Nekromanti Krigarelit

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: För att de inte är tillräckligt effektiva

Saken är ju den att det inte massproduceras Lyfali. Det är det bästa svärdet, hållbart, snabbt, vasst och lätt. Men det är riktigt dyrt. Som sagt var det inte enskilda vapen som diskuterades. Alvglasrustning må vara hur bra som helst, men läder eller fjällpansar är mycket billigare.

Kunna alvboken utantill är en sak, tolka/förstå är en annan.
 

Mercellon

Veteran
Joined
25 Feb 2003
Messages
41
Location
Göteborg
Re: För att de inte är tillräckligt effektiva

.......Detta var bara efter vad jag har hört, och som ni förstår inte alls speciellt 'utforskat'.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Handlar det om duellanter och små grupper av krigare så måste jag nog säga att alverna logiskt sett är de främsta krigarna. Den enkla anledningen är överlägsen vapenteknologi och alvernas ålder som ger dem möjlighet att både uppleva långt fler strider och mer träning än en vanlig människa.

Men i större skalor talar inte så mycket för alverna. Som Ymir påpekar, de flesta alverna saknar disciplin, goda härförartraditioner och kollektivt tänkande. Alverna dras även med avsaknaden av den blinda motivationen som driver exempelvis religiösa krigare.

Raunlänningarna är Ymirs favoriter, det vet jag (råkar det vara parallellerna till mongolerna OCH forna norden? :gremlaugh:), och de är ett starkt kort, men de saknar disciplinen, och bara kvantitet håller inte i längden, bevisligen. Jag håller nog nästan med om att i enskilda enheter är religiösa riddare, och välmotiverade vanliga riddare, de starkaste krigarna. Dessa kräver dock intelligenta härförare, förstås.

Talar vi om den bästa krigsmakten så sätter jag mitt kort på cirefalierna, trots allt. De har störst potential och en lång tradition av goda härförare. De är starka både till sjöss och till lands. Visserligen har de ingen kvantitet, men med rätt metoder, oftast fula metoder, kan de nog vinna vilket krig som helst. Krig är ju betydligt mer än fältslag, och cirefalierna har pengarna och den diplomatiska förmågan.

/RipperDoc - flummar runt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Slaget om Ankara 1402

Jag har i mitt tidigare inlägg hävdat de seriösa och disciplinerade mass-ryttarhärarnas fördelar gentemot utpräglade riddararméer och elitgarden, och tänkte förtydliga detta mitt påstående med en liten anekdot ur vår egen historia:

Sommaren 1402 såg den västerländska civilisationen mot öster, mot det tusenåriga Konstantinopel, som sekel tidigare förlorat sina områden i Anatolien till turkarna. Nu stod dessa utanför dess dörr, och alla väntade sig den oundvikliga utplåningen av det Byzantinska riket för sultanen Bayazets händer. Han kallades ’Yildirin’ – Blixten -, på grund av sina snabba och framgångsrika fälttåg. Europas riddare hade närmast massakrerats av hans armé, med dess rörlighet och stenhårda disciplin, inte minst i det ökända slaget vid Nicopolis, där riddarna entusiastiskt gått till anfall i en dumdristig kavallerichock som resulterat i ett fruktansvärt nederlag. Bayazet sågs som närmast oövervinnerlig, och som en av sin tids två stora fältherrar.

Nu red den andra dock mot honom från öster – Den store emiren av Samarkand. Timur Lenk.

Turkarna hade ursprungligen varit stäppkrigare liksom Timurs soldater, men deras armé hade genom seklerna antagit en betydligt mer varierande karaktär med mycket infanteri, och sedan Bayazet dragit tillbaka armén från Konstantinopel och över till Anatolien igen var Timur inte sen att utnyttja detta till sin fördel. Med sin extremt mobila armé kunde han kringgå turkarna gång på gång, för att slutligen anfalla deras tross och erövra Ankara bakom ryggen på dem. Därefter lät han dämma upp alla vattenkällor framför sina frontlinjer, och när turkarna slutligen vände om och gick mot hans armé fann de sig således utmattade och helt utan vatten. De hade inget annat val än att gå till anfall, med ödesdigert resultat.

