Nekromanti Krille och lakejer

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"*funderar på om hon ska joina gänget som ska göra en sådan modul*"

Please do!

"Vad sägs då om att basera priserna på en multipel som avgörs av något som är ytterligt vanligt i ett medeltida/sago rollspel. Låt oss säga utgå från priserna på en mjöd respektive en häst eller så."

Låter faktiskt urbra för min del - jag har haft tankar på något liknande, faktiskt. I föregångaren till Playelf baserades valutasystemet på en Stor Stark som fanns nånstans under en lufttät glaskupa i ett slott. Inflation inträffade när värdshusvärdar började vattna ölen...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jovisst ska jag joina... ge mig lite tid... typ sjuttio år... Herreminje, jag sitter här och lovar sånt jag inte kan hålla. Får se om jag får tid över i sommar. Har en utmärkt bok att rekommendera tillsammans med gamla landskapslagar. Vad kostade det. *letar febrilt efter den* Äsch vet inte vad författaren heter, men om någon vill veta så kan jag väl återkomma.

Vad det gäller det där med kostnad så är det knappast troligt att vi betalar med mjöd... utan att vi utgår från att låt oss säga ett stop mjöd går på säg 2 kopparmynt (och jag vet att det inte gör det) och så stegar vi oss fram till det... Sedan måste man ju titta på tillgång och efterfrågan. Jag menar ett lasersvärd i eon lärs inte kosta något - ingen tillgång - ingen efterfrågan... /images/icons/smile.gif

Vidare så tycker jag jag känner igen diskussionen. Jag menar, jag tror Krille och jag varit med i den tidigare i den grå forntiden på gamla forumet....

Lady Silver Wolf
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Att basera priset på en multipel skulle vara bra...
Nackdelen med mundanas priser (på vardagliga saker) är att de kostar för lite..
Ett rum på ett värdshus kostar ju en 2 silver vilket är svårt att variera. Fast det går ju, +- några kvartingar t.ex.

WHaLe - Som skulle kunna skriva ett program som slumpade fram affärer/värdshus med lite olika priser och utbud
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Lösningen ÄR att

Det här är en fantastisk idé..
Tillsammans med varierande priser skulle det verkligen förverkliga rollspelens värdshus kultut..

De måltiderna som finns i EONs grundbok: enkel, mättande och fest är ju inte så fantastiska

WHaLe - Som också tror att drake smakar kyckling (allting som man inte har smakat på smakar kyckling)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Ursäkta mig

Du har missuppfattat det (eller så har jag gjort det)..

Vi vill ha "officiellt" material som Neogames inte tror att de kan sälja (eller endast sälja i liten upplaga)
Vi har hela tiden pratat om att cd-skivor inte papper.

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Innom en stad borde de inte skilja något vidare (kanske 1 silver för mycket enkelt och 4 silver för lyx).

Men variationer mellan olika städer/länder/kulturer borde finnas..

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Sammanfattning (så som jag uppfattat det):
Silver Wolf, RipperDoc (och kanske någon mer) vill tillsammans med Krille skriva denna modul.
Det bör finnas recept, prisvariationer (beroende på stad/land/kultur mm), beskrivning på typiska värdshus.

Problem:
Neogames, om det ska släppas som "officiellt". I annat fall är det väl bara det gamla vanliga problemet med tid/pengar...

WHaLe
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
[color:red]Sammanfattning (så som jag uppfattat det):
Silver Wolf, RipperDoc (och kanske någon mer) vill tillsammans med Krille skriva denna modul.
Det bör finnas recept, prisvariationer (beroende på stad/land/kultur mm), beskrivning på typiska värdshus.

Problem:
Neogames, om det ska släppas som "officiellt". I annat fall är det väl bara det gamla vanliga problemet med tid/pengar...

WHaLe</font color=red>

Silver Wolf, RipperDoc, Hatten_jc alias John "Hatten" Carlsson (och kanske någon mer) vill tillsammans med Krille skriva denna modul.
Det bör finnas recept, prisvariationer (beroende på stad/land/kultur mm), beskrivning på typiska värdshus.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Frågan är om vardagliga saker i Eon egentligen inte är för dyra. Kika lite på priser för mat och mjöd på värdshus så förstår du vad jag menar. Sedan är det ju också frågan om vilken efterfrågan på rum och sånt det är... Vi ska nog inte försöka jämföra med dagens uppfattning av vad det kostar. Visserligen är jag lite osäker, men jag är övertygad om att priserna i Eon - definitivt inte ska jämföras med vad det idag kostar att hyra in sig på ett hotell idag...

