Nekromanti Krille och lakejer

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Jag läste någonstans att Krille hade ide till någon modul men att den inte skulle sälja tillräckligt bra. Värför kan då inte Krille helt enkelt skriva det han hade tänkt och läga det på en CD och sälja lite enkelt, kanske det finns andra frilansare som skulle kunna göra likadant.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det skulle vara trevligt.
De skulle ju kunna minska kostnaderna, eftersom det är billigare att bränna skivor än trycka böcker.
Skulle vara trevligt med olika format också. T.ex pdf om man vill skriva ut på papper och html om man vill läsa det på datorn...

WHaLe - som är helt med på idén
 

MooSe

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Helt enkelt en kanon bra ide!

Varför har ingen tänkt på det tidigare....
och man skulle till och med kunna samla en massa frilansare som skriver varsitt verk till en fet cd med massa texter och bilder....

och sen är jag helt på whales ide om olika format..




//MooSe of RUIN
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Problem

Har inte den största kollen i världen på juridik, men jag tror att det är en "omöjlighet". Neogames äger liksom rättigheterna till Mundana, och det må vara en liten kostnad att bränna skivor, men skivorna i sig får inte kosta pengar när de sedan säljs. Det betyder alltså att till exempel Krille måste ge bort skivorna, vilket ur ett ekonomiskt perspektiv verkar ganska dumt.

/Azagthoth - hobbyjurist med risk för ev (stora) fel
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Mailbomba är väl inte någon bra idé, vi får skriva ett virus som gör något dumt när han inte skriver på eon moduler..

WHaLe - Som bara tycker om harmlösa virus..
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Modulen han pratade om var antagligen Krögarens handbok, och det lät inte så seriöst...
men tanken är mycket god!

/RipperDoc
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Problem

Det är ju förstås en nackdel..
Men detta är ju material som Neogames helt enkelt inte tror att de kan sälja.
Bara materialet är "korrekt" så borde man kunna övertala Neogames, de skulle ju ändå inte tjäna pengar på det..

WHaLe - Som vet hur det är (GPL kan också stället till problem)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Krögarens handbok låter ju inte helt oseriöst..
Det skulle vara trevligt om man skulle kunna få in saker som prisskillnader melan olika städer/länder/områden i en sådan modul (om det blir något =). Det skulle ju kunna öka lusten för spelare att skapa köpmän istället för krigare..

WHaLe
 

MooSe

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Re: Problem

Men om man övertalar NeoGames att man får släppa en skiva med 3:e parts matrial, så skulle man kunna samla alla amitiösa eon spelare/spelledares verk och sedan sälja skivan för typ 50-60 kr på nån rollspels sida.
Alla borde juh bli glada av detta:
NeoGames - Mer publicitet (Å dom kan juh få typ 5:- per såld skiva om dom vill)
Spelledarna - Mer material till ett schysst pris
Spelarna - SL får mer matrial att använda i sina äventyr å kampanjer
Personerna som säljer skivorna - Dom tjänar juh pengar på det =)

Så jag tror inte att idéen är omöjlig.


//MooSe of RUIN
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Problem

Detta skulle vara en bra idé, som Neogames skulle kunna gå med på utan problem.
Det som det egentligen handlade om var att de frilansare som släpper "officiellt" material skulle släppa en skiva med sådant som Neogames inte tror är ekonomiskt lönsamt.

WHaLe
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Lösningen ÄR att

Krille samlar ihop ett gäng frivilliga ( jag kan tänka mig att spendera tid och hjälpa till ) som samlar info och skriver recept över MAT som kan finnas i en Fanasy värd..
Den behöver inte vara inriktad mot Mundana utan kan med lättnad göras allmän lite om exempel viss typisk Alvisk föda typisk Orchisk barbar föda och så vidare..
Eller OM man pratar om värdshus så typiska 1:1 värdshus till 2:6 ( byggde med rinnande vatten och varma bad typ rommers villa eller Orientaliska hus, något som fiffiga dvärgar och alver antagligen använder sig av. )

genom att göra matrialet allmänt och muliti RPG anpassad kan man till och med sälja den... Och Krille OM han väljer kan nog använda sig av sitt smidiga munläder och övertyga neogames att ge ut en Allmän Hotel och fanasy kokbok... Recepten kan göras så att man själv kan lagga till maten. ( byt ut Drakkött mot gris eller kyckling slår vad om att Drake smakar kykling ändå *suck* )
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Problemet med en CD är ju helt enkelt att det är taskigt mot dem som inte har tillgång till dator, hur många de nu kan vara...

- Ymir, lite anti idag
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ursäkta mig

Förlåt om jag missat något... Vad jag har förstått från början beror detta denna fråga på två saker.

1) Vill ha officiellt material
2) Vill ha det på papper

Vad jag svara så kan endast officiellt material ges ut av NeoGames till EON t.ex. Och andra svaret funkar inte heller, då du måste skriva ut på en skrivare ändå. Detta råkar ni ju på även om det finns på nätet gratis...

Riddaren - som kanske missuppfattat allt...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Åhå, håller nog med här... Men det finns alltid något sätt att lösa just det problemet. Undrar vad det kostar med -print on command- (eller vad det nu heter) Dvs. du anlitar något mindre tryckeri/arkitektkopia (eller vad de nu heter) och skriver ut bara det exet som kunden vill ha. Det drar i alla fall ned på tryckkostnaderna... och sedan borde det kunna rulla... Fast jag vet inte...

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
*funderar på om hon ska joina gänget som ska göra en sådan modul*
Vad sägs då om att basera priserna på en multipel som avgörs av något som är ytterligt vanligt i ett medeltida/sago rollspel. Låt oss säga utgå från priserna på en mjöd respektive en häst eller så.

(ladyn har varit handelskvinna i ett tidigare liv, numera blivande textillärare)

Lady Silver Wolf
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Print-on-demand heter det...
¨Komme rinte ihåg vad det kostar tyvär...har jobbat med ett liknande projekt med några andra, men det blev aldrig av. Fast då rörde det sig om en novellantologi snarare än rollspelsmaterial.

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Problem

Jag tvivlar på att Neogames skulle stoppa in några pengar i projektet. Visst, de skulle kunna säga att det är officiellt material, men isf måste de ju kolla igenom allt, och det tror jag inte att de vill. Ett hobbyprojekt är nog vad det får vara...
Bränn in allt på en CD och sälj på konvent vetja...eller med utskrifter, paketerade och fina. Ungefär som rollspel.nu gör på konventen...

/RipperDoc
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Print-on-Demand tar ca 3.500 kr för 200 sidor (A5).

Men sedan roffar de åt sig massor av pengar ytterliggare.

När du har sålt böcker till en vinst på 15.000, så har de tagit 75.000.

Går du till ett riktigt tryckeri blir förhållandet det ovvända... Då behöver du för ett tryck på 1.000 böcker, ca 35-40.000, men då är all försäljning efter 250 böcker vinst.

Dock kan man använda PoD sättet för att komma upp i kapitalet, för ett ordentligt tryck...fast då får man skaffa nytt ISBN för det nya trycket.

Riddaren - har kontakter med tryckerier, morfar var dessutom typograf

PS. Här finns dock info om Print-on-Demand
http://www.book-on-demand.com/ http://www.podium.nu/ DS.
 
Top