Sultan Bayazets armé, som övervunnit allt motstånd i Europa, krossades fullständigt av Timur Lenk, och turkarnas fruktade elitgarde Jannisärerna gjorde knappast någon skillnad för stridens utgång. Bayazet togs tillfånga, hans huvudstad intogs, och de överlevande turkarna flydde över Bosporen. Konstantinopel fick en frist på ytterligare ett halvsekel, och Timur kunde inte följa turkarna in i Europa – den venetianska flottan i Bosporen hade inga planer på att hjälpa honom, och han ville inte kringgå Svarta havet. Bayazet dog snart i fångenskapen, men hans son kunde bygga upp det Osmanska riket igen. Inte heller detta brydde sig Timur om att foga till sitt imperium, han förstörde bara allt i sin väg och drog hem till Samarkand.

Timurs färdigheter som imperiebyggare kan diskuteras, men att han gjorde det ingen i Europa klarat när han besegrade Bayazet går inte att förneka. I hela sitt liv förlorade Timur aldrig en strid.

Och om något i Mundana motsvarar Timur Lenks armé så är det raunerna.

- Ymir, som förvisso skulle tro att raunerna är något primitivare, både vad gäller utrustning och organisation
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Mjo... poänger, men faktum kvarstår, en riddare tas till riddarsven vid 7 års ålder, blir väpnare vid 14 och riddare vid 21. Nog har han också växt upp med häst och vapen i nästan samma utsträckning som vilken Raun som helst, dessutom utan att behöva tänka på försörjning som getherde imellanåt. Dessutom, hur hårda och skickliga Kraggbarbarer, Rauner och Kamorianer är är deras primitiva teknologi ett fruktansvärt handikapp. Även de hårdaste Kragg/Raun/Kamorianmusklerna står emot ett hugg bra mycket sämre än en ringbrynja eller plåtrustning.

Nej... jag tror npg jag håller på Ripperdoc och röstar på Cirefalierna. Jargien bör ej förglömmas heller. Armén är stor, väldrillad och välutrustad, de saknar till stor del kavalleri men har garanterat lärt sig att tas med det genom t ex pikformationer. De har dessutom en tämligen rejäl hög fanatiska tempelriddare som verkar finnas till hands allt som oftast.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymirs favoriter?

Raunlänningarna är klart häftiga, men inte alls mina favoriter. (De är inte tillräckligt Timurida av sig :gremwink:)

Léaram, Drezin, Bazirk, Cirefalierna och Kraggbarbarerna är mycket coolare :)

...jag är svag för Mûhads krigsmakt också.

- Ymir, påpekar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Marmeladsoldater och jordnötssmör

Visst, riddaren har tränat som tusan, men han är fortfarande en marmeladsoldat, för att citera Talibanregimen. När riddaren inte får marmelad på smörgåsen blir han ledsen och kinkig och slåss sämre, som jänkare ungefär. Raunen däremot, eller talibansoldaten, är van att tillbringa dagar på kikärter och vatten, och klagar inte för det. Därför är han hårdare, och visst, riddarens träning gör honom jämnbördig vad gäller vapenskicklighet, och hans utrustning är säkert bättre, men när det gäller härdning? Nej, då kan en civiliserad adelsfjant aldrig klå en sann barbar :gremwink:

Btw, raunlänningarna har hornbågar. Det kallar inte jag 'primitiv teknologi'.

- Ymir, får märkliga vibbar till Vietnamkriget
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Liv och död, ingen trosbekännelse

Krigare som slåss för sin tro är svåra motståndare, ja.

Krigare som slåss för sitt liv är ännu svårare.