Funderar på om man ska utgå lite från andra källor (typ bouppteckningar och sånt) eftersom man där värderar det som verkligen ansågs värdefullt. För enkelhetens skull kan vi göra en liten jämförelse. I en bouppteckning idag står knappt linne (lakan etc) upptaget eftersom man (vi) idag inte sätter stort värde på det. Förr var det en av de stora tunga posterna i bouppteckningarna. För att inte tala om kläder!!! Men vad skall vi utgå från, någon form av balansfråga vad det gäller mjöd? Brännvin? och dagslöner? Hur ligger det till med skatter då? Hur fungerar kyrkan, snor den ett tionde av alla? Snor landägarna hälften av det den lille bonden odlar... Många frågor att ställa sig och jag har inga direkta svar vad det just gäller eon. Inte än vill säga. Fast jag hörde ett rykte från hatten att lite sådant togs upp i spelarhandboken... Men jag vet inte hur mycket. Den som lever får se...

Förresten ett slumpprogram med affärer värdshus lät faktiskt lite skojjigt. Tänkte du då också på planlösningar på det. (älskar kartor) Tänk bara på hur skojigt det kan bli när ett par tjuvar smyger in i sovsalen och försöker sno spelarnas pengar och hur tråkigt det kan bli för tjuvarna att bli jagade i ett struligt värdshus... med div rum hit och dit... *flinar elakt*


Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det var nog inte bara därför... /images/icons/smile.gif Men det roliga med gillen är ju också det faktum att de våldsamt drog ner på konkurens som de sk. gillesmästarna inte ville veta av. Resultatet var att de kunde styra priserna... Tänk också på en detalj. Gillena fanns oftast I städerna, inte ofta ute i byar och landsbyggd...

Men varför har vi inga gillen i Eon??? Inte upptagna i större utsträckning i alla fall, det kan vara rätt skoj och strula med sådana. Tänk att göra sig på kant med skräddargillet tex. dags att lära sig själv sy? /images/icons/smile.gif

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Tid pengar och neogames

Ok ok... då återstår väl de för oss viktiga faktorerna.

Tid... sommaren är kort... men jag kan ju försöka hinna med något då
pengar... tid=pengar, utrustning och matrial=pengar och jag är nu inte såååååå snäll att jag gör saker utan att få åtminstone en symbolisk ersättning... åtminstone för det som kostar för mig.

Neogames.... allt neogamesbaserat matrial torde dem vilja ha en liten kaka för...

Lösningsförslag; Ge ut det hela till Codex? Ett antal följetongsdelar????

?3 Ok, så långt allt väl - återstår att få ihop de som är beredda att jobba ihop den här iden. Via mail????? IRL??? (kan vara oerhört bökigt eftersom undertecknad själv är folkskygg *erkänner*) Via telefon eller annat????

Sist men inte minst. ÄR DET VÄRT ATT SLÅ SLAG I SAKEN????

Lady Silver Wolf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krögarens Handbok

Jag kommer att börja skriva på Krögarens Handbok, förr eller senare och med eller utan Neogames välsignelse. Jag har en disp nånstans på hårddisken om vad jag vill ha med. Visionen för min del är en modul till Eon eller, om Neogames fortsätter att envisas med att inte se någon vinst i den, Västmark, men såpass fri och systemlös att den borde kunna gå att använda i de flesta rollspel. Det enda som lär skilja är ju trots allt valutasystemen (och samhället, och stats, och...men ni vet vad jag menar).

Sidomfånget borde bli 16, 24 eller 32 sidor. Om Neogames inte ger ut den så kan jag inte lova någon ersättning till någon annat än ära och berömmelse (nej, inte ens utlägg för ny dator, papper, penna, femtielva kokböcker etc), och om Neogames ger ut den så är det Neogames som står för ersättningen och förmodligen i så fall i form av öre per tecken skriven text.

Intresserade kan ju höra av sig till mig via elbrev - jag tror det är lättast att arbeta så - så får jag ta på mig redaktörsrollen och dela ut arbetsuppgifter i den mån det behövs. Behöver vi prata ihop oss "lajv" så kan vi väl träffas nån helg hemma hos någon som bor ungefär lika långt från alla andra, eller på nåt konvent.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Angående värdhus i Eon:
Det är tämligen liten efterfrågan på värdshus där man kan sova över i Eon. Ölstugor är det stor efterfrågan på, men övernattning desto mindre. Å andra sidan är det relativt billigt att driva ett värdshus. Så jag tror att prsierna är rätt bra. Möjligen skulle man kunna justera lite, men då blir det på nivåer som tiondels silver skulle, jag säga, och det är ju inte så nödvändigt...

/RipperDoc
 
Top