Nekromanti Krigsfilmer

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Dad's Army [OT]

Hey, är inte det serien där de sjunger "You can't take us Mr. Hitler" i början? Man, den serien har jag letat efter.

-Danne, tacksam.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Patton

...är ju massor av sånt i äldre krigsfilmer... det är bara nyligen man kör omkring i rätta tyska tanks i filmer (som förmodligen fejktanks som är byggda i glasfiber eller nåt, det finns nästan inga rullande tigrar kvar).. i så gott som ALLA äldre krigsfilmer är massor av fordon och flygplan fel... De tyska "jaktplanen" som står på marken i slutet av Örnnästet är till exempel ommålade amerikanska skolflygplan. I "Slaget om Storbrittannien" är det spanskbyggda Messerschitts, som hade helt andra motorer osv osv... Man får ducka sånt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Luftwaffe hade STORA infanteristyrkor, som höll på med allt möjligt.. som till exempel pionjärtrupper, luftvärn, ingenjörstrupper och vanligt infanteri...

Farsan, Siegfried Arfert, togs ut till Luftwaffe för han var segelflygare, Silver-C, och hamnade i en flygande besättning på en Ju 88 i början. Han flög ett halvdussin uppdrag (mest mot allierade fartyg) och blev nedskjuten 2 gånger över engelska kanalen.. och upplockad av tyska torpedbåtar. När sedan tyskarna ställde större delen av bombflyget på marken (mest av bränslebrist) så förflyttades han hösten 44 till ett av Luftwaffes pionjärförband, lagom till Ardenner-offensiven... Där fick han sitt andra järnkors och sårade dessutom (brännskadad armarna, eldkastare). Efter några månader bakom fronten skickades hans förband till Tjeckoslovakien, där det mosades av Röda Armèn. I april 45 så irrar farsan och en annan tysk soldat på landsbygden efter att deras förband mer eller mindre blivit utraderat... Då kommer en ryss på motorcykel, och säger åt dom att hänga på, så inte att de råkar bli skjutna av misstag när hans polare kommer... Några timmar senare befinner han sig som "gäst" hos sovjetiska frontkämpar, som behandlar honom bra och de typ krökar tilsammans ett par dagar.. tills en NKVD-kommissarie dyker upp i en jeep och konstaterar att"vafan det där är ju tyskar".. och sen var det fånglägersdags.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Dad's Army [OT]

Dad's Army är ett under av humor, auten... autensi... äkthet och än mer humor. Finnas att köpa från BBC under etiketten "Classic Comedy", om jag inte missminner mig. Se på fan, jag hade rätt.


Storuggla, Napoleon!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Dad's Army [OT]

Dad's Army är ett under av humor, auten... autensi... äkthet och än mer humor. Finnas att köpa från BBC under etiketten "Classic Comedy", om jag inte missminner mig. Se på fan, jag hade rätt.
Ja, den är helt fantastisk! Av pur aktning så brukar jag kalla mig för "Cpt. Mainwaring" när jag spelar Call of Duty på nätet. :gremgrin:

Om man förresten klickar på Ugglans länk och förstorar bilden så ser man tydligt de otroligt korrekta puffrorna.

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Re: Поддержка, товарищ!

Danne, hävdar att Peter Jackson gått ner sig efter Braindead.
Nej, det var inte förrän efter Meet the Feebles som det började gå utför.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Harry Järv och Bosnien

Två rekommendationer:

1. "Framom främsta linjen", om Fortsättningskriget. Filmen följer legenden Harry Järv och hans mannar när de spränger ryska bunkrar, patrullerar ödemarken och pluggar litteraturvetenskap (!). Usla skådespelarinsatser, men combat-scenerna är välgjorda.

2. "Warriors", en BBC-miniserie om britter på fredsbevarande uppdrag i Bosnien. Den här serien har jag tjatat om förut, men den är så överlägsen att alla helt enkelt måste se den.

/Sax, kryptomöp
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: K-rullar jag sett

Du har uppenbarligen sett alldeles för lite filmer av Kim Ki-Duk. Hans filmer innehåller ungefär samma grad av känslomässiga överspel som Takeshi Kitanos...

Ja, de har fler likheter än så förresten; den totala mängden dialog brukar som mest vara något dussin meningar.

- Ymir, gillar
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Gå och se!