- Ymir, tror mer på den senare, faktiskt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Marmeladsoldater och jordnötssmör

Mjo... men jänkarna körde över talibanerna rätt friskt... marmelad eller inte.
Och Vietnam fölorades inte pga att Jänkarna inte klarade av att slå ihjäl Vietnameserna, utan för att hemmaopinionen tyckte det kostade för mycket, samt att deras "Hearts and minds"-strategi (användes med framgång av britterna i Malaysia på 50-talet) för att vinna folkets stöd misslyckades totalt.
I ett medeltida krig klagar inte hemmaopinionen hur mycket man än massakrerar fiendens civila befolkning (möjligtvis för att de inte får se det på direktsänd tv) så Vietnam parallellen känns lite märklig.

Btw, raunlänningarna har hornbågar. Det kallar inte jag 'primitiv teknologi'.
Och Cirefalierna har Chineramoz, vilken fortfarande är överlägsen...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Marmeladsoldater och rispuffar

Tja, envist, hopplöst rebellkrig i djungeln visade sig ju också vara lite mer än vad de små jänkarna hade räknat med. Visst hade de kanske kunnat mosa Vietnam, men till det priset var de uppenbarligen inte beredde att göra det. Och det gör Vietnamesernas bedrift större, om man frågar mig.

Och vad vi diskuterar är trots allt Mundanas främsta krigare, inte Mundanas främsta krigsmateriel. Överlägsen utrustning kan vinna krig åt en, men det gör en inte till bättre krigare.

- Ymir, potatischips
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Marmeladsoldater och rispuffar

Och vad vi diskuterar är trots allt Mundanas främsta krigare, inte Mundanas främsta krigsmateriel. Överlägsen utrustning kan vinna krig åt en, men det gör en inte till bättre krigare.
Mjo, men de är ganska intimt förknippade när man pratar om stridsduglighet, såvida du inte vill komma fram till vem som är bäst på homoerotisk Grek-Romersk nakenbrottning.

I så fall ligger mina pengar på Kragg, av flera skäl. :gremsmirk:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Homoerotik [OT]

Hur vore det med kiriyansk homoerotisk nakenbrottning a'la Su'nai lessa, då? Jag kan tänka mig att det kunde bli en succé i vissa kretsar, inte minst hos vår käre drunokiske prins och hans alvfetischistiska turbanpolare :gremwink:

- Ymir, försöker visualisera sig det hela, men det blir bara lesbianistisk vuxengymnastik av det...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Homoerotik [OT]

Jo... släpp sen in en sexuellt frustrerad Kragg (finns det nån annan sort?) så blir det ännu mer livat... :gremblush:

...men man kanske borde gå och nanna nu innan det här urartar totalt...
 

Dixon

Veteran
Joined
4 Feb 2003
Messages
42
Re: Liv och död, ingen trosbekännelse

Nämn den krigare som inte slåss för sitt liv..Det är väldigt grundläggande i en strid, dödar jag inte honom så dödar han mig. Religösa fanatiker (som de andliga riddarna är) brukar dock slåss med en orolig glöd, till sista man om så krävs, de ger aldrig upp. Om sedan detta är bra eller inte kan ju diskuteras..Som krigare beträffat är de svårslagna, men..men, som tidigare nämts i denna tråd så är de numerärt underlägsna.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Nattgardet

Skulle tippa på att damariens nattgarde är den farligaste militära enheten att möta. Skoningslösa, vältränade, gott disciplin och skickliga befäl. Deras ringa antal sätter tyvär gränsen för vad de kan göra.
 

Dixon

Veteran
Joined
4 Feb 2003
Messages
42
Re: Nattgardet

Hmm det är möjligt, jag vet tyvärr inte så mycket om dem. Kan du beskriva dem lite närmare? Det hade varit kul att veta lite mer..
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Marmeladsoldater och rispuffar

I så fall ligger mina pengar på Kragg, av flera skäl.
Gäller det brottning så tror jag att det skulle varit mer ekonomiskt att satsa sina pengar på en rejält arg trukh. :gremshocked:
 
Top