Nekromanti Kriget har börjat!!

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Inbördeskriget i Soldarn har just inletts. Efter att rikskonungens trupper i veckor bevakat gränsen till hertigdömet Jhamalo Tamatz har de plötsligt blivit överrumplade av en väldig här, anförd av hertig Amirro Silversparre själv. Efter det blodiga fältslaget i närheten av byn Ängsby har hertig Amirro besegrat konungens trupper och förväntas rycka fram mot Boron.

[color:black] Slaget vid Ängsby </font color=black>
Hertig Amirro Silversparre här:
1.500 tungt kavalleri, 500 lätt kavalleri, 2000 bågskyttar, 25 000 infanteri

Rikskonung Sachsar den Vidsyntes här:
500 tungt kavalleri, 500 lätt kavalleri, 1500 bågskyttar, 15 000 infanteri

Någon som har synpunkter på hur man eventuellt kan modifiera siffrorna?

- Targon, skrivare
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hmmm

Tycker trupperna är lite väl stora...tänk på att det bara bor ca 62.000 invånare i Soldarn...

Med de värden du har är cirka 74% av befolkningen närvarande vid slaget...

Hur många bebisar är med t.ex.???

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
"Tycker trupperna är lite väl stora...tänk på att det bara bor ca 62.000 invånare i Soldarn..."

Tänk på att Eon har löjligt låga befolkningstal. 62000 invånare är otroligt lite för ett sådant land. Sedan är ändå armérna väldigt stora, men befolkningen är väldigt fel den med åtimnstone om spelet skall kännas "realistiskt".
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Bondemilis!

/images/icons/tongue.gif

Tänk på att Eon har löjligt låga befolkningstal

Nae, inte med tanke på att Soldarn inte är särskilt stort och att det knappast går att jämföra Eons "medeltida" värld med vår nutida värld. Vi var inte heller så många på jorden under medeltiden. Få se, om inte jag har helt fel så var väl jordens befolkning endast 1 miljard vid 1900.

//Frixeray - Som bara äääälskar bondemilis /images/icons/tongue.gif

Få se... Tre RP:s sen senast. Det blir 17 det! "Rävar är väl för faan inget hunddjur!!!" - Frixeray
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Min åsikt.. Ta bort en nolla från varje truppslag. Då skulle jag gissa att styrkorna blir i samma storlek som i typ braveheartfilmens slag eller så och samtidigt så tror jag inte någon av fältherrarna har resurser för fler.

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Falkirk 1298

Apropå Braveheart kan jag erkänna att jag lät mig inspireras av de siffror jag funnit om storleken på Edward I:s invasionsarmé mot Skottland inför slaget vid Falkirk 1298. Det var ingen liten armé. Infanteristyrkan var faktiskt på 25 000 man (sic!).

Jag erkänner även att siffrorna kan te sig absurda utifrån den officiella befolkningsmängden i Soldarn. Men utifrån tidigare diskussioner på forumet förefaller det tveklöst att befolkninsgmängderna i respektive land och stad i Mundana är en bugg. Efter mina egna revideringar av materialet (jag har även dristat mig att även uppgradera landets yta) har en medelstor stad i Soldarn ungefär 100.000 invånare, vilket innebär att landsorten kryllar av folk. Hertigdömet Jhalamo Tamaz har därför möjlighet att ensamt skrapa ihop en armé som motsvarar den som kung Edward använde när han en gång för alla skulle sätta stopp för William Wallaces bravader. Dessutom kan man nog räkna med att hertig Amirrios armé även innefattar en hel del hetsporrar från Asharien.


- Targon, skrivare
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Soldarn måste revideras!

Problemet med Soldarn är att spelkonstruktörerna i princip gjort det till en folktom utpost i Ingenstans trots att man endast genom en hastig flukt på världskartan enkelt kan konstatera att Soldarn är centralt beläget och sålunda bör ha såväl strategisk och ekonomisk betydelse. Jag utgår därför från att Soldarns befolkning i sin helhet omfattar ungefär 5 miljoner. Tänk därtill på att när jag tänker på Soldarn så tänker jag inte på det medeltida Sverige utan snarare det senantika Grekland. Att det finns en gigantisk skog i landet spelar ingen roll. Kustlivet är rikt, gruvdriften omfattande och i norr har vi landets kornbord. Landet är folkrikt och frodas. Städerna myllrar av folk. Soldarn är världens mittpunkt. Och efter att i grunden har reviderat landet på detta sätt är det numera mitt favoritland i Mundana.

- Targon, skrivare
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Dåliga spanare och lata anförare

Även ifall arméns storlek i din version av mundana är realistisk så finner jag det extremt svårt att göra en överrumplande attack mot Kungens armé om man för 25000 fotfolk och ännu mer ologiskt att konungens trupper inte skulle ha haft en aning om motståndarstyrkans storlek och i så fall gjort fler motdrag än att endast vakta gränsen mot Amiros länder. T ex förskansat sig eller helt enkelt samla ihop en större armé ty det är ju självmord att möta en så mycket starkare styrka.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Pudelns kärna!

Aha, nu kommer vi äntligen till pudelns kärna. Vad du tar upp är ett stort problem, och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Jag har på förhand bestämt att hertig Amirro ska segra i slaget, men jag är inte säker på hur det egentligen ska gå till. Förslag mottages med varm hand.

