Nekromanti Krigsmagi.

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Satt och tittade igenom lite gamla trådar.

Läste på vad magiker tjänar sitt leverne på och där dök det upp att vara anställd i kronans tjänst.

Men vad som vart udda var;
Man pratar om att en normal yrkes kunnig person har FV 13 i sina yrkes färdigheter.
Men den magnitud som diskuterades var långt över ett sådant FV.

Så vad är Vettiga besvärjelser / Ritualer för den inhyrda magikern med Alstra [Aspekt 1 & 2] fv 13 ?
Med tanken på att det är för krigföring denna ska verka.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Biomantiker kan klara många besvärjelser på både magnitud 2 och 3 med FV 13, stilla blod, läka trauma etc.

Det behövs inte enorma magnituder för att skapa dimma eller andra militärtaktiskt användbara fenomen. En ritualmagiker skulle kunna skapa ganska bra dimtäcke även med fv 13.

Jag har bilden att krigsmagi sällan är direkt offensiv, då det är magiskt oekonomiskt att försöka förgöra fienden med eldklot. Det är bättre att satsa på passiva saker, som besvärjelser som ökar vapenskada på soldaterna varaktighet provisorisk, eller som gör att befälhavarens röst blir enklare att höra för soldaterna.

Krigsmagiker för mig är en understödsgrupp.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Rimligtvis magnitud 2. Vid magnitud 3 så har man med FV 13 fumlat ihjäl sig innan man gjort särskilt stor skillnad, rent statistiskt sett.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Håller med Telephalsion här. Att stå och kasta eldklot (magnitud tre?) är extremt ineffektivt. Dimma vore effektivt, eller en illosion av att man är fler än man är, att det kommer en trupp från flanken eller andra illosioner vore effektiva. Jordbävning borde bli extremt hård mot ett tusental personer, särskilt om ens egna armé är beredd på skalvet(med magnitud tre blir det typ 50/50, och om halva armén snubblar lär dom dra med sig rätt många fler, och förlora en hel del ordning, tid och moral ).
Annars tänker jag ritualer. En rejäl ritual med areaeffekt och döda på vettig magnitud kan göra skillnad. Ofta vet man ju vart striden (antagligen) tar vid.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Följande ritual skulle verkligen vara användbar i strid:
Alstra 5 filament Geotropi över 4h: Ob2T6
Alstra 5 filament Ataxatropi över 4h: Ob2T6
Väv 5e magn 'Skärpa' med 1m radie över 8h: Ob2T6
Väv 5e magn 'Provisorisera' med 1m radie över 8h: Ob2T6

Den tar iofs 24h att genomföra, men om magikern arbetar från det att han/hon vaknar tills dess att ritualen är klar så bör denne klara sig utan svårigheter.

Helt plötsligt har en hel trupps alla vapen 5 tärningar mer i skada, och magikern behöver inte ha mer än 13 i färdighetsvärdena. Detta förutsätter att någon redan formaliserat ritualen.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Tänkvärt, speciellt att magikern i ett fältslag arbetar före respektive efter slaget.

Snygg ritual Duncan. Helt genomförbar och när slaget är över kan han deaktivera magin så att de beslagtagna troféerna Fi tog blir vanliga.

Det enda jag behöver göra för att det ska fungera för en helare är att byta ut Geo till Bio- eller Nomotropi.

Men som sagt, det krävs att någon formaliserar den före.
Det skulle nog Kungens lakejer kunna göra.
Däremot skulle den nog vaktas rätt noga mot kopiering eller att det är en belöning att få skriva av en sådan formalisering.

Rätt roande effekt då det läggs på bågskyttarnas pilar.
Bågskyttarna drar bak pilarna.
Sköldarna reses mot det annalkande pilregnet.
Pilarna regnar ner på motståndet och slår igenom sköldarna som papp.
Hela det beskyddande ledet faller.
Egna förluster: Noll
Fi´s förluster: Massiva.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Kan ni berätta mer om dem.