Gå och se! Är en rysk krigsfilm av Elem Klimov och är nog världens genom tiderna bästa krigsfilm, i alla fall bland dom jag har sett. Stämmer perfekt in i KRIG inte ACTION också, då den på ett ganska långsamt sätt skildrar krigets fasor.
Det är en riktigt bra film, som jag även hade med på min lista. Men jag har vissa problem med den. Det är uppenbart att det är regisörens mening att visa en osminkad bild av krigets elände och vad det gör med människor som dras in i det. Det är bra. Grejen är bara att det blandas in massa symbolhändelser som, kanske(?), ska ses som mer bildliga än som faktiska händelser. T.ex. varför landar det helt plötsligt tyska fallskärmstrupper i en rysk skog? Varför cirklar det runt ett litet bisarrt flygplan filmen igenom? Varför sprängs en fågelskrämma i småbitar mitt på en öde väg? Vid sådana tillfällen känns det som om regisören helt plötsligt blivit mer intresserad av att filma nån slags konsthappening är att berätta en historia om andra världskriget. Mitt största problem har jag dock med tyskarna. I sin iver att visa eländet som det skedde görs det fatala misstaget att bättra på sanningen. Tyskarna framställs som en hop alkoholiserade dårhushjon med sadistiska böjelser. Det känns ungefär som om regisören inte tyckt att det räcker med att de tvingar in en hel by i deras lilla kyrka, låser dörren, langar in handgranater genom fönstren och tänder eld på den med eldkastare, utan att dessutom måste framställas som fula, att de har fotsvett och aldrig skriver brev hem till mamma. Om man börjar blanda in orealistiska detaljer i något som ska vara realistiskt, och som dessutom handlar om något så viktigt som detta, så är man ute på mycket farlig mark. För då kan man även börja tvivla på sanningen.

Ett annat exempel, även det relaterat till andra världskriget, på vad jag talar om är de anklagelser som efter kriget fördes fram av Sovjet/Östtyskland, om att tidigare nazihöjdare fått höga positioner i det västtyska samhället. Det ligger en hel del sanning i detta men istället för att bara låta saken som den låg till låta tala för sig själv, så blandade man även in fabricerade bevis. När dessa sedan avlöjades så var det en baggis att, för den som ville, bara avfärda anklagelserna som Stasi-försök att misskreditera väst. För mer info om sådant kan man t.ex. läsa Warzawas bödel av Niclas Sennerteg, som handlar SS-generalen Heinz Reinfarth som efter kriget drog sig tillbaka som borgmästare på den lilla nordtyska semesterön Sylt.

/Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Midway

Det grövsta misstaget av det slaget såg jag in en sensorround-film och slaget vid Midway i mitten av 1970-talet. Huvudpersonen gav sig ut på uppdrag i ett plan och landade med ett annat när han var klar. (Dauntless och Devastator om jag minns rätt.) Detta berodde tydligen på att man använde rätt mycket kolorerade journalfilmsbilder för att spara pengar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Re: Midway

Det grövsta misstaget av det slaget såg jag in en sensorround-film och slaget vid Midway i mitten av 1970-talet. Huvudpersonen gav sig ut på uppdrag i ett plan och landade med ett annat när han var klar. (Dauntless och Devastator om jag minns rätt.)
Du måste ha missat Director's Cut-versionen. Där finns en extra scen där han blir ovän med sin skytt och liftar hem med ett annat plan.

Det är också ganska vanligt att man ser samma krasch-scen flera gånger i samma film, just för att man använder arkivmaterial.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Harry Järv och Bosnien

Var kan man få tag på Warriors tro? Jag har letat runt lite varstans efter den, men dessvärre helt utan framgång. Någon som har en aning?
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Savior

En krigsfilm som fick mig att må riktigt dåligt var Savior, tror det kan berott på att det utspelade sig så nära i tid och rum (Bosnien)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Re: Savior

En krigsfilm som fick mig att må riktigt dåligt var Savior, tror det kan berott på att det utspelade sig så nära i tid och rum (Bosnien)
Instämmer. Jag tänkte föreslå den, men kom inte ihåg namnet.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du ska inte underskatta Google :gremsmile: Bläddra igenom "iraq war" på Google Video - skippar man alla trista intervjuer får man sig allt sin dagsdos av explosioner och spårljus. Ta en titt på Cryptome Daily Photos för din beskärda del av krigsbilder som censurerats på grund av för mycket blod/våld/etc (i smakfull blandning med bilder på kvinnliga modeller :gremconfused:).
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
The Terror on War

Mjo, nog har man sett en hel del sorgliga scener från "kriget mot terrorismen", och även om vi bör hålla ner den politiska tonen i den här tråden och hålla oss till ämnet så vill jag bara visa den här videon för alla som inte har sett den än (för att skänka en lite annorlunda bild av Dubya's och Tony Bläh's korståg). Jag rekommenderar känsliga att inte se filmen.

...Nämnde jag förresten att jag plötsligt fick en impuls att sparka ihjäl den brittiske filmaren/kommentatorn och äta upp hans inälvor? Nåja, 'nuff said om det. Snygga brudar förresten.

-Danne, flammpanzer.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Harry Järv och Bosnien

Jag köpte min på VHS från Amazon, den verkar dock inte ha kommit på DVD än. Kolla BBC:s sida, de kanske säljer gamla produktioner. Dessutom visades den på SVT för ett par år sedan.
 
Top