernas Gille och Kheturdas Änglar. I Krilloan finns allt mellan himmel och jord. Lite tips på sådant som funkar särskilt bra:
- Gillen som funkar som cyberpunk-corps - stora, maktfullkomliga organisationer som kan vara både uppdragsgivare och motståndare - och ofta samtidigt.
- Gäng! Brutala ligor som kan styra hela kvarter och stadsdelar, gängkrig och territorier. Inspireras gärna av Gangs of New York.
- Smältdegel. Hela folkgrupper, stater, träskstammar blir bara en fraktion eller ett gäng i Krilloans myller.

Annat man kan ha med - Processioner och profeter! Lokala kulter och små märkliga tempel, inte sällan tillägnade någon obskyr gud som ingen hört talas om. Tänk subkulturer och liknande. Offer, grändtempel, ritualer m.m.

Upplopp och uppror! Överallt gror missnöje över något - brödpriser, krånglande hissar, gillesproklamationer eller övervåld från lokal makt. Eller något annat.

Fest och högtider! Det är alltid fest någonstans i Krilloan! Staden sover aldrig! Rökelse, eldar, vimplar, upptåg, gatuspel och annat.

Obs, kronologiskt behöver inte ovan ske just nu. Det kanske redan har skett (värdshuset ligger i ruiner/alla är bakis/överfulla sjukstugor/etc) eller kommer ske inom kort

Låter lite som ni bygger Chronopia (vet att det nämnts tidigare). Men hela grejen att det ligger som i en kittel och hela vertikaliteten är ju rakt av från Chronopia i min bok :)

Och inte konstigt, Chronopia är ju det bästa settingen som skapats i svenska rollspelshistoria så det är bra inspiration :D

Cog.

Låter lite som ni bygger Chronopia (vet att det nämnts tidigare). Men hela grejen att det ligger som i en kittel och hela vertikaliteten är ju rakt av från Chronopia i min bok :)
Mega City One fast fantasy är nog både vår och Chronopiaskaparnas inspirationskälla. Själv har jag för dålig koll på Chronopia för att kunna inspireras av dem men Krilloan och Chronopia har alltid varit besläktade tycker jag.

Back