Får se om ni kan övertala mig att det är en vettig investering.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Magi kan vara helt fantastiskt bra under ett krig. Ha en grupp biomantiker som läker soldaterna.
Hydromantiker som kondenserar vatten ur omgivande moln för soldaterna så man slipper ha vatten i trossen.
Skotomantiker som hjälper spioner och stigfinnare att speja.
Psykomantiker som demoraliserar fienden.
Semomantiker som gör skyddscirklar runt arméns kastmaskiner.
Semomantiker som i förväg skapar en serie pentagram på arméns flanker som gör att eventuella ryttare måste slå sty-slag för att inte tappa fart och bryta formation.
Elementarmagiker kan skapa elementarer som understöd, ett dussin sylfer på rang 3+ kan röja ganska rejält bland fiendens bågskyttar.
Pneumomantiker gör vindtal på befälhavaren så denne kan tala med trupperna bättre.
Geomantiker förbättrar vapenskadan.
Kronotropiker kan upprätta en serie portaler för en snabbare tross, eller göra tidsflykt på fiendens trupper.
Nomomantiker kan hjälpa både truppernas rustning, skydda mot fientlig magi, erbjuda spårlöshet till spejare och spioner samt försätta fiendens trupper i ett tillstånd av extrem frid, så de får nästintill omöjlitgt att bli arga.
Möter man tiraker med troll kan man skicka potens och passion på trollen och sen låta vårkänslorna ta över, och bryta fiendens led.
 

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Har inte böckerna framför mig, men jag tror inte effekten "Skärpa" kan göras provisorisk. Men "Krossa" kan det.
 

Knattenaten

Veteran
Joined
1 Jun 2009
Messages
48
Vad sägs om en armé av golem?

Min favorit är ändå att göra mängder av permanenta Golem av rang 1. Tex med denna ritual:

SKAPA GOLEM
Alstra 3 geotropi på 2 timmar (Ob1t6)
Alstra 1 biotropi på 0,5 timmar (Ob1t6)
Alstra 4 ataxatropi på 4 timmar (Ob1t6)
Transformera 2 geotropi till ataxatropi utan förlust på 4 timmar (Ob1t6)
Väva "jordharmoni" med 1 filament på 0,5 timmar (Ob1t6)
Väva "gestalta" med 1 filament på 0,5 timmar (Ob1t6)
Väva "provisorisera" med 2 filament på 1 timme (Ob1t6)
Väva "permanenta" med 4 filament på 4 timmar (Ob1t6)

Total tidsåtgång: 16,5 timmar

Man börjar ju få långtidsutmattning efter 16 timmars vakenhet. Men vad jag förstår inträder inte denna förrän på den 17:e timmen, vilket betyder att magikern kan utföra den här ritualen helt utan risk för fummel.

Elementaren framkallas lämpligen inne i ett Nanorgonas pentagram eller dylikt.

För att sedan "dela ut" elementarer till icke-magikunniga underofficerer så kan man snickra ihop ett magiskt föremål med följande besvärjelse:

FÖRSLAVA GOLEM
Alstra 4 ataxatropi (Ob4t6)
Transformera 1 ataxa till geo utan förlust (Ob4t6)
Väva "Kontrollera Golem" med 1 filament
Väva "Provisorisera" med 1 filament
Väva "Permanenta" med 2 filament

Om man tycker 4t6 låter läskigt så gör man lämpligen föremålet en dag på året då det är dubbel influx av ataxatropi och enkel influx av geotropi. Då sänks både alstra och transformera till Ob3t6.

Sedan måste du förstås ladda föremålet (demoniska aggregat finns inte i mitt Mundana). Till det kan du ta en sann ataxatrop (alstra = Ob3t6), allra helst i kombination med dubbel influx (alstra = Ob2t6).

Håller du på med detta ett par år så tror jag att du rätt snart har korrigerat maktbalansen i ditt lokalområde :)
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Jepp men då börjar man nog gå in i flödes täthets diskussionen igen.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Finns det inga regler vid ritual magi som gör att flera magiker kan samarbeta, ungefär som vid alkemi.
Visst att de bara går in som medhjälpare men ändå.

Vidare; Fanbärare.

