Nekromanti Kriget har börjat!!

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Man tackar! [NT]

Spännande! Sidorna har redan bokmärkats.

- Targon, skrivare
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Mitt förslag

NEJ, NEJ, NEJ!!!

Befolkningsmängderna i mundana är bissara överlag, men på asharinahalvön blir dom löjeväckande.

Jag köper att Soldarn, Asharien och västmark skall föreställa relativt glest befolkade utmarker i mundana.

Detta till trotts borde ett land som soldarn i rimlighetens namn ha mycket större befolkning.

Några jämförelser med europeiska "nivåer" under medeltiden torde ge att:
2 miljoner invånare motsvarar en befolkningstäthet som englands, ett relativt kargt land i europas utkant.
1 miljon invånare, ungerfär som skottland eller irland, ett riktigt ogästvänligt land långt ut på "bakgården"
½ miljon invånare, ungefär som sverige. Dvs ett extremt ogästvänligt och efterblivet land där dessutom minst 2/3 av landet betraktas som helt obeboligt.

Dessutom är andelen statsbefolkning av befolkningen rent generellt alldeles för hög. Själv tycker jag att följande siffror käns mera rimliga:

Soldarn: Totalbefolkning 1-2 milj, de större städerna upp till x2 mot i A&S, i övrigt samma stadsbefolkning som i A&S.

Asharien: Totalbefolkning 5 milj, de flesta städer x2-3 byar som är utsatta på kartan blir till "köpingar" med typ 1000 inv, mindre byar i princip så vanliga att de finns "överallt". (De 500 pers som gäller som gräns för jarladömme borde också ökas till typ 2-3 000 eller nåt sånt.)

Västmark: 2-4 00 000 inv, har ingen koll på städerna.

Hursomhelst.

OM man räknar med de "officiella" 62 000 invånarna så kommer Soldarn ha en befolkningstäthet som typ de medeltida Norrland, dvs i praktiken så gott som obebott.

Dessutom så är då siffrorna på armerna väl stora, Frankrike (ett land med ca 20 milj inv) lyckades under hundraårskriget på sin höjd ha 100 000 man under vapen. rent generellt kan man nog säga att med någotsånär pseudomedeltida samhälle och ekonomi får ett land oerhört svårt att ställa mer än 1 på 100 under vapen. En mera rimlig nivå även i krig är kanske 1 per 3-5 00.

Således borde de två armerna enligt "officiel" befolkning ha kanske 2-3 00 man var.


/Bjorn
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ingen magi?

Eh...hur i hela friden får du Mundana som värld att fungera utna magi? Hur förklarar du drakarna, tex? Och alverna?

- Ymir, sagolikt nyfiken.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Enkelt svar!

Svaret är busenkelt. Alverna är såsom folkslag grundligt reviderade. Drakar finns ännu så länge bara i den folkliga fantasin och Thalamur har jag inte bekymrat mig om än (även detta land kommer så småningom att genomgå ganska omfattande förändringar).

- Targon, skrivare
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: Falkirk 1298

Infanteristyrkan var faktiskt på 25 000 man (sic!).
På samma gång eller utspritt?

Själv kör jag me Soldarn omodifierat och för mig så skulle nog inte de siffrorna passa så bra. Men om förutsärrningarna är som du skriver så kan det funka.

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Hallå! Jag har gjort bort mig.

Ok, efter att ha checkat uppgiften om 25.000 infanterister i den engelska invasionsarmén mot Ville Braveheart så kan jag bara konstatera att jag är en ledsam liten idiot som måste lära mig att läsa innantill. Rätt siffra ska vara 15.000. Jag rodnar och vill gräva ner mig i modden för att aldrig mer visa mitt sorgliga lilla tryne.
/images/icons/blush.gif
Men så kan det bli ibland. Beklagar.

Jag medger att 15.000 infanterister låter som en mer rimlig siffra. Dock kommer jag aldrig att godta några "officiella" siffror. 10.000 man är det lägsta jag sträcker mig för hertig Amirros här. Fordrar dock att man kör med modifierade befolkningssiffror för Soldarn.

- Targon, skrivare
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Stora härer. (OT)

Ni ni börjar snacka om hur stora härer är, kom jag att tänka på min Fantasyberättelse jag skrev i Sjuan. Slutstriden i den involverade 250.000 man på Vidvoriens allierades sida (med andra ord de goda), och 300.000 man på De onda varelsernas sida (de onda, påminde om en blandning av en demon spawn i Dungeon Keeper och en Orch). Då snackar vi överdrivet.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Mitt förslag

Tja. Om nu armen är 10 gånger större än dom vid stora slag, tänk dig då hur OBSCENT stor den kommer bli!

Du kanske vill ha stor arme.. Fast din arme blir ännu större än du tror? Hmm?


/Arvidos, tillbaka efter en vecka! /images/icons/smile.gif
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag medger viss måttlighet

Jag vill faktiskt inte ha en armé som är tio gånger så stor som de vid ett normalt medeltida slag. Hertig Amirros armé ska vara stor, men inte överdriget stor. Jag utgår från att en normal slagfältsarmé under medeltiden bestod av mellan 4000-8000 man (siffrorna varierar beroende vem man frågar). Hertig Amirros armé ska vara större, ungefär motsvarande den som den engelska armén vid slaget vid Falkirk, dvs omfattande ca 15.000 man. Jag inser att 30.000 är en absurt stor siffra. Återigen, siffrorna är beroende av en modifikation av Soldarns invånarantal.

- Targon, skrivare
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Jag medger viss måttlighet

Men om du ska spela detta med dina spelare (jag antar att du är SL) så tror jag ärligt talat inte att det blir roligare eller ballare för att det är extremt många andra som också slåss. Mycket roligare om det är små styrkor där rollpersonernas färdigheter kan komma att göra skillnad på utgången och göra de till hjältar...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Jag medger viss måttlighet

Det beror på vilken grundsyn man har på rollspelandet. Man kan fråga sig följande. Finns svarta bergen för att rollpersonerna ska bege sig dit för att ta kol på orcherna som bor där, eller finns de kanske där för att rollpersonerna INTE ska bege sig dit (med andra ord, spelarna får acceptera att världen finns för världens skull och inte för rollpersonernas skull). Ungefär så är det också med rollspelsfältslag. Jag har den synen på rollspelande att ett fältslag inte sker för att rollpersonerna ska vara där och pula och kanske till och med avgöra utgången. Ett fältslag äger rum därför att det är en del av spelledarens beskrivning av världen och den miljö mot bakgrund av vilken rollpersonerna finner sin plats i världen. En stor här anser jag därför vara narrativt mycket häftigare än en här som i en spelarcentrerad rollspelsvärld må vara mer hanterlig.

- Targon, skrivare
 
Top