- Targon, skrivare<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-06-29 11:25.</EM></FONT></P>
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Mitt förslag

Mitt förslag:

Konung Sachsars Leijons norra armé:
10 Zoriánriddare (+ 10 väpnare)
30 Vasallriddare (+ 30 väpnare)
250 Bågskyttar
900 Infanterister
300 Kavallerister
750 Legosoldater (infateri)
200 Legosoldater (pyaralver)
1.500 man bondemilis
TOTALT: 3.940 man (340 kavalleri, 3.600 övriga)

Hertig Amirros samlade styrkor:
20 vasallriddare
30 riddare av Guldnyckelorden
300 kavalleri
200 infanteri
1000 legosoldater (infanteri, bågskyttar, armorstskyttar)
700 legosoldater (dvärgar)
1000 bondemilis
9 ballistor, med besättning
2 katapulter, med besättning
En handfull ashariska magiker

TOTALT: 3.350 man (350 kavalleri, ca 3000 övriga)

(Och: 62.000 invånare fungerar bra med tanke på hur landet ser ut - stora skogar och mycket berg. Att det däremot finns stor pontential för en snabb tillväxt (framförallt med tanke på Soldarns nyliga uppsving som handelsnation) borgar förstås för att Soldarn i sinom tid kan växa fram till en stormakt med mångdubbelt större befolkning).
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Re: Pudelns kärna!

Möjliga orsaker:

* Dåligt befäl på konungens sida (kanske en oduglig släkting till allas vår Vidsynte konung)

* Amirro plockar fram ett trumfkort: en handfull ashariska magiker. Dessa skrämmer skiten ur kungens bondemilis med allehanda pyrotropiska effekter. Med bönderna flyende tvingas hären till reträtt.

* Hård 50-50 drabbning där konungens män viker. Amirro vinner en pyrrhusseger.

* Guldnyckelordens riddare gör ned Zoriánordens dito i slagets inledande batalj. Moralen sviker för konungens män som backar och slår till reträtt.

* Amirro lyckas skära av konungens armé i uppmarschen mot Jhamalo. Han besegrar ena halvan på morgonen "dag 1" och den andra halvan på eftermiddagen "dag 2".

o s v
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Mitt förslag

Snälla Dan, jag får tacka för ditt förslag. Du har gett mig några idéer. Men det är tänkt att slaget vid Ängsby ska vara ett riktigt fältslag och inte en söndagsutflykt för en liten skolklass våldsamma entusiaster. För övrigt står jag tills vidare fast vid min reviderade version av Soldarns befolkningsantal (se mitt inlägg nedan: "Soldarn måste revideras").

- Targon, skrivare
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Inga magiker, om jag får be!

Dina förslag är bra och värda att bygga vidare på, om man dock undantar ditt förslag med de ashariska magikerna. Magi förekommer nämligen inte i min tolkning av Eon. Exempelvis får ingen av mina spelare spela magiker.

- Targon, skrivare<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-06-29 12:09.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mitt förslag

"Men det är tänkt att slaget vid Ängsby ska vara ett riktigt fältslag och inte en söndagsutflykt för en liten skolklass våldsamma entusiaster."

Vid slaget vid Hastings ställde Harold upp med ca 7000-8000 man. Hertig Vilhelm hade ungefär 8000 man. Vid slaget vid Agincourt ställde kung Henrik upp ca 5000 man mot fransmännens ca 15000. Korsfarararméerna under första korståget har uppskattats till ca 70 000 man infanteri och 12 000 man kavalleri - och detta från hela Europa!

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Mitt förslag

Din lille insider. ,-)

Fast du glömde ju två punkter till, jargier och Herr Ivian.

(undra vilka vi har förbryllat nu. ,-)

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Mitt förslag

Vid slaget vid Agincourt ställde kung Henrik upp ca 5000 man mot fransmännens ca 15000.

Är det inte just därför som nämnda slag blivit så legendärt, nämligen att en liten engelsk sketarmé fullkomligt mosade de numerärt överlägsna fransmännen, något som absolut inte borde ha hänt om det inte vore för de berömda långbågarna?

Poängen är att jag tycker att hertig Amirros armé bör omfatta mer än 4000 man. Absolut minst 10.000 om jag får råda. Men 25.000 infanterister låter ändå mycket ballare.

- Targon, skrivare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mitt förslag

"Är det inte just därför som nämnda slag blivit så legendärt, nämligen att en liten engelsk sketarmé fullkomligt mosade de numerärt överlägsna fransmännen, något som absolut inte borde ha hänt om det inte vore för de berömda långbågarna?"

Glöm inte fransmännens inkompetens.

"Poängen är att jag tycker att hertig Amirros armé bör omfatta mer än 4000 man. Absolut minst 10.000 om jag får råda. Men 25.000 infanterister låter ändå mycket ballare."

Jag kan inte hindra dig, men jag tycker att det låter extremt mycket, även beaktat dina IMHO extrema befolkningssiffror för Soldarn. Och jag gör sällan en armé stor för att det är ball. Det är ungefär lika motiverat som att ha tolvkilossvärd och folkastänkskärmsaxelskydd för att det är ball.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Mitt förslag

...tolvkilossvärd och folkastänkskärmsaxelskydd

Coolt! Precis så ska min fina 30.000-mansarmé vara utrustad.

Allvarligt talat, jag kommer att titta över mina siffror. Fast några nollor stryker jag inte.

- Targon, skrivare
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Re: Soldarn måste revideras!

Ta en titt på de här sidorna (tack för tipset Krille) om du inte redan gjort det:
<A HREF="http://www.rpglibrary.org/utils/meddemog/" target="_new">http://www.rpglibrary.org/utils/meddemog/</A> <A HREF="http://www.io.com/~sjohn/demog.htm" target="_new">http://www.io.com/~sjohn/demog.htm</A> Du inser att dina städer är alldeles för stora. Befolkningsmängden är enligt mig rimlig...

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 
Top