Skulle vara rätt vettigt att använda Fanan som Fokus för militär magi.
Fanan ska alltid följa med armén och den som är nog mäktig att fixa den är troligast Kungens Magiker, som är för dyrbar att ha vid fält slaget.

Vettiga ritualer att lägga på en Fana?

Hejda Vandöd känns rätt vettig.
Få de lägre rankade Vandöda att stanna just inom Pikenerarnas räckvidd. :gremsmile:

Skyddscirkel var ju redan föreslagen men värd att nämnas igen.

Men konstruktions mesigt, vad krävs?
Säg att den måste täcka... Allt inom 30m, samt hålla ute Rang 4 Vandöda.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Följande effekter kan jag tycka är vettiga på en fana (förutom redan nämnda skyddscirkel och hejda vandöd):

Dödsförakt: kan hjälpa befälhavarens närmsta män att överleva.

Heder och Lojalitet: Mest fluffeffekter för att det passar på en fana (alla i närheten känner sig lojala mot fanan t.ex.).

Motmagi: Hjälper till att stoppa magiker som försöker kasta saker på befälhavaren.

Mod: Passar på en flagga.

Fotfäste: Kan vara kul, skydda mot tillbakaknuffning och allt det där.


Jag skulle nog skapat ett magiskt föremål av fanan, som ger dödsförakt och gärna skyddscirkel på en liten radie kring fanbäraren. Sedan skulle fanbäraren och elit-livvakten hålla sig kring befärlhavaren så skulle det vara mycket svårt för fienden att döda det gänget.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

I sig riktigt rätt tänkt.

Kungens personliga fana är ju något av det extra.

Men hur ska man då tolka reglerna vid Area Effekten?
Blir det som vi har resonerat tidigare, att alla i Arean får en Magnitud X på sig och sedan är fria att lämna arean eller blir det en sfär runt fanan och att alla inom sfären tillfälligt blir beskyddade?

Båda effekterna har sina fördelar och nackdelar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Jag skulle nog tolka reglerna som att de som är där i området som påverkas när besverjälsen aktiveras och inte dem som springer in i området under tiden.



/Poseur
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Magiskt märkligt, satt och räknade lite fritt på en ritual som i slutändan skulle ge Skärpa M2 på allt inom 6m radie.

Jag landar bekvämt med alla slag på Ob2t6 mot Atax & Geot samt Skärpa, Avstånd och provisoriskt.

Total tiden; 16 timmar.
Total Magnitud; 8.

Är det verkligen så lätt?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Nej, 6e rangens golems skall det vara.

Pentagram rang 6
Alstra 6 filament Semotropi över 4h Ob3T6
Alstra 6 filament Ataxatropi över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Pentagram' över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Provisorisera' över 4h Ob3T6

Jordharmoni rang 6
Alstra 6 filament Geotropi över 4h Ob3T6
Alstra 6 filament Ataxatropi över 4h Ob3T6
Alstra 6 filament Ataxatropi över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Jordharmoni' över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Provisorisera' över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Permanenta' över 4h Ob3T6

Gestalta rang 6
Alstra 6 filament Biotropi över 4h Ob3T6
Alstra 6 filament Ataxatropi över 4h Ob3T6
Alstra 6 filament Ataxatropi över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Gestalta' över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Provisorisera' över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Permanenta' över 4h Ob3T6

Kontrollera Golem rang 6
Alstra 6 filament Geotropi över 4h Ob3T6
Alstra 6 filament Ataxatropi över 4h Ob3T6
Alstra 6 filament Ataxatropi över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Kontrollera Golem' över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Provisorisera' över 4h Ob3T6
Väv 6e magn 'Permanenta' över 4h Ob3T6

NU har du mäktiga tjänare.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Vad sägs om en armé av golem?

Problemet: Kräver 4 relativt duktiga riualister som kan jobba individuellt (eftersom Gestalta och Jordharmoni måste vara aktiva samtidigt), samt förmodligen någon form av drogning. Förövrigt tror jag inte att man kan permanentera harmonier.

Men om man tycker att en sjätte rangens golem är värt det så.
 
Top