Nekromanti Krigsmagi.

wallahad

Swordsman
Re: Vad sägs om en armé av golem?

En liten grupp av dessa golems kan göra underverk.

Problemet är att magikern eller föremålet som fängslar Golemenn måste vara inom 30m från varandra.
(När jag sitter som SL i varje fall)
Det eftersom Effekten Kontroll har en räckvidd på 30m.
Går magikern bortom 30m så blir golemen fri.

duncan_UBBT

Swordsman

Då de alla har en varaktighet som sträcker sig över varandra så behövs endast en magiker. (Eller tänker jag fel?). Jordharmoni går att permanenta.

wallahad

Swordsman

Visst att de har en tidsenhet som fungerar men problemet är att effekterna går igång efter att man vävt dem.

Dvs att när golemens energi är sumonerad så finns det ingen kropp att sätta fast den i.

Det är beskrivet i effekten Jord harmoni eller Gestalta att den måste ingå i Besvärjelsen/ritualen.

Fienden

Hero

Duncan said:
Då de alla har en varaktighet som sträcker sig över varandra så behövs endast en magiker. (Eller tänker jag fel?). Jordharmoni går att permanenta.
Om jordharmoni kan permanenteras så behövs bara en magiker, ja. Men då skulle ju hela grejen ta typ, 4 dagar.

Poseur

Swashbuckler

Bara att göra ett första magnitudens demoniskt aggregat med minska långtidsutmattnig :gremtongue:

Helt regeltekniskt då men...

Men visst är arméer med golems o liknande ganska hårt. Liksom vandöda släng er i väggen.

/Poseur mätt

wallahad

Swordsman

Nja, nog är jag mer inne på att en Armé av Vandöda är mer regelstabilt än en armé av golems.

Poseur

Swashbuckler

Oj du var nog den första som jag hört tycker att vandöda är regelstabila i eon.

Men faktiskt så rang 1-4 permanenta golems är inte överdrivet svårt att frammana. Förutsatt att man är ganska skicklig men inte överdrivet.

Dessutom helt regelmässigt är det faktiskt både lättare med ritualer än alkemi, elemantaraspekter jämte nekrotropi och elementarer är bra mycket bättre att lyda order än vandöda, som lätt kan ha lite problem med detta.
Dessutom med elementarer slipper man nog kanske några tempelriddare och inkvisitörer på bakgården.

Dessutom är konceptet med vandöd armé ganska uttunnad.

/Poseur bussen nu då.

duncan_UBBT

Swordsman

Om en lägre vandöd är av högre rang, tex rang 9, så är de väldigt bra på att lyda order. långt bättre än elementaler. Detta då det relativa psyket för vandöda är beroende av rang.

wallahad

Swordsman

Insåg just en sak.

En elementar kan finfördelas och sättas in i en kropp antingen som Golem eller Vandöd.
En dödligs själ kan också sättas i en död kropp, som inte behöver vara dess egen.

Nu till insikten: Vad hindrar en duktig magiker att rädda den döende Generalen genom att överföra själen han har till en Jord elementars gestalt?

Man kan ju resonera att det krävs en direkt kontakt med avgrunden för att fixa något sådant men det kan vi ju kring gå med att säga; Själa överföringens effekt kan bara fås av gudar, dvs böner och präster måste ingå i ritualen och 1 filament Teotropi.

Vidare kan man ju diskutera fördelarna med att göra det.
Om man gör en Gestalta M6 med en jord elementar i tanke så får Generalen en rätt bastant kropp att gå runt med.

Craygh

Swordsman

Tja, du behöver schamanism för att kunna besätta en kropp, men man kan väl kanske höfta till det som så att du själv hjälper generalen att besitta kroppen med hjälp av din schamanism, i vilket fall generalen antingen måste gå med på det (Och alltså vara medveten om vad du håller på med) eller besegras i andestrid. Sedan måste ju någonting animera kroppen också, och DET skulle vara jobbigt som fan om jag fick bestämma. Den animeras ju inte längre av jordelementaren, så nu har du... en hög med grus?

Jaha, där sket sig det.

Knattenaten

Veteran

Fast ett demoniskt aggregat med minska långtidsutmattning skulle bara kunna användas en gång under det att ritualen vävs fram (citat: "kan högst användas en gång för varje tillfälle som rollpersonen återfår Långtidsutmattning på naturlig väg").

Knattenaten

Veteran

Poseur said:
Men faktiskt så rang 1-4 permanenta golems är inte överdrivet svårt att frammana. Förutsatt att man är ganska skicklig men inte överdrivet.
Jag skulle nog säga att rang 1 är lätt, rang 2 är skitsvårt och riskabelt (mycket ataxatropi att fumla med), rang 3 och uppåt är nästan omöjligt...

Telephalsion

Swordsman

Rang 3+ golems är inget man gör utan att planera i förväg, och i planeringen bör det ingå att investera i ett par kristaller som har ataxatropi laddat i sig.

Det står ju i alverboken att kongelerade filament och filament från artefakter alltid går att kombinera med ett alstrat kraftflöde, så med en vagnslast ataxatropiska kongelat, eller ett par ataxatropiska kristaller kan man undvika mycket av problematiken i processen.

