Nekromanti Krigarelit

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Slaget om Ankara 1402

Stora delar av Timurs armé var inte stäppfolk, utan från Persien, men även t.ex Georgien. Inte heller använde de klassisk stäpp-taktik, utan de var både tyngre bepsnasrade och med en större tonvikt på närstrid och chock än vad man gjorde på stäpperna. Upprepade, kontrollerad chocker var standard. De behöll dock mongolisk organisation.

PS. Är det någon mer än jag som spelar DBM?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Timuridtaktik

Sant, men det vid Ankara som Serberna tre gånger brört igenom timrudernas bästa kavalleri. :gremsmile: Inte för att det hjälpte turkarna men...
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Nattgardet i all ära...

...men Rakhori (inte hundra på stavningen) då? För dom som inte vet så är Rakhori en hemlig polis som håller på med allt möjligt i Thalamur. Det är lite synd att det inte står med om Rakhori och Nattgardet i L&H, det hade varit intressant. Nåväl, tillbaka till ämnet. Dom har okända resurser, men dom verkar finnas överallt i Thalamur, detta tyder på att verksamheten måste vara ganska stor. Precis som Nattgardet är dom skoningslösa, vältränade, har god dicisplin och skickliga befäl. Dessuom finns det magiker i Rakhori vilket det inte lär finnas i Nattgardet. Några synpunkter?

Mvh Victor Palm...

...Visste ni att :gremgrin: öppnar ögonen om man markerar den?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Nattgardet i all ära...

Nattgardet är förutom polisiära/repressiva funktioner också avsett för regelrätta fältslag (vilket jag tror den här längst-snopp-diskussionen handlar om). Rakhori, som jag förstått/tänkt mig de, handlar väl nästan uteslutande om spionage och kontraspionage, tror inte att de har någon större vana av fältslag.

Mvh / Phelan
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Möjligt...

Men som sagt vet vi varken mycket om Nattgardet eller om Rakhori. I min spelvärld kommer iaf Rakhori även fungera som soldater, kanske utklädda till bönder :gremsmile:.

Mvh Victor Palm...

...*Kollar på Simpsons*
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: Möjligt...

Det hände för oss att en rakhori "utklädd" till riddare lönnmördade våran befälhavare. Jag anser dock att rakhori är precis som Nattgardet fast bättre på alla sätt och vis.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
I det fallet så skulle jag nog satsa på Jargien, bara dom fick ordning på grejorna hemma och stöd av kyrkan (Ja, ja det är mycket och kommer aldrig att hända men dom är ändå dom jag skulle satsa pengar på i ett större krig.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: Liv och död, ingen trosbekännelse

En person som har sin tro med sig slåss förvisso väldigt bra men jag håller med Ymir. Personen som slåss för sitt liv kommer att slåss bättre, då han saknar teofilistiska motiveringar och kanske slåss för fru och barn och dylikt.
 

Alven_Valdir

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
37
Location
Takalorr
Jag är en oerfaren spelare i Mundana och vet inte så mycket om krigare.
Själv är jag en Henéa alv (pilbågsskytt)
Vad tycker ni om sådana krigare??
 

Alven_Valdir

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
37
Location
Takalorr
Jag anser att Kragg Barbar är väldigt starka i strider men mina favoriter är Henéa Alver som pilbågsskyttar.
De är otroliga överlevare men de tål inte så mycket men står de på avstånd kan de orsaka en del skada.
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Är det enbart Sanarialver med i Liljansgarde?
Jag hade för mig, vet inte varför, att även en del thism blir liljegardister... :gremfrown: :gremshocked:
 
Top