Jag gjorde upp en modell för att framanna golems, och provade att anpassa dem efter rang och så:

Rang 4 Permanent Golem.
Alstra 3 filament Geotropi på 2H med 1T6 + 2 Geotropiska kongelat
Alstra 3 filament Biotropi på 2H med 1T6+ 2 Biotropiska kongelat
Alstra 3 filament Ataxatropi på 2H med 1T6 + 10 Ataxatropiska kongelat
Alstra 3 filament Ataxatropi på 2H med 1T6 + 26 Ataxatropiska kongelat
Väva Jordharmoni magnitud 4 på 2H med ett kongelat för att sänka svårigheten till 1T6
Väva Gestalta magnitud 4 på 2H med ett kongelat för att sänka svårigheten till 1T6
Väva Provisorisera magnitud 8 på 2H med fem kongelat för att sänka svårigheten till 1T6
Väva Permanenta magnitud 16 på 2H med med 13 kongelat för att sänka svårigheten till 1T6

Det krävs alltså 40000 silver för att köpa kongelaten. Ritualen tar 16 timmar.

Rang 3 Permanent Golem.
Alstra 3 filament Geotropi på 2H med 1T6
Alstra 3 filament Biotropi på 2H med 1T6
Alstra 3 filament Ataxatropi på 2H med 1T6 + 6 Ataxatropiska kongelat
Alstra 3 filament Ataxatropi på 2H med 1T6 + 18 Ataxatropiska kongelat
Väva Jordharmoni magnitud 3 på 2H med 1T6
Väva Gestalta magnitud 3 på 2H med 1T6
Väva Provisorisera magnitud 6 på 2H med tre kongelat för att sänka svårigheten till 1T6
Väva Permanenta magnitud 12 på 2H med 9 kongelat för att sänka svårigheten till 1T6

Här behövs 24000 silver för att köpa kongelaten. Ritualen tar 16 timmar.

Rang 2 Permanent Golem.
Alstra 2 filament Geotropi på 1H med 1T6
Alstra 2 filament Biotropi på 1H med 1T6
Alstra 3 filament Ataxatropi på 2H med 1T6 +1 Ataxatropiskt kongelat
Alstra 3 filament Ataxatropi på 2H med 1T6 + 5 Ataxatropiska kongelat
Alstra 3 filament Ataxatropi på 2H med 1T6
Väva Jordharmoni magnitud 2 på 1H med 1T6
Väva Gestalta magnitud 2 på 1H med 1T6
Väva Provisorisera magnitud 4 på 2H med ett filament för att sänka svårigheten till 1T6
Väva Permanenta magnitud 8 på 2H med 5 filament för att sänka svårigheten till 1T6

Kongelat för 6000 och ritualen tar 16 timmar, man kan låta den ta mindre tid om man har råd att betala mer för varje golem.

Rang 1 Permanent Golem.
Alstra 1 filament Geotropi på 0,5H med 1T6
Alstra 1 filament Biotropi på 0,5H med 1T6
Alstra 4 filament Ataxatropi på 4H med 1T6
Väva Jordharmoni magnitud 1 på 0,5H med 1T6
Väva Gestalta magnitud 1 på 0,5H med 1T6
Väva Provisorisera magnitud 2 på 0,5H med ett filament för att sänka svårigheten till 1T6
Väva Permanenta magnitud 4 på 0,5H med tre filament för att sänka svårigheten till 1T6

11 Timmar och är gratis.

Poseur

Swashbuckler

Det jobbiga med det hela är att det faktiskt inte går att alstra flera gånger av samma aspekt i en ritual. Tyvärr

/Poseur ogillar detta faktum

Poseur

Swashbuckler

Ja men öka magnituden ett eller två steg till typ 3 och sedan använder man den mitt under ritualen.

Poseur

Swashbuckler

Ganska skicklig menade jag omkring 18-20 i FV och är smart nog och förbereder sig med ritualen med diverse kongelat o kristaller och gärna under dubbla influx.

Telephalsion

Swordsman

Jag kan gå med på att man inte kan göra flera alstringar av samma aspekt för att höja magnituden på en besvärjelse, haneas uteslutningsprincip och allt sånt, men man borde kunna alstra flera gånger för att sänka svårighet,. Och dessutom så finns ju upprepade alstringar av samma aspekt med i både avgrundens port och det sanna namnets åkallan för Lisch-ritualerna.

Min tanke är väl att det krävs en viss längd på filamenten för att de ska kunna genomföra en specifik effekt. Ett filament med krökningstal 3 kan bara producera effekter av magnitud 3 eller lägre. Om man i en ritual genomför två alstringar av ataxatropi på krökningstal 3 så kombineras inte kraftflödet till krökningstal 6, utan man har extra filament som sänker svårigheten för vävning eller används till andra effekter. Se Alverboken om kombinerad kraftflöden.

Men men, 'vagnslast med kongelat' metoden är fortfarande giltig.

Poseur

Swashbuckler

Och dessutom så finns ju upprepade alstringar av samma aspekt med i både avgrundens port och det sanna namnets åkallan för Lisch-ritualerna
Måste vi verkligen disskutera exakt hur värdelöst galet übermongo alla magigrejer i Nekro-boken är?
Finns väl vid det här laget inte en ända liten en som faktiskt tycker att dom är okej jämte resten av mundanas metamagifysiklagar?

Så, jag hänvisar tillbaka till mitt tidigare inlägg om att man inte kan alstra två gånger i ritualer, oavsett vad som står i V&N.

/Poseur ♪♪♪

Petter42

Swordsman

Tänker att det är krökningstalet och inte mängden som avgör svårigheten. Detta stärks av att mängden filament man transformerar inte påverkar svårigheten.

Alltså kan man alltså om man vill alstra ett längd tre filament mot Ob3t6 i stället för ett längd ett filament mot Ob1t6. Samma resultat dock.

/Petter spekulerar.

Fienden

Hero

Tror att jag bevisade detta i en tråd någon gång när jag förklarade Haneas Uteslutningsprincip. I sanning är krökningstalet bestämningen på svårighetsgrad, och under en alstring är det endast det längsta filamentet som bestämmer hur svår alstringen är.